help mij aub! sinds een tijdje niet normaal meer rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samsongerrit

help mij aub! sinds een tijdje niet normaal meer rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:31

(ik heb al 3 jaar een fries hij is pas 6 geworden.)

Ik rij al 3 jaar lang goed met mijn paard max.
geen problemen nix nooit gehad, maar sinds 3 weken geleden in hij totaal losgeslagen telkens als ik met hem wil rijden begint hij alleen maar te bokken niet gewoon normaal meer maar egt rodeo met zijn hoofd tussen zijn benen.
Het is niet zijn rug en zadel want daar heb ik al naar laten kijken.
Wat moet ik nou doen en wat zou het kunnen zijn?
help mij aub!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:35

Laat de paardentandarts ook eens naar zijn gebit kijken.
Misschien is er ook wel iets 'engs' in de bak, wat jij niet doorvhebt, of hij is gewoon lekker aan het puberen.

uudje

Re: help mij aub! sinds een tijdje niet normaal meer rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:53

Past zijn zadel nog wel?
Hij kan anders misschien daar wel last van hebben.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:55

EskeGirl schreef:
Misschien is er ook wel iets 'engs' in de bak, wat jij niet doorvhebt, of hij is gewoon lekker aan het puberen.

Bel idd eens een tandarts! Net als de mens heeft een paard ook wel eens een controle nodig.

EDIT: ik zie dat je paardje net 6 is geworden. Dan is dit helemaal een reden op een tandarts te bellen ;) een jong paard heeft namelijk een gebit wat nog in de groei is (jouw paard zijn gebit is waarschijnlijk net volgroeit) en tanden groeien altijd door. Mijn merrie, 18 jaar, heeft een paar maanden terug voor het eerst een tandarts gezien. Ik had geen klachten maar haar tanden waren helemaal doorgroeit en de lagen kapot. Sindsdien komt hier élk jaar de tandarts, hoe oud ze ook zijn en klachten of geen klachten, hij komt.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 05-04-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:56

Na laten kijken door iemand. Want dit lijkt me geen spontane actie van je paard. ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:03

Natuurlijk is het verstandig om het gebit na te kijken, maar dat verklaart nog niet waarom hij "ineens" dit gedrag vertoond.
Om een duidelijk beeld te krijgen van je probleem, moet je een aantal dingen gaan uitsluiten:

Tuigage (ook een zadel dat net is nagekeken, kan nu toch niet lekker liggen)
Gebit
Rugklachten
En ga zo nog maar even door.

Het kan ook zijn dat er een blessure zit te broeden maar die nog niet (duidelijk) zichtbaar is.

samsongerrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:43

EskeGirl schreef:

ik denk dat het puberen is, want hij is vorige week toevallig naar de tandarts geweest en iets engs in de bak kan ook niet want hij doed het zelfde in de buitenbak. Hij wil je der egt afhebben gewoon want hij blijft het egt gewoon 5min achterelkaar doen en dan weer even normaal rijden en dan weer iets langer achter elkaar.. en soms opeens op een dag is hij supper braaf en de volgende dag met rijden gaat hij weer uit zijn dak. En als het puberen is wat moet ik daar aan doen en hoelang duurt het puberen bij een paard?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:11

samsongerrit schreef:
EskeGirl schreef:

ik denk dat het puberen is, want hij is vorige week toevallig naar de tandarts geweest en iets engs in de bak kan ook niet want hij doed het zelfde in de buitenbak. Hij wil je der egt afhebben gewoon want hij blijft het egt gewoon 5min achterelkaar doen en dan weer even normaal rijden en dan weer iets langer achter elkaar.. en soms opeens op een dag is hij supper braaf en de volgende dag met rijden gaat hij weer uit zijn dak. En als het puberen is wat moet ik daar aan doen en hoelang duurt het puberen bij een paard?

Hihi klinkt een beetje als mijn paard rond die leeftijd. Mijn instructrice zei de hele tijd een zin die me erdoorheen sleepte: gewoon doen alsof je gek bent. Dus niet reageren op de bokken (bokken? Wie bokt er?) en daarna goed voorwaarts blijven rijden. Teugels op contact maar geen druk.

Mijn paard heeft het 1x bijna een uur volgehouden. Gelukkig had ik die keer les dus kon mijn instructrice mij goed begeleiden en heeft ze het daarna nooit meer gedaan. (Wel eens een bokje, maar geen hele reeks)

Ik weet niet hoe jij er op gereageerd hebt dat hij het dus al meerdere malen heeft gedaan?

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:50

meschien heeft hij vast gelegen spiertje gescheurd of iets dergelijks het paard heeft zelf nooit zoon gedrag verandering zonder reden. dus meschien is het iets in die richting als het aan het tuig niet ligt dat je zelf weet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:01

het kan idd puberen zijn, dan krijgen ze op een gegeven moment door dat dat bokken niet helpt en dan stopt het.
maar zo heftif als jij beschrijft zou ik eerder denken dat er iets anders is.
miss moet je een osteopaat laten komen.

NickyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:17

Ik zou inderdaad het gebit na laten kijken, het zadel en een osteopaat laten komen. Doet hij ook zo als je hem longeert met het zadel op? Dit is echt geen puberaal gedrag, als een paard dusdanig aangeeft dat hij het er niet mee eens is, is er echt wat aan de hand!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:21

Niet zomaar zeggen dat het puberen is als je andere dingen niet hebt uitgesloten!
Als de tandarts net is geweest kan je er van uit gaan dat dat het niet is. Grote kans dat hij dan iets in zijn lichaam heeft zitten waar hij echt last van heeft. Een puberend paard kan best wat eigenwijs zijn maar gaat niet van de een op de andere dag helemaal door het lint.
Ik kan dus alleen met mijn voorgangers mee gaan: na laten kijken! Osteo, zadelpasser, de hele mikmak tot je iets hebt gevonden of lichamelijke oorzaken echt uitgesloten zijn, dan pas kan je gaan roepen of het aan het gedrag ligt of niet.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:22

Sommigen moeten even een beetje beter lezen ;)
TS zegt al: tandarts is al geweest, is al naar zijn rug gekeken en tuigage is ook gecheckt.

Het zou misschien toch wel pubergedrag kunnen zijn, maar dingen nakijken zoals het bit, eventuele (aankomende) blessures of anders nog een keertje het zadel zullen denk ik geen kwaad kunnen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:28

Judith94 schreef:
TS zegt al: tandarts is al geweest, is al naar zijn rug gekeken en tuigage is ook gecheckt.

Het zou misschien toch wel pubergedrag kunnen zijn, maar dingen nakijken zoals het bit, eventuele (aankomende) blessures of anders nog een keertje het zadel zullen denk ik geen kwaad kunnen.

Tuigage check had ik overheen gelezen, de rest heb ik gezien. Maar wie zegt dat het in de rug zit? Misschien heeft hij wel ergens anders last van?
Ik vind dat er wel snel wordt geroepen dat het paard pubert, weet de TS dan wel heel zeker dat er niets aan de hand is? Ik ga dan ook volledig mee met je laatste zin.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:38

Een paard ontwikkeld veel spieren op die leeftijd als je veel aan het trainen bent, dat het zadel dus misschien iets te krap ligt zou me niks verbazen! Dat kan snel gebeuren hoor!
Hoeft inderdaad niet in de rug te zitten, er kunnen zoveel punten zijn die het paard pijn geven bij het rijden/bewegen..

Puberen is niet het probleem denk ik. Dan vertonen ze niet zulk "gemeen" gedrag.

samsongerrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:32

itsmi schreef:
Een paard ontwikkeld veel spieren op die leeftijd als je veel aan het trainen bent, dat het zadel dus misschien iets te krap ligt zou me niks verbazen! Dat kan snel gebeuren hoor!
Hoeft inderdaad niet in de rug te zitten, er kunnen zoveel punten zijn die het paard pijn geven bij het rijden/bewegen..

Puberen is niet het probleem denk ik. Dan vertonen ze niet zulk "gemeen" gedrag.

heel erg bedankt voor alle informatie maar ik heb het gevonden het zadel was te klein geworden!

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:46

Was het zadel dan in hele korte tijd te klein geworden? Hoeveel tijd zat er dan tussen zadel na laten kijken en deze problemen?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:51

Ik vind het apart dat je na 3 weken bokken, het zadel pas weer controleert hoeveel tijd er ook tussen zit. Mijn paard had binnen 2 dagen al last van haar rug na een aanpassing en liet dit duidelijk merken.