Hoe kunnen we onze jonge, onervaren pony verder begeleiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marina32

Hoe kunnen we onze jonge, onervaren pony verder begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:50

we hebben een lief leuk bont c ponytje gekocht met 2 hemelsblauwe ogen
het is een merrie van 5 jaar en haar naam is nandi.
we wisten dat ze nog niet zoveel kan maar we dachten toch dat de basis
er al iets verder in zat dan dat het geval is :+
nu moeten we dus aan de slag, en ik wil het samen met mijn dochter natuurlijk
goed doen, maar de vraag is hoe precies???
wat ze wel al kan is op beenhulp stappen en redelijk draven, de beenhulp voor galop
kan ze dus niet ze gaat alleen heeeeeeeel snel draven dus voorwaarts is geen
probleem :D
maar hoe kunnen we nu het beste verder gaan om deze basis verder uit te werken, ja
ik weet dat het belangrijkste is om veel geduld te hebben :o
nu was ik aan het denken om haar eerst te longeren met zadel en vervolgens mijn dochter
erop te zetten aan de longe en dan haar hulpen te versterken met mijn hulp aan de longe.
daarbij moet ik wel zeggen dat ze nog heel erg aan het terrein moet wennen en de omgeving
want ze vind de rijbak met alles erin nog erg eng dus dat word ook nog veel wandelen.
we zullen ook nog wat hulp krijgen van een instructrice op de manege maar zij heeft ook niet
iedere dag tijd dus een aantal dagen zijn we op onszelf gewezen, en ik wil haar absoluut
niet verpesten.
dus tips zijn van harte welkom :j

groetjes marina
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-04-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

Laura_x_

Re: ons nieuw c ponytje eff wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:51

Een privéinstructrise zoeken die je stapje voor stapje helpt. Helemaal belangrijk bij een jong pony, als je zelf niet de ervaring hebt om hem zelfstandig op te leren. Niet om aan te vallen o.i.d, dit is puur mijn mening. ;)

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:05

hoi laura

ik voel me ook niet aangevallen :D die priveinstructrice hebben we ook wel maar helaas niet voor alle dagen dus ik zal wel een beetje mee moeten helpen en wat kan ik dan beter doen dan hierover te leren tenslotte is iedereen wel een keer de eerste keer begonnen, ik ben niet compleet onervaren maar ik wil het gewoon wel goed doen, en helaas kunnen er zo weinig volwassen op want het is maar een tenger ponytje, mijn dochter is niet bang maar ze heeft wel hulp nodig, en als de instructrice er niet bij is dan ben ik erbij en mijn dochter moet wel veilig zijn.

groetjes marina

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:46

neem elke week een les, en goed opletten naar wat ze leert.
vraag aan de instructrice wat je zelf kan doen.

zo heb ik ook goed leren trainen O:)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:00

Voor het galopperen kan je dit het beste eerst op de stemhulp aan de longeerlijn leren.
Als je je dochter er daarna op zet kan je haar de goede hulpen laten geven en dr op jouw stem aan laten galopperen.

Verder sluit ik me aan bij de rest, alles wat je met de instructie doet in de lessen dat kan je gaan oefenen met het rijden op de dagen dat je diegene niet hebt.

ps of evt op de dagen dat je geen hulp hebt (ik weet niet hoeveel dagen je hulp hebt) gaan wandelen een keer losgooien enz. zo krijg je ook een goede band en weet ze dat ze niet altijd hoeft te werken als er iemand aan komt lopen..

XNienke_

Re: ons nieuw c ponytje eff wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:12

oja, longeren is slim.
zo heb ik tijdens privelessen leren galopperen ;)

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:53

bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee.
morgen is de eerste priveles en dan woensdag nog een keer.
heb een meisje gevonden die rijtechnisch verder is dan mijn dochter en met haar zal ik gaan proberen
de stemhulpen te combineren met de beenhulpen.
er is wel al los gereden in de bak en de stap en de draf doet ze best wel al netjes, het enigste wat ze
nog heel erg doet is vaak stoppen om naar iets te kijken en andere paarden in de rijbak is ze nog bang voor,
maar dat kan ik haar echt niet kwalijk nemen ze is er pas amper een week, en eigenlijk doet ze het helemaal
niet slecht, je ziet alleen dat ze je niet echt begrijpt en ja dan moet je je plannen bijstellen.
helaas is ons verteld dat ze al wat verder was dan dat ze werkelijk is.
we gingen een paar keer kijken mijn dochter heeft haar toen verzorgd en nandi reageerde ook heel goed op haar,
ze heeft er 2 keer op gereden maar de eigenaar vertelde dat ze beter even nog niet kon galoperen omdat de
pony wat gespannen was, nu weet ik dat ze de hulpen helemaal niet kan.
gelukkig is het een diertje dat heel braaf is in omgang en al een beetje van de basis kent en nu moeten wij de
puntjes op de i zetten en ook dat gaat wel lukken want we willen haar absoluut niet meer kwijt want ons hart heeft
ze al gestolen <3

kmeijer

Re: Hoe kunnen we onze jonge, onervaren pony verder begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:56

wat ook altijd belangrijk is dat je wel altijd een reactie vraagt op jou actie zodra dat je dat niet omdat ze te druk is met andere dingen. gaat het langer duren voordat je het erin heb dus ik denk dat je dat wel goed moet na streven altijd een reactie te krijgen op jou actie.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:24

het komt vast goed +:)+

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:50

Bedankt voor de reacties, ik kan in ieder geval melden dat we de eerste priveles gehad hebben en dat het super gegaan is de stap en de draf gingen al goed en de instructrice is op nandi gegaan voor de galop omdat zij niks anders doet dan jonge paarden zadelmak te maken leek ons dat het beste en ze heeft zowaar een galopje links en rechtsom gedaan dus ik ben super trots en denk dat we het zo wel gaan redden ons geluk is ook dat ze heel lief is en leergierig en natuurlijk is het ook heeeeel handig dat onze instructrice zelf ook maar klein van stuk is en zij er dus ook nog op kan. Komt allemaal goed heb er de volste vertrouwen in

nijenhuis01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:03

Kun je niet de pony tijdenlijk bij de instructrice zetten (weekje)?
Die kan haar even het zetje in de juiste richting geven.

Je hebt heel snel iets kapot bij jonge paarden, dat zou zo zonde zijn...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:06

altijd moeilijk met ponys,
de kinderen die er op passen hebben geen ervaring,
en degene die ervaring hebben passen niet meer!

longeren en heel goed op stemhulpen leren
en dat dan combineren met je dochter

veel succes

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:25

hoi hoi

bedankt voor de reacties

nandi staat al bij de instructrise ze staat op een manege waar ze zowel groepslessen als privelessen geven, en zoals het nu gaat gaat het super!!!
we hebben het gecombineerd op advies van de instructrise, ze krijgt gedeeltelijk priveles en gedeeltelijk groepslessen want nandi trekt wel mee met de rest van de pony's en paarden.
ze wordt nu 6 keer per week een half uurtje intensief gereden en ik moet zeggen ze pikt alles snel op, ze galoppeerd al op de juiste hulp en ze loopt nu ook al mooi over de hoefslag en draven doet ze netjes en beheerst, ik ben zooo trots op haar.
vandaag hebben we voor het eerst een wandeling buiten gemaakt en ook dat deed ze superbraaf alleen de putten waren heeeeeeeel eng volgens haar maar met enige aanmoediging stapte ze er toch overheen.
ze gaat iedere dag los met een nieuw vriendje waar ze zich lekker mee kan uitleven en ze voelt zich al duidelijk op haar gemak en verder met veel liefde en geduld komen we er wel ik heb er inmiddels de volste vertrouwen in.

groetjes marina