Tosca (Orm x Lancet) 2e x ZZL (filmpje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lail

Tosca (Orm x Lancet) 2e x ZZL (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:42

Gisteren zijn Tosca en ik voor de 2e keer in het ZZ-licht gestart. Na de vorige keer hebben we genoeg stof tot nadenken gekregen en hebben daar ook hard aan gewerkt. Het belangrijkste is dat Tosca zich snel opkropt in haar hals en dan kort en hoog in de hals gaat lopen. De afgelopen weken heb ik me daar in de training heel erg op gefocust, met een duidelijk resultaat. Dit is helaas wel een beetje ten koste gegaan van de gehoorzaamheid in de galop (wissels na de hulp springen, niet mooi van achteruit vertrekken in de uitgestrekte galop, niet mooi op het achterbeen terugkomen bij het terugrijden, in de pirouettes niet mooi terug komen), hier gaan we dus ook weer hard aan werken! Ook is de draf iets meer gezet en iets minder loperig geworden.
Met losrijden liep ze echt super fijn, was heel scherp aan de hulpen. Er was geen ringmeester, dus toen degene voor mij 5 min weg was ben ik ook naar buiten gegaan, daar bleken ze 5 min uitgelopen te zijn. Die 5 min die ik daar heb gestaan waren helaas net iets teveel van het goede, waardoor ze in de proef net dat scherpe randje miste. Gevolg was dat ze de gehele proef ging duiken (haar grootste probleem) en niet helemaal fijn liep. Toch hadden we 57,00% en waren we 12e van de 24. Tussen de proeven in heb ik haar helemaal lang gelaten en pas in de 2e ring weer opgepakt. In de 2e proef liep ze wel super fijn en aan het bit. Ze werd wel weer korter in de hals (voor niks zoveel op geoefend...) maar daar heb ik het maar bij gelaten, was veel te bang de druk op het bit weer te verliezen. We hadden 59,29% en waren 9e van de 23.
Ik ben er super blij mee en vind het echt onwijs leuk dat ik met zo'n "gewoon" paardje (in vergelijking met de rest :o ) toch zo mee kan komen.
Voor de oplettende kijker: ik rijd nog steeds met trens ;) Ben de afgelopen weken voornamelijk bezig geweest met de lengte in de hals en vond dat de stang hier alleen maar afbreuk aan kon doen. Die gaan we binnenkort wel weer een keer uitproberen :o

Vorige keer: [RT-HAW] Tosca (Orm x Lancet) ZZL debuut (filmpje)

Hier het filmpje van de tweede proef. Tips/commentaar is van harte welkom. Wees aardig maar discreet! ;)

Mickskeh

Re: Tosca (Orm x Lancet) 2e x ZZL (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:56

Zo een duidelijk verschil! Goed geoefend ;) Haar ruggebruik is nu veel beter en de aanleuning is een stuk rustiger en natuurlijk geworden. (niet zo hoog en opgekropt..) Ook de lengtebuiging is beter! Je uitgestrekte draf vond ik erg mooi vanuit de achterhand gereden. Echt een stukje beter dus! Alleen jammer van de galop, ze heeft wel wat sprongverlies tov vorige keer. Vooral na je eerste pirouette. Je zei zelf al waar je zwakkere punten lagen en dat je daar al mee aan het werk was, dus daar heb ik niet veel aan toe te voegen. Maar lekker trainen, als het nu in zo'n korte tijd al zo veel beter gaat, belooft dat nog meer voor de toekomst!

Succes! :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:52

Mooie proef hoor, vind het een erg leuk paard ook!
Let op dat ze niet gaat kantelen met je SB op de recterhand.
Je ziet dat ze nog wat kracht mist in galop, maar dat zel vanzelf
alleen maar beter worden!

Heel veel succes gewenst!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:06

Ik vind de aanleuning een beetje duwerig overkomen, en de basisgaloppade mag wat mij betreft een stuk stabieler worden, die komt wat rommelig over. Op de changementen is 'ie stout en een paar passen echt wat uit balans waardoor het vluchterig overkomt.
Als je globaal over de proef heen kijkt, valt het staartzwiepen en de toch nog wat strakke bovenlijn op. Wissel je in de training vaak genoeg van instelling, tussen vw-nw (die vergeten ruiters soms als ze hoger komen, maar blijf werken aan je basis) en de uiteindelijk n de proef gewenste oprichting?

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:40

tnx!
de rechter sb is echt mijn probleem, ik houdt mijn rechterheup teveel voor waardoor ik niet genoeg op mijn binnenbeen steun, te weinig ondersteuning geef met mijn buitenbeen en teveel druk op mijn buitenteugel houd. ik weet precies waar het probleem ligt, maar vind het echt onwijs lastig om dat te veranderen!
de galop is op het moment inderdaad niet goed, ik heb teveel aandacht gevestigd op de lengte in de hals, wat ten koste is gegaan van de gezetheid in de galop. de changementen zijn altijd een heikel punt, de gehoorzaamheid is haar grootste probleem, ze loopt snel voor me uit door haar werkwilligheid. wanneer ze net niet scherp genoeg is wordt ze idd stout ;)
het staartzwiepen heeft ze altijd gedaan, zelfs tijdens buitenritten. de strakke bovenlijn heeft naar mijn idee ook te maken met het feit dat ze zich snel opkropt in haar hals.
in de training begin ik altijd 15/20 min met lang en laag, daarna even lang stappen en vervolgens oppakken. dan ligt het aan hoe ze tijdens het losrijden voelde of ik haar verder ook laag blijf rijden of iets meer opricht. wanneer ik haar in oprichting heb, wissel ik dat af met een paar rondjes laag, dus vw-nw vergeet ik zeker niet, daar heb ik echt een hekel aan als mensen dat wel vergeten! maar ze vindt het gewoon heel lastig om te ontspannen in de bovenlijn en lengte in de hals te houden, ze gaat heel gauw met het kruis omhoog lopen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:45

Stoer en mooi dat je met alleen een trens rijdt, zie je ook zelden nog maar!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:57

netjes hoor! ik kan je niet echt goed commentaar en/of tips geven dat is wat te hoog gegrepen voor mij.
maar ligt het aan mij of is je paard erg aan het hijgen/heel luidruchtig ademhalen alsof hij adem tekort komt? ik hoor het op je andere filmpje ook dus zal iets zijn wat ie altijd doet. is daar een reden voor? (gewoon interesse)

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:33

@Ramzi: ik moet eerlijk bekennen dat ik wel schrok van het "grote" aantal trensruiters ;) haha, het waren er vele malen meer dan dat je in het Z voorbij ziet komen :o
@mimeslosydy: we hebben vorig jaar een scopie laten doen onder verdoving (dan zou het nog duidelijker moeten zijn) en er is niets afwijkends gevonden. het is hoogstwaarschijnlijk hangend gehemelte (het zachte gehemelte wordt tijdens inspanning niet strak genoeg getrokken), wat het geluid veroorzaakt. het is dus absoluut geen cornage of een andere vorm van benauwdheid! maar om dit zeker te weten moet er een scopie gedaan worden tijdens beweging, dus op een lopende band. paard heeft er absoluut geen last van, heeft een super conditie en na een intensieve training van ruim een uur is ze na 2 rondjes stappen opgedroogd en op adem (betekent niet dat ik maar 2 rondjes uitstap ;)) dus vind ik het ook totaal overbodig om zo'n scopie uit te laten voeren. dit was ook de mening van de da, hij vertelde dat zo'n onderzoek over het algemeen alleen uitgevoerd wordt bij renpaarden en sportpaarden die voor sky high-bedragen verkocht worden.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:11

Hey wat leuk om tosca hier tegen te komen, ken haar nog van de vorige stal waar ik gereden heb (dat is alweer een aantal jaren geleden). Ziet er goed uit hoor, nog heel veel succes met haar.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:15

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien! Maar ligt het nu aan mij op probeert je paard zich er de heletijd uit te drukken?

jamesjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:36

Ziet er leuk uit. Vind de aanleuning er alleen een beetje zoekerig uit zien. Maar verder leuke combinatie.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:40

Als je de aanleuning fijner weet te krijgen en daardoor de rug meer ontspannen, dan gaat het helemaal goedkomen!
Ik heb je alleen zien losrijden! Leuk paard.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:04

lail schreef:
@Ramzi: ik moet eerlijk bekennen dat ik wel schrok van het "grote" aantal trensruiters ;) haha, het waren er vele malen meer dan dat je in het Z voorbij ziet komen :o
@mimeslosydy: we hebben vorig jaar een scopie laten doen onder verdoving (dan zou het nog duidelijker moeten zijn) en er is niets afwijkends gevonden. het is hoogstwaarschijnlijk hangend gehemelte (het zachte gehemelte wordt tijdens inspanning niet strak genoeg getrokken), wat het geluid veroorzaakt. het is dus absoluut geen cornage of een andere vorm van benauwdheid! maar om dit zeker te weten moet er een scopie gedaan worden tijdens beweging, dus op een lopende band. paard heeft er absoluut geen last van, heeft een super conditie en na een intensieve training van ruim een uur is ze na 2 rondjes stappen opgedroogd en op adem (betekent niet dat ik maar 2 rondjes uitstap ;)) dus vind ik het ook totaal overbodig om zo'n scopie uit te laten voeren. dit was ook de mening van de da, hij vertelde dat zo'n onderzoek over het algemeen alleen uitgevoerd wordt bij renpaarden en sportpaarden die voor sky high-bedragen verkocht worden.

oke bedankt voor de reactie!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:44

lail schreef:
tnx!
de rechter sb is echt mijn probleem, ik houdt mijn rechterheup teveel voor waardoor ik niet genoeg op mijn binnenbeen steun, te weinig ondersteuning geef met mijn buitenbeen en teveel druk op mijn buitenteugel houd. ik weet precies waar het probleem ligt, maar vind het echt onwijs lastig om dat te veranderen!

Zoals ik het zie, hou je zelf je onderrug of bekken nogal vast. Daarvoor kun je een fysiotherapeut of manueel therapeut om hulp vragen. Flexchairtraining kan je zeker ook helpen :)

lail schreef:
de galop is op het moment inderdaad niet goed, ik heb teveel aandacht gevestigd op de lengte in de hals, wat ten koste is gegaan van de gezetheid in de galop. de changementen zijn altijd een heikel punt, de gehoorzaamheid is haar grootste probleem, ze loopt snel voor me uit door haar werkwilligheid. wanneer ze net niet scherp genoeg is wordt ze idd stout ;)
het staartzwiepen heeft ze altijd gedaan, zelfs tijdens buitenritten. de strakke bovenlijn heeft naar mijn idee ook te maken met het feit dat ze zich snel opkropt in haar hals.
in de training begin ik altijd 15/20 min met lang en laag, daarna even lang stappen en vervolgens oppakken. dan ligt het aan hoe ze tijdens het losrijden voelde of ik haar verder ook laag blijf rijden of iets meer opricht. wanneer ik haar in oprichting heb, wissel ik dat af met een paar rondjes laag, dus vw-nw vergeet ik zeker niet, daar heb ik echt een hekel aan als mensen dat wel vergeten! maar ze vindt het gewoon heel lastig om te ontspannen in de bovenlijn en lengte in de hals te houden, ze gaat heel gauw met het kruis omhoog lopen.

Het ruggebruik in inderdaad niet zo soepel als zou moeten. Goed dat je daar met rijden verbetering in probeert te krijgen, maar wellicht is het verstandig de dierenarts eens mee te laten kijken. Rond het bekken houdt je paard zich namelijk in mijn ogen echt heel erg vast, ik vraag me af wat daarvan de oorzaak is en of je er met rijden wat aan kunt doen. Als de rug daar geïrriteerd is en je kunt het succesvol behandelen, heb je het qua aanleuning waarschijnlijk ook veel makkelijker.
Lang en laag zou ik persoonlijk niet echt doen, wel laten zakken vanaf de schoft maar niet et lang laten worden. Het gaat er juist om dat ze haar rug leert opbollen en als je haar lang maakt, is voorover kiepen voor haar veel makkelijker en dat is in veruit de meeste gevallen dan ook het gevolg. Met wat minder lengte kun je het zwaartepunt makkelijker wat terug houden.

Succes!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:52

Mijn onderrug zit inderdaad nogal vast, word ik ook regelmatig voor gemasseerd door een sportmasseur. Als ik lange tijd stilsta/zit krijg ik er ook erg last van. Daar moet ik binnenkort echt meer aan gaan doen, ik krijg er steeds meer last van. Ook vertelde mijn zadelmaker me dat ik geneigd ben mijn rechterheup naar voren te duwen. Dat is ook de oorzaak van het kantelen in de sb.

Als je denk dat het staartzwiepen komt doordat ze haar bekken vasthoudt, hoe verklaar je dan het feit dat de staart in de stap en galop nagenoeg stilhangt (behalve bij de inzet van en tijdens oefeningen)? Ze vindt het wel heel lastig om te kantelen in haar bekken en blijft daardoor erg met het kruis in de lucht lopen.
Dat opbollen is zeker ook een punt van aandacht. Ik heb haar vanmiddag aan de lange lijnen laten lopen, en zodra ze dan door de nek zakt en haar rug opbolt, strekt ze vrijwel haar hals en komt meteen weer omhoog, dat vindt ze dus erg moeilijk! Maar het gaat al beter dan een paar weken geleden.

Zodra ik haar in de hals iets korter maak, is ze heel snel geneigd van het bit af te gaan lopen. Vandaar dat ik haar het liefst met zo veel mogelijk lengte in de hals heb, als ze dan gaat ´hangen´ kan ik haar er gelijk bij rijden en heb ik druk op het bit. Maar door die lengte heeft ze idd meer ruimte om aan de achterkant te 'stuwen' en zo de rug niet te hoeven gebruikt. Dit valt vooral heel erg op in galop, daarin kan ik haar niet te laag rijden want dan wordt het helemaal zo'n stuiterbal :o

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:19

Heee Tosca!
dat is leuk! ik ken haar nog van mijn oude stal waar ik reed (paardensportcentrum de Korze in Veldhoven). Daar stond Tosca voor ze van Boeflover was.
En... tosca is het (half)zusje van mijn paard. Ook van Orm.
Wat leuk dat het zo goed met jullie gaat.
En wat stoer dat je met gewoon trensje rijdt en daar bewust over nadenkt. +:)+
Technisch commentaar kan ik je niet geven (ben maar simpel ruitertje :o ), maar ik vind het er netjes en ontspannen uitzien.
Respect! 8-)
En volgens mij was Tosca wat ik zo nog weet wel beetje 'pittig paard' in de zin van beetje heet.
Klopt dat?
Succes nog verder samen in de dressuur!!