lail schreef:tnx!
de rechter sb is echt mijn probleem, ik houdt mijn rechterheup teveel voor waardoor ik niet genoeg op mijn binnenbeen steun, te weinig ondersteuning geef met mijn buitenbeen en teveel druk op mijn buitenteugel houd. ik weet precies waar het probleem ligt, maar vind het echt onwijs lastig om dat te veranderen!
Zoals ik het zie, hou je zelf je onderrug of bekken nogal vast. Daarvoor kun je een fysiotherapeut of manueel therapeut om hulp vragen. Flexchairtraining kan je zeker ook helpen 
lail schreef:de galop is op het moment inderdaad niet goed, ik heb teveel aandacht gevestigd op de lengte in de hals, wat ten koste is gegaan van de gezetheid in de galop. de changementen zijn altijd een heikel punt, de gehoorzaamheid is haar grootste probleem, ze loopt snel voor me uit door haar werkwilligheid. wanneer ze net niet scherp genoeg is wordt ze idd stout

het staartzwiepen heeft ze altijd gedaan, zelfs tijdens buitenritten. de strakke bovenlijn heeft naar mijn idee ook te maken met het feit dat ze zich snel opkropt in haar hals.
in de training begin ik altijd 15/20 min met lang en laag, daarna even lang stappen en vervolgens oppakken. dan ligt het aan hoe ze tijdens het losrijden voelde of ik haar verder ook laag blijf rijden of iets meer opricht. wanneer ik haar in oprichting heb, wissel ik dat af met een paar rondjes laag, dus vw-nw vergeet ik zeker niet, daar heb ik echt een hekel aan als mensen dat wel vergeten! maar ze vindt het gewoon heel lastig om te ontspannen in de bovenlijn en lengte in de hals te houden, ze gaat heel gauw met het kruis omhoog lopen.
Het ruggebruik in inderdaad niet zo soepel als zou moeten. Goed dat je daar met rijden verbetering in probeert te krijgen, maar wellicht is het verstandig de dierenarts eens mee te laten kijken. Rond het bekken houdt je paard zich namelijk in mijn ogen echt heel erg vast, ik vraag me af wat daarvan de oorzaak is en of je er met rijden wat aan kunt doen. Als de rug daar geïrriteerd is en je kunt het succesvol behandelen, heb je het qua aanleuning waarschijnlijk ook veel makkelijker.
Lang en laag zou ik persoonlijk niet echt doen, wel laten zakken vanaf de schoft maar niet et lang laten worden. Het gaat er juist om dat ze haar rug leert opbollen en als je haar lang maakt, is voorover kiepen voor haar veel makkelijker en dat is in veruit de meeste gevallen dan ook het gevolg. Met wat minder lengte kun je het zwaartepunt makkelijker wat terug houden.
Succes!