Mijn paard is afhankelijk van andere paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verkopen of doorzetten?

Verkopen.
2 (6%)
Laten berijden.
13 (39%)
Staan laten.
Geen stemmen
Doorzetten en wedstrijd gaan rijden.
18 (54%)

Totaal aantal stemmen: 33

Willemijn22

Mijn paard is afhankelijk van andere paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:37

hallo allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van een KWPNer en een shetlander. Nu heb ik ze beide ongeveer 7 jaar. De shetlander heb ik erbij voor het paard als gezelschap.
Nou is mijn probleem dat mijn paard erg afhankelijk is van andere paarden. Ik les nu niet meer in een manege, maar wel lange tijd gedaan. Daar trok ze veel op andere paarden aan. Erg lastig. Maar nu ik weer alleen thuis rijd, kan ze niet meer zonder de shetlander. Als ik de shetlander in de wei zet, buiten zicht, is het een en al rodeo.. Hier kan ik wel doorheen rijden zodat ik weer gewoon verder kan rijden, alleen ik heb dit paard ooit gekocht om er wedstrijden mee te rijden. Maar door een studie en wat rij problemen is dat erbij gebleven. Nu ik weer meer tijd heb, kriebelt het nog steeds. Ik wil nog steeds een keer gaan wedstrijd rijden.
Maar omdat mijn paard geen stap buiten te deur zet, ( zelfs niet als ik vanuit huis aan de hand de weg af stap, kom ik niet verder dan drie stappen. ) kan ik dus nooit ergens zelf heen te rijden.
Omdat mijn paard bij mijn ouders staat, en ik net uit huis ben, begin ik te twijfelen. Zal ik mijn hobby aan de kant zetten door haar te verkopen, of zal ik nog een keer proberen en doorzetten?

Heeft iemand een idee om haar over de drempel te krijgen? Of kent iemand dit probleem?
Ik hoor het graag! :)

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Mijn paard is afhankelijk van andere paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:31

Ik heb gestemd voor laten rijden. Eigenlijk zou ik zeggen zoek iemand die je les geeft en het liefst privéles omdat je daar veel meer van leert (eigen ervaring)

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om met anderen te oefenen, anders is dat miss ook nog een optie.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:32

Doorzetten ;)

Probeer eens de shetlander bijv. uit het zicht te plaatsen als ze in de wei staat, en ga weer lessen op de manege, zodat ze toch weer gewent raakt dat de shetlander er niet is :)
Wees streng, als je haar aan de hand hebt, niet naar voren = druk, achterwaarts = meer druk, naar voren = geen druk.
En als ze dan nóg niet naar voren gaat, tikje met de zweep ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:38

Ik heb ook gestemd op laten rijden door een ander. Persoonlijk zou ik doorzetten, maar omdat je zelf erg twijfeld wat je doen moet, denk ik dat het verstandig is als je dit op laat lossen door mensen die hier ervaring mee hebben. Na een tijdje kun je dan wellicht onder begeleiding van degene die het paard gereden heeft, zelf weer wat gaan rijden. Succes. :)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:44

dit probleem komt me bekent voor . . .
vorig jaar ben ik met mijn paard van stal verhuisd. van aan huis staan samen met mijn pony. naar een pension stal. ze vond het helemaal geweldig. er was alleen 1 groot probleem als ik ging rijden, hinnikte ze alleen maar. dat ging van kwaad naar erger,iedere keer als een paard de bak in of uit kwam (of gewoon langsliep) wilde ze mee, en was het echt rodeo en richting bak rand rennen en dan echt pogingen doen om er over heen te springen!!! dit heeft ze 3 maanden vol gehouden. nu vindt ze het nog steeds spannend, maar blijft het bij opkijken en hinniken. op wedstrijd komt dit probleem soms weer terug, maar we werken eraan.
ik zou je paard zeker niet verkopen, zoek je een goede instructeur die je hierbij helpt. ik zag het ook niet meer zitten, maar nu ben ik zo blij met mijn paard!!
veel succes

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:51

Willemijn22 schreef:
hallo allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van een KWPNer en een shetlander. Nu heb ik ze beide ongeveer 7 jaar. De shetlander heb ik erbij voor het paard als gezelschap.
Nou is mijn probleem dat mijn paard erg afhankelijk is van andere paarden. Ik les nu niet meer in een manege, maar wel lange tijd gedaan. Daar trok ze veel op andere paarden aan. Erg lastig. Maar nu ik weer alleen thuis rijd, kan ze niet meer zonder de shetlander. Als ik de shetlander in de wei zet, buiten zicht, is het een en al rodeo.. Hier kan ik wel doorheen rijden zodat ik weer gewoon verder kan rijden, alleen ik heb dit paard ooit gekocht om er wedstrijden mee te rijden. Maar door een studie en wat rij problemen is dat erbij gebleven. Nu ik weer meer tijd heb, kriebelt het nog steeds. Ik wil nog steeds een keer gaan wedstrijd rijden.
Maar omdat mijn paard geen stap buiten te deur zet, ( zelfs niet als ik vanuit huis aan de hand de weg af stap, kom ik niet verder dan drie stappen. ) kan ik dus nooit ergens zelf heen te rijden.
Omdat mijn paard bij mijn ouders staat, en ik net uit huis ben, begin ik te twijfelen. Zal ik mijn hobby aan de kant zetten door haar te verkopen, of zal ik nog een keer proberen en doorzetten?

Heeft iemand een idee om haar over de drempel te krijgen? Of kent iemand dit probleem?
Ik hoor het graag! :)

Ik heb dit probleem nu ook met een nieuw paard.

Paarden zijn kudde dieren en trekken daarom naar elkaar toe, jou paard vertrouwt je blijkbaar nog niet goed genoeg.

Maar wat je eraan kunt doen weet ik ook nog niet, ben mezelf hier nu ook in aan het verdiepen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:03

Ik heb gekozen voor laten rijden. Als je het paard nu een maand of meer door een andere laat rijden zodat diegene de problemen zo goed als op kan lossen. En daarna zou ik dan zelf privélessen nemen en doorzetten. Verkopen kan altijd nog, dus ik zou even op de tanden bijten en doorgaan.

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:15

ik heb gekozen voor laten berijden. door iemand die dat kan oplossen en daarna zelf les nemen.

Willemijn22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:46

HBZ schreef:
Ik heb dit probleem nu ook met een nieuw paard.

Paarden zijn kudde dieren en trekken daarom naar elkaar toe, jou paard vertrouwt je blijkbaar nog niet goed genoeg.

Maar wat je eraan kunt doen weet ik ook nog niet, ben mezelf hier nu ook in aan het verdiepen.

Bedankt voor je reactie, ik heb al veel geprobeerd in mijn lessen. Ik heb het geprobeerd met veel geduld, door te wachten dat andere paarden een beetje uit de beurt waren maar ook door andere sporen te proberen. Dit werkte wel, met andere woorden ik hield haar voorwaarts, maar ik vondt het zelf geen prettige methode. Ook heb ik geprobeerd om veel buitenritten te maken met mijn moeder voorop op de fiets enzo maar dat hielp niks in de lessen. Ook heb ik geprobeerd om erg voorwaart te rijden en door te gaan.
Als je een manier hebt gevonden, ik hoor het graag! En succes met jouw nieuwe paard!

Willemijn22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:47

Ik ben er nu al zolang mee bezig dat ik het ook zonde vindt om het op te geven. Ik ga eens kijken of er in de buurt iemand zit die ervaring heeft met dit soort problemen met paarden. Bedankt voor alle reacties!

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:13

Ik heb gekozen voor doorzetten en wedstrijden rijden.

Meer met de insteek... wat lessen nemen zodat je goed begeleid word hiermee.
Iemand die hier ervaring mee heeft moet jou goed kunnen begeleiden vanaf de zijlijn.
Je kan een ander wel laten rijden maar uit eindelijk ben jij die gene die het moet gaan doen.
Als je het aan durft en echt graag wil dan kom je met hulp heel ver, maar vooral probeer zelf door te gaan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:40

Lastige vraag, maar hoe is de rangorde in je kudde? En wie is de leider als er een mens bij is?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:08

doorzetten en wedstrijden rijden.

Ik denk dat het ergens ook met vertrouwen en jullie band te maken heeft. Misschien heeft hij het idee dat je hem bij je shet weg houdt, en vind hij het niet prettig om alleen met jou te zijn. Neem m een keer mee met een wandelingetje, poets hem waar de shet bij is en later ook alleen. Ik denk dat je dan al een heel stuk komt, en dat je daarna het rijden ook wel kunt opbouwen. Dat zou ik doen :)

Succes!

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:59

Ik heb ook een vraagje wat aansluit op dit topic.
Mijn zus en ik hebben allebei een paard waar we ook wedstrijden mee rijden.
Thuis kunnen we prima alleen rijden, ze hinniken wel wat naar elkaar, maar worden niet vervelend tijdens het rijden. Alleen op wedstrijd gaan ze heel erg naar elkaar hangen.
Mijn paard hinnikt alleen wat dus dat is opzich geen probleem, alleen het paard van m'n zus flipt zowat en is niet meer normaal te rijden.
Nu wil mijn zus dus niet meer samen op wedstrijd, terwijl ik denk dat het na een paar keer wel beter zal gaan en dat het paard van m'n zus gewoon aan het uitproberen is.
Hebben jullie nog tips? Of zeggen jullie, gewoon niet meer samen op wedstrijd?