Been eraan houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PlAsTiCtAs

Been eraan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 22:27

Ik vind het lastig om een stille beenligging te houden. Ik kan mijn benen stil houden, als ze niets hoeven te doen, maar bij het hulpen geven, wordt het allemaal wat wiebellig. Hoe hou ik netjes mijn been stil, en aan het paard en kan ik toch op een subtile manier inwerken voor het geven van hulpen?

charlotte_L

Re: Been eraan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:29

Van mijn lesgeefster moet ik altijd mijn benen helemaal lang maken, zo lang dat je tenen net niet naar buiten steken. En dan heel ontspannen gaan zitten.

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 22:32

Mijn hakken kan ik wel goed uitdrukken en mijn tenen wijzen ook wel naar binnen, maar ik vindt het ook lastig om druk op mijn beugels te houden, dat heb ik nagenoeg niet. Neemt bij jouw de druk op je beugels wel of niet toe als je je benen lang maakt?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:34

Daarom moet je ook op je ontspannen zit werken denk ik.. je moet geen druk op je beugels hebben want dan zit je niet ontspannen maar een beetje stijf en daardoor kan je je voeten niet goed stilhouden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:39

beauisvancie schreef:
Daarom moet je ook op je ontspannen zit werken denk ik.. je moet geen druk op je beugels hebben want dan zit je niet ontspannen maar een beetje stijf en daardoor kan je je voeten niet goed stilhouden.

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens wat betreft de druk om de beugels.

Je moet wel degelijk druk om je beugels hebben, anders ben je de beugels steeds kwijt.
Hoe lang heb jij je beugels? en wat voor zadel gebruik je? wat voor paard/pony rij je?
Misschien een foto van hoe je op je pony/paard zit?

Ik heb zelf het volgende ervaren:
Ik heb zelf een poosje een paar E pony's gereden die voor mij eigenlijk net te klein waren, waardoor mijn benen onder hen vandaan kwamen.
Op dat moment kon ik mijn benen ook niet stil houden, nu ik paarden rij van 170 heb ik daar geen last meer van, ik kan mijn benen goed tegen de buik aan leggen en ze ook tijdens de hulp stil hebben liggen.

Maar jou probleem is met name dat je tijdens het drijven je benen niet stil kunt hebben liggen, ik vraag mij dat af hoe drijf je?
Drijven is alleen je benen aanknijpen tegen het paard, meer niet. Dus het stille been wat contact heeft met het paard, druk je meer tegen het paard.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:48

Ik heb dat probleem vroeger ook gehad.
Mijn benen gingen overdreven gezegd alle kanten op.
Wat is ik moest doen was mijn beugels kruislinks over de schoft heen gooien of beugels er af halen en zonder beugels gaan rijden.
Wilden ik gaan lichtrijden zonder beugels moest ik mijn knieen klemmen tegen het zadel aan.
Je wil toch graag blijven zitten waardoor je je benen licht aanklemt.
Hierdoor kwamen mijn benen stil te liggen en kon ik zonder toestanden mijn benen stil houden.
Dit een tijdje gedaan en toen mocht ik mijn beugels weer gebruiken en dat ging perfect!!
Nooit meer gewiebeld haha!

Succes!

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:36

Bedankt voor de tips, maar mijn probleem is niet zozeer dat ik mijn been niet stil kan houden, maar ik heb moeite om ze aan het paardenlichaam te laten liggen.

Ik wil dus meer met mijn benen kunnen aansluiten...

Wie daar tips voor heeft... SHOOT!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:09

Laat je je knieën los?

Als ik klem komen die beentjes ZO van het paard af, maar laat ik los (= ontspannen zit, op de poep) liggen ze er netjes tegen.

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:41

Ik klem niet bewust, maar het kan best zijn dat als ik heel erg mijn best ga doen, dat ze toch wel wat klemmen... Ik ga hier eens goed op letten. Misschien is dit het wel.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:05

Je moet idd wel een klein beetje druk hebben maar wat ik er mee bedoel is dat als je te veel druk hebt dat het moeilijker is je benen stil te houden.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:26

Zitten je beugels wel op de juiste maat?
Vaak is het zo dat als ze te kort of te lang zijn je ook wat meer druk zet om stil te zitten met je benen.
Dan kan je ze inderdaad niet aansluiten en gaan ze van je paard afstaan.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:38

Zorg eerst dat ze in de juiste lijn liggen. ( dat je van jou schouder naar beneden een rechte lijn kunt trekken tot aan je hiel.

Daarna draai je je knieen naar buiten en kom je goed op de zitbeenknobbels te zitten. Zorg ten alle tijd dat je goed rechtop zit ( schouder goed naar achteren, zodat je voorin je zadel blijft zitten).
Doordat je knieen naar buiten draait moet je wel met je onderbenen tegen het paard aan komen anders ben je je balans kwijt. ( maar dit kun jet het beste doen op een springzadel)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:17

waarom wilt iedereen zijn been aan zijn paard houden?? het paard moet uit zich zelf blijven lopen. je moet op je zitbeenknobbels zitten en steun op je beugels hebben, niet heel veel druk. de rest ontspannen. dus bovenbeen echt helemaal los.

dan wordt je paard veel beter te rijden en zal met de oefeningen voor het hogere werk makkelijker aankunnen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:21

FairLady_ schreef:
waarom wilt iedereen zijn been aan zijn paard houden?? het paard moet uit zich zelf blijven lopen. je moet op je zitbeenknobbels zitten en steun op je beugels hebben, niet heel veel druk. de rest ontspannen. dus bovenbeen echt helemaal los.

dan wordt je paard veel beter te rijden en zal met de oefeningen voor het hogere werk makkelijker aankunnen.

Bovenbenen moeten inderdaad los (anders kan je niet goed zitten), maar onderbenen moet er toch 'aan' liggen?
Niet constant drukken maar contact met de huid van 't paard.
En drukken is dan de hulp.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:23

Optiwolk schreef:
FairLady_ schreef:

Bovenbenen moeten inderdaad los (anders kan je niet goed zitten), maar onderbenen moet er toch 'aan' liggen?
Niet constant drukken maar contact met de huid van 't paard.
En drukken is dan de hulp.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;)

idd :j maar zo hoort t wel