paard rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:53

Ik ben sinds kort in bezit van een nieuw jong paard, het verloopt ons allemaal erg goed, we doen het lekker rustig aan en hebben goed (helaas de laatste tijd niet veel) les.
We zijn vooral bezig met rechtrichten, losmaken, laag rijden, overgangen, fijn aan de hulpen maken en vlot, hij houd dit een kwartiertje goed vol en dan is de pijp zo'n beetje leeg (lees: van de hoefslag af naar binnen vallen, nog meer in onbalans, sloom worden, wat taaier en minder fijn) hij is nog niet lang onder het zadel en is erg snel uit balans, wil graag opgekropt lopen.
wat vooral moeilijk voor ons is om beide recht te blijven, als hij scheef word, word ik het, als ik onbewust teveel stelling vraagt doet hij het extra, dit is ook nog wennen maar zijn er niet maniertjes (op veel geduld en les na) al zijn het de kleine fijne dingetjes die hem en mij daarin kunnen trainen? met name het gedeelte sterker en recht op 2 teugels maken? hij tikt zichzelf trouwens ook erg aan met name de voorbenen door de achterbenen in stap. :)

midgie

Re: paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:34

Ja door te gaan rechtrichten krijg je een paard recht, rechtuit rijden is een lange weg .
Je kan door middel van stelling en buiging en de zijgangen je paard recht gaan richten.
Dat hij met zijn achterbenen zijn voorbenen aan tikt is omdat hij erg op zijn voorhand loopt.
Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl daar staat heel veel over rechtrichten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:38

Als je paard na een kwartier leeg is is de opbouw van je les niet helemaal goed denk ik. Daar zitten zeker nog verbeterpuntjes, doseren en korte reprises doen en dan weer lange stappauze.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 07:17

Bedankt, doen we ook wel alleen zyn conditie is ook nog niet geweldig

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:23

Mindfields schreef:
Als je paard na een kwartier leeg is is de opbouw van je les niet helemaal goed denk ik. Daar zitten zeker nog verbeterpuntjes, doseren en korte reprises doen en dan weer lange stappauze.

Ik sluit me hier bij aan. Ook in stap kun je veel dingen doen om je paard beter aan de hulpen te krijgen. Denk aan kleine tempo wisselingen, wendingen. Ik doe dit (zeker met jonge paarden) veelal aan een lange teugel.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:35

Mindfields schreef:

Nou dit is voor een jong paard nog niet zo heel raar hoor, zorg dat het paard voldoende voer krijgt, en misschien een extra toevoeging van vitamines mineralen etc.
Jonge paarden die uit het land komen en opeens aan het werk moeten zijn veel voer nodig om het allemaal te verwerken, wat betreft het rijden.

Ik weet niet hoe je paard er lichamelijk uit ziet op dit moment kwa dikte?

Kun je eens aangeven wat je allemaal doet in een kwartier met je paard?

En verder zijn stappauzes niet altijd om tot rust te komen, een goede stap is de zwaarste gang van het paard!
Met een goede stap bedoel ik goed door het lijf en in de takt van de gang. Dit kan heel vermoeiend zijn voor een paard.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:37

Oke bedankt! De eerste 10 minuten zijn we vooral bezig met stappen lekker laag en lang ontspannen, en dan rustig overgangetjes draven klein galopje links en rechtsom soms een pasje wijken mee pakken en tussendoor stappen, dan uitstappen, laat me 20 min bezig zijn en dan is de pijp echt leeg. Hy heeft vanzichzelf al een nek en wil automatisch een beetje opkroppen, dit proberen we erwel uit re krygen :)