Kneepjes om aan teugel te rijden of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Kneepjes om aan teugel te rijden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:05

Ik wilde even weten of kneepjes (ophoudingen) op de teugels goed is om aan teugel te rijden. Vooraleer iedereen begint over dat een paard vanzelf aan teugel moet komen wil ik dat je dit filmpje kijkt. Ik rijd mijn paard aan teugel met constant ophoudingen vooral op de buitenteugel maar af en toe ook de binnenteugel voor buiging, stelling,overgangen,..., wellicht niet zichtbaar omdat ik het enkel met mijn ringvinder doe en voor de rest mijn pols en armen stilhoud. Op vele topics vind ik dat paarden door kneepjes enkel in de krul lopen maar niet ontspannen lopen, nageeflijk zijn,... . Kortom niks dan negatief. Persoonlijk vind ik mijn paard heel ontspannen lopen. Houd ik gewoon mijn vingers stil gaat de neus de lucht in, zo loopt hij van nature, ook in de wei. Dit wil niet zeggen dat ik door die ophoudingen gewicht in mijn handen heb. Hij is heel zacht in de hand, vooral als ik die ophoudingen blijf geven om hem attent te maken. Hij luistert ook veel beter, schrikt minder en is veel attenterdan. Wat ik nog even wil aanhalen is dat mijn paard losse knie heeft en dat dat precies minder is naarmate ik meer ophoudingen geef. Hij komt ook veel beter op de achterhand dan en loopt meer opwaarts.

PS: wat zagen met een paard doet wil ik niet weten, dat weet ik al. Maar ik wil meer te weten komen over hoe ik rijd. Ophoudingen op de ringvinger (bijna onzichtbaar voor anderen)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:14

Op zich zijn kneepjes natuurlijk prima om aan de teugel te rijden. Je kunt echter je hand ook best af en toe ontspannen. En dat mis ik een beetje bij jou. Je paard loopt heel hard en je ziet de kneepjes wel niet op het filmpje maar je ziet wel zijn hoofd wat heen en weer gaan. En van heel hard lopen gaat hij niet op de achterhand hoor.
Hij loopt zo helemaal niet verkeerd, maar ik zou iets meer opvangen en af en toe je hand ontspannen. Denk ook aan een knikje in je elleboog, dan kan je hand de mond nog beter volgen.

liesdix

Re: Kneepjes om aan teugel te rijden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:18

Dit filmpje is al van een paar maanden geleden, hij liep daar inderdaad vrij vlot. Op dit moment draag ik mijn handen veel meer, bijna 90° in mijn elleboog. Hij loopt nu ook meer op de achterhand en ietsje meer gedragen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:25

Hier is sinds kort ook een topic over
[RT-P] Knijpen, zagen met teugels

Maar ik vind jouw paard ontspannen lopen in het proefje, hij ziet er niet in de krul getrokken uit, en heeft een vrij constante aanleuning.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:30

Ja dat topic heb ik gelezen maar ik vind dat er daar vooral mensen zich een beeld vormen van dat knijpen wat eigenlijk niet zo is. Daar zijn ze allemaal heel negatief. Nu wil ik wel eens weten wat ze ervan denken wetende dat ik constant ophoudingen geef en mijn paard toch heel ontspannen loopt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:34

Dat topic is inderdaad wel heel kort om de bocht, ik heb daar even gekeken. Bij sommige paarden kan je heeeeeel lang wachten als je niks doet hoor. Weerstand bieden en wat kneepjes geven kan dan helemaal geen kwaad. Als je ook maar weer ontspant, en dat wordt vaak vergeten!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:19

Tilmar schreef:
Dat topic is inderdaad wel heel kort om de bocht, ik heb daar even gekeken. Bij sommige paarden kan je heeeeeel lang wachten als je niks doet hoor. Weerstand bieden en wat kneepjes geven kan dan helemaal geen kwaad. Als je ook maar weer ontspant, en dat wordt vaak vergeten!

Ik zou inderdaad onzichtbare en heel zachte kneepjes geven met de teugel (ik heb geleerd dit met de binnenhand te doen en buitenteugel op contact houden) en zodra je paard omlaag komt meteen ontspannen. Totdat hij weer op wilt komen, dan geef je meteen een kneepje en ontspan je weer. Zolang je paard onder loopt blijf je af van kneepjes geven op de binnenteugel.

Als je niks met je teugels doet krijg je een paard echt niet goed aan de teugel, want wat doe je zodra ie opkomt? Een kwartier wachten?:s. Wel belangrijk is om zodra je paard zakt dat jij je hand ook ontspant en niet blijft klooien met je hand.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:29