Na maanden van onzekerheid, Monty weer aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Na maanden van onzekerheid, Monty weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:00

Helaas is op 7 juli vorig jaar ons een groot ongeluk overkomen. Monty is zo hard in de wei getrapt dat hij 3 breuken heeft in zijn linkerelleboog. Na weken boxrust en een operatie waarbij een stalen plaat en schroeven in zijn been is gezet mocht hij weer kleine beetje gaan stappen, en zo verder uitbouwen. In november terug gegaan voor een rontgenfoto en hij had een abces gekregen bij de plaat. De breuken waren wel goed aan het genezen gelukkig. Vanwege het abces in November de plaat en schroeven verwijderd. Daarna weer opbouwen in stap, en uiteindelijk eíndelijk weer los mogen, wat een feest! Twee keer is het litteken na de operatie open gesprongen, de hechtingen hielden het niet. Een lange wondgenezing dus. Maar uiteindelijk kregen we eind januari het startsein dat ik er weer op mocht. Begonnen met wat stappen, en paar minuten draven.

En uiteindelijk zijn we dus weer hier beland. Hij is nu weer zo'n 6 weken actief onder het zadel.

Kort paspoort paard;
Naam; Monty
Leeftijd; Bijna 6
Niveau; Onder de B nog. Hij is pas op zijn 4e ingereden. Voor zijn ongeluk had ik hem pas krap 6 maanden onder het zadel. En nu gaan we weer verder dus.

Aandachtspunten;
- We hebben het al voor elkaar dat Monty op zijn eigen benen is gaan lopen, wat ook zeker nu belangrijk is. Wel mag hij niet over de buitenschouder weglopen.
- Soms niet te diep lopen.
- Voor mezef, bij het uitdraven, armen gebogen houden.
- Niet te ver uit het zadel komen bij draven.
- Ooh, en niet zo vreselijk schrikken als Monty ergens van schrikt.

Vorige topics van ons;

[RT-HAW] Monty@work, voor het eerst op Bokt!

[RT-HAW] Monty 2 weken later..

[RT-HAW] Weer update Monty @ Work

En dan de filmpjes. Overigens rijden we momenteel geen galop onder het zadel.

http://www.youtube.com/watch?v=OlmpLOV5FeI

http://www.youtube.com/watch?v=Yh3jutcq4Uc

Graag tips waar we wel iets aan hebben!!!!

FriesWytske

Re: Na maanden van onzekerheid, Monty weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:19

Wat mij direct opvalt is dat jij een knik in je polsen hebt. Dit zou je kunnen voorkomen door de teugels evt. wat korter te kunnen doen. Vind ook dat hij teveel op de voorhand loopt. Vooral in het eerste filmpje. Draf mag veel actiever voor een paard wat eigenlijk nog maar zo kort onder het zadel is. En volgens mij knel jij enorm met je knieën tegen het zadel. Tenminste zo vind ik dat lijken op de filmpjes. Vind hem bij het laatste filmpje beter lopen dan bij het eerste filmpje. Als ik jou was zou ik gewoon lekker voorwaarts rijden. De voorkant komt vanzelf wel. Dat hoort nu eigenlijk nog maar weinig aan de orde te zijn.

Mir_horses

Re: Na maanden van onzekerheid, Monty weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:26

Dank je wel voor je reactie! Mijn polsen kloppen inderdaad, vreemde gewoonte geworden. Het gaat al sommige stukken tussendoor beter dat ik ze minder geknikt hebt. Het belemmerd ook voor een betere aanleuning. Maar we gaan er mee aan de slag.
Draf is voor ons wel een heel stuk actiever als eerst, maar we zullen het nog meer opschroeven. Stapje voor stapje.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:36

Voor zo kort onder het zadel loopt hij al netjes hoor, is natuurlijk geen gewone situatie.
Hij mag inderdaad nog iets actiever en wat meer van achter naar vooren. Dat is wel erg belangrijk voor een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Misschien meer of iets langer voorwaarts neerwaarts losrijden? Weet niet hoe je nu losrijdt natuurlijk. Je polsen zijn wel een aandachtspuntje, dus ga daar nog verder aan werken. Veel plezier met dit leuke beestje! & ga lekker zo door met rijden. :j