Paard hyper op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TanteTo

Paard hyper op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:10

Hoi,

Mijn paard is een zonnetje als ik r rijd op "bekend" terrein. Zodra we op nieuwe grond zijn gaat het mis (tenzij we lekker de ruimte hebben en dus ontspanning kunnen vinden in het losrijden).
Zodra we moeten inrijden (ik spring) in een relatief kleine bak dan breekt de pleuris uit. Ze is en blijft super gespannen, dit wordt steeds erger, ze let nergens meer op en wordt zo hyper als wat (huppelen, steigeren, doordenderen). Paard is na een klein kwartiertje zeiknat en fokt zichzelf vreselijk op !
Ik kom nauwelijks aan inrijden toe. Gevolg is dan ook vaak dat ik in de ring ook weinig contact ( ze kan zich echt helemaal afsluiten).Herkennen jullie dit en hoe lossen jullie het op? Is het gewoon een kwestie van "kilometers" maken?
Normaliter is het een heerlijk dier dat graag springt, dressuurt en buitenrijdt. Zodra er "toeters en bellen" aan te pas komen dan is het gebeurd.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bienotje

Re: Paard hyper op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:17

En zonder wedstrijddruk op onbekend terrein ervaring op doen?

TanteTo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:47

Geen problemen op zo'n moment. Het is meer dat de aanwezigheid van muziek, vlaggen, wimpels, bellen etcetc blijkbaar ineens grote stress veroorzaken en die gaat niet over, wordt alleen maar erger. Ik word zelf ook niet gehinderd door wedstrijddruk, vind het vooral leuk en rijd r niet veel anders dan anders ;) .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:50

ER zal toch zeker ook spanning in jou komen op een wedstrijd, ook al denk jij van niet, het is toch anders , je zegt het zelf al , de muziek , vlaggen en enz enz, bedenk dat het dier uit zijn veilige kudde weg word gehaald in een wereld met veel herrie en ook stres, want dat heerst er meestal wel op een wedstrijd terrein, dat pakt een paard heel snel op en dat is voor jou paard te veel om op dat moment mee om te gaan , zeker ook als de ruiter anders is dan anders, miss eens een keer gaan oefenen op zo`n spring wedstrijd , maar zelf niet mee te hoeven rijden, kijken of het dan anders is voor het paard , maar bedenk idd dat die toeters en bellen best veel indruk maken op veel paarden, vraag me trouwens altijd af waarom die herrie daar altijd aanwezig moet zijn, je bent tentslotte met dieren bezig, het si geen kermis toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:13

Met een buitenconcours kan je de ruimte van de dressuurruiters ook gebruiken om je springpaard dressuurmatig los te werken. Dan hoef je in de inspringbak alleen nog maar een paar sprongen te maken voor je de ring in gaat. Huppelen en steigeren komt doorgaans doordat je het paard teveel aan de kop zit en te weinig aan het been hebt. Dus ruimte zoeken en voorwaarts rijden met veel figuren/wijken etc. Zelf rustig blijven en voor je opstapt even het paard de tijd geven om de omgeving te bekijken wil ook nog weleens een boel schelen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:15

Ik denk ook dat er zeker wedstrijdstress bij jou zit die je overbrengt :j
Ik rij ook puur voor het plezier concoursen, punten doen er voor mij niet toe en ik ga echt voor een leuk dagje weg met mijn paardje. Maar toch merk ik dat ik anders rij dan thuis.
Iedereen heeft dat volgens mij wel.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:44

Hallo,

Ga eerst longeren ,voordat je verder moet werken.Het paard voelt het aan
en het wordt alleen maar erger.
Heb je een plaats waar je kan longeren?
Succes!

groetjes van Diane(trust5)

TanteTo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:28

Jullie heb vast gelijk vwb het "anders" zijn op wedstrijd, dat ik geen spanning heb wil idd niet zeggen dat ik hetzelfde ben als thuis.
Ik denk dat ik inderdaad moet proberen om elders (verderop) in te rijden en dan kort voor mijn start een paar hindernissen springen en dan de ring in, goede tip. Verder, tja, het is idd geen kermis, het zal er wel bij horen al dat spektakel. Ach, en het heeft ook wel wat, voor het publiek is het wel een stuk aantrekkelijker natuurlijk *\o/*
Vandaag weer heerlijk ontspannen gereden met paard, we kunnen het geklukkig nog steeds *D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:33

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met mijn dressuurpaard. Thuis loopt ze eigenlijk wel heel fijn maar zodra ik op vreemd terrein kom ( en dan vooral in combinatie met wedstrijddruk/stress ) gaat het mis. Ook alleen maar rennen, springen, steigeren en heel erg kijken. Ik heb op een gegeven moment de knop maar omgezet bij mijzelf en ben niet gaan rijden voor de punten maar puur en alleen om de rust bij haar te vinden. Toen eenmaal de druk van de ketel was ging het al beter en na heel wat km gemaakt te hebben ( honderden bij wijze van :+) ging het stukken beter.

Overigens heb ik op wedstrijd ook absoluut geen stress maar mijn paard wel. Die kan niet zo goed tegen de druk om te presteren, dus dat heb ik maar een beetje naast me neer gelegd, waardoor ze juist fijner gaat lopen. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 03-04-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:46

Geen kermis? Nou, ik heb weleens een paard met ogen op steeltjes gehad omdat hij een zweefmolen zag hoor. Sommige concoursen is echt kermis. (Hattem en Urk)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:58

Maar hoe is ze in de ring dan? Je zegt dat ze zich afsluit, maar springt ze wel, of dat ook niet?

TanteTo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:02

@Anne_GTI: Haha ! LOL Dát moeten wij maar niet gaan meemaken :D
@ Sachaaa: Als ze zo hyperig is dan komt ze in de ring ook niet ver, ziet ze alleen de uitgang nog maar. Ze kan echt bevriezen op zulke momenten en zich helemaal afsluiten (vluchten dus...).
De dag erop is ze weer het lekkere fijne meewerkende paard dat ik ken!

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:05

Veel gaan!
Neem hem vaak mee, blijf veel praten en probeer alles zo kort mogelijk te doen. Alvast opzadelen voor dat ie in de trailer moet enzo.
Die van ons was ook een bommetje,l steigeren en gewoon gevaarlijk.
Nu staat ze gewoon los naast de trailer en kunnen we er alles mee!