Paard leren springen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mmasseurs

Paard leren springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:01

Ik heb mijn 4 jarige merrie zadelmak gemaakt en rijd er nu al zon 4/5 maanden op en ze is al lekker los en loopt erg netjes
maar nu wil ik haar leren springen maar heb geen idee waar ik moet beginnen heeft iemand misschien tips?
:D

Salka

Re: Paard leren springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:04

Eerst balkjes lopen lijkt mij ... gewoon heel simpel starten. Zonder jou erop aan de longe en daarna met jou erop. Dan een keer 3 balkjes in een piramide vorm op elkaar plaatsen etc.

mmasseurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:07

balkjes lopen heb ik al eens geprobeerdt ja maar hij probeert er iedere keer naast te lopen en hij loopt heel snel achteruit waar ik echt een hekel aan heb terwijl ze toch super goed gefokt is
Ustinov x Notaris

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:09

Misschien eerst weer wat meer tijd besteden aan het vertrouwen? En samen met het paard over de balkjes lopen met halstertouw --> flink belonen als ze het doet .

mmasseurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:11

Ja dat is een goed idee inderdaad ik zal het eens een tijdje zo proberen dankjewell!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:48

Ik heb de mijne gewoon aan de longe eerst 1 balkje laten lopen, daarna wat meer.

Daarna twee autobanden gepakt, hier een balkje opgelegd en 'm er aan de 4 meter lijn overheen laten springen. En maandag heb ik voor het eerst twee banden op elkaar gestapeld, zodat ie iets hoger moest springen.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:56

Zoals je zelf schrijft, heb je werkelijk geen idee waar te beginnen....Daar maak ik uit op dat jouw ervaring in het springen dus ook niet zo groot is?

Ik zou dan zeggen: doe het onder begeleiding van een instructeur/instructrice!
Je moet het nl wel goed aanpakken, en niet de kans lopen dat het misgaat en het paard dus zijn vertrouwen er niet in krijgt!de 1e sprongetjes heeft die van mij gemaakt in een paddock, laag kruisje, dat ze doorkreeg dat ze eroverheen moest! en er niet voor ging stoppen, want ze moest immers ook altijd achter een draadje van 80cm blijven in het land.....
En indd balkjes lopen, kan je ook aan de hand doen!

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:00

balkjes laten lopen zonder jezelf er op daarna jij er op :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:11

idd opbouwen, eerst balkjes en dan steeds iets hoger.
eerst gewoon aan de hand, doet ie dat, dan er op.
als je er op zit goed opsluiten, zodat hij /zij er niet langs gaat. als hij/zij het doet, heel erg belonen :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:15

mmasseurs schreef:
balkjes lopen heb ik al eens geprobeerdt ja maar hij probeert er iedere keer naast te lopen en hij loopt heel snel achteruit waar ik echt een hekel aan heb terwijl ze toch super goed gefokt is
Ustinov x Notaris

Wat denk jij als ze goed gefokt zijn doen ze het vanzelf?
Zolang je nog moeite hebt met iets als balkjes lopen zou je nog niet eens aan springen moeten denken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:10

als ie langs de balkjes gaat, zal ie ook wel langs de hindernis gaan, eerst balkjes netjes leren lopen en dan pas aan de eerste sprongetjes denken

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:12

eerst gewoon beginnen met balkjes

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:28

Rustig opbouwen, goeie instructie is ook erg handig!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:45

Inderdaad bij het begin beginnen. Eerst balkjes stappen naast het paard. Daarna draven, als dat alles er goed inzit kun je het paard het beste eerst laten vrijspringen pas als dat goed gaat en het paard het vertrouwen in het springen heeft dan pas als je er op zit. Een paard dat het springen nog niet goed kent kan hele rare sprongen maken en dat is zeker onder het zadel niet te doen als ze ineens een vage sprong maken. Niet comfortabel voor het paard en een slechte ervaring omdat je het paard alleen maar stoort in de beweging. En alleen maar moeilijker om het paard het vertrouwen te geven om te springen onder het zadel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:11

Nou met die afstamming kan ik me niet vóórstellen dat hij niet uit zichzelf over de hindernis gaat!!
Onzin... ieder paard moet bij het begin beginnen.

Gezien je vraag ga ik er van uit dat je zelf ook nog geen ervaring hebt met het springen.
Ga eerst een samen met je paard over de balkjes, jij ernaast en er samen overheen lopen.
Zo went hij alvast aan de balkjes en leert hij dat het geen paard-etende monsters zijn. :D
Daarna kun je opbouwen naar het stappen/draven over balkjes aan de longeerlijn.
En neem springles! :j

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:43

Zelf ben ik begonnen aan een halster touw te gaan balkjes lopen en dan een paar cm hoger, zo opbouwen uiteindelijk er zelf op gaan zitten en balkjes stappen uiteindelijk deed ze overal overheen springen, :), succes !

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:46

Eerst wat balkjes leggen
Als het paard rustig over 1 balkje stapt doe je het aantal balkjes en het tempo rustig opvoeren

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:36

Balkjes lopen om mee te beginnen. Op den duur kun je een slaten vrijspringen en dan springen onder het zadel.
Zorg voor een iniminikruisje dat zo staat opgebouwd dat hij er niet langs kan. En zorg voor iemand met ervaring op de grond!

Rustig en langzaam opvoeren. 1x in 3 week springen is meer dan genoeg voor een jonge pony!

tumenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:18

iemand die je goed kan helpen met springen is heel handig!
je moet gewoon met een paar balkjes beginnen, daarna kan je er wel meer neerleggen.
dan kan je wel een klein kruisje neerzetten.
en als de wendingen goed gaan kan je de sprong steeds wat hoger zetten.
met een jong paard zijn de wendingen heel belangrijk zodat hij goed op de sprong aankomt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:23

Ik zou dit niet in mijn eentje gaan proberen, grote kans dat je het alerbelangrijkste -de basis- verprutst. Is er niemand in je buurt met verstand van jonge paarden én springen die je kan helpen?

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:49

Ga onder begeleiding aan de slag met grondwerk, vertrouwen, grondwerk over balken en vrij springen, maak daarna pas een uitbouw naar het springen onder het zadel. Neem de tijd, doe het rustig aan en geniet samen van je ontwikkeling.