Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

schoentje schreef:Je kunt beter een klein prikje met een spoor geven, dan drie keer hard moeten schoppen zonder spoor.
Ik rijd altijd met sporen. Je kunt op deze manier vele kleinere hulpen geven en met iets luiere of lastige paarden is het gewoon nodig.
Maar ik ben het er wel mee eens, dat als een ruiter zijn benen nog niet fatsoenlijk stil kan houden, of de spoor onredelijk gebruikt word, dat de sporen afgenomen moeten worden...
hierdoor heb je je benen stiller en lijkt het geheel een stuk mooier! ik rij zelf ook met sporen... maar wel op een normale manier! met mijn kuit dus...
ik heb ze puur om voor als t echt niet anders kan
ben diervriendelijk
:D
ten eerste: het zijn kinderspoortjes, ten tweede zijn ze zo stomp als wat (het lijkt mij dat je beter stompe tandjes kunt hebben dat een scherp rond wieltje...) en ten derde gebruik ik ze niet om m'n paard pijn mee te doen ofzo, alleen (zoals veel anderen al zeggen) zodat het er iets beter uitziet en ik niet hoef te "schoppen". je kan nog zo'n goed paard hebben en nog zo goed kunnen rijden, het betekent niet meteen dat het er met sporen niet net iets netter uit kan zien... en ik gebruik ze meer voor het sturen dan voor het aansporen, ze heeft nou eenmaal geleerd dat ze gewoon het tempo moet blijven lopen, totdat ik laat merken dat ze harder of langzamer moet en zal dus niet terugvallen naar een langzamer tempo..