Vriska @Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Vriska @Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:14

Hallo!

Gisteravond heb ik weer les gehad van Iris (xx_Irisje@Bokt) en dat ging erg fijn :)

Vriska rijd ik nu sinds augustus 2010, en daarvoor heeft zij eigenlijk alleen maar voor de kar gelopen. Ze is wel goed dressuurmatig ingereden, en ook wel doorgereden maar dat is al een aantal jaar terug dat ze dat heeft gedaan.
We zijn verkeerd begonnen. Eerst hing er een thiedemann om, en daarna kwam er een stiek. Mede door mijn eerdere instructrice zijn deze hulpteugels erom gedaan, wat uiteindelijk resulteerde in een gespannen paard die inknikt in plaats van mooi rond word.
Ik rijd nu dus standaard zonder hulpteugels. Het enige wat ik misschien gebruik op buitenrit, is een martingaal, maar meer echt niet.

Op zoek gegaan naar een goede en geduldige instructrice die vooral op de ontspanning let. Nou, die heb ik gevonden! Ik heb nu 3 lesjes gehad, en merk al een hele goede vooruitgang! Vriska is rustiger en ontspant veel beter. Ze begint zelfs een beetje na te geven! We werken vooral nog wel aan het tempo, en aan het binnenbeen. Hier lijkt ze soms immuun voor te zijn, waardoor ze soms echt niet reageert op mijn binnenbeen.

We hebben niet echt een niveau, we zijn al 1x gestart op de manege met een F8 proefje, maar dat was niet zo'n succes.
Het doel is om uiteindelijk een nette zadelproef te kunnen rijden met Vriska, maar voor nu is het vooral werken aan de ontspanning en zorgen dat ze niet meer doordramt.

Punten waar ik aan moet denken:
*Rug niet hol maken
*Ontspannen zitten
*Handen rechtop houden
*Consequenter gaan rijden

Verder ben ik heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden!
Hier vorige topics @HAW van Vriska en mij:
[RT-HAW] Vriska @Work
[RT-HAW] Kale Vriska weer eens op bokt!
[RT-HAW] Fjord Vriska, 2ex op bokt!
[RT-HAW] Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!

Nou, mijn verhaaltje is al weer lang genoeg, nu de fotos!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan opbouwend commentaar heb ik het meeste, dus houd het lief :)

Groetjes, Marjoow & Vriska

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:19

Het lijkt of ze vaak naar binnen valt. Probeer haar te leren goed te reageren op je been zodat je ze met je binnenbeen ook in de bochten naar je buitenhand kunt blijven toerijden. 8-) Verder ziet het er netjes uit hoor. Blijf goed les nemen en dan komen jullie er wel. Het ziet er ook verder erg vriendelijk uit, Veel succes en zeker veel plezier samen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:24

Wat een super leuke fjord :)

Ik vind het er netjes en ontspannen uit zien, wel lijkt het dat ze idd wat naar binnenvalt af en toe en te weinig buiging heeft in de bochten, probeer daar aan te werken, dan komt het vast wel goed. :)
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 30-03-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Re: Vriska @Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:26

Ja inderdaad, daar werken we hard aan. Als ik (veel) stelling vraagt, dan word de volte vaak zo klein, vooral op de rechterhand. Daar werken we dus hard aan, ook dat ze beter gaat reageren op mijn binnenbeen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:26

De activiteit is al een stuk verbeterd ten opzichte van je vorige topic! Blijf hier wel aan werken, ik kan me nog herinneren dat je zei dat ze soms een beetje té rustig is. Rustig is fijn natuurlijk, maar tijdens die ontspanning moet je altijd de drang naar voren hebben, zelfs als je stilstaat. Hou vooral in de galop je bovenlichaam ook iets meer terug. Maar verder lijken jullie goed bezig!

Als ze je binnenbeen negeert, kun je evt een zweepje erbij pakken om bij te tikken voor reactie. Wat je als oefening kunt meepakken is het openen (en sluiten) van grote voltes: als ze niet op je binnenbeen reageert, probeer je haar al wijkend wat mee te nemen naar buiten. Ook goed je buitenteugel erbij houden zodat ze niet over de schouder wegloopt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:30

Wijken hebben we inderdaad ook gedaan gisteren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:32

Ondanks dat ik weet dat Fjorden erg sterk kunnen zijn in hoofd halshouding zou ik toch
eerst nog veel meer voorwaartsneerwaarts rijden om die rug mooi op te bollen. Die onderhals
wordt dan vanzelf wel minder gespannen! Die laatste plaatjes hangen je teugels misschien wel
in een waslijntje maar daar loopt ze wel minder gespannen in de onderhals. Zou vanuit daaruit
gaan werken en dan steeds een klein beetje meer op maat, heel stiekempjes

Ze heeft zichzelf aangeleerd sterk te worden en dit is waarschijnlijk alleen maar verergerd met
hulpteugels ofniet? De kunst is idd blijven proberen.

Ohja nog een tip. Blijf in het midden van je pony zitten, met voltes rijden ga je teveel mee.
Alleen je schouder iets draaien en kijken waar je heen gaat is meer dan genoeg! Nu breng je vooral
jezelf uit balans.. waardoor je je pony de kans geeft om over de schouder weg te lopen OF juist
naar binnen te vallen.

Verder ziet het er netjes uit hoor! Veel rijplezier gewenst op je leuke Fjord!

Trouwens! Staat Vriska veel op de weide of staat ze op stal? Als ze op stal staat zou ik een klein
stukje van haar staart afhalen, ik denk dat ze hem dan al veel minder vaak tussen haar achterbeentjes
meeneemt! (ook al is dit ook nog een stukje spanning) Of stond de wind die richting op? :=

Op sommige foto's hangt hij wel mooi los :D Ga vooral lekker door!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:34

Ze staat overdag buiten ;)

Bedankt voor je tips :) De onderhals is al extra sterk, omdat het een luchtzuiger is ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:07

ah, zegt een hoop idd! Al was mijn vorige paard ook een luchtzuiger maar die zette hem lang niet
zo op als jouw viervoeter :P Oefening baart kunst!

Dan zou ik niet teveel van zijn staart halen nee aangezien het vaak druipt na een regenbui enz.
Die van mij staat meer op stal dan buiten dus dan maakt het weinig verschil, ja alleen weideseizoen
dan misschien maar het groeit toch snel :P

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:08

Lekker achterbeentje heeft ze!
Het ziet er inderdaad al veel beter uit, fijn dat je goede instructie gevonden hebt!
Commentaar en tips zijn al veel gegeven, ik rijd zelf helemaal niet veel of goed dus ik vind het niet mijn plaats om commentaar te hebben ;)
Veel plezier met je mooie Vriska!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:43

Het ziet er zeker veel fijner uit, ze maakt de passen nu ook mooi af, niet meer zo kort.
In galop loopt ze af en toe nog onder je vandaan, geloof ik?

Probeer in draf dat binnenachterbeen er bij te houden, eventueel een klein tikje erbij, dan is de stelling ook iets makkelijker :)
Ik zie echt meer ontspanning, vind het er veel fijner uitzien zonder de stiek :j Goed hoor!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:45

Nou ik heb hier zoveel commentaar op! niet dus haha *\o/*

volgensmij gaat het erg goed en ziet er mooi ontspannen uit:D. je voeten staan ook volgensmij best wel goed en geen 'kapstokken'

let er wel op dat je je benen soms iets verder naar achteren moet leggen, maar ik kon niet zo goed zien of dat momentopname was of dat je dat altijd zo doet.
En je mag je hakken wel wat verder uitdrukken :)

xxx

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:09

Heel erg bedankt!

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:19

leuke fjord zeg!
die holle rug valt toch best mee?
(zo lijkt het tenminste)
let er wel op dat je niet scheef gaat zitten, en je handen bij elkaar houdt!!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:00

met de volte:
probeer stelling te vragen (wat al eerder gezegd is :P) :
eerst je binnenbeen eraan, daarna pas met de teugels: dan 'duw' je hem naar buiten en kan je stelling vragen :)
succes!