drachtig paard wordt renpaard onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boku

drachtig paard wordt renpaard onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:16

heey! ik zit een beetje met een vervelende kwestie :p
momenteel rijdt ik een 10-jarige merrie, kwpn. die drachtig is en half mei een veulie verwacht.
zelf komt ze uit de jumping en liep ze 1m40 internationaal. ze is nu een jaar bij ons want op het einde van haar carrière werd ze gebarreerd maar toen dierf ze helemaal niet meer springen. waardoor ze dus bij ons terechtkwam om als fokmerrie verder te gaan.
in het begin was ze altijd nerveus, kon niet langer dan 30 min in een box, je kon ze moeilijk pakken in de weide, en onder het zadel was het een razende furie.
na maandenlang rustig opbouwen en grondwerk om vertrouwen te winnen werd het een schatje. de liefste van allemaal, 100% te vertrouwen en begon ze zelfs terug te springen. nu is het jammer dat we nog geen binnenbak hebben en in de winter viel het werk wat stil. nu wilden we het werk terug wat oppakken omdat ze in conditie moet zijn voor haar bevalling in mei. maar we krijgen ze maar niet rustig. ze is nog steeds een schatje, maar onder het zadel raast ze maar door. stap en gallop zijn geen probleem. maar in draf wil ze steeds aangalloperen en loopt ze heel gespannen, ik moet ze constant tegenhouden. maandag heb ik er 2 uur mee gereden voor ze ontspannen werd in de draf. ze is volledig gecontroleerd en haar lichaam is volledig in orde. ze is wel van nature soepeler op links, maar ook daar wil ze steeds aangalloperen. ze lijkt onvermoeibaar. ik heb al 20 andere zadels geprobeerd, zelfs al zonder zadel gereden, ze blijft even hard doorgaan.
is het mogelijk dat ze lichamelijk last heeft van het veulen? of heeft ze misschien last van lentekriebels? wat denken jullie?

dromertje2

Re: drachtig paard wordt renpaard onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:19

Als ze in mei moet bevallen, is het indrdaad wel mogelijk dat het te zwaar wordt, enkel stappen is misschien beter. Ik vind 2 uur rijden ook fel overdreven voor een hoogdrachtige merrie, zeker als ze minder conditie heeft.
Om conditie op te bouwen is het beter meer keer, maar korter te rijden.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:21

chanel1985 schreef:
Als ze in mei moet bevallen, is het indrdaad wel mogelijk dat het te zwaar wordt, enkel stappen is misschien beter. Ik vind 2 uur rijden ook fel overdreven voor een hoogdrachtige merrie, zeker als ze minder conditie heeft.
Om conditie op te bouwen is het beter meer keer, maar korter te rijden.

ik reed ook niet intensief hoor. neem nu nog anderhalf uur, en dan vooral stappen met veeeeeel figuren :p
en haar conditie valt op dit moment zeer goed mee, we willen gewoon niet dat ze afzwakt voor de bevalling =)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

"stap en gallop zijn geen probleem. maar in draf wil ze steeds aangalloperen en loopt ze heel gespannen, ik moet ze constant tegenhouden. maandag heb ik er 2 uur mee gereden voor ze ontspannen werd in "

Bovenstaand stond in uw openingsbericht, lijkt mij dat er toch meer gedaan wordt dan enkel stappen, 1.5 uur vind ik nog te veel, zeker als ze zich zo druk maalt.
Ik zou ze nu gewoon gerust laten, de laatste maand voor de bevalling

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:38

chanel1985 schreef:
"stap en gallop zijn geen probleem. maar in draf wil ze steeds aangalloperen en loopt ze heel gespannen, ik moet ze constant tegenhouden. maandag heb ik er 2 uur mee gereden voor ze ontspannen werd in "

Bovenstaand stond in uw openingsbericht, lijkt mij dat er toch meer gedaan wordt dan enkel stappen, 1.5 uur vind ik nog te veel, zeker als ze zich zo druk maalt.
Ik zou ze nu gewoon gerust laten, de laatste maand voor de bevalling

misschien heb ik het wat verkeerd geformuleerd =)
eerst een half uur goed instappen en figuren rijden. dan draafde ik aan en merkte dat ze steeds sneller wou en in gallop wou. aangezien ze zich dus opwind in de draf, en ik gallop te intensief vindt in haar toestand, ben ik terug op stap gegaan. ik dacht dat ze misschien wat stijfjes was en heb me dus vooral gericht op ontspannen. in stap deed ze dat dan ook heel goed. na dus nog een half uur te stappen en wat zijgangen te doen was ze nog steeds even voorwaarts en was er nog geen druppeltje zweet op te merken. ik ging dus nog even aandraven en ook toen wou ze weer in gallop. na een rondje galloperen zette ik ze terug op draf en pas DAN was ze ontspannen, na een rondje ontspannen draf wou ze tog terug aangalloperen maar dat heb ik niet toegelaten. heb dan ook uitgestapt en afgezadeld.
zowiezo kan ik ze geen maand stilzetten want dan ontploft ze gewoon, dit is een paard dat graag werkt en veeel beweging nodig heeft.
nuja ik vraag me gewoon af, stel dat ze draf inderdaad lichamelijk niet aangenaam vindt, waarom wil ze dan aangalloperen ipv stappen? misschien omdat ze zoveel energie heeft. maar moet ik ze dan maar gewoon laten galloperen zodat ze die overtollige energie kwijtraakt of niet? als ik ze niet laat werken wordt ze nerveus door de energie, maar als ik ze laat galloperen ben ik bang ze te overbelasten...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:43

misschien aan de longe doen, kan ze zelf aangeven wat nog wel en niet kan
maar dan wel haar het tempo laten aangeven dus niet met zweep erachter dan zou jij ook gaan rennen

edit: mensen gaan ook met zwangerschapsverlof he, 2 uur is echt teveel, ookal stap je alleen
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 29-03-11 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:46

Ik denk dat het ook gewoon te veel aan de banden gaat hangen dat het dus niet fijn meer is voor haar, en draven schommelt als het ware nogal..Snap wel dat ze dan maar aan gallopeerd, ze zal weten dat in stap gaan door jou gezien gaat worden als niet braaf dus gaat ze maar harder..
Ik zou echt minder gaan doen want vind 2 uur, ook al is het veel stappen ook erg veel hoor en vooral erg lang..zo een merrie krijgt toch echt wat meer kilos te verplaatsen, en dan het ongemak van jou erop maar niet vergeten..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:54

Kan ze niet op de wei overdag, kan ze zelf beslissen hoeveel ze beweegt. De stalhouders op stal hebben veel wedstrijdpaarden en hebben ook elk jaar wat veulens, deze paarden zijn ook paarden die hoog in t bloed staan, maar die moeten niet meer werken als ze hoogdrachtig zijn, ze staan wel elke dag op de wei

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:01

sjorsie schreef:
misschien aan de longe doen, kan ze zelf aangeven wat nog wel en niet kan
maar dan wel haar het tempo laten aangeven dus niet met zweep erachter dan zou jij ook gaan rennen

ze wordt zowiezo nooit gelongeerd of gereden met zwepen, ook niet met sporen of iets dergelijks. ze kan alles perfect met stem en de gewone hulpen.
maar ook aan de longe wil ze niet draven maar aangalloperen.

ik ken haar karakter en ik weet dat ze heel graag werkt. maar het kan inderdaad wel zo zijn dat het teveel hobbelt in draf. maar ik wil echt niet dat ze zichzelf overbelast door steeds weer te gaan galloperen dus ik zal ze maar op rust zetten tot de bevalling en hopen dat ik er over 2 maanden nog opraak zonder ontploffingen.

en ja, ze staat elke dag op de wei, en elke dag gaat ze rennen, spelen, rollen,...
als ik met een ander paard in de buitenbak rij loopt ze mee langs de kant en begint te roepen...
als ik in de buurt kom van het hek komt ze vollop naar het hek gerend en wil ze heel graag mee.

ze jut ook de andere paarden een beetje op door haar geren. en als we gereden hebben is ze zelf rustiger in de weide maarja

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:03

Zou haar niet zomaar weg zetten hoor, beetje wandelen is goed om haar een beetje in conditie te houden..Of stappen erop..Blijft ze wel in de hand, en dus ook wat bezig maar gewoon een paar stappen terug doen in de hoeveelheid werk..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:03

niks van aantrekken hoor, ik heb hier ook bij mij een drachtige merrie staan, het veulen is ook voor midden mei, en wij rijden er ook nog steeds lesjes mee hoor.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:04

Niet ieder paard is hetzelfde, net als bij mensen zou ik zeggen..De een kan bij wijze van spreken nog werken tot de dag van de bevalling en de ander kan met een paar maanden al niet meer uit de voeten..

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:09

maar gewoon rondtobben in de bak vindt ze zelf niet leuk :p dan begint ze irritant te doen met haar hoofd ed xD
moest ik ze nu enkele keren in de week meenemen op wandeling? zou dat beter zijn voor haar?
en met wandeling bedoel ik geen lange ritten en rengallop ed, maar een rustige wandeling maken en eens langs de vaart gaan stappen ofzo =)
Laatst bijgewerkt door boku op 29-03-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:12

Als ze dat niet erg vind waarom niet, zou haar gewoon wat minder aan het "werk"zetten maar helemaal niets is ook niet goed lijkt me..En kan me voorstellen dat ze van de aandacht geniet..

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:19

nu ik erover nadenk lijkt me dat ook wel beter. want in de bak wil ze ook altijd zo haar best doen. ze wordt door ons totaal anders behandelt dan door de vorige eigenaars die enkel keken naar prestaties. hier wordt ze uitbundig beloont als ze iets goed doet of iets nieuws probeert. we kiezen voor deze omgang omdat ze dichtklapt als ze te hard gepusht wordt. en die lijkt super te werken aangezien ze terug durft springen ook (nee dit doen we al enkele maanden niet meer :p ) maar nu is het dus wel zo dat ze altijd alles perfect wil doen en nieuwe dingen wil leren. daardoor dat ze gewoon rondtobben niet zo leuk vindt :p wandelingen vindt ze wel spannend, ze is niet bang of panikeert niet, maar bekijkt alles wel graag. precies een ontdekkingstocht voor haar :p ik zal donderdag met haar een rustige wandeling maken en zien of ze daar voldoening uit haalt =)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:12

Dat is natuurlijk ook goed, een rustige wandeling in stap, ik doelde maar op het feit dat 1.5 tot 2 uur in de piste rijden te zwaar vond, als ze rustig is op een stapwandelingetje zou ik dat ook doen.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:00

ben vandaag met er gaan wandelen
alles ging goed, we waren ontspannen aan het stappen en ze leek er echt van te genieten. ze keek veel rond zich uit maar dat doet ze altijd op wandeling. ze had een sterk voorwaarts tempo, maar bleef wel mooi bij me.
normaal gaat ze ook nooit uit zichzelf van stap naar draf of galop.
tot we een groot veld passeerden.
begon ze enthousiast te trippelen en te blazen, ik geef haar been om voorbij te gaan, zonder er al te veel aandacht aan te besteden.
schiet ze in rengalop over dat veld heen..
ik had ze héél snel weer terug en ben gewoon verder gestapt zonder te straffen of iets dergelijks. na een tijdje was ze wel weer helemaal ontspannen en braaf, maar het werd me wel duidelijk dat ze gewoon WIL rennen en die energie wil kwijtraken.
nu vraag ik me wel af hoe ik haar die energie kan laten kwijtspelen zonder haar te overbelasten?

edit: even vermelden dat ze dit nog nooit heeft gedaan.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:15

Waar jij mee zit zijn volgens mij deels lentekriebels. De mijne heeft dit ook enorm. Was de laatste tijd superbraaf maar toen kwam de lente en het was kermis. Pure gekkigheid, willen lopen maar niet mogen wat overgaat in spanning en uiteindelijk in ontploffingen. Van met benen de lucht ingaan tot steigeren en bokken samen met een rengalop. Ik zou als oplossing geven om hem zoveel mogelijk bezig te houden, longeren, rijden. Laat hem eens lekker een sprintje trekken in een wei of een veld. Bij de mijne heeft dat galopperen heel goed geholpen. Even de remmen los. De mijne kon ik na 3 dagen in de wei te galopperen zonder handen laten rengalopperen en op de zit terug nemen naar arbeidsgalop. Nu is hij weer heel kalm...