met het bit gereden, nu bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

met het bit gereden, nu bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:28

Ik heb sinds een paar maanden een ruin die eerder erg op de hand is gereden. Hij kruipt vaak achter het bit en loopt enorm op de voorhand. Hij is 8 jaar oud.
Nu ben ik over gegaan op bitloos en dat gaat redelijk goed. Hij snapt alleen mijn zit hulpen niet. Ik moet altijd een flinke ophouding maken voordat hij bijv een overgang maakt. Wanneer ik nl terug ga zitten loopt hij gewoon door. :) En zo ook met wendingen. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat we een wending naar bijv. links maken en ik daarvoor niet alleen de teugels als "stuur"wil gebruiken? Hij reageert alleen maar op de teugels. Op mijn zit en beenhulpen reageert hij nauwelijks. Op mijn stem wel goed. Hij is echt heel bereidwillig en leert ook snel.Maar is ook wel wat flegmatisch.
Wie heeft er tips.
Ik heb les.

Pluttersput

Re: met het bit gereden, nu bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:29

Eerst beenhulpen geven, geen reactie? Beenhulp + teugelhulp. En dat uitbouwen. Zo heb ik het ook gedaan, en die van mij gaat nu prima bitloos naar buiten :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:31

Inderdaad wat Pluttersput zegt, is het beste. Je paard voelt wel wat je bedoelt denk ik, maar snapt niet wat je er mee wil. Als je dan eerst je zithulp geeft, en bij geen reactie teugelhulp, gaat je paard vanzelf snappen wat er moet gebeuren bij alleen zithulpen. Super van je dat je bitloos bent gaan rijden. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:34

Als je al les hebt, lijkt het mij toch vrij logisch dat je daar ook leert om niet alleen te sturen met je teugels? Gewoon aan je instructrice vragen dus, hoe je 'm moet leren om op andere dingen te reageren als de teugels

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:27

Het probleem is juist dat hij is ingereden op de voorhand, dat is de reden dat ik over gegaan ben op bitloos omdat ik wil rijden op mijn zit. Maar daar reageert hij slecht/weinig op. Ik heb les en daar werken we ook hard aan maar mss heeft iemand ervaringen met de overgang van bit naar bitloos.