tong uit mond met S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

History_

tong uit mond met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:20

Hallo!

Sinds kort rij ik mijn paard af en toe weer op stang en trens
Hij heeft dat nooit gedaan tot 2 dagen geleden, toen is hij ermee begonnen.
Gisteren in de les deed hij het maar even, maar vandaag liep hij heel de tijd met zijn tong buiten zin mond.
Gisteren heb ik mijn vader en intsructrice laten kijken of zijn tong niet over zijn bit zat en dat was niet het geval.
Vandaag was ik alleen op stal, en toen ik afstapte zag ik dat zijn tong er dus echt boven zat. Ik ging naar de wasplaats en keek weer in zij mond en toen zat zijn tong weer waar ze moest zitten :P
Ik denk dus dat hij constant zijn tong wisselt van onder naar boven de bitten

Hij regeert er helemaal niet fel op, hij protesteert niet ofzo (en dat doet hij normaal wel als hij ergens wat pijn heeft, hij is nogal fijngevoelig) Ik vind hem zelfs veel fijner rijden zo, maar dat kan natuurlijk niet :P

Ik heb even gezocht via de zoekfunctie, maar de meeste tips waren dan iets van 'sperriempje strakker doen' maar dat gaat in mijn geval dus niet.

Kan het zijn dat de stang dan zo fout in de mond ligt?
Heeft iemand tips om dit op korte tijd te verhelpen

Alvast bedankt!

Elin_

Re: tong uit mond met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:21

Neem aan dat je gewoon z bent en er al mee gereden hebt?
Hoezo rijd je dan weer met S&T ? Moet het ? (gewone vragen niet aanvallend bedoelt :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:22

Blijkbaar heeft ie te weinig ruimte waardoor die aan het zoeken is wat het fijnste is om zn tong te houden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:22

De sperriem strakker trekken heeft meestal weinig zin en is bovendien symptoombestrijding.

Misschien zitten je bitten te laag? Heeft je paard een kleine mond? Misschien moet je een dunnere stang en/of trens nemen?

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:28

Vaak is het uitsteken van de tong een gevolg van te weinig ruimte! Ik zou kijken naar een stang met meer tongvrijheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:29

Sinds wanneer heeft een stang-en-trens hoofdstel een sperriempje? :?
Mijn paard deed dit ook, maar in zijn geval hing de onderlegtrens niet hoog genoeg.
Daarna was het over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:30

Ik zou gaan spelen met de hoogte van de bitten, dus gaatje hoger of lager proberen.. Mijn paard was ook altijd een beetje aan het rommelen met zijn tong, maar gooide hem er alleen maar uit als ik met lange teugel aan het stappen was.. Ook hielp bij mij een slobberriempje goed, die hield de bitten iets stiller..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:31

bedankt voor de reacties :)

Elin_ schreef:
Neem aan dat je gewoon z bent en er al mee gereden hebt?
Hoezo rijd je dan weer met S&T ? Moet het ? (gewone vragen niet aanvallend bedoelt :)
mijn OP is misschien niet duidelijk :P

Ik rij in België, die proeven zijn er anders maar het niveau is vergelijkbaar met Z
Ik heb al een heel seizoen wedstrijden gereden op S&T en dan deed hij het niet.
Vorig jaar heb ik een gedwongen pauze van enkel maanden moeten nemen. Sinds november wordt hij weer gereden en sinds vorige week zijn we weer begonnen met S&T

air en anneliesdj: zijn mond te klein: dat denk ik niet. Vroeger liep hij er wel normaal op.
Misschien dat ik idd wel eens kan proberen om de bitten weer hoger te hangen. :j

cayenne: dat heeft het idd niet, maar in alle oude topics over tong uit de mond waren over gewone hoofdstellen en daar werd gezegd: "sperriempje meer aantrekken" maar dat gaat dus niet bij S&T

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:33

Relaxed schreef:
Ik zou gaan spelen met de hoogte van de bitten, dus gaatje hoger of lager proberen.. Mijn paard was ook altijd een beetje aan het rommelen met zijn tong, maar gooide hem er alleen maar uit als ik met lange teugel aan het stappen was.. Ook hielp bij mij een slobberriempje goed, die hield de bitten iets stiller..

waarschijnlijk zit het probleem in de hoogte van de bitten, ik zal er eens wat mee xperimenteren

wat is een slobberriempje? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:40

_Azar_ schreef:
Relaxed schreef:

waarschijnlijk zit het probleem in de hoogte van de bitten, ik zal er eens wat mee xperimenteren

wat is een slobberriempje? :o?

Afbeelding

Dit riempje doe je door de beide kleine ringetjes aan je stang buitenlangs onder de kin door, hierdoor ligt je stang stiller..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:48

bedankt!
daar had ik nog nooit van gehoord

als het verstellen van de hoogte geen oplossing biedt, kan ik dit proberen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:49

Het kan ook zijn dat de tongboog van de stang onvoldoende ruimte geeft.
Heb je ook al een andere stang geprobeerd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:03

Komt het niet vanuit de rug een zadel wat b.v niet fijn meer ligt?
Gebit?
Te strengen hand ?
Los het niet op door hulpmiddelen maar zoek de oorzaak, het komt ergens door, zoek dat uit en anders is het een rijtechnische fout.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:05

Tong uit mond heeft ''vaak'' met rechtgerichtheid te maken.
Zeker als je al de andere opties kan uitsluiten.
Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-03-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:08

Tip:
Een paardengebitsverzorger laten komen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:24

bedankt voor alle tips!
ik zal een voor een mogelijke oorzaken bekijken, maar ik ga beginnen met de bitten van hoogte te veranderen

omdat ik op kamers zit, rijdt mijn instructrice er tijdens de week op. Ik zal binnen een paar dagen eens vragen of hij het bij haar ook nog heeft gedaan. Vorige week deed hij het niet bij haar.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:45

Cayenne schreef:
Het kan ook zijn dat de tongboog van de stang onvoldoende ruimte geeft.
Heb je ook al een andere stang geprobeerd?

De mijne heeft ook een tijdje zijn tong over het bit gegooid en ben toen ook op zoek gegaan naar een stang met een grotere boog. Sindsdien doet hij het niet meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:47

Mijn vorige paard gooide zijn tong ook over S&T afentoe. Hij deed hem ook zelf weer terug.
Had een enkelgebroken (onderleg)watertrensje bij mijn stang, heb die verwisseld voor een
dubbelgebroken (onderleg)watertrens en toen deed hij het al veel minder vaak. Had overigens
al een stang met een tongboog.

De keren DAT hij het toen nog steeds deed was omdat hij het moeilijk vond de laatste knik
in de kaak los te laten in de oprichting en ik hem te gespannen had op de trens OF als ik
mijn teugels stiekem verloor en teveel druk had op de stang.

Dan liep hij uit het niets ineens heel soepeltjes en makkelijk op de hand (leek) en als ik
een ophouding maakte gooide hij zn tong telkens uit zn mond om hem terug proberen te doen
maar dat lukte niet door de spanning op de bitten.

Eerst goed nageeflijk vanuit ontspanning gaan rijden en vanuit de achterhand oprichten is
eigenlijk het belangrijkste. Als er van voren teveel druk is gaan ze wel vaker kwallen :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:40

Nogmaals bedankt iedereen!

Ik heb het vandaag voor het eerst weer zelf gereden
Deze week had hij bij mijn instructrice zijn tong niet uit zijn mond gedaan.
Ik heb de stand 1 gaatje hoger gehangen en vandaag bleef zijn tong netjes in zijn mond :)
Hopelijk blijft het zo, en anders zal ik verder moeten zoeken