Belle Amie, voor het eerst weer op gras! (+video)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Belle Amie, voor het eerst weer op gras! (+video)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:29

Hee!

afgelopen vrijdag zijn we weer voor het eerst buiten gaan rijden op de wei, aangezien de binnenbak heeel erg stoffig is.

Ze moest wel even wennen, en liep ook niet echt zoals normaal, (heel kort en vlug, wss door de harde ondergrond die ze niet gewend is)

en ja ik mag me hakken meer uitdrukken :+ en mijn bovenlichaam stiller houden in de galop, maar galop is niet haar sterkste kant, en ik probeer haar daarin nou meer op het achterbeen te krijgen en kleiner en daarbij is het moeilijk zitten :+
ook heb ik af en toe een knik in mijn pols als mijn linkerhand mijn binnenhand is, hiervan ben ik me ook bewust!

ik heb graag nuttige tips, aangezien ik met dit paard geen les heb en open sta voor nieuwe dingen

Op dit moment ben ik vooral bezig met het wijken, middengalop (vooral het terugkomen en de galop verkleinen wat ze heel erg moeilijk vind) en het wat hoger instellen.
ik rij haar nou ongeveer vanaf augustus, ze was toen alleen zadelmak, en we zijn nu L1 met 3 winstpunten!
Belle is een 5 jarige KWPN merrie, hier de foto's!

video

foto's
1.
Afbeelding

2. oei, mijn binnenhand...
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. handen gelijk houden!
Afbeelding

10. hetzelfde
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Joan73

Re: Belle Amie, voor het eerst weer op gras! (+video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:37

Mooi paard, mooie gangen. Mijn tip: kijk eens naar haar mond. Ziet er niet fijn uit. Of het bit zit/is niet goed, of je trekt haar in de krul. Haar mond is in een onnatuurlijke houding. Ze kijkt niet happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:57

Ze hangt in je hand, je wilt haar sluiten maar dat lukt niet helemaal waardoor er een constante druk ontstaat. Tip: Heel veel overgangen en schijnovergangen rijden, korte stukken, weg in draf 3 passen en weer sluiten terug. Zo maak je haar ronder, korter en meer op de achterhand. Maar eerst snel maken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:58

ze hangt echt totaal niet in mijn hand, ze is juist heel licht, en met die schakelingen zijn we heel hard mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:59

Mm dat is dan heel raar want ik zie zo wel een constate druk. Dat neemt niet weg dat ze evengoed meer moet gaan sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:00

En forgive me if I'm wrong maar ik zie in het filmpje een onregelmatig paard...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:08

Hai Laura,

Je vraagt wat tips. In alle bescheidenheid hier gaat hij dan:
Wellicht dat je het tempo in draf wat lager kunt leggen waardoor je met je zachte kuit hulpen en ophoudinkjes kunt proberen het gewicht meer op achter te krijgen (meer van achter naar voren). Ik verwacht dat hij dan ook wat rustiger wordt in de aanleuning.
Op het einde zie je dat het paard de oefening van stap naar galop en galop terug naar stap goed oppakt. Wellicht dat je hem dus ook tussen door wat meer kunt laten aantreden (vanuit stap net doen of je in draf gaat maar dan niet doen). Tevens vanuit halt houden aandraven. Wellicht dat je ook kunt proberen om nog meer vanuit zit je paard te rijden in de overgangen.
Leuk dat je al in het L1 zit met winst terwijl je geen les hebt. Vind ik knap hoor. Sterkte en succes jullie zijn een leuke combinatie.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:15

bedankt voor de tips :D
eigenlijk wat je voor tips geeft dat pakken we al mee in onze training :)

@joolien: ja dat klopt, er zitten onregelmatige pasjes tussen maar dit is echt de reden van de bodem, die was hard en ze moest er heel erg aan wennen. Normaal loopt ze ook niet zo gehaast :P maar het was de eerste keer buiten!
aan dat sluiten werken we heel hard!

voor alle duidelijkheid heb ik een filmpje van hoe ze loopt in de binnenbak (al wel van en paar maandjes terug)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:30

Ik vind het een leuk paard om te zien :) Probeer met het verruimen in draf je paard wat ronder te houden. Ga haar wat meer opdrijven en opvangen met de hand van te voren. Zo bereid je haar wat beter voor. Ook moet je er wel om denken dat je je boven lichaam stiller houdt in galop, je gaat teveel mee in de beweging van je paard. Probeer ook je hakken inderdaad uit te drukken, wat helpt is wel eens een stukje zonder beugels te rijden en weer erin te doen. Zo krijg je wat meer druk op je beugels en druk je je hak automatisch meer uit. Voor de rest vind ik het netjes voor een 5 jarig paard.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:50

een cap is misschien wel slim;) je kunt altijd vallen, zelfs de aller alles beste amazone's.

maargoed;
ik vind dat het lijkt alsof ze in de krul getrokken wordt zegmaar.

wel mooi beestje!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:52

oww sorry, maar op het filmpje zie je nog steeds dat de aanleuning niet bevestigd is ;) maar nogmaals, ik vind echt dat je haar goed aan het lopen hebt.
Dat jij moeilijker gewend bent wil niks zeggen. Ik ben ook moeilijker gewend. Maar tussen heel moeilijk en extreem makkelijk zitten tussenwegen ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:57

Ik vind het er goed uit zien. :)
In je filmpje en foto's vallen me 2 dingen op.
De eerste is dat je vrij onrustig met je benen bent, probeer hier aan te werken want je paard loopt goed.
En zelfs op de "goede" momenten "spoor" je haar als het ware aan.
Ten tweede zie ik (niet zo zeer heel sterk, maar wel lichtelijk) dat je haar nog niet continu lekker ontspannen kunt laten lopen. (Hier heb ik het over filmpje @ binnenbak. )
In de buitenbak gaat dit stukken beter en loopt ze lekker ontspannen!
Ik weet niet of je al werkt met het geef/neem effect?
Dit zou misschien een erg goede tip kunnen zijn. ;)
Het klinkt heel basis, maar zodra jou pony lekker loopt, laat je hem los. (Geef je dus)
Je haalt de druk er voorledig af zodat je hem als het ware beloont.
Wanneer ze omhoog komt werk je met de minimale druk en neem je dus.
Ze zal snel genoeg door hebben dat wanneer ze naar boven gaat er lichte druk komt, wat ze niet prettig vind.

Misschien werkte je al met deze methode, dat weet ik niet. Zo niet, kun je het altijd proberen! ;)

Heel veel succes. Leuk paard heb je :)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:01

mooi paard en je hebt haar super aan het lopen!,
alleen iets meer voor je uitkijken!, verder super leuk team samen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:13

Moderatoropmerking:
Berichten tegen de regels van RT-HAW zijn verwijderd, evenals een discussie die niet op RT-HAW thuis hoort. Vriendelijk verzoek om te reageren naar deze regels. :)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:36

Leuk paardje!
Mag ik vragen waarom je nu al met sporen rijd? Het is namelijk een jong paardje en ik zie dat je haar nu al vrij hard moet schoppen om haar vooruit te krijgen.. Ik vind dat persoonlijk beetje zonde.
Ook ziet je aanleuning op het filmpje er gedwongen/streng uit, helemaal wanneer je aan het galoperen bent. Doordat je soms strenge handen hebt en daarbij soms je schouders vast zet.

Ik hoop dat je wat doet met onze tips, want op de vorige reacties reageerde je dat we het mis hadden. ;)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:06

bedankt iedereen voor de reacties :) en de tips! doe er zeker wat mee,
@giolli: ik werk idd met deze methode, het is gewoon iets basis wat je op alle paardn moet kunnen vind ik dan! over mijn benenben ik me ook van bewust en werk er goed aan!

@shirley: ik zie geen probleem van sporen, sommig epaarden zijn nou eenmaal wat elektrischer dan andere en sommige hebben nou eenmaal wat meer hulpjes nodig ;)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:12

Laura01234 schreef:
bedankt iedereen voor de reacties :) en de tips! doe er zeker wat mee,
@giolli: ik werk idd met deze methode, het is gewoon iets basis wat je op alle paardn moet kunnen vind ik dan! over mijn benenben ik me ook van bewust en werk er goed aan!

@shirley: ik zie geen probleem van sporen, sommig epaarden zijn nou eenmaal wat elektrischer dan andere en sommige hebben nou eenmaal wat meer hulpjes nodig ;)

Hoezo gebruik je daar geen zweepje voor als ik vragen mag?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:25

zoals altijd vind ik het weer een fijn paard om te zien.
zou haar zo willen hebben. :D
nog wel even wat tips voor jou.
je geeft al aan dat ze door de ondergrond wat anders loopt. vind ik heel logisch want dat merk je wel vaker het is toch wat anders dan die mulle bak. dat komt vast wel goed.
ik vind jou alleen nog wel erg drijverig met je zit. je probeert haar als het ware naar voren te duwen. dat valt vooral op in de galop en draf als je aan het strekken bent. probeer wat stiller te gaan zitten.
ook heb ik het idee dat je erg vaak je been aanlegt. het is een beetje schop schop maar geen reactie. met name met lichtrijden maar dat kan ook gewoon gewenning zijn dat je niet eens raakt. heb ik zelf ook nogal last van. ;)
probeer ook je ellebogen in je zij te houden en je bovenlichaam stil te houden.

misschien is het toch beter om les te nemen. het zijn vaak de kleine puntjes die je gaat vergeten maar die er juist toe kunnen gaan doen. je wordt niet meer gecorrigeerd ondanks dat je natuurlijk met Racira al m startte vind ik goede begeleiding altijd een noodzakelijk iets.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:32

Ik ga mee met mijn voorganger en wou daarbij nog toevoegen dat het misschien een idee
is om te gaan oefenen met balkjes draven en galloperen(met meer ruimte ertussen)

Zo kun je een mooi basistempo bepalen en kun je haar trainen op de achterhand (want ze sleept
stiekem af en toe een beetje) Ze mag wat meer gaan "dragen" van achteruit.

Niet in 1x een half uur non stop balkjes draven. Gewoon een paar keer over 4 of 5 balkjes, beetje
voltes links en rechts en dan er weer overheen. Lekker basiswerken dus!

Verder vind ik het er niet verkeerd uitzien. We hebben allemaal onze puntjes toch :)

Edit:

En oppassen dat ze haar sprong niet verliest in galop!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:03

bedankt voor de tips!

en trouwens ik heb 1x in de week een uur privéles, maar dan met me eigen paard. Dit paard is niet van mij dus vind ik het ook minder noodzakelijk om nóg en les te gaan nemen, hier heb ik ook de tijd en het geld niet voor :+
ben ook nog maar gewoon een 16-jarige scholier haha :P

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:31

Hee, prachtigpaard! loopt super!

Wat ik bij erg veel bokkers zie en wat ik ook super vaak als adveis geef is; let op dat je je handen rechtophoudt en GEEN pianohandjes maak;)
Dit wordt er bij mij ingehamerd door de instructeur, dus nu zie ik dit erg snel;)
Het is wel lastig met een zweepje, maar het kan wel om dan je handen ook recht te houden!

xDressuurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:09

Prachtig paard. ik heb ook het idee dat je haar echt in de krul trekt wat ze niet zeker niet prettig vindt. Ze kijkt niet happy, Probeer haar eerst lang te rijden tot dat ze warm is. en probeer haar dan eens op te pakken en veel overgangen rijden.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 10:50

Even voor de duidelijkheid, ik trek haar zeker NIET in de krul! Ze is eerder ligt in mijn handen, en wat degen boivenmij voor tips geeft is precies waar de hele training op gebaseerd is ;) ik begin nooit eerder met oppakken voordat ze constant met de neus bijna aan de grond loopt