Liberty @ Work (eerste les)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Liberty @ Work (eerste les)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:28

Hoi Hoi,

Ik heb vorig jaar ook een topic geplaatst
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1382884
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1338280
Enkele foto's van bovenstaande topics werken helaas niet meer.

Maar ik heb toch het lef gevonden om weer een nieuw topic te plaatsen.
Ik heb vorige week woensdag mijn eerste rijles gehad. Hierbij is ons veel uitgelegd en verteld.
Mijn eigen 'fouten' zijn dat ik soms wat voorover val en mijn handen niet goed draag.
Op sommige foto's lijkt het of ik mijn handen vastzet op mijn been, dit is niet zo, dit lijkt echt alleen zo. (Hoek van de foto denk ik, want vast zetten kan ik zelf niet tegen).

Liberty is sinds vorig jaar onder het zadel. Ons niveau is nog niet echt veel verder dan beginner. We zijn nu vooral op voorwaarts en snelle reactie om kleinere hulpen. Ik heb Liberty helemaal zelf ingereden, zoals ook te lezen is in bovenstaande topics.
Ik ben dus erg trots op mijn vooruitgang. Liberty rijdt fantastisch en reageert ook goed.
Galop hebben we nog maar pas onder de vrouw gebracht, ze vind dit nog wat moeilijk, ook omdat onze rijbak niet het standaard formaat heeft, maar kleiner is, dus ze moet zelf ook beetje haar passen 'inkrimpen'. (bak is 18x36 dacht ik).
Ook zit galop er nog maar net in omdat ik het in begin ook nog wat spannend/eng vond om dit te oefenen. Totdat ze me eigenlijk per ongeluk erin sprong bij een communicatie foutje, vanaf die dag was ik van de angst af en durfde ik ook gewoon te proberen te galopperen.

De foto's zijn van vorige week woensdag (23maart) tijdens onze eerste rijles. Voor die tijd heb ik alles gedaan zonder instructrice, maar begin nu te merken dat ik zelf dingen laat liggen en daardoor paard niet helemaal goed op kan vangen.

Geniet van de foto's en houdt het commentaar netjes. Ben zelf nog maar beginner wat betreft dit super paard!

Los-longeren voor de les (even zonder belasting lekker rond stappen aan dubbele lijnen)
1.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PXDKL6NR.jpg
2.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KVR4S7BR.jpg

Ik ben daarna ook begonnen met instappen, hier geen duidelijke foto's van.
3. Draf van achteren
Afbeelding

4. Handen iets meer dragen
Afbeelding

5. Beetje wazige foto, iets knikje houden in elleboog en handen iets meer dragen.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Galop foto, niet zo duidelijk. Helaas de enigste foto van. Weer handen wat meer dragen.
Afbeelding

9. Deze foto vind ik zelf heel mooi geworden! Liberty mag iets meer zakken met haar hoofd, maar vind haar hier prachtig lopen.
Afbeelding

10+11; Wat wazige foto's, erg jammer dat die niet duidelijker zijn, waren wel mooi geweest!
Afbeelding
Afbeelding

12. Belonen!!
Afbeelding

13. uitstap foto's
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd naar de reacties!

PinkyPie

Re: Liberty @ Work (eerste les)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:53

Hoi FireFly,
Leuk dat je paard helemaal zelf aan het opleiden bent. Mijn eerste indruk van wat ik zie is niet een heel ontspannen beeld. Ik vond je paard in het eerdere topic er meer ontspannen dan wat ik op deze foto's zie. Zoals je zelf al had aangegeven mogen je handen denk ik wat vriendelijker. Ik denk dus dat je vooral nu moet werken op ontspanning zodat je paardje vanzelf de hand zoekt. Veel moeilijker zou ik het voor nu niet maken voor jou en je paard.

Ik ben zelf ook geen topruiter of zo en ook met mijn paard een paar maanden aan de gang :-). Mijn doel is voor nu ontspanning, ontspanning, ontspanning, want ze heeft ook wel de neiging om met haar hoofd de lucht in te komen. En dat rijdt niet erg lekker, plus dat je "stuur" volledig weg is.
Ik denk idd dat je gericht moet zijn op voorwaarts en ontspanning, maar daar kan je instructrice je vast ook bij helpen. Goed dat je les neemt, ik ben er van overtuigd dat dat altijd zorgt voor meer zelfbeeld en vooruitgang. Ben heel benieuwd hoe je er over een paar maandjes op zit !
Succes met je lessen en geniet lekker van je paard.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:44

Bedankt voor je reactie. Wat je zegt klopt. Hier zit helaas ook nog een reden aan. In het weiland ernaast staat een Belg, die is gemeen naar mijn paard. Dus steeds als ik erlangs rij, komt dat beest in volle galop op Liberty af. Dus raakt ze wat gestrest. Dit proberen we er dus met rust uit te rijden. Ik moet nu vooral letten op rustig rijden, gaat paard te hard, beetje rustiger lichtrijden (das best lastig met zulke brede/lange passen). Niet teveel met mijn handen willen.
Daar ben ik nu veel mee aan oefenen. Mijn instructrice hamert daar ook voldoende op :) Dus dat gaat zeker goed komen! :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:16

Verder niemand die wat tips voor me heeft?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:19

Mooi paardje. Het ziet er wel gespannen uit, ik zou er iets meer rust in proberen te brengen. Loopt hij niet over zijn eigen tempo?

En heb je wel een speciale pad onder je zadel liggen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:26

Ik zou ook werken aan lengtebuiging om de achterbenen sterker te maken en haar soepeler te maken in het lijf. Overgangen rijden en tempowisselingen zijn heel goed, maar zou ook zéker gaan werken aan stelling en buiging. Erg belangrijk voor zo'n jong dier.
Ben k ook veel mee bezig bij mijn eigen appaloosa die k sinds half vorig jaar onder t zadel heb.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:38

Heb er zeker een goede pad onder :) Gekocht bij: http://www.nickyskeet.nl/index.php?main_page=index&cPath=281_106 Dus is gewoon goede pad met inlages.

Ze is ook wat drukker bij het draven/lichtrijden. Denk dat het nog wat te maken heeft met de lichte angst die ze had bij het boven haar uit steken. Ze is wel stukken rustiger al!
Hier zijn we dus nu ook aan begonnen met de training. Ze loopt redelijk snel, maar heb haar liever iets te voorwaarts wat ik ga leren op te vangen dan weigeren en niet willen lopen.
Instructrice zei ook: liever nu wat te loperig, want daar leer je mee omgaan dan dat je hele tijd met je been er bij moet om aan te sporen.
Ik moet ook nog erg leren om handen rustig te houden. Mijn vorige paardje was beetje verpest (voor ik haar kreeg) en heel zwaar in de mond. Deze is heeel soepel in de mond en iets te veel hierop en ze gaat al sterren kijken.

Maar zoals ik al zei: ik heb al bijna 8jaar niet echt meer gereden. Dus ben wel erg trots op dit beeld.
Over paar dagen weer les en gaan we met de ontspanning verder trainen.

Wat zijn goede oefeningen voor stelling/buiging? Zal het ook met mijn instructrice hier over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:02

Zelf vind je foto 9 erg mooi, maar ik vind persoonlijk foto 7 netter. Ook daar loopt je paard actief, maar lijkt ze duidelijk meer ontspannen in de hals en rug.
Ook de uitstapfoto's zijn heel ontspannen. Ik weet niet wat je al meeneemt aan stappen in je training, maar misschien krijg je haar wat relaxter in draf als je tussendoor een stuk stapt, en vanuit die ontspanning opnieuw aandraaft. De rest van je draffoto's tonen namelijk nog wat druk.
Probeer zelf ook goed recht boven je paard te blijven, ik kan het niet erg goed zien, maar het lijkt of je soms wat meehangt in de wendingen.

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:15

hij loopt idd mooi vaak en ik heb iegenlijk niet veel te te voegen op je eigen kommentaar
suc6 met trainen

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:16

Dank je voor je reactie. We doen ook voornamelijk veel stap oefeningen. Maar die zijn helaas allemaal erg onzuiver geworden.
Ook aan de hand en met dubbele lijnen doen we veel stapoefeningen. Dus voltes, slangenbogen enzo.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:27

Mooi paardje!
Je moet alleen op letten dat je je handen niet te wijd houdt dat ze naast de schoft komen!
succes

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:03

Op sommige foto's zit je een beetje voorover en onderuit gezakt en mag je nog wat rechter zitten. Ook heb je op sommige foto's een beetje kapstokjes, maar dit is niet extreem.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:06

Bedankt voor je reactie. Ik ben hier ook op aan oefenen :)

krln

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:07

Met veel trainen kom je er vast wel :)
plezier is ook heel belangrijk!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:09

Helemaal mee eens ;) Beetje lol met m'n knol en daar tussendoor werken ;)

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:13

Goed dat je lol hebt, maar je paard moet nog wel meer rechtgericht worden. Ook inderdaad werken aan de ontspanning. Ook heb ik het idd dat je paard een beetje onder je uit loopt. Probeer eraan te werken, maar ik zie dat je al les heb, dus het gaat de goede kant op.
Let ook op je houding, maar dat is hierboven al genoemd.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:17

Rechtrichten zijn we ook mee bezig. Vooral vanaf de grond en gaat steeds beter :)
Klopt dat ze soms onder me uit rent, zoals ik al eerder had gezegd zijn dat vooral de momenten dat die belg in wei ernaast naar het hek rent (en ik geef mijn paard geen ongelijk dat die dan even een sprintje maakt, ik zou het zelf ook doen). Ben nu ook aan proberen om die belg een beetje op zijn plek te zetten, maar helaas is dit niet mijn paard, want dan had ik 'm echt alle kanten van de weide laten zien als die dit bleef doen...

Bedankt voor je reactie. Ben ook erg blij met de les. Aankomende dinsdag weer. Heb 2x in de maand les, omdat paard het best zwaar heeft met lessen willen we eerst langzaam opbouwen, dan kunnen we altijd nog naar 1x per week gaan :)

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:55

leuk dier, maar het komt een beetje over alsof hij over zn tempo word gereden, dan is het ook moeilijk om te ontspannen, probeer er ook aan te denken om je handen niet zo wijd vast te zetten.