wat moet ik nou met m ?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

wat moet ik nou met m ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:08

mn verzorgpony is een net ingereden welsh,
met het inrijden en alles was hij heel braaf, pakte alles goed op zonder problemen
nu hij bereden wordt begint hij steeds meer te klieren,
ik ben er nu al denk ik minimaal 10 x afgevallen in een week, terwijl ik normaal echt goed blijf zitten op m, heb geluk dat ik er niks aan over heb gehouden.. :D
hij bokt steeds alsmaar hoger ! ik ben nu echt bang dat hij een keer overklapt met zn lompe gedrag..
ik straf hem ervoor met een tik met de zweep, maar zo wordt het juist erger
stemhulp reageert hij ook fel op..

last van t zadel heeft hij niet , want zo deed hij eerst niet?
ik zou het niet meer weten !
weet iemand een oplossing ?

mika11

Re: wat moet ik nou met m ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:15

Ik denk dat hij door heeft welke trucjes hij kan gebruiken.
Een pony inrijden en beleren is ook moeilijk. Als je geluk hebt, heb je een pony die nooit een stap verkeerd zal doen en als je pech hebt een pony zoals jij nu rijdt. Het is hem niet (goed) afgeleerd en daar maakt hij flink gebruik van.

Ik denk dat de zweep niet helpt, zoals je zelf al schreef.
Eigenlijk zou je weer helemaal terug moeten gaan naar de basis van het inrijden.
Aan de longeerlijn met de ruiter erop en zo weer opbouwen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:18

mika11 schreef:
Ik denk dat hij door heeft welke trucjes hij kan gebruiken.
Een pony inrijden en beleren is ook moeilijk. Als je geluk hebt, heb je een pony die nooit een stap verkeerd zal doen en als je pech hebt een pony zoals jij nu rijdt. Het is hem niet (goed) afgeleerd en daar maakt hij flink gebruik van.

Ik denk dat de zweep niet helpt, zoals je zelf al schreef.
Eigenlijk zou je weer helemaal terug moeten gaan naar de basis van het inrijden.
Aan de longeerlijn met de ruiter erop en zo weer opbouwen.

aan de longeerlijn ook al geprobeerd, zelfs dan bokt ie nog ! ( ook zonder ruiter )

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:20

Ik zou denk ik eens beginnen om een chiropractor naar hem te laten kijken, zodat je zeker weet dat hij geen last heeft van zijn rug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:21

Op welke momenten bokt hij? Als je net opstapt, als je wilt aangalopperen, als er andere paarden in de bak zijn, als hij alleen is, als er een deur dichtslaat?

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:22

Cassidy schreef:
Op welke momenten bokt hij? Als je net opstapt, als je wilt aangalopperen, als er andere paarden in de bak zijn, als hij alleen is, als er een deur dichtslaat?

met name als je aangallopeerd

miesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:24

ik heb ook een welshje ingereden. Die deed in het begin niets verkeerd mag ging daarna ook allerlei trucjes uit de kast halen.. wegschieten, kop omhoog gooien, bokken( paar x, ik ben in verhouding wat zwaarder voor hem dus laat hij dat maar achterwege), op de noodrem etc.. je moet heel consequent zijn met rijden, misschien kan iemand je helpen om je aanwijzingen te geven en hem voor te zijn als hij wil klieren (dat helpt bij mij heel goed). Hij is nu over het algemeen erg braaf.. wil soms nog wel eens een sprintje trekken, maar ach..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:24

Als je longeert voordat je eropstapt, en dan de galop meeneemt, en vervolgens er zelf op gaat zitten en de galop meeneemt, is het altijd hetzelfde?

Galop moet een gang zijn als stap en draf. Als je galoppeerd, doe dat dan ook voor langere tijd, en neem het vaker mee. Het moet gewoon voor hem worden.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:29

Cassidy schreef:
Als je longeert voordat je eropstapt, en dan de galop meeneemt, en vervolgens er zelf op gaat zitten en de galop meeneemt, is het altijd hetzelfde?

Galop moet een gang zijn als stap en draf. Als je galoppeerd, doe dat dan ook voor langere tijd, en neem het vaker mee. Het moet gewoon voor hem worden.

de galop los in de bak of aan de longe doet hij wel zonder gebok, maar erop...
jaa dat probeer ik , alleen onder de galop zegmaar staat hij echt ineens stil, je voelt het echt niet aankomen :(:)
en dan doe ik het opnieuw totdat hij normaal doet maar dat doet ie niet ? ik heb gister langer dan een uur met m bezig geweest met de galop , en moe werd hij niet , iedere keer weer !

en buiten doet hij dit niet ,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:33

Eerst maar eens een goede instructeur zoeken en evt. de pony ergens heen brengen waar ze hem goed door kunnen rijden want hier kom je zelf waarschijnlijk niet uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:40

Sammielola13 schreef:
Cassidy schreef:

jaa dat probeer ik , alleen onder de galop zegmaar staat hij echt ineens stil, je voelt het echt niet aankomen :(:)
en dan doe ik het opnieuw totdat hij normaal doet maar dat doet ie niet ? ik heb gister langer dan een uur met m bezig geweest met de galop , en moe werd hij niet , iedere keer weer !

Hé Sammielola13 wat vervelend dat je pony je zo uit aan het proberen is (er van uit gaande dat hij nergens last van heeft). Je schrijft dat hij het buiten niet doet. Wissel je genoeg af met binnen en buiten rijden? Wellicht dat hij zich verveeld of het werk eentonig is voor hem.
Belangrijk in de omgang is dat je jezelf dwingt om super consequent te zijn. Misschien een raar advies maar mijn bijrijders vertel ik altijd als ze zo uit geprobeert worden om in de omgang met de paarden dus ook als ze niet rijden:
1. ben super consequent en rechtvaardig doch streng (ja is ja, nee is nee);
2. ben wat afstandelijker en zakelijker, dus poets niet te veel en laat pony naar jou toe komen in plaats van jij naar je pony (dan ga je boven hem staan);
3. uiteraard ook met rijden ben consequent en ga bijvoorbeeld gewoon een half uur los stappen en figuren rijden voordat je gaat draven en galopperen en ook in stap bepaal jij het tempo en iedere stap is van jou zowel qua tempo als waar hij mag lopen;
4. als je met hem bezig bent corrigeer door hem paar pasjes achter uit te laten zetten als hij niet zou luisteren (dan stel jij je ook boven hem).

Bovenstaande alles vanuit innerlijke overtuiging en rust. Al moet je er een tijd over doen hij moet doen wat jij vraagt, heel simpel (ook al is dat soms nog zo moeilijk).

Hopelijk heb je er iets aan en sterkte met hem.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:47

pien_2010 schreef:
Sammielola13 schreef:

Hé Sammielola13 wat vervelend dat je pony je zo uit aan het proberen is (er van uit gaande dat hij nergens last van heeft). Je schrijft dat hij het buiten niet doet. Wissel je genoeg af met binnen en buiten rijden? Wellicht dat hij zich verveeld of het werk eentonig is voor hem.
Belangrijk in de omgang is dat je jezelf dwingt om super consequent te zijn. Misschien een raar advies maar mijn bijrijders vertel ik altijd als ze zo uit geprobeert worden om in de omgang met de paarden dus ook als ze niet rijden:
1. ben super consequent en rechtvaardig doch streng (ja is ja, nee is nee);
2. ben wat afstandelijker en zakelijker, dus poets niet te veel en laat pony naar jou toe komen in plaats van jij naar je pony (dan ga je boven hem staan);3. uiteraard ook met rijden ben consequent en ga bijvoorbeeld gewoon een half uur los stappen en figuren rijden voordat je gaat draven en galopperen en ook in stap bepaal jij het tempo en iedere stap is van jou zowel qua tempo als waar hij mag lopen;
4. als je met hem bezig bent corrigeer door hem paar pasjes achter uit te laten zetten als hij niet zou luisteren (dan stel jij je ook boven hem).

Bovenstaande alles vanuit innerlijke overtuiging en rust. Al moet je er een tijd over doen hij moet doen wat jij vraagt, heel simpel (ook al is dat soms nog zo moeilijk).

Hopelijk heb je er iets aan en sterkte met hem.

Bedoel je het dikgedrukte stukje niet precies andersom? Als je je pony toestaat in jouw ruimte te komen, is hij toch echt dominant over jou. Altijd de ruimte van je pony instappen, nooit andersom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:23

Tara even uitleggen wat ik bedoel. Als ik mijn paarden van de wei haal en ze komen niet vanzelf (gras is erg lekker op het moment na de lange winter) dan loop ik naar hun toe maar laat ze altijd op mijn vraag naar mij toelopen de laatste pasjes. Als ik klaar ben met rijden met mijn merrie en ze kan de wei op dan krijgt ze altijd nog wat appel. De dominante ruin ga ik echt niet een stukje appel brengen op de wei. Als hij naar mij toekomt en hij is 20 meter van me vandaan dan spreek ik hem aan en roep hem. Dus krijgt hij zijn appel en kroel als hij komt. Als hij niet komt, no problem (vind ik wel jammer) maar dan krijgt hij gewoon niets. Aangezien het gras nu erg lekker is komt hij dus wel eens niet. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:26

OPG -> RT-P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:27

Die laatste pasjes zou jij dus juist moeten maken in plaats van je paard.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:02

Ik zou eerst rug en zadel na laten kijken, bekijk hem zoizo helemaal even goed of hij nergens last van heeft.

En gewoon opnieuw zijn vertrouwen krijgen en alles rustig aan opbouwen, misschien voor het rijdne eerst even longeren of losgooien zodat hij lekker kan uitrazen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:14

Zadel en rug nakijken :) een pony die net begonnen is met rijden heeft een stuk minder bespiering ;) mischien heeft ie nu (je hoeft het niet eens duidelijk te kunnen zien) meer bespiering/spek waardoor het zadel niet meer goed ligt en wegbrengen naar iemand die respectvol ,maar consuquent is ;)