Welsh Coco at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurpony

Welsh Coco at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:29

Haai iedereen.

Vanochten even lekker gereden op Coco, t was zulk lekker weer en ik had studie ochtend :)
K zal even wat vertellen over Coco.
ik rijd haar sinds het einde de zomervakantie en zelf rij ik in mei 4 jaar en ben 16 jaar.
Coco gaat altijd heel erg snel draven en na 2 rondjes loopt ze meestal wel weer redelijk normaal. Maar soms lukt het niet en dan blijf ik maar stappen.
De eigenaresse die komt me af en toe helpen en wat tips geven. De vorige keer toen zei ze dat je eerst moet proberen coco's hoofd laag proberen te krijgen en vanuit die houding naar draf gaan zodat ze in draf niet zo hard gaat. Dit was ik dus ook vanp plan te doen. Ze had tegen me gezegd dat ik het maar met elastiek moest proberen zodat ze wat makkelijker aan de teugel ging lopen. Dit heb ik dus ook gedaan. Dit ging erg goed, ze liep automatisch laag maar ik moest nog wel m'n best doen om dr nog ronder te krijgen, dit ging goed en toen ben ik maar lekker gaan draven en dit ging ook goed :D Wat ik nu wil gaan doen is dat ik nog een aantal keer met elastiek ga rijden en dan uiteindelijk het zonder elastiek te doen.
Dit zijn de vorige topics.

[RT-HAW] Welsh Coco at work
[JITP] Ik en coco rijden

Hier de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bedankt voor het kijken, plaats je ook even een reactie? :D

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:33

Wat een leuke pony <3
Ik vind je eigelijk een beetje tegroot voor die pony.
En zonde dat je hem met elastiek en die scherpe neusriem laat lopen ook vind ik je erg streng met je handen, en hang je een beetje aan het elastiek
En probeer wat meer rechtuit te kijken.
Wel vind ik dat je iets vooruit gegaan bent gegaan met het rijden
Laatst bijgewerkt door skyline op 28-03-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Re: Welsh Coco at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:36

Ik ben bang dat je toch wat reacties over je heen gaat krijgen...
Mag ik trouwens vragen met wat voor bit je Coco rijdt? En waarom?

Ik vind je ook erg streng met je handen en persoonlijk vind ik het onzin dat er een elastiek aan wordt gehangen. Dan is er dus iets met je basis mis.

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:45

geen idee hoe het heet maar het is een bit met veel losse deeltjes zodat ie het bit niet in z'n mond vast kan houden. De eigenaresse zegt dat t niet een heel pijnlijk bit is. Waarom ik ermee rijd? Tja, de eigenaresse heeft dat bit in z'n hoofdstel gedaan.. Voor de mensen die het niet eens zijn met de stiek, sorry! ik rij ermee omdat ik zelf nog niet zo goed aan de teugel kan rijden en dit mij erg help en de eigenaresse zegt dat ik ermee moet rijden. Klopt dat ik erg streng met me hand ben, dat doe ik omdat ze anders gaat draven en me teugels dan veels te lang zijn als ik aan de teugel wil rijden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:46

Je rijdt met elastiek omdat je zelf nog niet zo goed aan de teugel kan rijden? :\

Wel een heel leuk diertje, heb je les met 'm? :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:47

Je rijd je pony niet aan de teugel , Je hoort je pony ontspannen over de rug te laten lopen.
Dit is meer een valse knik waardoor hij zn rug niet goed gebruikt .
Dus in dit geval heeft dat hele elastiek geen nut. :n

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:50

MRIIIS schreef:
Je rijdt met elastiek omdat je zelf nog niet zo goed aan de teugel kan rijden? :\

Wel een heel leuk diertje, heb je les met 'm? :)

Ook, maar ook omdat de eigenaresse het zegt en ze dan minder hard kan lopen in draf wat dus erg het geval is als ik zonder stiek rijd.
Nee heb geen les met haar, maar de eigenaresse die komt me wel eens lesgeven.

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:51

Wat een leuke pony zeg.
Vind je helaas wel wat te groot.

jammer dat je zoveel hulpmiddelen nodig denkt te hebben om haar 'aan de teugel' re rijden,
zal hier verder wel niks over zeggen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:51

Okè, een lekker pittige pony dus? Komt ze wel iedere dag voldoende naar buiten? (Niet aanvallend bedoelt, probeer te begrijpen waarom 'ie zo 'druk' is :) ! ). Is zijn rug nagekeken dat 'ie daar last van heeft? Is me wel eens overkomen dat de pony last van z'n rug had en daarom 'onder het zadel uit' rende. Snap je wat ik bedoel? :j

En dat elastiek vind ik (sorry) een slap excuus.. Zo trék je hem in die houding. Vol spanning, grote kans dat 'ie vreselijk veel last van zijn spieren zo krijgt. En alles des te meer vast zet. Hij hoort ontspannen over de rug te lopen. Eenmaal ontspanning erin en de motor goed eronder van achteren, dan beginnen ze vanzelf wel te zakken. Dan lichtjes vragen. Niks dwingen, trekken, sjorren of iets aan voren hangen..

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:52

skyline schreef:
Je rijd je pony niet aan de teugel , Je hoort je pony ontspannen over de rug te laten lopen.
Dit is meer een valse knik waardoor hij zn rug niet goed gebruikt .
Dus in dit geval heeft dat hele elastiek geen nut. :n

op de foto's idd niet, ik heb haar ook niet erg lang aan de teugel maar korte momenten, die zijn niet gefotografeerd.
het klopt, ik ben niet de beste ruiter, ik moet nog veel leren!

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:52

Wat een cutie! :9
Ik vind je inderdaad ook wat groot voor de pony, al helemaal als hij niet lekker over zijn rug loopt.
Ik snap dat het makkelijker is met stiek, maar ik denk niet dat je zo iets oplost, hij lijkt namelijk nog steeds niet lekker ontspannen te lopen.
Misschien helpt het ook om veel overgangen stap-draf te rijden bij het losrijden?
Succes ermee ;)

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:56

Cynn_x schreef:
Okè, een lekker pittige pony dus? Komt ze wel iedere dag voldoende naar buiten? (Niet aanvallend bedoelt, probeer te begrijpen waarom 'ie zo 'druk' is :) ! ). Is zijn rug nagekeken dat 'ie daar last van heeft? Is me wel eens overkomen dat de pony last van z'n rug had en daarom 'onder het zadel uit' rende. Snap je wat ik bedoel? :j

En dat elastiek vind ik (sorry) een slap excuus.. Zo trék je hem in die houding. Vol spanning, grote kans dat 'ie vreselijk veel last van zijn spieren zo krijgt. En alles des te meer vast zet. Hij hoort ontspannen over de rug te lopen. Eenmaal ontspanning erin en de motor goed eronder van achteren, dan beginnen ze vanzelf wel te zakken. Dan lichtjes vragen. Niks dwingen, trekken, sjorren of iets aan voren hangen..

nu het weer mooier word gaat ze weer naar buiten, ze word niet elke dag gereden, de eigenaresse rijdt er soms op maar is eigenlijk ook te groot en ik rijd in het weekend. Geen idee of ze last heeft van dr rug, denk dat ik snap wat je bedoelt ;)
okee dan ga ik de volgende keer proberen wat liever te vragen ;) maar vandaag zou ze ook gaan draven als ik de teugels niet zo strak had..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:58

Bit heet kneveltrens.

Ik vind het idd jammer dat er een elastiek omheen zit. Om hem aan de teugel te rijden zou ik die mooi af doen en lekker ontspannen rijden, dan kom je veel verder! Wel een knap dier hoor!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:59

Leuke pony :D
Ik krijg het idee dat de pony zijn achterhand niet goed gebruikt en daardoor niet ontspannen loopt.
Met veel overgangen kun je dit trainen ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:01

vind het er heel onvriendelijk uitzien, neem lekker les met de pony en gooi het elastiek eraf.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:02

Leuke Welsh, vind je wel aan de grote kant. Denk echt aan je handen, voor het zadel en niet vastzetten met je hand. Vooral als je met een hulpteugel rijdt is het belangrijk om zacht in de hand te zijn, het paard moet uit ontspanning na geven en niet gedwongen worden.

succes!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:08

fleurpony schreef:
Cynn_x schreef:

nu het weer mooier word gaat ze weer naar buiten, ze word niet elke dag gereden, de eigenaresse rijdt er soms op maar is eigenlijk ook te groot en ik rijd in het weekend. Geen idee of ze last heeft van dr rug, denk dat ik snap wat je bedoelt ;)
okee dan ga ik de volgende keer proberen wat liever te vragen ;) maar vandaag zou ze ook gaan draven als ik de teugels niet zo strak had..

Misschien is het een idee om haar voorlopig even met rust te laten onder het zadel dan :) ?
Eerst haar rug na te laten kijken en anders een periode ook veel gaat longeren? En dan ook eerst helemaal zonder onzin bijzet dingen erbij.. maar laat haar maar lopen en haar dingen doen, tot ze haar ei kwijt is en laat haar ontspannen. Proberen haar neusje over de grond te krijgen (dat ze dus ontspannen is), zodat ze lekker door haar rug heen loopt.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:28

Leuke pony!
Ik snap wel dat je even met elastiek wil rijden, maar doe het niet te lang, want ik vind de pony er erg gespannen uitzien. Het lijkt ook wel of het zadel te klein voor je is, waardoor je af en toe uit evenwicht ben. Misschien een iets groter zadel en in ieder geval met laarzen of chaps rijden voor een stabielere zit. Verder moet je veel meer ontspannen in je hand. Als ze te hard gaat diep zitten en een ophouding maken, daarna gelijk weer ontspannen. Verder zou ik haar inderdaad lekker gaan longeren met pessoa. Als haar rug ok is, komt de ontspanning dan vanzelf wel.
Succes verder.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:50

Oei oei oei, wat sneu.
Als het waar is dat de eigenaresse je zo laat rijden moet je haar de reacties op dit topic eens laten lezen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:56

Je zegt: hij gaat draven als ik de teugels niet zo strakheb. Om te voorkomen dat hij gaat draven ga je lang zitten en maak je ophoudingen. Constant druk blijven geven helpt niets, want daar trekt hij tegenin. Ophoudingen geven dus, en als hij niet luistert een flinke ophouding - maar laat altijd weer los!

Ik vind het wel een erg leuke pony :).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:57

:x :x
Je bent te groot voor de pony en "aan de teugel" rijden komt vanuit ontspanning en correct ruggebruik, niet door er allerhanden stiek/hulpteugels aan te gooien.
De eigenaresse mag zich ook wel eens beter gaan verdiepen in het correct rijden.
Als je pony rennerig is los je dat niet op door constant te trekken, pony kan echt veel harder trekken hoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:02

Hmmmm.

Je pony is op alle foto's ingebogen naar links of rechts. Ik zou beginnen met leren recht gaan.
Verder zou ik toch eens les nemen, je houding, rijerij mbv elastiek laten momenteel nog al te wensen over. :)

Veel plezier!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:03

Het bit lijkt me overigens helemaal niks mis mee. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:08

Hoezo is zij te groot voor deze pony? Ze is niet zwaar. Misschien wat lang en dat dat dan geen ideaal plaatje geeft, wil niet zeggen dat ze te groot is. Haar benen slepen niet over de grond, dus ik ben het niet met dat commentaar eens.

Ze gebruik niet de goede hulpmiddelen, maar ze gebruikt het op advies van de eigenaresse.

TS: probeer les te nemen met de pony en zoek dan iemand die je helpt met je verzorgpony sterker en stabieler te maken. Veel wendingen, voltes openen en sluiten, schouderbinnenwaarts. Als je hierdoor de achterhand traint en sterker maakt, zal ze makkelijker gaan nageven. Aan de teugel 'trekken' met een elastiek, is niet de juiste manier en zal op den duur eerder kwaad dan dan goed doen.

Als ze snel te hard gaat en wil rennen, kan het betekenen dat ze fysiek niet lekker in haar vel zit. Osteopaat eens naar laten kijken als de eigenaresse dat wil. Als er lichamelijk niets mis is, kan het zijn dat ze gewoon niet stabiel genoeg is en dat wil corrigeren door steeds sneller te gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:11

Je kunt al eerder te groot zijn hoor, daar hoeven je benen niet voor over de grond te slepen.
Je moet in balans zijn met je paard, iemand die veel te lang is kan een pony pootje haken, uit balans brengen door lange benen en evenwicht en bovendien is het moeilijker een goede rompbalans te vinden.

Schouderbinnenwaarts lijkt me te hoog gegrepen, daar het in aanleuning en nageeflijk rijden ook nog niet gaat. Daar moet TS niet zelf maar mee gaan beginnen.

:)