Bonte Wisse @ Les op gras (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ Les op gras (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:02

Weer even een nieuw topicje van mij en Wisse :)
We hebben in februari een oefenwedstrijd gereden op vreemd terrein, daar was Wisse erg braaf maar krulde hij enorm en liep dus erg diep. Puur spanning... We hadden 183 punten dus op zich wel een goed begin qua punten.
Om hem op vreemd terrein wat meer ontspannen te laten lopen had ik me opgegeven voor een dressuurclinic. De eerste hebben we twee week geleden gereden en Wisse was enorm braaf en kon nu ook op vreemd terrein ontspannen, liep lichter in de hand en met iets meer lengte. Hier konden we thuis in de training mee verder rijden, hij is nu thuis ook iets relaxter.
Omdat we binnenkort onderlinge wedstrijd hebben op gras (B-dressuur, BB-springen en L-zestal) trainen we voornamelijk op gras nu. Hij vindt het nog wel wat lastig zonder bakrand, maar dat gaat al stukken beter dan een jaar geleden.
Vorige week maandag is hij op gras onderuit gegaan met mijn vriendin, die daardoor flink in de lappenmand zit. Galoperen vind ik daarom iets spannender dan anders (hij is altijd al struikelig in galop namelijk) maar ging gelukkig goed.
Hij staat nu op voorijzers. Mijn instructrice vind zijn bewegingen al iets beter, zelf vind ik hem ook beter lopen qua beenwerk en ook iets soepeler. De linkerhand is nog steeds zijn zwakke kant, maar dat pakt hij ook steeds iets fijner op.
Het aanspringen in de galop blijft lastig, met name rechtsom. Zelf verkramp ik wat en het geheel loopt niet soepel.
Verruimen in draf moet echt nog beter maar dat lukte gisteren niet zo goed. We hebben ook een inimini-pasje schoudervoor geoefend, doe ik zelf ook weleens maar zonder bakrand vond hij dat erg lastig nu!
Mijn handen zijn volgens mij al wat stiller, ik probeer ze ook wat beter rechtop te houden als ik eraan denk. Benen zijn volgens mij met lichtrijden ook al wat stiller, maar mijn instructrice wees me erop dat ze nog wat verder naar achteren moeten.
Halshouding van Wisse is ook weer iets verbeterd, neusje moet er zoals bekend meer uit, maar hij is al wel minder opgekropt aan het lopen dus dat is wel vooruitgang. Hij wou gisteren bij 'E'steeds uit de bak, dat was wel lastig, ook om over de hoefslag goed recht te richten. Met verruimen komt hij nog erg tegen de hand, ik moet daarin ook soepeler meewerken. Of zoals mijn instructrice aangeeft; samenwerking tussen hand en been/zit moet beter.
We starten komende maand officieel, in de B-dressuur en dat is ook ons trainingsniveau, hoewel we af en toe een pasje zijwaarts proberen mee te pakken maar dat is natuurlijk ook voor de buiging enz.

Tips zijn altijd welkom :)

Draf links

Rechtergalop

Linkergalop

"Schoudervoor"

Draf rechts + verruimen

Richting uitrijden

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:00

Dat ziet er netjes uit :j
Ik en mijn paardje zitten een beetje in dezelfde fase met het rijden als jullie :)
De overgang gallop-draf-stap in een best korte tijd vinden wij nog moeilijk, jullie?

Met het uitrijden volgt Wisse mooi je hand, kijk uit dat hij hier het voorwaartse niet verliest.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:55

Ik vind het er netjes uit zien hoor.
Je geeft al aan dat de rechter galop zijn moeilijke kant was en jij ook een beetje gespannen was voor de galop en dat kun je een beetje zien bij de rechtergalop. Er zitten stukjes tussen waar je heel mooi in het zadel blijft zitten en hem drijft maar soms zitten er ook net een stukje tussen dat ik je een beetje te veel uit het zadel zie komen en niet mooi in het zadel blijft zitten. Maar al met al vind ik het er netjes uit zien hoor. Succes nog verder

BE_GENTLE

Re: Bonte Wisse @ Les op gras (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:55

Piept je zadel zo ? Zou ik hem even na laten kijken i.v.m mischien een gebroken boom..
Verder ziet het er netjes uit hoor, Er zijn mischien een paar kleine dingetje die hierboven vermeld staan waar aan gewerkt kan worden.. Maar je hebt les dus komt helemaal goed :) Knap paard ook..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:08

Bedankt voor de reacties :)

Van galop naar draf en dan naar stap in korte tijd vindt hij moeilijk om netjes te doen, dus over de rug blijvend en zonder druk.
Met uitrijden was hij moe :D

Daantje ik moet inderdaad beter zitten, hoewel mijn zit al wel iets stabieler is geworden volgens mij, ook in mijn benen in galop.

Gentle dat is mijn beugel die zo piept (kwik outs, piepen bij mijn stalgenoten ook, stom he!)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:23

Leuk om jullie weer te zien. Ik vindt jullie een leuke combinatie. Ik vind Wisse in vergelijking met eerdere filmpjes die je geplaatst hebt al een stuk actiever. De tempowisselingen mogen naar mijn smaak nog wat meer gereden worden, waarbij het verschil wat duidelijker is, vooral in het terug rijden.

Misschien een beetje off topic, maar ik begrijp soms niet helemaal wat je instructrice allemaal bedoeld. Misschien ligt het aan mij maar ik snap niet helemaal wat ze wil bereiken. Zo geeft ze je de opdracht om Wisse wat meer terug te rijden waarbij je tegelijkertijd je hand moet openen. Bedoeld ze dan dat je alleen op je zit Wisse terug moet rijden en je hand stil? En zo zijn er meer dingen waar ik persoonlijk als lesklant wat meer uitleg bij zou willen krijgen.Het is mij wat te wollig uitgelegt. Dit is niet als aanval op de instructrice of op jou, maar ik leer graag, en wil graag weten hoe ze dit bedoeld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:41

Terugrijden moet zonder teugeldruk inderdaad, omdat Wisse meer op zit terug te rijden moet worden, dat is hij namelijk niet. Wat snap je nog meer niet aan haar uitleg/opdrachten?
Ik hoef haar nooit om verduidelijking te vragen eigenlijk :P

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:46

Ziet er al goed uit!,
Let alleen op je benen in de galop, en dat je je handen niet met iedere drafpas wat aantrekt;)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:52

middendraf zegt ze; wat je achter drijft moet je van voor krijgen; bedoeld ze dan dat hij meer onder moet treden en bergop?

ze zegt; Lange zijde op en van je hand af rijden, het gevoel hebben dat je je zit en je hand kunt openen. Ik snap wel (ten minste neem aan) dat ze wil dat het paard meer op eigen benen moet gaan lopen, maar legt ze er dan ook bij uit hoe je dat moet gaan doen? Wat ga jij op dat moment aan je paard doen om dit voor elkaar te krijgen?

Waarom moet jij je buitenbeen in galop aanleggen als Wisse teveel in de hand gaat hangen?

Ik hoor veel kreten, maar ik mis eigenlijk een beetje de uitleg hoe je iets voor elkaar moet krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:13

klopt allemaal wat jij denkt :)
Alleen van de galop niet; buitenbeen moest ik aanleggen omdat hij over de buitenschouder wegviel. Doe ik later ook met aanspringen al en dan gaat hij ineens om mijn buitenbeen buigen, moest ik nog om lachen :D
De filmpjes zijn natuurlijk ook maar onderdelen he, soms geeft ze ergens een langer verhaal bij dan wat hier te horen is, maar staat het niet op de film (of heb ik het er niet uitgekozen om te uploaden).

Eigenlijk heb ik er weinig uitleg bij nodig en vraag ik er ook nauwelijks om, paardrijden is natuurlijk ook voor een groot deel een gevoelskwestie en ik denk dat ik opzich wel het juiste gevoel heb om het te rijden, als je snapt wat ik bedoel. De hulpen voor veel dingen ken ik ook wel.
Kan me wel voorstellen dat het voor een buitenstaander misschien lastig is hoor! Maar ik vind haar manier van lesgeven erg fijn. We hebben ook regelmatig hele gesprekken gehad en ik heb zelf vorig jaar de training omgegooid omdat ik dacht dat een andere manier beter bij Wisse zou aanslaan en dat bleek ook wel zo te zijn. Wisse is een erg lastig te rijden paard, maar dat zie je er niet aan af. We zijn nu samen echter wel op de goede weg en boeken iedere maand weer vooruitgang :)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:22

Het is inderdaad heel belangrijk dat er een goede klik is met ruiter en instructrice. Als je aan een half woord genoeg hebt dan is het goed :D Ik denk dat het inderdaad ook komt dat we de rest van de les niet horen. Misschien dat de termen per regio ook verschillen? Nou ben ik in iedergeval blij dat wat ik dacht ook blijkt te kloppen :D

Overigens is het heel herkenbaar wat je zegt. Dat het er makkelijk uitziet, maar dat het soms heel anders voelt. Ik ken een paardje dat best veel op jou wisse lijkt (kwa bouw en type), en dat paardje is ook moeilijk om écht aan het werk te krijgen :j maar gaat dat gaat bij jullie zeker goed komen :j veel succes en plezier met hem +:)+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:24

Zou best per regio kunnen verschillen, hoewel je dus wel begrijpt wat ze bedoelt :)

Bedankt, gaat zeker lukken :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:13

Ik vind er echt een hoop vooruitgang aan af te zien +:)+ Het beeld is veel constanter en hij ziet er idd weer een stuk soepeler uit, begint meer echt te "lopen" zeg maar. Neusje er nog meer uit geef je zelf idd al aan, maar ook daarin is duidelijk verschil weer met eerder! In de eerste middendraf kruipt zijn neusje inderdaad weer wat meer naar jou toe, maar bij de tweede vind ik hem stukken fijner blijven (daar is de draf ervoor ook erg prettig om te zien trouwens). Bij terugkomen uit de galop wordt hij wat loperig, voor mij werkte de tip om enkele passen door te blijven zitten na de overgang voordat ik weer ging lichtrijden daar heel fijn voor. Wie weet kun jij daar ook wat mee? :)

Ik les trouwens ook bij dezelfde instructrice, en ik begrijp ook gewoon precies wat ze bedoelt :D Zie ook wat de doelen ermee zijn, en Wisse's reactie op het gebruiken van de tips vind ik ook fijn om te zien. Hij pakt het lekker op lijkt me zo :)

Hij raakt ook steeds fijner in verhouding trouwens, of zie ik dat verkeerd? Alleen mag er nog wat meer kam op de hals m.n. richting schoft (voor mijn smaak, maar ik hou wel van hengstennekken hoor :+ ), maar hij lijkt iig aardig meer spieren te krijgen :j

*offtopic* Wat loopt daar toch een gave schimmel op de achtergrond :~ :P *einde offtopic* :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:45

Thanx Vientje :)

Hij mag nog wel wat meer halsspieren krijgen inderdaad, maar die verwacht ik nog niet anytime soon omdat hij zijn hals nog beter moet leren gebruiken. Zal daarna wel mooier worden verwacht ik. als hij niet dikker wordt dan dit, vindt ik zijn modelletje van nu wel prima :)
Doorzitten na de galop vind ik nog zelf erg lastig om mee te komen en Wisse bouwt sowieso snel spanning op nog in zijn lijf met doorzitten (zal ook door mij komen denk ik) dus ik denk dat lichtrijden na de galop wel beter zal zijn voor nu nog.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:27

Da's idd waarom ik het vraagteken plaatste, als doorzitten al een probleem is krijg je het risico op extra gestuiter en dat levert alleen maar meer wederzijdse spanning en rennerigheid op. Misschien is het dan beter om de tip te gebruiken die lesgeefster mij nu altijd geeft als Miep weer teveel gaat lopen, bewust een fractie langzamer licht te gaan rijden dan je "opgegooid" wordt, de mijne komt daar in elk geval super op terug zonder dat ze door teugelhulp erachter gaat kruipen. Weet niet of dat bij Wisse zo werkt aangezien jullie bezig zijn hem te leren meer op de zit te lopen, maar iig is dat een goeie wanneer hij de zit eenmaal goed aanneemt :j

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:44

wat een leuk paard!
ik vind je instructrice helemaal niet onduidelijk! die van mij geeft wel eens vagere omschrijvingen.
wat me wel opviel, in de galop waar wisse over de buitenschouder wegvalt, laat jij je binnenschouder zakken.(is geen kritiek hoor, ik weet hoe moeilijk het is!) probeer dan wat meer om je buitenzitknobbel te zitten, en wat je ook nog kan proberen om je buitenhand iets van de hals af te houden in de wending, dan heeft hij mogelijk wat meer steun om rechtop te blijven galopperen.
vanuit de middendraf kan je hem misschien nog iets meer opvangen met je zit. (denk aan: borstbeen lang, adem uit)
Het is te zien dat jullie hard werken, en ik wens jullie heel veel plezier op wedstrijden! gaat vast helemaal goed komen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:36

Bedankt :)

binnenschouder zakken zeg je, wat geeft dat aan over mijn zit op dat moment; dan zit ik op verkeerde zitbeenknobbel? Als ik alleen de buitenhand van de hals afdoe en binnenhand op dezelfde plek laat, heeft dat wel effect?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:29

als je paard in balans loopt en je zit recht, dan zit je op beide ;)
het lijkt in het eerste galop filmpje (35 sec ongeveer) dat je je buitenhand heel dicht tegen de hals houd om Wisse in evenwicht te houden.
(ik doe dit ook met dezelfde hand) Mijn instructrice zegt dan dat ik mijn hand iets van de hals (niet naar achteren) moet houden, want dan voel je de mondhoek beter. en kan je het paard wat ondersteunen in de wending.
nu kom je soms nog wat in met je binnenhand, maar ik denk dat jullie werken naar contact op twee teugels.
heb je dit paard zelf opgeleid? Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan doen op wedstrijden, want je rijdt hem echt leuk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:18

ja ik heb hem deels zelf opgeleid. Hij is nog even een maandje weggeweest ivm de galop, daar had hij veel spanning mee. Verder is hij in september nog een maandje in training geweest bij een prof omdat we al een jaar tegen dezelfde problemen aanliepen en niet verder kwamen (o.a de linkergalop al een jaar niet willen doen wat we ook probeerden en wie er ook opstapte). Sindsdien gaat het echt een stuk beter en worden we ook steeds meer een team :) Naast dressuur gaan we nu beginnen met af en toe een sprongetje (10april onderlinge springwedstrijd BB en 17 april TREC wedstrijd) en onderling zestal L-dressuur. Ook rijden we af en toe lekker buiten, zeker nu het mooie weer er weer aankomt! Vorig jaar heb ik een klein beginnetje gemaakt met bitloos rijden, dat ga ik deze zomer weer oppakken zodat we buiten lekker bitloos kunnen rijden. Volgend jaar wil ik hem misschien ook voor de kar beleren.
Kortom; we hebben veel plannen :D

Buitenhand doe ik tegen de hals om tegen te sturen denk ik inderdaad, uit automatisme. Zal eens proberen hoe het gaat als ik de buitenhand wat rechter houd zeg maar.
Op de linkerhand doe ik dat al weleens maar dan juist omdat hij erg naar binnen valt, dan plaats ik beide handen iets meer naar buiten.
Binnenhand is ook zo'n automatisme inderdaad, in draf kan ik hem al veel beter op de buitenteugel rijden maar in galop vinden we dat beide nog erg moeilijk.