We hebben in februari een oefenwedstrijd gereden op vreemd terrein, daar was Wisse erg braaf maar krulde hij enorm en liep dus erg diep. Puur spanning... We hadden 183 punten dus op zich wel een goed begin qua punten.
Om hem op vreemd terrein wat meer ontspannen te laten lopen had ik me opgegeven voor een dressuurclinic. De eerste hebben we twee week geleden gereden en Wisse was enorm braaf en kon nu ook op vreemd terrein ontspannen, liep lichter in de hand en met iets meer lengte. Hier konden we thuis in de training mee verder rijden, hij is nu thuis ook iets relaxter.
Omdat we binnenkort onderlinge wedstrijd hebben op gras (B-dressuur, BB-springen en L-zestal) trainen we voornamelijk op gras nu. Hij vindt het nog wel wat lastig zonder bakrand, maar dat gaat al stukken beter dan een jaar geleden.
Vorige week maandag is hij op gras onderuit gegaan met mijn vriendin, die daardoor flink in de lappenmand zit. Galoperen vind ik daarom iets spannender dan anders (hij is altijd al struikelig in galop namelijk) maar ging gelukkig goed.
Hij staat nu op voorijzers. Mijn instructrice vind zijn bewegingen al iets beter, zelf vind ik hem ook beter lopen qua beenwerk en ook iets soepeler. De linkerhand is nog steeds zijn zwakke kant, maar dat pakt hij ook steeds iets fijner op.
Het aanspringen in de galop blijft lastig, met name rechtsom. Zelf verkramp ik wat en het geheel loopt niet soepel.
Verruimen in draf moet echt nog beter maar dat lukte gisteren niet zo goed. We hebben ook een inimini-pasje schoudervoor geoefend, doe ik zelf ook weleens maar zonder bakrand vond hij dat erg lastig nu!
Mijn handen zijn volgens mij al wat stiller, ik probeer ze ook wat beter rechtop te houden als ik eraan denk. Benen zijn volgens mij met lichtrijden ook al wat stiller, maar mijn instructrice wees me erop dat ze nog wat verder naar achteren moeten.
Halshouding van Wisse is ook weer iets verbeterd, neusje moet er zoals bekend meer uit, maar hij is al wel minder opgekropt aan het lopen dus dat is wel vooruitgang. Hij wou gisteren bij 'E'steeds uit de bak, dat was wel lastig, ook om over de hoefslag goed recht te richten. Met verruimen komt hij nog erg tegen de hand, ik moet daarin ook soepeler meewerken. Of zoals mijn instructrice aangeeft; samenwerking tussen hand en been/zit moet beter.
We starten komende maand officieel, in de B-dressuur en dat is ook ons trainingsniveau, hoewel we af en toe een pasje zijwaarts proberen mee te pakken maar dat is natuurlijk ook voor de buiging enz.
Tips zijn altijd welkom

Draf links
Rechtergalop
Linkergalop
"Schoudervoor"
Draf rechts + verruimen
Richting uitrijden

), maar hij lijkt iig aardig meer spieren te krijgen