Preza voor het eerst in HAW (draver)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Preza voor het eerst in HAW (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:13

Hoi.

Sinds 20-7-10 ben ik in het bezit van preza, een ontzettend lieve, brave draversmerrie.
De zomer van 2010 bestond vooruit uit lekker buitenrijden en elkaar leren kennen. 1 keer per week hadden we privéles. Toen kwam de winter en hebben we een aantal maanden niks kunnen doen. We hebben ons lekker vermaakt met grondwerk en vrijheidsdressuur, maar van rijden kwam het niet.
Sinds een aantal weken zijn we weer begonnen met rijden. Nu nog voornamelijk in de bak om weer wat aan elkaar te wennen, maar de bedoeling is over een tijdje weer lekker veel buiten te gaan rijden.
Ons niveau is bijna B denk ik.
onze punten
-ik moet mijn rug niet holmaken met lichtrijden, is al veel verbeterd maar nog steeds een probleem.
-linkerstelling moet beter
-nog meer op de achterhand, ze is een beetje overbouwd wat het moeilijk maakt, maar het is echt al veel verbeterd!
-mijn rechterhand is soms te streng.
-hand en beenhouding kan natuurlijk altijd beter.
We werken vooral aan ontspanning en het ondertreden van het achterbeen.
een voorbeeld van een eerder topic van ons :
[RIJ-ITP] Preza na winterstop, een beetje een dipje...

de foto's zijn vooral van het losrijden, daarna zijn de meeste foto's mislukt :')
wees lief voor ons.

1# instappen
Afbeelding

2# ook instappen
http://94.100.124.170/1268300001-126835 ... _hVY4.jpeg

3# warm draven
Afbeelding

4# halthouden
Afbeelding

5# lekker stappen, al iets opgepakt.
Afbeelding

6# :)ddd
http://94.100.118.76/1268300001-1268350 ... _tl0Y.jpeg

7# achterhand activeren, ze komt hier helaas wat tegen de hand.
Afbeelding

7# fijn achterbeen
Afbeelding

8# galopje, er zitten al stukken tussen dat ze netjes naar beneden komt, maar met dit beeld ben ik ook al tevreden. Ze is fijn actief!
Afbeelding

9# nog steeds galop
Afbeelding

10# stamoment, fijn achterbeen
Afbeelding

11#
Afbeelding

12# achterhand mag er meer bij, verder een mooi plaatje
Afbeelding

13# mijn probleem; rug holtrekken bij het 'opstaan'. Verder netjes
Afbeelding

14# uitstappen
Afbeelding

15# fotograaf er nog even op, om orgineel te doen :')
Afbeelding

16# en toen moe maar voldaan de terug naar dr vrienden :+
Afbeelding

tips en commentaar zeker welkom, maar graag wel vriendelijk blijven :)

Fireheart

Re: Preza voor het eerst in HAW (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:20

jeetje el ziet er echt goed uit :D
jullie zijn ook echt een top combo <3

let wel even op je handen dat je die goed rechtop zet en je tenen iets meer naar binnen :D

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:22

ik vind dat het er al heel goed uit ziet hoor elles!

Wat mij inderdaad opviel was het holmaken van je rug, en dat prees soms net iets op de voorhand duikt, maar dat is extra moeilijk door dat ze een beetje overbouwd is dus.

maar het ziet er heel goed uit en lekker doortrainen dan komen jullie er wel! Jullie zijn een topteam! :+:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:25

Ik vind het er iig heel vriendelijk en ongeforceerd uitzien! :D Punten geef je zelf al aan, als je ze zelf maar doorhebt maakt dat al een groot verschil. Lekker verder blijven oefenen! :j

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:31

ze doet bijna alles met der ogen dicht :=
Maar ziet er leuk uit elles,
let op je handen, je heb nu zo`n knikje in je polsen maar probeer ze netjes recht op te houden,
ook mogen je teugels korter, ze komen nu vaak al bijna over het zadel heen, denk dat dan je handen ook wat netter worden ;)
en in de galop gaat ze aardig hard he ? probeer dan niet je handen vast te zetten, (lijkt iig zo op die foto en als het niet zo is sorry :Y) :) )

ga zo door hoor +:)+
je rijd heel vriendelijk :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:36

bedankt allemaal !
Ik moet mijn teugels inderdaad korter pakken, maar dat is echt heel lastig omdat preza mij het idee geeft dat ik mijn teugels al heel kort heb. Het gaat al wel veel beter hoor! vergelijkingsplaatje : http://94.100.118.238/1058150001-105820 ... _g6bp.jpeg

in galop gaat ze inderdaad nogal hard en ongecontroleerd := Al ging ze vandaag redelijk rustig :j Ik zet mijn handen niet vast, maar druk ze wel onbewust naar beneden voor meer controle. Dit doe ik trouwens niet altijd hoor :P dit was vlak na het aanspringen en dan gaat ze nogal hard

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:41

Ziet er goed uit elles .
Ik heb weinig verstand van dressuur maar vind de foto's een fijn beeld geven !
Ze zit ook al prachtig in haar vachtje zeg!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:44

je hebt een mooie houding en zit, voor een draver vind ik het er goed uitzien!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:49

mang schreef:
bedankt allemaal !
Ik moet mijn teugels inderdaad korter pakken, maar dat is echt heel lastig omdat preza mij het idee geeft dat ik mijn teugels al heel kort heb. Het gaat al wel veel beter hoor! vergelijkingsplaatje : http://94.100.118.238/1058150001-105820 ... _g6bp.jpeg

in galop gaat ze inderdaad nogal hard en ongecontroleerd := Al ging ze vandaag redelijk rustig :j Ik zet mijn handen niet vast, maar druk ze wel onbewust naar beneden voor meer controle. Dit doe ik trouwens niet altijd hoor :P dit was vlak na het aanspringen en dan gaat ze nogal hard

Waarom doe je dat? Tempocontrole is heel belangrijk maar het lijkt me niet prettig voor jou of voor je paard als je je handen laag zet.

Wat mij opvalt aan de foto's is inderdaad de lange teugels. Als je je teugels een centimeter of 15 a 20 korter pakt kan je paard ook ergens "in" lopen en zal denk ik actiever worden. Actiever is natuurlijk niet persé harder. Vergeet ook niet om je been eraan te houden, niet steeds drijven maar gewoon langs de flanken laten hangen, zodat je het tempo op peil kunt houden. Met je handen kun je dan wanneer dat nodig is ophoudingen maken, het is niet nodig om ze vast te zetten, daar wordt het contact juist stug van.

Jij hebt hetzelfde probleem als ik: te veel met je handen willen doen en een overbouwd paard dat het wel lekker vindt om zich lang te maken. Rij 'r meer bij elkaar. En dan weer uitschuiven. En weer bij elkaar. Werkt hier goed :j Je paard leert zo om je hand te volgen en je been (en waar nodig handen) zijn er om haar te begeleiden. Vertrouw meer op je rijden en op je kunnen :)

Het is trouwens een superleuk paard, ik vind je netjes rijden en ik vind jullie een mooi plaatje samen ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:52

hestejente schreef:
mang schreef:
bedankt allemaal !

Waarom doe je dat? Tempocontrole is heel belangrijk maar het lijkt me niet prettig voor jou of voor je paard als je je handen laag zet.

Wat mij opvalt aan de foto's is inderdaad de lange teugels. Als je je teugels een centimeter of 15 a 20 korter pakt kan je paard ook ergens "in" lopen en zal denk ik actiever worden. Actiever is natuurlijk niet persé harder. Vergeet ook niet om je been eraan te houden, niet steeds drijven maar gewoon langs de flanken laten hangen, zodat je het tempo op peil kunt houden. Met je handen kun je dan wanneer dat nodig is ophoudingen maken, het is niet nodig om ze vast te zetten, daar wordt het contact juist stug van.

Jij hebt hetzelfde probleem als ik: te veel met je handen willen doen en een overbouwd paard dat het wel lekker vindt om zich lang te maken. Rij 'r meer bij elkaar. En dan weer uitschuiven. En weer bij elkaar. Werkt hier goed :j

Het is trouwens een superleuk paard, ik vind je netjes rijden en ik vind jullie een mooi plaatje samen ;)

dat doe ik zoals ik al zei onbewust, en ik haal ze ook gelijk omhoog wanneer ik mezelf erop betrap.
Ik heb absoluut niet de neiging veel met mijn handen te doen, ik weet niet waar je dat uithaalt, maar dat doe ik echt niet.
verder bedankt voor je tips

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:56

Neem me niet kwalijk, dan heb ik per ongeluk die indruk gekregen.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:39

Heeey weer een geldzoekertje...:P

Ik heb 1 tip voor je meis, want het rijden ziet er goed uit! Maar hoofdje omhoog... hihi

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:26

ziet er heeerlijk ontspanning uit, wel goed vooruit blijven kijken dat is lastig ja :D

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:18

Jullie gaan iedere keer weer meer vooruit! *\o/* In galop op je kont blijven zitten he? ;)

DJlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:05

ziet er goed uit!

alleen wel op je handen letten ze moeten voor het zadel en recht op!
en naar voren kijken

ga zoo door! +:)+

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:51

elles zo als al vaker gezegt werd die teugels korter
voro de rest weinig komentaar dat geef je zelf al

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:55

bedankt allemaal. :D
die verdraaide teugels moeten inderdaad korter, maar komt vast goed! :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:13

hee, dat ziet er lekker ontspannen uit zeg!
het enige wat mij heel erg opvalt is je handhouding, je knikt ze of naar binnen of naar beneden. probeer ze wat meer naar voren te steken(dan kunnen de teugels wel korter;)) wat te dragen en je ellebogen aan te sluiten aan je lichaam. Als je dan je hand ontspant en van achter bijrijdt, bereik je waarschijnlijk meer dan als je 'terugwerkt' met je hand;)
succes! en, binnenkort weer een topicje?:P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:34

Wat een leuke draver!
Bij t zien van topic's over dravers ben k altijd bang voor dravers die met holle rug lopen en hoofd in de lucht steken, maar was blij verrast. Leuk!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:39

Ik vindt die lange teugels nog helemaal niet zo kwalijk! Tuurlijk moeten ze als je haar beter nagevelijk kan rijden korter, maar het beeld voor nu is heel fijn ontspannen.
Het enige wat mij echt ernstig stoort is de plaatsing van je zadel. Ik zou die de volgende keer wat verder naar achteren leggen.

Verder probeer niet geforceerd rechtop te gaan zitten. Dan trek je namelijk je rug hol. En dat geeft spanning in je schouders. Verder je handen netjes rechtop houden en niet in je polsen vast zetten.

Ziet er echt vriendelijk en ontspannen uit hoor!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:09

zadel viel me inderdaad ook op toen ik de foto's zag, daar let ik nu dan ook op :) Normaal leg ik hem verder naar achter volgens mij. [RIJ-ITP] preza @work (draver)

ik heb mijn teugels gewoon op licht contact, en geef af en toe een ophouding. ik ben echt niet streng in mijn handen :n

voor mijn gevoel zit ik al als een zoutzak om mijn rug minder hol te maken, maar ik zit nog steeds te hol inderdaad :+ maar dat gaat gelukkig beetje bij beetje beter :D
bedankt voor de tips en het leuke commentaar :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:14

mang schreef:
ik heb mijn teugels gewoon op licht contact, en geef af en toe een ophouding. ik ben echt niet streng in mijn handen :n

Ik zeg ook absoluut niet dat je streng bent in je handen hoor! Maar door de knik in je polsen zet je ze wel vast. Wil niet direct zeggen dat je streng bent!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:15

ooh haha okee, sorry dan vatte ik het verkeerd op :)
ik zet ze inderdaad een beetje vast. Moet er ook aan denken in stap mee te gaan met haar hoofd. Maar gelukkig laat ze het wel merken als ik het niet doe :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:17

Braaf paard dat ze je dat duidelijk maakt!
En nog belangrijker goed van jou dat je inziet dat het dan door je handhouding komt!