moeite met handen/schouders ontspannen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

moeite met handen/schouders ontspannen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 17:48

hallo

ik heb moeite om mijn handen en schouders te ontspannen heeft er iemand dit ook gehad? of misschien tips

Teigetje008

Re: moeite met handen/schouders ontspannen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:52

hey,

ja, dat had ik ook wel. Probeer rechtop te zitten, dat wil al wel helpen.

Verder kan je proberen om af en toe je schouders hoog op te trekken en even vasthouden en dan "laten vallen" Dan zakken ze bij mij soms wel 10 cm ;) Probeer maar eens voor een spiegel.

Verder is spanning in je lichaam vaak een teken dat je het spannend vind, je balans nog niet helemaal hebt of dat je bv bang bent dat je je paard niet kan houden....dus kijk eens of je de oorzaak kan vinden?

het is bv een hele goede oefening om met een lange teugel te rijden, ook in draf en galop. Zo kan je oefenen met je balans.

Succes!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:59

wat ook helpt is oefenen op het afzonderlijk gebruik van je armen ten opzichte van je bovenlichaam.
dus dat je je armen en daarbij dus ook je handen vanuit je schouders naar voren doet (zoals je thuis het licht aan en uit doet) veel mensen gaan dan onbewust mee met het boven lichaam,
verder als je met lossere teugels rijd je schouders ook losdraaien , naar voor naar achteren en zoals hierboven goed optrekken en samen met het uitademen los naar beneden laten vallen.
wbt je handen probeer (weer met losse teugels) je vuisten hard en zacht te maken, en probeer je vingers afzonderlijk te openen dus,
je hebt je vuist, dan wijs je met je wijsvinger naar voren, wijsvinger weer terug, dan wijs je met je middelvinger, middelvinger weer terug enz, tot je alle vingers gehad hebt aan beide kanten.

en last but not east let op je ademhaling, zorg dat die rustig en gecontroleerd is, relaxed diep in en uit ademen. dat scheelt ook super veel.

succes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:29

Ik heb er ook heeel veel moeite mee, ik zet alles vast.
Van te voren ga ik me schouders draaien, en rekken en strekken dan ben je in ieder geval lekker los.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:31

NeverGiveUp schreef:
Van te voren ga ik me schouders draaien, en rekken en strekken dan ben je in ieder geval lekker los.

probeer dat tussendoor ook te doen, want meestal bouw je de spanning op tijdens het rijden, dus als je dan ook losdraait houd je je schouders soepel :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:34

Oh dat is inderdaad wel een goeie ja!
Soms merk ik dat me schouders pijn gaan doen, en dan heb ik het echt heel erg vast gezet..

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:37

NeverGiveUp schreef:

Dat doe ik ook, als ik weer voel dat ik me aanspan, ga ik stilstaan en draai ik ze weer even.
Is wel vervelend...

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:46

Soms overkomt mij dit ook. Ik trek dan ook inderdaad mijn schouders op, hou dit 10 seconden en laat alles los.
Blijf vooral rechtop zitten, niet op het hoofd van je paard kijken! (daardoor span je juist je rug aan) Maar tussen zijn/haar oren door.
Wat ook wel eens wil helpen (bij mij) is de stijgbeugels een gaatje korter maken. Daardoor had ik meer grip op de stijgbeugel en kon ik mijn rug losser laten.

Groetjes XX

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:40

Ik blijf hier even meelezen, want heb er ook vaak last van. En dan vooral aan een kant..

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:33

ik heb ook wel eens moeite met ontspannen. als er bij ons les wordt gegeven krijgen wij altijd eerst wat oefeningen. eerst even met je hoofd draaien, schouders draaien zodat je zelf ook eerst even wat lossen komt en beter gaat ontspannen

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:47

Hallo,

Doe alsof je een dienblad vast moet houden ,met daarop tien hete kopjes !!!
die niet om mogen vallen, en concentreer je daar eens op?

Graag hoor ik van je ,of het heeft geholpen

Succes!
Groetjes van Diane(trust5)