voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 16:51

Mijn verzorgpaard loopt heel lastig voorwaarts. Hij kan het wel, want als ik merk als mijn lesgeefster erbij is (die heeft z met hem gestart) loopt hij veel beter, en als zij erop zit vliegt hij bijna. Maar als ik erop zit wil hij heel slecht voorwaarts, bij de eigenaresse is dit ook. En dan probeer ik hem wel actief voor het been te maken door veel overgangen tempowisselingen enz. Maar dan loopt hij 2 passen voorwaarts en dan valt hij weer terug. En als ik hem dan een tik met de zweep geeft slaat hij eeen beetje met zijn staart doet 3 stappen harder en dan sjokt hij weer terug. Ook met middendraf, hijkan echt héél goed strekken, maar ik moet heel hard been geven en tikken blijven geven voordat hij het echt goed doet. En als mijn instructrice erbij is doet hij het heel makkelijk :+
Dus hij neemt mij gewoon enorm in de maling. Maar wat kan ik daar aan doen?

silvericathy

Re: voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:54

miss dat jij toch je benen anders gebruikt als je lesgeefster,
als hij haar gewend is omdat ze z met hem heeft gereden kan het zijn dat hij op haar beter reageerd.
vraag haar of ze je een keertje kan laten zien hoe ze haar benen precies houd, en of ze je dat kan leren.
miss dat het iets helpt. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:55

Als ie het bij je instructise wel doet kan je het haar toch vragen?

Het kan ook nog zijn dat je tegenzit met je houding.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:57

Als ie van je instructrice is geweest zou ik het haar vragen, heeft ie bij haar in het verleden vast ook wel eens gedaan. Ik zou hem niet steeds vaker gaan bijtikken en heel hard been geven, dan denkt ie op een bepaald moment, ja daag, daar reageer ik niet meer op. Je moet iets zoeken waar hij juist enthousiast van word.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 17:04

Nou mijn benen heb ik niet anders, het is gewoon zodra zij erop stapt loopt hij.
Ja ik heb haar ook wel om hulp gevraagt, maar ze zegt je moet vanaf het begin heel streng zijn, al gelijk als je erop zit moet hij doorlopen. Maar ze kan niet zo vaak komen omdat ze heel ver weg woont. Als het goed is heb ik woensdag weer les, dan zal ik het vragen :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:29

het probleem ligt meestal bij de ruiter en niet bij het paard (vooral in dit geval want bij je instructrice doet tie het wel) niet aanvallend bedoelt hoor..

maar ga jezelf heel erg controleren..

wat doe je zelf??
- geef je vaak been omdat hij door moet lopen (bijna elke pas omdat hij traag wordt)
- hoe is je zit?
ben je consequent genoeg?

ik heb zelf ook een traag paard gehad en je moet daarop leren rijden!
je moet even het gaspedaal vinden om lekker te kunnen rijden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:50

Ja ik denk ook dat het probleem bij jezelf ligt, wees blij met de dingen die wel goed gaan, want neem aan dat er wel goeie dingen zijn, ga je daar eens op focussen en niet perse op de dingen die fout gaan, want dat werkt frustrerend .
Jij bent er nog niet aan toe om met dit paard een uit gestrekte draf te doen.
Als je met te grote hulpen het paard moet rijden ben je fout bezig, paardrijden doe je met hele kleine hulpen en als je paard dat niet doet zul jij je moeten afvragen waarom hij het niet doet en wat jij fout doet,
Hij geeft het ook aan met een zwiepende staart dat jij niet echt eerlijk bezig ben dus luister naar het paard en ontwikkelen zelf, als het paard z heeft gelopen kan jij meer van hem leren dan hij van jou op dit moment, dus wil niet te snel te veel, maar neem les , jou instructrice zou jou stapje voor stapje moeten kunnen begeleiden en jou vertellen welke dingen er wel goed gaan en dat uit breiden.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:11

Ieder paard is weer anders, maar misschien kun je dit proberen (geleerd van mijn instructrice):
Ik rij al meestal na 15 minuten een paar korte overgangen naar galop (halve volte is voldoende) en ook tempowisselingen binnen de galop.
Alleen been geven wanneer nodig, zoals Don_Zhivago zegt: niet bij iedere pas been geven. Als je been geeft: handen "los" en 2 korte felle porren. Daarna onmiddellijk ontspannen. Veel terug naar halthouden en na stilstaan en nageeflijkheid gelijk weer fel voorwaarts. Probeer de achterhand te activeren.
Open jezelf aan de voorkant, zodat je paard de ruimte heeft. "Denk" voorwaarts en tel met versnellingen hardop: 1-2-1-2 en ga daarbij iets sneller doorzitten. In de stap kun je je zitknobbels gebruiken het paard naar voren te duwen. Je paard gaat mee op jouw ritme, maakt op basis van jou bewegingen korte/lange, snelle/langzame stappen.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:15

Blijkbaar heeft hij minder respect voor jou als voor je lesgeefster, misschien is het een idee doormiddel van grondwerk dit meer op te bouwen? (Ik heb geen idee of je daar misschien al wat mee doet of niet... )

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:02

ga eens naof je eigen houding helemaal goed is, of je je been er goed aan houdt etc. en vraag je instructrice om advies. daar is ze voor. en het is al helemaal handig omdat ze ervaring heeft met het paard!

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:50

ik ken dit probleem wel.
gewoon blijven volhouden en probeer te rijden zoals je tijdens
de les ook rijd. misschien rij je dan er meer aan omdat er
iemand bij is....

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:00

Probeer als je een tikje geeft, je paard ook ECHT voorwaarts gaat dus als je een tikje geeft geef je been tegelijk en rijdt je echt voorwaarts. Op deze manier gaat je paard de zweep associeren met voorwaarts. Probeer ook op je zit te rijden en niet alleen je benen. Desnoods ga je doorzitten en probeer je zo door pushen met de zit je paard voorwaarts te houden.