Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:02

Hallo,

ik was even aan het nadenken... Mijn pony is zo goed als verkeersmak. Alleen tractors, bussen en vrachtwagens vindt ze eng. Als er dan eentje langskomt, houdt de persoon die meewandelt (en dat is nodig ook :') )

Maar zij is nog maar een B-pony, en ik kan begrijpen dat een paard van 1.70 veel meer kracht bij zich heeft dan mijn pony.

Dus eigenlijk wat ik wou vragen:
Wat doen jullie als er iets langs komt waarvan je weet dat je paard schrikt?

ksdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:09

Als mijn pony (alleen beleerd voor de wagen) ergens langs moet waar hij eigenlijk niet zo goed langs durft, moedig ik hem aan met mijn stem op een rustige manier. Als ik de zweep erbij neem raakt ie namelijk alleen maar in paniek.. Weet vaak dat het aanstellerij is, maar vind veiligheid dan toch echt voorgaan! Er is nog geen situatie voorgekomen waar ik m niet langs heb gekregen!

VERAx

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:13

Ik probeer zo lang mogelijk normaal te doen, de angst niet te bevestigen. Als hij dan echt heftig gaat reageren zal ik hem wel geruststellen, maar anders doe ik zo normaal mogelijk en probeer zo goed als het gaat door te rijden alsof er niks aan de hand is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:18

Mijn pony is juist niet bang voor groot verkeer. Maar voor kleine dingen zoals een kinderen die aan het voetballen zijn. Dat vind zij niet leuk! Ik negeer dat. Ik weet dat ze niet veel doet. Hooguit word ze iets drukker, of als ze iets niet heeft opgemerkt dan doet ze een stapje opzij. Door dat ik er niet op reageer (hooguit erna haar uit lachen) bevestig ik de angst niet, en word het dus ook minder dat ze er op reageert!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:19

Als mijn 1m75 hoge BWP'er ergens van verschiet (Hij is 1 keer in de 3 jaar dat ik hem heb verschoten) dan wandel ik ernaar toe en zet ik hem er enkele meters ervoor stil en laat ik hem kijken.
Dan rijd ik voort uit de buurt van het ding & als ik er weer voorbij kom dan laat ik hem weer stilstaan maar dichter bij het ding totie doorheeft dat het niet eng is :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:21

ik doe alsof ik gek ben en er niets aan de hand is...verander niets aan mijn houding,teugels,ga niet 'rustig maar braaf' roepen.
Maar hou wel goed in mijn hoofd wat er kan gebeuren,zijn we er eenmaal voorbij beloon ik hem.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:24

heb je langs de weg zijwegen? dan kan je daar gaan staan met de pony.
inderdaad gewoon laten kijken en heel belangrijk blijf praten!
desnoods met degene die mee loopt maakt niet uit waarover de pony luisterd dan naar jullie en is minder met het verkeer bezig.
wij gaan ook vaak een liedje zingen is nog gezellig ook.
(word je soms wel raar aangekeken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:28

Ik laat het haar eerlijk gezegd gewoon zelf uitzoeken zolang ze geen stomme dingen doet.ze mag kijken, stilstaan, ergens aan ruiken etc, maar niet omdraaien of andr vluchtgedrag vertonen. Dan grijp ik pas in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:29

Mijn paard is voor trekkers niet zo snel bang,maar mevrouw ziet spoken in boomstronken :')
Ik negeer het gewoon,als ze er netjes langsheen loopt krijgt ze een aai.
Pony is alleen bang voor trekkers(met haar wandel ik alleen)als er dan verkeer langskomt parkeer ik haar in de berm en moet ze wachten tot het verkeer weg is. Alleen bij trekkers komen de voorbenen wat omhoog.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:34

Als ik mijn paard na alle gedane moeite ergens niet langs krijg, stijg ik even af, loop erlangs en stijg weer op.
(Is 1 keer gebeurd, maar ik zou het zo weer doen)
bij echt grote voertuigen 'vraag'ik of ze even de motor kunnen afzetten. (gebaar van sleutel in het slot draaien) Is me tot nu toe nooit geweigerd.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:35

geerke schreef:
ik doe alsof ik gek ben en er niets aan de hand is...verander niets aan mijn houding,teugels,ga niet 'rustig maar braaf' roepen.
Maar hou wel goed in mijn hoofd wat er kan gebeuren,zijn we er eenmaal voorbij beloon ik hem.

Inderdaad, ik was ook altijd bezig met "hooooo maar rustig braaaaf" en op een gegeven moment kwamen we nergens meer :+
Dus toen ben ik maar gaan doen alsof er niks aan de hand is. Als jij gaat zitten stressen bevestig je alleen maar het gevoel van je pony. Je pony vindt iets eng, en jij bent een beetje bang voor de gevolgen dus ga jij je druk maken, maar je pony weet niet waarom. Hij denkt dat jij het ook eng vindt, dus dan is het ineens dubbel zo eng geworden :wow:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:36

Mijn paard is gelukkig niet zo snel bang, en als ze schrikt blijft ze wel op de plek, gaat dan 'huppen'.
Toch als ik een grote vrachtwagen of trekker zie naderen zorg ik dat ik bij iemand het erf op kan, of een weiland in.
Ik probeer idd ook mijn eigen houding niet te veranderen en ontspannen te blijven zitten.
Voor stilstaande dingen die ze eng vindt, laat ik haar op haar eigen tempo uitzoeken. Zolang ze er maar langsgaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:36

Negeren werkt vaak het beste, als mijn merrie iets echt heel eng vindt is een bemoedigend woordje en een voorwaartse hulp voldoende.

Wakita_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:39

Mijn paard, ziet overal spoken en hoort ze ook overal, meestal reageer ik ni op haar aanstellerij. Maar als ik niet op tijd ingrijp galoppeerd ze weg en begint ze te bokken en te springe, ... En dan stuur ik haar er elke keer weer voorbij totdat ze een beetje rustig wordt! Woensdag zaten er eenden en een hond in de struiken, hoe eng kan het zijn?! :)

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:39

als er iets aan komt wat het paard wat ik rij, eng vind zet ik der stil en laat haar ernaar kijken en praat vaak tegen der dat het goed is en niet eng is, wanneer ik dit niet doe maakt ze zich erg groot en zenuwachtig, als ik der stil zet blijft ze rustig.
maar ik denk wel dat het per paard verschillend is wat werkt.. de 1 reageerd beter op afleiden en doorlopen terwijl de ander beter reageerd op stil zetten.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:40

Ik stap mijn paard altijd in en uit op een B-weg en als er een grote tractor of
vrachtwagen aankomt draai ik hem altijd met z'n kont er naar toe.
Ik ben er achter gekomen dat als hij het gevaarte niet op hem af ziet komen dat hij het
minder eng vind.
Het is nu al zelfs zo dat hij zelf al om draait als'ie een tractor oid aan ziet komen :D

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:41

Mijn paard gaat stokstijf stilstaan als hij iets eng vind.
Als ik hem er toch langs wil /moet hebben, gaat hij altijd in een vlot dribbeldrafje er voorbij
en stopt daarna weer met draven en stapt dan vrolijk verder.
Hij blijft wel altijd bij me dus niet rennen steigeren bokken
Onder het zadel reageerd hij veel relaxer dan aan de hand.
Aan de hand wil hij er wel vandoor gaan.
Afstappen als hij iets eng vind is bij hem dan ook niet verstandig

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:45

Het negeren helpt bij ons niet zo hard :') Dan wil ze nog steeds wegrennen, dus dan houden we haar maar vast. Dat is het meest veilige voor iedereen! :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:47

Het is inderdaad erg verschillend bij elk paard. Bij mijn vorige paard zou ik ook nooit afstappen, maar veel meer aanpakken.

Bij het paardje dat ik nu heb, zou dat helemaal verkeerd uitpakken. Toen we langs een afvalbak (?) moesten was hij zo bang dat hij pertinent weigerde, stond bijna te trillen op zijn benen. Toen ik afstapte dook hij met zijn neus in mijn armen en kroop heel dicht achter me aan. Hij zocht echt bescherming. Het heeft dan geen zin om hem keihard aan te pakken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:50

Ik ga een liedje zingen zodat je niet ongemerkt je ademhaling oid gaat veranderen waardoor het paard door heeft dat er iets veranderd en een reden heeft om te schrikken oid :+

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:50

Mijn merrie heeft helse schrik van tractors en cammions. Als er een aan komt probeer ik ergens langs de kant te gaan staan en spreek ik haar toe met een rustige stem. Wanneer ik nergens aan de kant kan gaan staan raak ik eerlijk gezegd zelf wat in paniek omdat ik, toen ik haar pas had, bijna een ongeluk heb gehad toen ik met haar ging wandelen. Die schrik is er bij mij nog altijd niet uit dus ja. Ik probeer eigenlijk zo veel mogelijk drukkere wegen, wegen waar weleens tractors rijden, ... te vermijden.
Ze zeggen weleens dat doen of je geeuwt jezelf kalmeert en ook je paard omdat je dan je spieren ontspant ofzo. Heb het verder nog nooit geprobeerd..

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:51

Ik doe hetzelfde als Geerke.
Ofwel de argeloze kabouter uithangen. :+
Ik verander dan ook NIKS aan de teugels, houding of wat dan ook, want dat geeft verkeerde (spannings-) signalen aan haar af. ('baasje is ook op haar hoede, opletten dus!')

Iemand zei iets in de trant van 'het belangrijkste is blijven praten'. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is enkel voor jezelf misschien, want je paard heeft daar echt helemaal niks aan. Dat bevestigd hem alleen maar dat er inderdaad iets niet helemaal in de haak is, en je beloont hem dan ook nog onbewust voor zijn reactie. ('wat braaf dat je dat enge ding hebt gezien!') Want hij snapt echt niet wát je zegt. :n
Praten kan op zich wel, als het iets is wat je de hele weg doet. (dus ook als er geen enge dingen zijn)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:01

Kyno schreef:
Ik doe hetzelfde als Geerke.
Ofwel de argeloze kabouter uithangen. :+
Ik verander dan ook NIKS aan de teugels, houding of wat dan ook, want dat geeft verkeerde (spannings-) signalen aan haar af. ('baasje is ook op haar hoede, opletten dus!')

Iemand zei iets in de trant van 'het belangrijkste is blijven praten'. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is enkel voor jezelf misschien, want je paard heeft daar echt helemaal niks aan. Dat bevestigd hem alleen maar dat er inderdaad iets niet helemaal in de haak is, en je beloont hem dan ook nog onbewust voor zijn reactie. ('wat braaf dat je dat enge ding hebt gezien!') Want hij snapt echt niet wát je zegt. :n
Praten kan op zich wel, als het iets is wat je de hele weg doet. (dus ook als er geen enge dingen zijn)

Zo heb ik het ook altijd geleerd, maar ik vind het wel een vrij gevaarlijke situatie :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:02

Is het handig om een brokje te geven na de goede afloop?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:06

Ik heb ook een keer de argeloze kabouter uitgehangen toen er een vrachtwagen
naderde.
Alleen draaide mijn paard zich plotsklap om en kreeg toen een tik van de vrachtwagen
en toen lagen we allebei op een de grond :(
Sindsdien neem ik geen risico meer :n