opbouwen conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ris87

opbouwen conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:46

Hallo allemaal,
ik heb sinds kort een belgisch trekpaard als verzorgpaard. Ze is erg verwaarloosd de laatste maanden en heeft de laatste 5 maandan op stal gestaan... erg zielig allemaal. :(:)
Nu heb ik veel rij ervaring en het verzorgen lukt mij ook wel, alleen hoe kan ik het beste haar conditie weer opbouwen. Ik kan maar één keer in de week naar haar toe, verder wordt er niets met haar gedaan.. Vind het erg jammer dat ik niet vaker kan, maar ze staat 15 km bij mij vandaan en moet het met de fiets doen.. vind het erg zielig allemaal.. Maar goed, wil er het beste van maken.

Groetjes Ris

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:49

BEH --> RT-P

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:51

ik denk dat het heel moeilijk word om met 1 keer in de week een conditie op te kunnen bouwen ;)

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:54

idd zoals gezegt wordt met 1x per week kom je er niet

Ris87

Re: opbouwen conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:58

Hoe kan ik dit dan WEL het beste aanpakken?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:01

Ken je niet iemand die daar dicht in de buurt woont? Dat die dan de andere dagen wat met haar kan doen (als dat van de eigenaar mag ) ?

Ris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:04

Helaas niet, zelf kijkt ze niet naar het beest om en veel zijn bang van dr omdat ze best dwars kan zijn. Ik kan echt niet vaker. Zelf zegt ze dat ik gewoon lekker naar het bos kan gaan, maar wil het wel op een goede manier opbouwen. Kan ze wel langere tijd gewoon stappen?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:16

maar als je 1 x per week daar bent en dan weer een week verder dan begin je steeds opnieuw
dus dat schiet niet echt op lijkt mij

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:21

Kan het paard nu wel naar buiten? Als ze veel buiten loopt zal haar basisconditie wel iets verbeteren. Verder kun je met het paard gaan wandelen, maar meer zou ik niet doen, want ik vraag me af of het dan eerlijk is voor het paardje.

Stappen kan wel, maar begin gewoon kort, 10 minuten de eerste keer is lang zat. Kijk even hoe ze reageert. Is ze dan moe/hijgerig dan de volgende keer niet verder gaan. Gaat het makkelijk af dan kun je de volgende keer 5 minuutjes verder proberen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:24

Haar conditie echt opbouwen zal moeilijk worden. Wel is het verstandig om die ene keer in de week dat je rijdt niet te veel van haar te vragen in 1 keer. Dus rustig opbouwen op de dag zelf. Goed lang instappen en goed lang uitstappen. Zorg echt dat je haar niet overbelast.

Ris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:34

Ze kan met mij naar buiten. In de bak vind ze niets, is het ook niet echt een paard voor ;)
Ik heb gister een half uur gestapt met d'r, ze was wel nat maar wel op adem. Ik ben zelf goed voorzichtig met d'r. Is het verstandig om te longeren of kan ik wel gewoon op haar naar buiten?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:41

per dag opbouwen

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:46

beginnen met stappen
niet meteen te veel vragen
en dat zo langzamerhand opbouwen in draf en galop

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:38

zie je echt geen mogelijkheid om iets vaker te gaan of echt op zoek naar nog iemand die het samen met jou wil gaan doen....want op deze manier gaat het wel even duren denk ik voor je ook maar een beetje meer met het paard kunt gaan doen.
Wel heel fijn dat jij je met haar bezighoudt dan krijgt ze tenminste een beetje liefde en dat is ook heeeel belangrijk :)

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:11

Je kunt best maar haar naar buiten, zolang je maar goed op let wat haar lichaam aangeeft. Dat ze nat is is geen probleem (zo lang ze daarna geen kou vat natuurlijk), op adem blijven is idd belangrijker. Ik zou ook veel stappen en ondanks dat je maar 1x in de week kan kun je het na een aantal weken best een beetje uitbreiden met wat draven verwacht ik. Zolang je maar op let wat ze zelf aangeeft.

Ris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:53

Bedankt voor jullie reacties allemaal! :D

Ik ga dan maar gewoon veel stappen en langzaam uitbreiden tot drafjes. Beetje zweten kan inderdaad niet zoveel kwaad. Ik hoop dat ik wat vaker kan gaan in de toekomst.