Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mglii____

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:25

Hallo iedereen ,

ik heb een vraag ivb de slofteugel. Ik rijd voor iemand een jong paard en ik doe dit met een slofteugel. Maar doordat heel veel mensen negatieve commmentaar hebben hierop en zeggen dat je je paard kan verpesten wou ik vragen of ik wel goed rijd hiermee. Er is mij nog nooit op gewezen dat ik dit goed/slecht doe. Dus als ik rij probeer ik mijn slofteugel niet te strak te houden. Mijn haar loopt natuurlijk aan de teugel maar niet overdreven. Ze gan haar hoofd eigelijk nog vrij bewegen en gaat af en toe zelfs van de teugel. Maar nu is dus mijn vraag is dit juist goed dat ze nog kan bewegen een beetje of moet ik mijn slof dan iets strakker nemen of doe ik het echt heelmaal fout ?

Alvast bedankt voor de uitleg

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:26

Bij een correct gebruik is de slof een heel fijn hulpmiddel. Bij verkeerd gebruik kan het enorm veel schade aanrichten. Gebruik de zoekfunctie eens, dan zul je nog veel meer informatie hierover vinden.

Nicole288

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:30

AP -> RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:00

Tjaaa zoals al is vermeld, een slof is op zich niet verkeerd als hij echt goed gebruikt wordt, in het andere geval is het heel erg verkeerd.
Maar bij het opleren en inrijden van een jong paard ie dit eigenlijk niet de juiste manier van werken, een gewoon gebroken bitje, zeker niet die dikke, eerder een net iets dunner, en trachten naar die nageeflijkheid te rijden zonder telkens te trekken, dat is de manier van opleren van een jong paard.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:43

Een slof is een fijne hulp teugel, maar niet bij een jong paard!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:09

Denk dat je deze vraag beter aan je instructeur kunt vragen. Dat is zo via paar zinnen niet te zeggen dan moet je echt iemand zien rijden.
Maar als je zelf niet weet of je hem goed gebruikt lijkt het me niet de goede oplossing zonder begeleiding.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:21

Een slofteugel is NOOIT nodig om een paard nageeflijk te rijden, echt nooit. Waarom moet je er perse mee rijden?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:24

Grapje?

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 07:39

Bokker____ schreef:
Hallo iedereen ,

ik heb een vraag ivb de slofteugel. Ik rijd voor iemand een jong paard en ik doe dit met een slofteugel. Maar doordat heel veel mensen negatieve commmentaar hebben hierop en zeggen dat je je paard kan verpesten wou ik vragen of ik wel goed rijd hiermee. Er is mij nog nooit op gewezen dat ik dit goed/slecht doe. Dus als ik rij probeer ik mijn slofteugel niet te strak te houden. Mijn haar loopt natuurlijk aan de teugel maar niet overdreven. Ze gan haar hoofd eigelijk nog vrij bewegen en gaat af en toe zelfs van de teugel. Maar nu is dus mijn vraag is dit juist goed dat ze nog kan bewegen een beetje of moet ik mijn slof dan iets strakker nemen of doe ik het echt heelmaal fout ?

Ik denk dat iedereen mij verkeerd begrijpt. Het paard word NIET opgeleerd , het is al opgeleerd. Maar ik denk dat ik deze vraag beter niet hier had gesteld want het is en blijft een vraag. Ik heb op hulp gevraagd en niet op negatieve kritiek.
Bedankt ...

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 07:41

Tigra_ schreef:
Denk dat je deze vraag beter aan je instructeur kunt vragen. Dat is zo via paar zinnen niet te zeggen dan moet je echt iemand zien rijden.
Maar als je zelf niet weet of je hem goed gebruikt lijkt het me niet de goede oplossing zonder begeleiding.

Ik rijd met begeleiding hoor. En er is me nog nooit op gewezen of ik dit al dan niet goed of slecht doe. Maar als ik sommige reactie's lees heb ik zo mijn twijfels en ik probeerde gewoon wat zekerheid te krijgen. Maar blijkbaar is hier op bokt een haat tegen slofteugels en als je een vraag er over stelt word je meteen afgewezen...

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 07:43

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa zoals al is vermeld, een slof is op zich niet verkeerd als hij echt goed gebruikt wordt, in het andere geval is het heel erg verkeerd.
Maar bij het opleren en inrijden van een jong paard ie dit eigenlijk niet de juiste manier van werken, een gewoon gebroken bitje, zeker niet die dikke, eerder een net iets dunner, en trachten naar die nageeflijkheid te rijden zonder telkens te trekken, dat is de manier van opleren van een jong paard.

Bedankt , jij geeft me teminste tips ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:15

Ik ben een groot voorstander van "less is more" vooral bij jongere paarden,zowel voor het inrijden als het doorrijden.Simpel trensje en geen poespas verder.Als er hulpteugels en sporen nodig zijn bij een paard wat net/nog niet zo lang onder het zadel is,dan klopt er ergens iets niet.

Een slofteugel is een hulpteugel,wat is de reden dat je hem gebruikt?Zet het paard zich vast in de rug?
Er zijn een aantal redenen waarom je deze teugel zou willen gebruiken...je moet er zeker van zijn dat deze teugel voor dit paard het beste hulpmiddel is.

Slof moet ook niet continu gebruikt worden,vaak is het alleen in het begin van het werk nodig.Als de spanning uit het paard is en de spieren warm en soepel zijn dan kan de slof er vaak af...of in iedergeval geen spanning meer op deze teugel.
Het is dus niet per definitie slecht maar is het echt nodig...dat is meer de vraag.

Of je er goed mee rijd en of het geschikt is voor dit paard kan ik je niet vertellen omdat ik beide niet ken ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:53

het is hier toch een heel jong paard, ik rij zelf western en daar rijden ze ook jonger dan de meeste anderen, maar zeggen dat hij al opgeleid is dat is op die leeftijd onmogelijk.
jij bent zelf ook heel jong, en er zijn er echt niet veel die op jouw leeftijd al toe zijn om met een slof om te gaan.
Je neemt al deze dingen die hier nu gezegt zijn op als aanvallend, en onterecht, je stelde een eerlijke vraag enje hebt volgens mij heel eerlijke antwoorden gekregen, niks meer en niks minder.
Niemand wil jou aanvallen of afbreken, maar een slof is niet iets dat je voor de makkelijkheid even gebruikt en jaaaa zie hoe mooi hij er nu mee loopt.

Bokker____ schreef:
Bokker____ schreef:
Hallo iedereen ,

Ik denk dat iedereen mij verkeerd begrijpt. Het paard word NIET opgeleerd , het is al opgeleerd. Maar ik denk dat ik deze vraag beter niet hier had gesteld want het is en blijft een vraag. Ik heb op hulp gevraagd en niet op negatieve kritiek.
Bedankt ...

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:58

Bij goed gebruik zijn hulpteugels, daarvoor zijn ze ook gemaakt.
Ik rijd nu ook een 3-jarige en mijn instructrice rijd haar zelf ook met slof. Zij is hier bij jonge paarden een groot voorstander van

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:20

Heb je geen foto of filmpje van het rijden met slofteugel, dan wil ik je wel helpen met daarop een goede feedback te geven, bij gebruik van een slofteugel moet je wel letten of het paard niet de verkeerde knik aanneemt, wat houdt dit in dat het paard bij de 5e wervel achter de oren buigt en niet bij de 2 a 3e wervel.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:06

hallo,
het licht eraan,
ik vind het ene kant wel een goeie oplossing als het paard heel erg met zijn kop er uit loopt om hem even een handje te helpen,
maar ben er zeer zekers niet voor om het altijd maar te gebruiken, en je moet weten hoe je hem moet gebruiken, zie bij ons aan de club dat er veel mee gereden word maar ze pakken het vaak strak vast om het hun zelf heel makkelijk te maken en dat vind ik geen goeie manier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:21

Ik sluit me aan bij het feit dat je bij het doorrijden van een jong paard geen slof nodig hebt of toch niet standaard. Bokt zou ook bokt niet zijn als er niemand het gebruik van een slof zou afkeuren...

Zoals jij het beschrijft denk ik wel dat je je slof juist gebruikt en waarschijnlijk zou je instructeur je er anders wel op gewezen hebben.
Ikzelf rij bv met slof om bv op wandeling iets achter te hand te hebben indien meer controle gewenst is, of ik heb een minder dagje en "moet" toch rijden. Dan hang ik er een slof aan omdat dit bij mij en mijn paard psychologisch werkt. Hij hangt ten alle tijde door zelfs als mijn paard haar neus er wat uitdrukt en voor de loodlijn komt. Maar stel dat ze haar onderhals zou opspannen en haar neus boven de ruglijn uit zou brengen dan begrenst de slof.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:36

ik heb sinds een tijdje een jonge pony deze rij ik wel eens met slof als ik op
ander terein ben omdat ik niet weet hoe hij af en toe reageert
Bij mij is de slof gewoon een extra rem en om hem want stiller in de aanleuning te krijgen.
als je hem goed gebruikt maakt het niet uit als je met een slof rijd.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:33

Iedereen heel erg bedankt. Ik ben pas nieuw op bokt en ik kad deze vraag omdat ik echt in zat met het paard omdat ik zoveel slechte commentaren lees en ik kreeg van bokt echt de indruk alsof je een misdaad begaat en je paard mishandeld. Deze laatste reactie's geven me trg een betere indruk en zeker de moed om toch op bokt te blijven. Echt bedankt ;) x

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:38

HBZ schreef:
Heb je geen foto of filmpje van het rijden met slofteugel, dan wil ik je wel helpen met daarop een goede feedback te geven, bij gebruik van een slofteugel moet je wel letten of het paard niet de verkeerde knik aanneemt, wat houdt dit in dat het paard bij de 5e wervel achter de oren buigt en niet bij de 2 a 3e wervel.

Een foto heb ik wel. Ik zal een zoeken ;) Alvast bedankt

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:41

Bokker____ schreef:
HBZ schreef:

Een foto heb ik wel. Ik zal een zoeken ;) Alvast bedankt

Ik heb gezocht maar het is echt geen duidelijke foto sorry , maar toch bedankt dat je een poging wou doen om mij te helpen !! xx

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:00

NOT DONE..Er zijn zelfs stallen waar het niet eens is toegestaan om met slof te rijden..En je mag ook pas met slof rijden als jezelf al met stang en trens hebt gereden of onder toezicht van iemand die hier ervaring mee hebt..Als je niet weet hoe je er precies mee om moet gaan en zeker bij een jong paard is dit echt funest voor het paard..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:05

manonalberts schreef:
Bij goed gebruik zijn hulpteugels, daarvoor zijn ze ook gemaakt.
Ik rijd nu ook een 3-jarige en mijn instructrice rijd haar zelf ook met slof. Zij is hier bij jonge paarden een groot voorstander van

Dan heb je een vreemde instructrice!
Maar om op de vraag van TS terug te komen....waarom word hij met slof gereden?
Wat gebeurd er als de slof eraf is?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:07

Elco schreef:
NOT DONE..Er zijn zelfs stallen waar het niet eens is toegestaan om met slof te rijden..En je mag ook pas met slof rijden als jezelf al met stang en trens hebt gereden of onder toezicht van iemand die hier ervaring mee hebt..Als je niet weet hoe je er precies mee om moet gaan en zeker bij een jong paard is dit echt funest voor het paard..

Wat een onzin!

Stang en trens zegt niets over het niveau van een ruiter, en een goede grand-prix ruiter kan nog steeds heel beroerd zijn in de omgang met de slof! Zelfs een beginner kan met S&T rijden, ermee om kunnen gaan is de kunst en tussen wel en niet ermee om kunnen gaan is een heel groot grijs vlak, en dan heb ik het nog niet gehad over de verschillende meningen hierover.

En daarbij heb ik ook nog nooit gehoord dat er op welke stal dan ook niet met slof gereden mag worden, dat bepaal je toch zeker zelf wel?! Hooguit als je paarden van andere rijd, dan kan de EIGENAAR beslissen of het wel of niet mag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:14

NOU NOU NOU...een beginner met stang en trens laten rijden???? Ik zou dat toch niet willen voor mijn paarden hoor!!!!
Dat er veel Z ruiters niet goed mee omgaan, ben ik met je eens.