Saphira 4 keer aan het werk na winterstop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Saphira 4 keer aan het werk na winterstop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:55

goededag dank jullie wel dat jullei komen kijken.

Saphira is een 4 jarige tinker merrie die eind zomer vorig jaar ingereden is.
Ze heeft in oktober waarschijnlijk ruzie gezocht met een paaltje en heeft zichzelf gespiesd. Ze heeft toen tot januarie stalrust gehad en mocht toen eindelijk als ze rustig was weer naar buiten.

Nu is de wond eindelijk zover dicht dat mijn singel weer om kan (de wond is nu nog maar een dubeltje zo groot en oppervlakkig)

We zijn sinds 2 weken het rijden weer aan het oppakken. Dit gaat met horten en stoten.

Haar grootste probleem is in draf ontspannen en doorlopen het liefst kropt ze op en gaat heel langzaam lopen. We rijden nu gewoon in de wei omdat ik het nog niet verantwoord vindt om naar de bak te gaan die een half uurtje stappen door de bebouwde kom ligt.

Mijn aandachtpunten zijn:

* benen op zijn plaats houden
* het lijkt op de foto's of ik mijn binnenhand heel erg vast heb (voor mijn gevoel is dit helemaal niet zo maar prutsmuts gaan we aan werken)
* haar netjes de bocht om laten gaan (ze wil liever naar rechts dan naar links, dit laat ze merken door een piroet te draaien naar rechts en dan naar links verder te lopen. Gelukkig is dat al redelijk verholpen en gaat het nu 9 van de 10 keer goed)

Hier de foto's

Rustig in stap beginnen
Afbeelding

Afbeelding

rustig draven (het opkroppen)
Afbeelding

en normaal draven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nog een standfoto om het compleet te maken
Afbeelding

Hou het een beetje vriendelijk maar ik hoop op goed opbouwend kritiek.

__Marije__

Re: Saphira 4 keer aan het werk na winterstop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:34

Die eerste foto in draf ziet er heel bekend uit voor mij in de periode dat mijn vorige paard rugproblemen had.. Dit werd veroorzaakt door het zadel, kan het zijn dat die na de rustperiode niet meer helemaal fijn ligt?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:53

voor mijn gevoel ligt het zadel goed maar maandag komt de zadelmaker langs om eens echt goed te kijken. Als we naar buiten gaan (pa fiets dan mee of wandeld met de jongste mee) heeft ze er geen last van dat zde opkropt maar draaft vrolijk weg. ze kan dan ook makkelijker ontspannen in draf omdat het langere rechte stukken zijn nu moet ze toch wel weer redelijk snel de bocht om.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:21

Ben jij zo klein of is je tinker zo groot?

Vind het er niet gek uitzien na een rustperiode, paard is net ingereden en na zo'n korte periode kan je niet gelijk ontspanning en nageeflijkheid verwachten. het is een jong dier, en je kan zien dat het nog moeite heet met de aanleuning en buigingen.

Vind dat je hem vriendelijk rijdt :)

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:32

Ik zie dat hij dan in draf als hij omhoog komt en zich opkropt ook zuur kijkt. Dat probleem heb ik op dit moment ook.
Ik heb een bijna 4 jarige tinker die doet sinds deze week hetzelfde onder het zadel. Ook als ik stop en weer wil wegstappen begint hij zuur te kijken (oren ik de nek) en draait hij zijn hoofd naar mij toe alsof hij wil zeggen ga er eens af.
Gisteren met aandraven ging hij er ineens vandoor en bokte hij een paar keer.
Ik was net op bokt aan het zoeken waar dit aan kan liggen. Ga de zadelmaker ook maar eens bellen.
Die is wel in september geweest, maar hij groeit op dit moment vooral in de breedte dus het kan best zijn dat het zadel te strak gaat zitten.

Het ziet er verder goed uit. Lekker rijden

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:24

hahahaha wat een leuk paardje!

het hoofdje ziet zo netjes uit, en zo kwpn achtig, en dan komt dat dikke tinker lijf eronder hahaha :D echt een leuk beestje!

vind dat je hem vriendelijk rijd :) ga zo door ;)!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:28

Je paard kropt zich niet op in draf, maar drukt zijn rug weg en doet zijn hoofd in de lucht.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:45

Hi momo_lover, paard drukt idd zn rug weg. Had mijn pony ook last van. Tips van mijn instructrice: tijdens instappen echt heel overdreven lange teugel geven zodat ie durft te zakken. Hij moet een beetje vertrouwen krijgen dat jij mee bent met de beweging. Dit elke keer blijven volhouden. Als ik dan teugel aanneem moet ik zorgen dat ik goed mee ben met de beweging. Als ik dan merk dat ze weer omhoog komt, goed been erbij en weer wat lucht geven. Suc6.

Idd zeg wat een grote tinker of ben jij heel klein;-).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:27

Zaina schreef:
Je paard kropt zich niet op in draf, maar drukt zijn rug weg en doet zijn hoofd in de lucht.

Dankje dat is inderdaad wat ze doet. Kwam er even niet op toen ik het schreef.

M_hartje_M -> ze heeft al een hele grote full als hoofdmaat. Ook leuk nog nooit heeft iemand gezegt dat ze een Warmbloed hoofdje heeft.

Pollewops -> zoals je ziet geef ik haar veel ruimte van voren als ze het doet en probeer ik haar vooruit te rijden. Helaas is ze liever lui dan moe maar bedankt voor de tip.

Kwa grote naja zij is gemeten op de keuring op 1,56 en ikzelf ben 1,58 met korte beentes en daarbij is zij ook nog flink breed. Mijn beugels mogen voor het mooien dadelijk wat langer dan ziet het er wat meer in proportie uit.

Rozamarijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:14

Ik vind het er Rommelig uitzien.. Je rijd er leuk op. maar meer voor de lol dan serieus. het is de 4e keer weer, en dat vermeld je erook bij. maar zelfs als ik voor de 1e keer weer op een pony stap kan ik rechtop zitten:):):)