Tonidressuur schreef:Paardrijden moet toch gewoon fun zijn?? Dus als je angstig bent, stap dan gewoon niet op! Het is jou instinct dat je verteld dat het niet in orde is! Negeer het niet!! Ga desnoods aan de slag aan de hand, doe datgene waar je wel vertrouwen in hebt, maar doe niet meer. Tot je je vertrouwen terug hebt gevonden. En dat kan jij alleen zelf aangeven, met de juiste begeleiding komt dat in orde!!! Angst is gezond!! Het is een goede manier van zelfbehoud en mag je dan ook nooit negeren, maar wel proberen een manier te zoeken om te zorgen dat je je vertrouwen terug krijgt! Veel succes en vooral veel plezier!!!
Ik zit met hetzelfde probleem, na een val durf ik niet eens meer te draven bang dat ie in galop gaat en ik er weer af val ( beginner -> nog geen balans enz.
Ik heb 5 prive lessen gehad en toen moest ik al mee met de groep, en deze is vrij ver gevorderd in mijn ogen
( nu 10 lessen gehad na een stop van 10 jaar niet meer gereden te hebben)
Ik ben nu al 2 weken "smoesjes"aan het bedenken om niet te rijden, als ik al denk vanavond weer krijg ik gewoon buikpijn, nee echt niet leuk, terwijl ik het heel graag weer wil ( doel is eindeloze buitenritten maken op de heides) Lekker relax, ik hoef echt niet perse galop of te racen!
een angst is een instinkt zeg je, ja daar geef ik je volledig gelijk in, de eerste les na mijn val was een drama, ik was zo bang dat het paard met poetsen al zenuwachtig werd, en met opstijgen niet stil wou blijven, zelfs opzei sprong, ik vroeg aan de instructeur of ik af mocht stappen en stoppen, was gewoon helemaal nat van de angst zweet.
Volgens de instructeur moest ik hier doorheen, gewoon genieten zegt hij, ontspannen en door blijven ademen...
Makkelijk gezegd ......die les is dus ook vreselijk geweest met alleen maar tegenhouden en een sukkel drafje toestaan terwijl ie best mee wou galopperen met de groep.wat was ik blij dat dat uur voorbij was.
Ik weet nu niet wat ik moet doen, ik heb nog 10 rijlessen te goed, maar die zijn 14 weken houdbaar, dus als ik nu ff niet zou gaan ben ik steeds een les kwijt zeg maar.
Ik was al aan het denken aan prive les, ik ga dat morgen maar eens overleggen..
Liever zou ik gewoon op een mak paardje naar buiten gaan en lekker stappen door het bos, maar ik begrijp ook wel dat ik eerst beter moet leren rijden want vooral op de heide kan het zijn dat het paardje eens wil galopperen of weg rent...
Maarja, na die val ( 2x in een les, en alle 2 de keren gewoon lompigheid geen balans meer van galop naar draf terug nemen, ging te snel en daar vloog ik....jammer, ribben gekneusd, scheurtje in schouder en beenspier puh dan merk je dus dat je ouder word haha niet meer zo flexibel.
Tjah, hoe kom je over de angst heen, gewoon erop stappen en zweten en hopen dat niks gebeurd, of een tijdje stoppen tot het weer zo kriebelt en dan opnieuw.... moeilijk dilemma.
Gr. Natalie.