Foeke in de buitenbak @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lissel

Foeke in de buitenbak @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:44

Hallo,

Ik rijd hier op mijn 8 jarige Friese ruin. We hebben Foeke als vanaf een klein veulen. Toen hij 3 was hebben we hem laten beleren. Foeke was niet heel voorwaarts maar wel sterk. Nadat hij beleerd is heb ik er altijd op gereden. Toen Foeke 5,5 was ben ik eigenlijk gestopt met rijden. Toen ik na anderhalf jaar het rijden en Foeke eigenlijk heel erg miste ben ik weer een keertje begonnen met rijden (hij is overigens wel bereden in dit anderhalf jaar). Ik kwam er uiteindelijk achter dat ik weer wou gaan rijden. Foeke is nu 8 jaar, en ik rijd nu al weer bijna een jaar op hem. Hier heb ik 2 filmpjes van het rijden. Foeke is best wel kijkerig, en schrikt eigenlijk overal van.Ik kan zelf al wel een paar dingen aangeven waar ik aan moet werken maar ik zou graag opbouwende kritiek van jullie willen horen!
Ik rijd nog geen wedstrijden. Wel ben ik van plan om in de toekomst wedstrijden te gaan rijden. 1 keer in de 2 weken heb ik een privéles van een uur. Ik ben er nu mee bezig om Foeke te laten ontspannen, en figuurtjes te rijden.

Laatst bijgewerkt door Sica op 24-03-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP aangepast op verzoek TS

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:00

Ik zie alleen 2 zwarte vlakken...
Kan ook aan mijn computer liggen :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:55

Ziet er al goed uit hoor!
Maar ik heb idee dat je vooral op het eerste filmpje dat je over het tempo licht rijdt. Het is net of jij te snel gaat voor tempo van het paard. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen maar dat lijkt zo. Op het tweede filmpje valt me dat niet op dus weet het zelf eigenlijk ook niet.
Sorry je hebt niet echt veel aan mij reactie. Maar veel succes verder.

EllyC

Re: Foeke in de buitenbak @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 06:58

probeer je stijbeugels wat langer te doen en vooral in galop je paard goed rechtrichten (gaat nu scheef)

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 07:13

jury schreef:
probeer je stijbeugels wat langer te doen en vooral in galop je paard goed rechtrichten (gaat nu scheef)

Dat zal ik inderdaad de volgende keer doen als ik het filmpje zo bekijk, dankjewel!

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:16

het ziet er netjes uit probeer alleen je ellebogen aan te sluiten aan je bovenlijf verder ga ik mee met jury

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:44

mooi beestje hoor
tempo mag inderdaad wat hoger en beugels langer
nu ziet het lichtrijden er erg vermoeiend uit en rij je op je bovenbenen, als je straks langer gewend bent zal je zien dat het makkelijk gaat

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:27

Hey! een bekende!

Leuk Lisa en gaat weer steeds beter of niet? Leuk hoor :j
En idd misschien je beugels wat langer maar Foeke is ook wel een beetje rond weet niet of je dan nog goed kan zitten?

nina_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:29

Ziet er goed uit!
Misschien zou je iets voorwaartser kunnen

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:57

Nelleke_H schreef:
Hey! een bekende!

Leuk Lisa en gaat weer steeds beter of niet? Leuk hoor :j
En idd misschien je beugels wat langer maar Foeke is ook wel een beetje rond weet niet of je dan nog goed kan zitten?

He, Nelleke wat grappig! Jij hier ook. Ja ik ga de volgende keer gewoon de beugels wat langer doen en kijken of het dan beter word.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:37

De openingspost is aangepast en dit topic is weer open!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:41

Wat ik zie is een paard dat een mooie tact en balans heeft, m.a.w. Hij heeft een mooi ritme en zelfhouding. Ik zie ook een ruiter die veel been geeft, waarop het paard geen reactie geeft. Ik heb een beetje het idee dat jou paard een beetje zelf bepaald wat hij doet, en dat hij niet zo zeer op jou let (hij heeft dus alle tijd om op andere dingen te letten dan op jou). Je zit er netjes op, en rijd vriendelijk, misschien wel te vriendelijk, in die zin dat jij meer de leiding moet gaan nemen en gaat bepalen wat hij gaat doen. Bovendien is je paard wat scheef in de galop.

Om de aandacht van je paard wat meer op jou te richten zou ik veel overgangen en figuren gaan rijden. De overgangen zijn ook goed om je paard wat beter aan je been te zetten. Hij moet direct op je been reageren en voorwaarts gaan denken. Reageert hij niet op je been geef dan een klein tikje met je zweepje of spoor. Hij moet niet hoger in tempo, maar allerter op je been, en actiever. Rijd overgangen (stap, draf, galop) maar ook tempowisselingen, vooruit en weer wat meer terug. Dat hoeven iedere keer maar een paar passen te zijn. Rijd de tempowisselingen vloeiend en subtiel.Concentreer je op het rechtrichten van je paard, vooral in de galop. Dit doe je door de schouder voor de achterhand te zetten, in jou geval zet je de schouder dus wat meer naar binnen. Rijd figuren zoals voltes (vergroten en verkleinen), slangenvoltes, door een s van hand veranderen etc, en let daarbij op de lengte buiging, buig je paard netjes om je been (haal je paard uit de houding waarin hij bij voorkeur loopt, en probeer hem wat lager en ronder in te stellen, wat misschien wat lastig is bij een fries, maar zeker niet onmogelijk)

Ik vindt jullie een leuke combinatie, en ik zie dat je plezier hebt in het rijden! Leuk om te zien. Succes en veel plezier met hem!

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 07:51

marquez1 schreef:
Wat ik zie is een paard dat een mooie tact en balans heeft, m.a.w. Hij heeft een mooi ritme en zelfhouding. Ik zie ook een ruiter die veel been geeft, waarop het paard geen reactie geeft. Ik heb een beetje het idee dat jou paard een beetje zelf bepaald wat hij doet, en dat hij niet zo zeer op jou let (hij heeft dus alle tijd om op andere dingen te letten dan op jou). Je zit er netjes op, en rijd vriendelijk, misschien wel te vriendelijk, in die zin dat jij meer de leiding moet gaan nemen en gaat bepalen wat hij gaat doen. Bovendien is je paard wat scheef in de galop.

Om de aandacht van je paard wat meer op jou te richten zou ik veel overgangen en figuren gaan rijden. De overgangen zijn ook goed om je paard wat beter aan je been te zetten. Hij moet direct op je been reageren en voorwaarts gaan denken. Reageert hij niet op je been geef dan een klein tikje met je zweepje of spoor. Hij moet niet hoger in tempo, maar allerter op je been, en actiever. Rijd overgangen (stap, draf, galop) maar ook tempowisselingen, vooruit en weer wat meer terug. Dat hoeven iedere keer maar een paar passen te zijn. Rijd de tempowisselingen vloeiend en subtiel.Concentreer je op het rechtrichten van je paard, vooral in de galop. Dit doe je door de schouder voor de achterhand te zetten, in jou geval zet je de schouder dus wat meer naar binnen. Rijd figuren zoals voltes (vergroten en verkleinen), slangenvoltes, door een s van hand veranderen etc, en let daarbij op de lengte buiging, buig je paard netjes om je been (haal je paard uit de houding waarin hij bij voorkeur loopt, en probeer hem wat lager en ronder in te stellen, wat misschien wat lastig is bij een fries, maar zeker niet onmogelijk)

Ik vindt jullie een leuke combinatie, en ik zie dat je plezier hebt in het rijden! Leuk om te zien. Succes en veel plezier met hem!

Heel erg bedankt voor je reactie. Foeke is best wel een beetje eigenwijs en heeft de laatste tijd ook elke keer dat ik rijd zin om er een paar x er van door te gaan. Deze keer heeft hij dit niet gedaan, dus dat vond ik al zeker een vooruitgang! Wat jij zegt kan ik me wel in vinden. Ik heb soms ook een beetje het idee dat hij zelf doet wat hij wil. Mijn instructrice zegt ook dat ik net iets te lief rijd. En ik zal zeker tempowisselingen, en meer figuurtjes gaan rijden en bezig gaan met rechtrichten. Echt bedankt voor de tips, hier kan ik namelijk echt wat mee.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:29

Als ik je filmpjes zo zie, heb ik het idee dat Foeke op de handrem staat..
Bij het kijken krijg ik zo'n gevoel van, Geef hem eens een been!! Potverdorie :D
Je bent erg bezig met been geven, foeke lijkt daar letterlijk wat lak aan te hebben.

Verder rijd je wel erg vriendelijk vind ik, je zit is netjes + houding. Top!

Verder ga ik helemaal met Marquez1 mee!

Foeke is wel een prachtige Fries hoor <3

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:21

Romanoff schreef:
Als ik je filmpjes zo zie, heb ik het idee dat Foeke op de handrem staat..
Bij het kijken krijg ik zo'n gevoel van, Geef hem eens een been!! Potverdorie :D
Je bent erg bezig met been geven, foeke lijkt daar letterlijk wat lak aan te hebben.

Verder rijd je wel erg vriendelijk vind ik, je zit is netjes + houding. Top!

Verder ga ik helemaal met Marquez1 mee!

Foeke is wel een prachtige Fries hoor <3

Dankjewel! met al die tips heb ik helemaal zin om er aan te gaan werken. Hoe zorg ik ervoor dat hij geen ''lak'' aan mijn been heeft? Tempowisselingen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:58

Mede door tempowisselingen ja.

Geef been, geen reactie - tik met zweep
Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn vorige bijrijdpaard, was ook wat lui op been.
Na 4x dit te doen krijgt hij vanzelf wel in de gaten dat als jij been geeft hij reactie moet geven, maar daarvoor moet jou beenligging wel stiller worden. Wnat op je filmpje ben je constant been aan het geven wat overgins heel lastig is om af te leren, ik weet het :D
Consequent in blijven, dat zeker!

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:22

Romanoff schreef:
Mede door tempowisselingen ja.

Geef been, geen reactie - tik met zweep
Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn vorige bijrijdpaard, was ook wat lui op been.
Na 4x dit te doen krijgt hij vanzelf wel in de gaten dat als jij been geeft hij reactie moet geven, maar daarvoor moet jou beenligging wel stiller worden. Wnat op je filmpje ben je constant been aan het geven wat overgins heel lastig is om af te leren, ik weet het :D
Consequent in blijven, dat zeker!

Dat gaat moeilijk worden vrees ik, consequent zijn is niet mijn sterkste punt haha. Maar bedankt voor de tip!