Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nelleke_H schreef:Hey! een bekende!
Leuk Lisa en gaat weer steeds beter of niet? Leuk hoor
En idd misschien je beugels wat langer maar Foeke is ook wel een beetje rond weet niet of je dan nog goed kan zitten?
marquez1 schreef:Wat ik zie is een paard dat een mooie tact en balans heeft, m.a.w. Hij heeft een mooi ritme en zelfhouding. Ik zie ook een ruiter die veel been geeft, waarop het paard geen reactie geeft. Ik heb een beetje het idee dat jou paard een beetje zelf bepaald wat hij doet, en dat hij niet zo zeer op jou let (hij heeft dus alle tijd om op andere dingen te letten dan op jou). Je zit er netjes op, en rijd vriendelijk, misschien wel te vriendelijk, in die zin dat jij meer de leiding moet gaan nemen en gaat bepalen wat hij gaat doen. Bovendien is je paard wat scheef in de galop.
Om de aandacht van je paard wat meer op jou te richten zou ik veel overgangen en figuren gaan rijden. De overgangen zijn ook goed om je paard wat beter aan je been te zetten. Hij moet direct op je been reageren en voorwaarts gaan denken. Reageert hij niet op je been geef dan een klein tikje met je zweepje of spoor. Hij moet niet hoger in tempo, maar allerter op je been, en actiever. Rijd overgangen (stap, draf, galop) maar ook tempowisselingen, vooruit en weer wat meer terug. Dat hoeven iedere keer maar een paar passen te zijn. Rijd de tempowisselingen vloeiend en subtiel.Concentreer je op het rechtrichten van je paard, vooral in de galop. Dit doe je door de schouder voor de achterhand te zetten, in jou geval zet je de schouder dus wat meer naar binnen. Rijd figuren zoals voltes (vergroten en verkleinen), slangenvoltes, door een s van hand veranderen etc, en let daarbij op de lengte buiging, buig je paard netjes om je been (haal je paard uit de houding waarin hij bij voorkeur loopt, en probeer hem wat lager en ronder in te stellen, wat misschien wat lastig is bij een fries, maar zeker niet onmogelijk)
Ik vindt jullie een leuke combinatie, en ik zie dat je plezier hebt in het rijden! Leuk om te zien. Succes en veel plezier met hem!
Romanoff schreef:Als ik je filmpjes zo zie, heb ik het idee dat Foeke op de handrem staat..
Bij het kijken krijg ik zo'n gevoel van, Geef hem eens een been!! Potverdorie![]()
Je bent erg bezig met been geven, foeke lijkt daar letterlijk wat lak aan te hebben.
Verder rijd je wel erg vriendelijk vind ik, je zit is netjes + houding. Top!
Verder ga ik helemaal met Marquez1 mee!
Foeke is wel een prachtige Fries hoor
Romanoff schreef:Mede door tempowisselingen ja.
Geef been, geen reactie - tik met zweep
Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn vorige bijrijdpaard, was ook wat lui op been.
Na 4x dit te doen krijgt hij vanzelf wel in de gaten dat als jij been geeft hij reactie moet geven, maar daarvoor moet jou beenligging wel stiller worden. Wnat op je filmpje ben je constant been aan het geven wat overgins heel lastig is om af te leren, ik weet het![]()
Consequent in blijven, dat zeker!