benen optrekken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

benen optrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:54

Als eerst even, ik rij niet op een zadel maar op een barebackpad.

Altijd in de galop trek ik mijn benen op, ik heb geen flauw idee waarom.
Dus daarom plaats ik het even op Bokt.

Doordat ik mijn benen optrek, heb ik het idee dat het paard daar verder ook niet lekker galoppeert.

Wie heeft de goude tip?

Niceee

Re: benen optrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:57

Waarschijnlijk ga je klemmen met je benen en knieen en dan trek je automatisch je benen op. Probeer eens echt te gaan zitten en je benen losjes om je paard te laten hangen en dan galoperen (evt. aan de longeerlijn) En dan goed opletten dat je niet gaat klemmen om je balans te houden. Een zitles van een goede instructrice doet vaak ook wonderen. Succes!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:45

@niceee bedankt voor je tips. :) ik zal er is op gaan letten de volgende keer.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:19

Ik deed dat ook altijd! Wat ook wil helpen is je beugels even een gaatje korter doen tijdens het rijden, dan moet je je hakken wel uitdrukken. Wanneer je een tijdje met dat gaatje korter hebt gereden en een correcte rijdhouding hebt (evt met behulp van instructeur) kun je je beugel weer een gaatje langer doen. het voordeel is dan dat je lichaam al gewend is dat je je hakken moet uitdrukken en je knieen correct moet inbuigen voor de juiste lijn (schouders heupen hakken). Doordat je het dan even extreem oefent gaat het later beter. Ook helpt het om beter te leren zitten. Ga eens galopperen met je beugels uit (evt aan de longe, zodat je paard wel correct blijft galopperen = over de rug, anders kun je niet goed zitten!), blijf op je kont zitten en laat je lijf los. Probeer keurig recht op te zitten, echt op je basis, dan komt de rest vanzelf: paard gaat beter lopen --> voor jou makkelijker --> jij zit beter --> paard gaat beter lopen etc..
Succes :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:20

Mickskeh schreef:
Ik deed dat ook altijd! Wat ook wil helpen is je beugels even een gaatje korter doen tijdens het rijden, dan moet je je hakken wel uitdrukken. Wanneer je een tijdje met dat gaatje korter hebt gereden en een correcte rijdhouding hebt (evt met behulp van instructeur) kun je je beugel weer een gaatje langer doen. het voordeel is dan dat je lichaam al gewend is dat je je hakken moet uitdrukken en je knieen correct moet inbuigen voor de juiste lijn (schouders heupen hakken). Doordat je het dan even extreem oefent gaat het later beter. Ook helpt het om beter te leren zitten. Ga eens galopperen met je beugels uit (evt aan de longe, zodat je paard wel correct blijft galopperen = over de rug, anders kun je niet goed zitten!), blijf op je kont zitten en laat je lijf los. Probeer keurig recht op te zitten, echt op je basis, dan komt de rest vanzelf: paard gaat beter lopen --> voor jou makkelijker --> jij zit beter --> paard gaat beter lopen etc..
Succes :D

aan een BBP zitten als het goed is geen beugels

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:05

Oeps :o

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:12

het kan ook zijn dat je ze gewoon zo aanklemt omdat je denkt dat je er anders afvalt dat zie ik bij ons ook wel gebeuren.dan klemmen ze aan om het idee dat ze steviger zitten
probeer lekker ontspannen te zitten,

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:17

Denk met het Galopperen steeds benenlang benenlang. Dit heeft voor mij erg geholpen om mijn benen lang te houden en dus niet op te trekken.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:15

Bedankt voor al jullie reactie's.

@babygirlxx ik denk vooral dat dat het is, dat ik bang ben er af te vallen als ik mijn benen niet oprek. Mijn instructrice zegt altijd; hou je benen is niet zo kort, ze zijn al zo mooi lang.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:17

Ik doe het ook, gewoon omdat ik anders bang ben dat ik mijn balans niet kan houden.. Ik moet echt tegen mezelf zeggen dat ik moet ontspannen, dan gaat het wel..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:40

Ik rij vaak zonder zadel op mijn pony en heb inderdaad vooral met galopperen ook die neiging. Ik ben eens gaan opletten wanneer ik dit doe en ben erachter gekomen dat wanneer mijn pony haar rug teveel spant, ik gelijk automatisch mijn benen een stuk optrek. Dus: pony gespannen, ik gespannen, pony wordt daardoor alleen maar meer gespannen en zo houd je het samen in stand. Probeer je paard ontspannen te laten lopen; dan bedoel ik niet in de krul ofzo, maar wel met zijn neusje een beetje laag, dus zodat hij zijn rug loslaat. Dan zit je een stuk meer ontspannen en is het makkelijker om echt op je billen te zitten.
Op het moment dat jij je benen optrekt verandert het vlak waar jij je pony raakt, je zit dan op de onderkant van je bovenbenen i.p.v. op je billen. Mijn ervaring is dat je daar alleen maar meer van gaat stuiteren en dus makkelijker uit balans bent dan wanneer je gewoon op je kont blijft zitten. Bovendien is dat stuiteren akelig voor je paard en spant hij dan juist zijn rug.
Dit is echt een kwestie van allebei leren ontspannen. Als je paard ontspant, zit jij makkelijker en als jij ontspant kan het paard zijn rug ontspannen zonder dat je daarop zit te bonken. Let ook op dat je met je schouders naar achteren blijft zitten, dan maak je het voor jezelf al veel moeilijker om je benen op te trekken.
Veel succes en vooral veel plezier met je paardje, zonder zadel heeft ook veel voordelen hoor :)