Pony bokt tijdens groepsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn__

Pony bokt tijdens groepsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:52

Hallo allemaal,
ik heb een pony, echt een dressuurtoppertje! Maar tijdens groepsdressuur (wat ik ook op westrijden rijd), elke keer als we arbeidsgalop aanspringen bokt hij één keer erg gemeen waardoor ik enorm veel bang heb. Ook tijdens wandelingen kan ik niet nergens in het midden of vanachter in de groep blijven maar moet ik steeds vooraan blijven want anders bokt hij tot hij zijn zin krijgt. Maar het engste vindt ik het tijdens groepsdressuur, ook enorm vervelend op wedstrijd en op de vele trainingen.
Hopelijk kan er iemand mij helpen om mijn pony onder controle te krijgen (:

X
Kirsten

_aussi

Re: Pony bokt tijdens groepsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:54

Ik denk niet dat er 123 een kant en klare oplossing voor is. Je zult eerst de oorzaak moeten achter halen.

Wat doe jij als de pony bokt?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:02

mijn eerste paard deed dit ook, alleen geen probleem en in de groep kwam het haantjes gedrag tevoorschijn, carroussel rijden ging hier bv ook niet door en als we op buitenrit gingen reed ik voorop dan was het goed in zn ogen, in de springles sprong ik altijd net even iets eerder aan als ik doorhad dat we zo moesten gaan galopperen, dan ben je het bokken en dan wegspringen voor, dit is ie overigens altijd blijven doen, beetje macho, gelukkig ben je alleen in de wedstrijdring ;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:36

Mijn pony had dat ook, ik heb er nooit mee in een groep kunnen rijden
het is er ook nooit uitgegeaan

wel lastig dat je ook groepsdressuur op wedstrijd wilt doen
ik zou voorlopig individueel rijden tot je het een beetje onder controle hebt

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:23

pony kan ook een beetje bang worden dat iedereen gaat galopperen en dat ze allemaal wat harder gaat dat hij dan gewoon wat bang word.
of dat hij denkt van actie is wil ook mee doen. misschien is het een optie als dat hier aan ligt om hem eens lekker lang te longeren en of los gooien dat hij zijn energie kwijt kan.
of iemand er een keer op zetten die er een stokje voor steekt.
want zie wel vaker in groeps verband als een heel groepje gaat gaan sommige ponys gelijk mee doen omdat ze daar wat angstiger van worden.
maar kan natuurlijk ook heel wat anders zijn

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:31

babygirlxx schreef:
pony kan ook een beetje bang worden dat iedereen gaat galopperen en dat ze allemaal wat harder gaat dat hij dan gewoon wat bang word.
of dat hij denkt van actie is wil ook mee doen. misschien is het een optie als dat hier aan ligt om hem eens lekker lang te longeren en of los gooien dat hij zijn energie kwijt kan.
of iemand er een keer op zetten die er een stokje voor steekt.
want zie wel vaker in groeps verband als een heel groepje gaat gaan sommige ponys gelijk mee doen omdat ze daar wat angstiger van worden.
maar kan natuurlijk ook heel wat anders zijn

dit heeft niets met veel energie of angst te maken, dan zou die steeds wegspringen, dit is macho gedrag en daar kan je alleen wel goed tegenop maar in de groep komt het kuddegedrag boven en je hebt nou eenmaal leiders en volgers, sommige paarden lopen liever achter de anderen aan en deze paarden willen voorop.