kijkerig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentel

kijkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:06

hoi,
Ik rijd nu al een tijdje op een Friese merrie. En ze is erg kijkerig. Op de lange zijde van de buiten bak kijkt ze de hele tijd naar een bepaalde plek. Ze kan er ook niet normaal recht langslopen.
Ze is onderhand al 9 jaar. Dus weten jullie of dat er nog afgaat? En wat kan ik er aan doen om haar recht langs die ene zijde te krijgen? Welke hulpen moet ik geven?
Kan iemand me helpen?

sjorsie

Re: kijkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:08

bezig houden, veel afwisseling, dan heeft ze geen tijd meer om naar van alles te kijken en dan nog sommige paarden zijn gewoon eerder spooked, overal bakkabouters

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:09

hm heb ik ook weleens last van bij mn pony.
ik kijk even mee naar de reacties ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:10

Actief houden, continu bezig zijn, volte's rijden, afwenden enz, geen lange zijde over rijden zonder een oefening of figuur te rijden.

Wanneer je langs iets engs komt; stelling vragen naar binnen, goed je binnenbeen eraan en rechtuit erlangs, kijkt ze nog dan kun je haar schoudervoor zetten of een kleine volte rijden en opnieuw erlangs.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:17

anneliesdj schreef:
Actief houden, continu bezig zijn, volte's rijden, afwenden enz, geen lange zijde over rijden zonder een oefening of figuur te rijden.

Wanneer je langs iets engs komt; stelling vragen naar binnen, goed je binnenbeen eraan en rechtuit erlangs, kijkt ze nog dan kun je haar schoudervoor zetten of een kleine volte rijden en opnieuw erlangs.

Inderdaad, dat zou ik ook doen. Zolang ze bezig blijft, heeft ze geen tijd om naar andere dingen te kijken ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:30

kan je haar vasthouden vanaf de grond of rent ze dan met je weg?
anders zou je eens af kunnen stappen in een andere hoek, ernaast erheen lopen en dan een boterham gaan eten ofzo. ;)
ik heb wel eens met mijn arabische merrie dat ze ineens denkt dat er ergens iets engs is, dan durft ze daar niet bij in de buurt te komen en ze stelt zich dan gruwelijk aan ( natuurlijk is zij er stellig van overtuigd dat het echt levensgevaarlijk is :D ) ik heb haar in het verle den daar dan wel eens en ging even de vliegjes in haar vacht tellen ofzo.
het punt is dat ik heel duidelijk geen aandacht besteed aan haar of aan de locatie/situatie waar we in zitten. en omdat ze er ook niet uit kan komen, want ik heb haar vast, moet ze dus omgaan met het gegeven dat ze daar staat. na een tijdje beseft te dan dat er eigenlijk niks gebeurd en dan gaat ze op rust staan, dan wacht ik nog even en stap ik weer op. soms kijkt ze nog wel even naar die hoek ( voor de zekerheid, je weet maar nooit :P ) maar meestal schenkt ze er geen aandacht meer aan.
inmiddels heb ik nog zelden dat ze echt zo heftig reageert op enge dingen, meestal kan ik er gewoon langsrijden en door er geen aandacht aan te besteden gaat het dan over. en als ze echt zo heftig blijft reageren dan zet ik haar er alsnog neer, ik stap niet meer af, maar ik zet haar er wel stil.

positief neveneffect: omdat ze iedere keer het enge ding heeft "overleefd" rekent ze er inmiddels op dat ik wel weet waar ik mee bezig ben. ik merk dat in enge situaties ( die ook echt met reden eng zijn, grote vrachtwagens of ronkende motoren) ze de teugels aan mij geeft ( figuurlijk gesproken ;) ) en verwacht dat ik het wel oplos.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:35

@ Abeltje; Ha wat een leuk idee zeg, vliegjes tellen *D Wel fijn dat ze dan ook door krijgt dat er niks aan de hand is!

@ TS : zoals iedereen al zegt; Lekker actief houden.. wat ik altijd deed in zo'n enge hoek.. gewoon lekker vaak langs rijden, voltes maken, figuurtjes rijden. Als je haar maar bezig houd.. vanzelf word die hoek minder eng.. Als je zelf ook maar rustig blijft ;)!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:54

Romanoff schreef:
@ Abeltje; Ha wat een leuk idee zeg, vliegjes tellen *D Wel fijn dat ze dan ook door krijgt dat er niks aan de hand is!

@ TS : zoals iedereen al zegt; Lekker actief houden.. wat ik altijd deed in zo'n enge hoek.. gewoon lekker vaak langs rijden, voltes maken, figuurtjes rijden. Als je haar maar bezig houd.. vanzelf word die hoek minder eng.. Als je zelf ook maar rustig blijft ;)!

haha ja, gelukkig is het geen echte vliegenschimmel, dus ik kom niet veel verder dan 24 ofzoiets ( is al weer even geleden dat ik ze heb geteld :P )
en ja bij mij hielp het heel erg, maar zij reageerde dan ook enorm heftig ( vroegah, inmidels is het zo'n heerlijk makkelijk paard ), wegspringen, bibberen, op je achterbenen omdraaien en zelfs uithalen.
als ik dan even afstapte en tegen de bakrand aanleunend even vliegjes ging tellen, of tafels op ging zeggen of wolkendiertjes kijken of iets in die richting, dan hielp dat. ik gaf namelijk totaal geen aandacht aan haar of aan die LEVENSGEVAARLIJKE hoek ;) maar ze kon ook niet wegrennen, dus ze moest blijven staan. eerst sprong ze dan nog weg, bibberde ze wat, keek alle kanten op, gewoon stressgedrag. maar uiteindelijk kreeg ze door dat niks had geprobeerd om haar op te eten en dat we allebij nog leefden. dan werd ze rustig en ging ze vaak op rust staan. nou dan maakte ik het laatste couplet van het wilhelmus ( of whatever :P ) af en steeg ik weer op op een inmiddels heel relaxed paard.
het voordeel ervan is dat je ze dwingt om na te denken over de situatie en conclusies te trekken, paarden kunnen niet redeneren zoals wij maar ze kunnen wel leren. en wat zij dus leerde waren twee dingen. 1: deze hoek is niet gevaarlijk, 2: mijn amazone had gelijk toen ze zei dat ie niet gevaarlijk is, zij wist het al voor mij.
1 zorgt ervoor dat ik lekker door kan rijden en 2 zorgt ervoor dat ik in een volgende enge situatie al wat meer punten op de vertrouw-o-meter heb. en dat ze dus eerder naar mij zal luisteren als er iets engs is, vorige keer had ik immers ook gelijk.

we hebben nu een jong paardje dat ingereden word, daar passen we het al toe vanaf het begin. op het moment dat die echt helemaal hysterisch wordt laten we haar even stilstaan en "nadenken". wij doen alsof alles normaal is en er niks aan de hand is en zij dat gewoon nog niet weet ;)
binnen 2 dagen was ze verkeersmak. ik moet toegeven dat ik het nog nooit zo snel heb zien gebeuren maar ik maar geen grapje, ze heeft niet op of om gekeken naar auto's sindsdien.

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:41

Belangrijk: niet straffen en niet op reageren. En blijf zelf ontspannen, ga desnoods zingen/ neurien.
Probeer er schoudervoor langs te rijden, en rijd zo veel mogelijk figuren.
Mijn paard wilt altijd snel ritselig zijn, meestal bij dezelfde spannende hoek :D Ik rijd hem er dan voorwaarts schoudervoor langs, en maak altijd een rustig prrr prr geluidje. Klinkt gek, maar het helpt erg goed.

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:14

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Abeltje, ik vind het een hele goede tip. Maar de merrie waar ik op rijd is niet echt bang, dus weet niet of het slim is om het op haar toe te passen. Het zijn waarschijnlijk meer 'de bakkabouters' zoals sjorsie zegt. Maar ik ga het zeker doen, zodra er echt een enge situatie is!
Ik weet alleen niet of schoudervoor gaat werken. Ben namelijk niet zo ervaren...
Maar voor de rest, ga ik het zeker proberen. Die zijde negeren en lekker druk bezig zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:58

Dan probeer je alleen stelling.
Heeft ze voldoende ontzag voor je been? Schoudervoor is hetzelfde idee als wijken hé?
En anders eindeloos bezig zijn, elke 2 meter een kleine volte rijden en goed stelling vragen, kijkt ze dan goed je binnenbeen en weer afwenden, lekker op druk rijden zodat ze de aandacht bij jou heeft.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:29

veel bezighouden

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:29

misschien ernaast langs lopen en achteruit tot ze t zat is

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 17:56

om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit gedaan (wijken) . Dus ga er wel langzaam op oefenen.
Maar eerst de figuren. Bedankt anneliesdj!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:57

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:58

Afleiden, bezig houden, kijkt zij naar links, doe je een oefening dat ze naar rechts moet kijken etcetera.
Het is gewoon 'klieren'- wie is de baas

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:16

probeer haar anders is te longeren voor dat je gaat rijden en dat laat je haar maar is kijken en ga je daarna rijden misschien zit je er wel met een bepaalde spanning op

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:33

babygirlxx schreef:
probeer haar anders is te longeren voor dat je gaat rijden en dat laat je haar maar is kijken en ga je daarna rijden misschien zit je er wel met een bepaalde spanning op

dit werkt alleen als tijdelijke oplossing op een gegeven moment is je paard hier gewend aan en maakt dit niets meer uit

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 14:57

Ik longeer haar wel eens voor het rijden, en ook dan wil ze er niet heel soepel langs. Misschien zit het gewoon in haar hoofd?
Ze loopt ook in een tweespan en dan kijkt ze ook bij elk raar dingetje, zoals een bultje sneeuw ofzo.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:39

trekt ze zich dan niet heel erg aan jou op? dat jij er al op gaat zitten van: " OHJEE, daar komt die hoek weer aan, ok, diep zitten, teugels strakker, been erbij!"
als ze erg gevoelig is, erg sensibel, dan kan het zo zijn dat ze zich voelt gesterkt in haar reactie doordat jij ook gespannen bent. het is een soort vicieuze cirkel. zij is ooit een paar keer moeilijk gaan doen in die hoek, daardoor ben jij daar extra bewust op geworden, als jij nu die hoek naderd dan heb jij in je achterhoofd dat vorige scenario al zitten, dit wil je voorkomen dus je gaat ( onbewust ws) aanspannen of geeft een andere reactie waarmee je jezelf probeert voor te bereiden op het kijkerig zijn van je paard en tegelijkertijd probeer je jezelf ook voor te bereiden op het geven van de goede hulpen om haar toch door die hoek te krijgen, deze reactie is voor een sensibel paard heel spannend want zij krijgt in principe spanning door van jou, zij krijgt een "zie je wel, het is echt eng, jij zegt het ook al"-gevoel waardoor ze weer moeilijk gaat doen in de hoek, jij krijgt hierdoor een "zie je wel, ik wist dat ze dat zou gaan doen"- gevoel omdat zij moeilijk is gaan doen in de hoek en de volgende keer dat je op die hoek afrijdt begint het hele riedeltje opnieuw.

je zou eens bij jezelf na moeten gaan hoe dat zit. wel eerlijk zijn ;) je kan het trouwens makkelijk testen, zet een koptelefoon op oid en ga een de muziek luisteren die je echt helemaal geweldig vind, muziek waarin je jezelf helemaal verliest. zing lekker hardop mee en ga voor mijn part proberen om terplekke een kur op muziek te verzinnen :D het maakt niet uit, als je maar lekker meegaat in de muziek. als je zo op gaat in de muziek dat je eigenlijk niet meer aan het rijden bent, alleen nog maar aan het zitten op een lopend paard :P dan let je ook minder op je omgeving, als je paard dan minder reageert dan kan jouw reactie een grote impact op haar zijn. een gesprek met iemand voeren die in het midden van de bak staat helpt trouwens ook wel eens. ik let dan ook nooit op ;)

wanneer je merkt dat haar reactie erg sterk afhangt van jouw reactie dan moet je je meer op het afleiden van jezelf gaan richten.
je kan dan bijvoorbeeld als je die hoek nadert het franse volkslied gaan zingen ( ken je het niet? tja goed nadenken dan! ;) ) of probeer met je tong je neus aan te raken, of probeer je te herinneren wat het eerste woord was dat je vanmorgen zei.
het zijn allemaal trucjes die werken op je zenuwstelsel, jij anticipeert op dingen waardoor je je al gaat spannen ( fight-flight verhaal) als jij je hersenen kan overtuigen dat er nu iets veeeeeel belangrijkers is om over na te denken, bijvoorbeeld hoe je achterstevoren paradepony spelt, dan fop je je eigen lichaam en creer je die spanning niet. het is hetzelfde principe als het bezig houden van je paard, voordat je ( of je paard) de kans krijgt om zo te reageren ga je iets anders doen.
let wel, zulke trucs werken alleen als het paard alleen erg sensibel, matig gespannen, of matig bang is. het paard moet namelijk nog wel een mate van interesse hebben in wat jij verteld ( en jij moet voor jezelf ook interesse hebben in jouw afleidingstrucjes) als het paard te bang is blijf ik bij mijn eerdere post, confronteren zonder dwang ( aka slaan enzo) en het paard zelf laten realiseren dat er niks aan de hand is.
ga maar na, jij gelooft ook eerder iets waar je zelf achter bent gekomen dan wat iemand je heeft verteld, zeker als het wat ongeloofwaardig klinkt. zelfde geldt voor je paard. laat haar er zelf maar achter komen, dan blijft het het beste hangen.
succes!
en sorry voor de lap tekst :o

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:59

Abeltje, misschien heb je wel gelijk. Het kan heel goed aan mij liggen. Ik doe zo goed mogelijk m'n best om de goede hulpen te geven op dat moment. En concentreer me daar op. Dus nu lekker ergens anders aan denken.

maar nog 1 vraagje (ook aan de rest). Hoe zit het dan bij het aangespannen rijden?

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:08

of moet ik dat ergens anders plaatsen
(ben nieuw hier)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:42

nee hoor

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 11:22

Oke, maar om dan even terug te komen op mijn vraag. Als ik inderdaad gespannen ben bij die zijde (ik heb helaas nog niet kunnen rijden) Hoe zit het dan met het mennen? Daar kun je toch geen invloed op haar hebben? (in ieder geval niet zoals bij het rijden)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:13

( ik ben geen menner, dus als ik rare dingen zeg, sorry :P )
maar het lijkt me dat je nog steeds je leidsels vasthebt, misshien zit je ook wel in een hoek waar je paard je nog kan zien ( paarden hebben bijna 360 graden zicht, op een klein deel precies achter hun na ) en ik weet niet of je stemcommando's gebruikt. maar je teugelvoering, stem en houding zijn allemaal dingen waar je onbewust te stemming mee doorgeeft. ik kan me voorstellen dat zulke subtiele dingen zeker doorkomen
voor een paard wat daar al heel erg op let.
je kan dus geen invloed op haar hebben met je zit of je benen, maar je hebt nog steeds invloed op haar. ook hier zou je haar en jezelf kunnen afleiden, op dezelfde manier als onder het zadel. zing een liedje, voer een gesprek. ik ken iemand die deed alsof ze moest niezen, haar paard lette dan op haar en niet op de gekleurde balken waar ze zo bang voor was. ik ken iemand die opera draaide op een cd-speler om zichzelf af te leiden en spanning weg te laten vloeien. ( het is ontzettend leuk om iemand door de bak te zien rijden, heerlijk ontspannen, terwijl ze keihard "valenciaaaaa" meezingt :D )
ook achter je paard heb je nog steeds invloed. misschien dat je achter een paard meer met stem moet werken, maar ik ben geen menner dus ik weet niet hoe dat in de praktijk werkt.
maar goed, dezelfde principes gelden: als je jezelf afleidt voordat je in een spannend gebied komt dan geef je een ander signaal door aan je paard. "ik ben niet gespannen, ik let er niet eens op, ik ben zelf met iets heel anders bezig dat duidelijk veeeel belangrijker is dan dat andere ding. dus jij hoeft er ook niet bang voor te zijn".

voor te zijn".