Tijdje nageefelijk, dan problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaaaaaaaag

Tijdje nageefelijk, dan problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 23:37

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat jullie nog wat advies voor me hebben... Ik rij een paard dat grand prix heeft gelopen, hij heeft 3 jaar stil gestaan en is een paar keer door hobbyisten gereden..

Ik zit met hetvolgende probleem, ik krijg hem heel mooi nageefelijk, maar als ik dan n 20 minuten rijd dan denkt hij op n punt in de bak van 'bekijk jij het maar ik ga niet meer links, ik ga naar rechts' en buigt dan in een keer af, k heb hem nogmaals laten nakijken en het zit niet in zn rug, hij heeft een aangemeten zadel en een aangemeten bit.

Als hij dan in een keer buigt rent hij weg, vang ik hem op zet ik hem terug op de volte en na n rondje op hetzelfde punt doet hij het weer.. Ik heb al met zweep geprobeerd te corrigeren, hij reageert niet op been, niet op spoor helemaal nergenst op..

Hebben jullie tips?

papagroom

Re: Tijdje nageefelijk, dan problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:56

Dit soort dingen liggen nooit aan t paard maar altijd aan de ruiter....het paard is waarschijnlijk gewoon erg slim...goed oefenen met een gedegen instructie is de oplossing....suc6

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 23:57

edit: ik les 3x per week bij n voormalig ZZ zwaar ruiter en ook die komt er niet uit..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:01

sory hoor dit is niet aanvallend bedoeld,maar een goede coureur hoeft geen goede monteur te zijn.maw het nivo van een ruiter zecht niets over zijn nivo van lesgeven en opsporen van foutjes.

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:09

Daar heb je gelijk in, was trouwens ook niet als een aanval bedoelt :)..

We gaan hard trainen :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:23

Hoe lang is het paard nu alweer aan het werk? Drie jaar stilstaan doet een hoop met conditie en spieropbouw, je kunt niet direct verwachten dat een paard dan meteen weer op z'n hoogst behaalde niveau presteert. Kan het zijn dat je misschien (onbewust) te snel te veel vraagt omdat je zulke hoge verwachtingen hebt van het paard?
Ik vind 20 minuten vol aan het werk best een prima tijd voor een 'gemiddeld paard' dat wat moet presteren. Tel daar 15 minuten warm rijden en 15 minuten cooling down/uitstappen bij en je zit al bijna aan een uur. Met effectief rijden en oefeningen kan dit al voldoende zijn om je paard te trainen en soepel te houden.

Het is vanachter een schermpje en met maar een paar zinnen informatie onmogelijk om in te schatten of gewoon geen zin meer heeft en gaat lopen miemelen, of serieus z'n grens (fysiek of mentaal) bereikt heeft op dat moment. Twee verschillende mogelijkheden die een heel andere aanpak vereisen... Denk dat jij de enige bent die daar echt antwoord op kan geven.

Buiten het rijtechnische gedeelte is het ook niet vanzelfsprekend dat een aangemeten zadel goed ligt, is het pasgeleden nog gecontroleerd? Een paard dat stil heeft gestaan en vervolgens weer opgepakt wordt kan echt heel snel veranderen qua bespiering, waardoor een zadel dat twee maanden geleden nog prima lag nu misschien wel eens voor blokkades kan zorgen. Is trouwens zeker geen aanval of iets, maar puur bedoelt als extra check... heb het al vaker meegemaakt dat een paard met een zadel dat écht paste volgens de eigenaar en volgens de zadelmaker een paar maandjes later toch niet meer goed lag, en dat dat de kern van alle problemen was.

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:30

Nou het zadel is 1 week oud haha.. ik rij hem nu al 7 maanden en eerst heel rustig en niks vragens (stap draf galop) en nu natuurlijk wel iets meer, hij geeft nu na, we wijken, travere, appuyeren.. maar dat is alleen om hem afwisseling te geven.. hij wil ook heel graag voor je werken en doet alles.. alleen dit niet :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:32

misschien verzuurt je paard wel en gaat ie daarom in de staak , dat is iig het eerste wat er bij mij opkomt.
Dus kort en bondig trainen en proberen het staak moment voor te zijn dus hard werken een wat kortere tijd en dan vanzelf uitbouwen.
Anders even na laten kijken of je paard toch niet iets naar insuline resistentie neigd?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:32

Heb je dit al eens op film gezet?
Soms kan dat helpen om goed te analyseren wat er gebeurd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:33

Ik zou ook denken dat 20 min nageeflijk rijden erg lang is, het gedrag van het naar rechts gaan terwijl j links wil is al een aanwijzing het paard geeft aan dat hij ongemak heeft, dus het zal al eerder aan gegeven hebben met b.v schudde dat hij last heeft van zijn spieren. Dus leer te luisteren naar het dier, zwiepende staarte en schudde uit breken zijn allemaal signalen die jij als ruiter moet leren herkennen, zeker een zz ruiter zou jou moeten kunnen helpen, anders eens een andere lesgever zoeken die wel wat meer inzicht heeft hoe en waarom een paard zo reageert

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:36

idd het is steeds de fout van de ruiter, en zeker met zo'n hoog opgeleid paard kan je daar al wel zeker van zijn, maar waar zit de fout?
Ik kan jullie natuurlijk niet zien rijden van hier achter mijn pc scherm, maar je schetste een voorbeeld, je was op de grote cirkel aan het rijden en ineens wil je paard de andere kant op en hij vertrekt , jij zei dat jouw reactie was dat je hem terug de volte op stuurde en dat je dan trachte hem daarop te houden maar bij exact hetzelfde punt ongeveer vertrok hij weer , en weg was hij weer.
jij zegt hij luisterd niet naar mijn been, en ook niet naar mijn zweepje.
Nogmaals ik kan je niet zien rijden en ga hier enkel voort op jouw voorbeeld en hetgeen je zei.
Wel jij hebt jouw paard ook niet echt een correctie gegeven, het terug naar de volte sturen is echt geen correctie, daar leert jouw paard zeker niet mee dat hij in de fout was, ik veronderstel dat je hem wel een tikje zult gegeven hebben maar ook dit is niet rechtstreeks wijzend naar zijn fout.
Als je corrigeert moet de correctie heel duidelijk de fout overherstellen dus eigenijk net iets meer terugzetten dan dat hij uitweek.
Je had hem dus beter even gewoon stilgezet, even de schouder terug gezet, tegenovergesteld aan zijn uitwijken, en dan weer verder rijden op dezelfde volte, en dit op een manier alsof er niets gebeurt is, dus nooit boos worden , nooit harder worden.
Dus corrigeren en gewoon weer verder, meer niet.
Dit is de tip die jouw instructeur had moeten geven volgens mijn visie.
En idd het niveau van rijden heeft echt niet maar ook helemaal niets met het nieveau van lesgeef kwaliteiten te maken.
Ik zou je dus ook aanraden maar weer eens op zoek te gaan.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:53

Misschien focus je te veel op nageeflijk rijden langs voor en niet genoeg vanuit de achterhand. Die 'professors' kunnen dat beu worden en dan gewoon zeggen, bekijk het maar. Dus ik zou veel overgangen gaan rijden, figuren en wendingen en zorgen dat ik heel goed leer hoe met mijn benen te rijden, handen zijn maar 'richtingaanwijzers'... Misschien doe jer er gewoon te veel mee??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:54

Zet het eens op film wat je paard precies doet, word het misschien wat gemakkelijker om advies te krijgen van mensen die er verstand van hebben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:02

Is het bij steeds dezelfde oefening (dus een volte), na steeds dezelfde tijd (totaal 20 minuten gelopen) of na steeds dezelfde hoeveelheid nageeflijk lopen? Of steeds op de zelfde plek in de bak?

Kan moeheid een rol spelen (mijn paard loopt na ong 15 minuten (hij heeft eerst 5 a 10 minuten aan de longe gelopen en dan na 15 minuten rijden) als ie even lange teugel krijgt uit zichzelf naar de kruk met als doel mij af te laten stijgen. Na 5 minuten rijden bijv doet hij dat niet. Hij begint dus moet te worden en zegt eigenlijk: baas ik vindt het mooi geweest. Laat zich raden dat ik er niet in trap en hem weer even terug aan het werk zet en dat IK daarna bepaal wanneer ik afstijg (en waar :P want voor afstijgen heb ik geen kruk nodig)

Kan verzuring een rol spelen, dus is het na verloop van dezelfde tijd nageeflijk lopen, ( dus lange teugel -tijd...) of is het altijd op dezlfde volte de zelfde kant uit...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:33

gaat t al beter?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:21

misschien afwisseling goed?
Een keertje springen, naar het bos, meertje/strand?

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:40

Hallo,

Maak het links voor hem aantrekkelijk.blijf nog wel op rechts rijden
Leg dingen neer ,die uitdagend voor hem zijn om naar te kijken
Zo wordt hij even afgeleid en is het ook geen must om op links te
moeten gaan rijden.Het moet spontaan gaan ,zonder dwang,zonder sporen
en zonder zweep .Je weet niet hoe er daarvoor gereden is door je hulpjes.

Succes en ik hoor graag van je of dit werkt!

groetjes van Diane(Trust5)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:46

Veel verschillende oefeningen rijden
Dus zorgen dat hij let op de oefeningen en geen tijd heeft om zijn stoute plannen uit te voeren