Nieuwe topper gevonden: manegepaard Wally @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuwe topper gevonden: manegepaard Wally @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:00

Nadat alweer zo'n 1,5 jaar geleden mijn vorige toppertje Jasperina weg ging, heb ik een tijd verschillende paarden gereden waar ik toch niet echt een klik mee vond, zoals ik dat met Jasperina wel had gehad. Tot ik opeens op Wally ingedeeld stond: Hét beginnerspaard van de manege. Sloom, braaf (eigenlijk het totale tegenovergestelde van Jasperina die vooral hárd wou altijd en van elk geluidje aan de kletter ging), en als ik hem zag lopen vond ik hem zelfs altijd een beetje 'lomp'.. Ik baalde er stiekem een beetje van en dacht nouja 't beste dr maar maken dan dat uurtje. Maar nouja, Wally bleek dus niet alleen het slome beginnerspaard, want er zat veel meer in........

Wally is een ruin van ergens in de 20. En ik hoorde laatst dat hij in het verleden Z gelopen heeft. Er zit dus ook inderdaad wel meer in. Soms is Wal liever lui dan moe, en hem actief maken is dan ook waar ik nu vooral mee bezig ben, samen met zijn linkergalop, waar hij ook moeite mee heeft. Maar ik ben sowieso eigenlijk wel erg trots op hem, aangezien hij echt al járen manegepaard is, en toch nog goed op hulpen reageert en netjes kan lopen :j De lessen die ik met hem rijd (1 keer per week) zijn ong. L niveau, en ik ben van plan als ik meer tijd heb daarnaast ook af en toe een privélesje met hem te gaan doen. Ik rijd hem nu trouwens bijna zo'n half jaartje denk ik.

De foto's zijn van het inrijden van mijn wedstrijd van zondag: de F8b. De foto's geven een béétje een verdraaid beeld, aangezien hij in de lessen nu al stukken actiever is inmiddels. In onze inrijbak is alleen nogal weinig ruimte (lees: klein bakje + veel kleine pony's die ik moet ontwijken) dus hem actief maken is daar nog een extra uitdaging ;) Mag eigenlijk geen excuus zijn, maar het maakt het wel moeilijker om overgangen te rijden als er steeds een klein ponytje voor je neus zit. Foto's van de proef heb ik niet, aangezien mijn fotografe toen zelf moest rijden :))

Eigen verbeterpuntjes:
- niet altijd maar naar die knappe vent onder me kijken
- onderbenen op zijn plaats houden
- Handen stiller en beter contact blijven houden
- Rechtop blijven zitten (niet inknikken in m'n heup en niet naar voren vallen)

1. instappen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. En na de proef lekker uitstappen :)
Afbeelding

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:12

Heee daar is ons Wally :P
Ziet er leuk uit hoor! Let idd op je voetjes, niet afsteken van je paard en hakken omlaag en je handen, dragen en naast elkaar (oh wat komt dat toch bekend voor hihi :P)..

En miss kan je volgende keer proberen om in de nieuwe rijhal in te rijden? Heb ik deze wedstrijd (en vorige wedstrijd) ook gedaan, en gaat een stuk fijner :D

Anoniem

Re: Nieuwe topper gevonden: manegepaard Wally @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:15

Ja daar dacht ik ook al aan ja, nieuwe rijhal. Ga ik volgende keer ook maar eens doen :) Was steeds best laat de afgelopen keren, dus dan had ik weinig tijd meer om helemaal heen en weer te gaan :P

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:11

Daar is m'n oude carrousel paardje <3
Wally is/wordt dit jaar 20, hij heet officieel Jersey ;)

Inderdaad je tenen mogen wat verder naar binnen, probeer je knieen wat meer in het zadel te draaien, dan gaat het al een stuk beter. En je handen wat hoger dragen boven de schoft, gaat Wal ook lekkerder op nageven. Wat ik op de foto's denk te zien mag je in je rug wat meer opstrekken waardoor je ook wat rechter zit.

Succes met de komende wedstrijden en geef Wal maar een lekkere knuffel van me.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:22

Ik zie een paard met weinig impuls en een ruiter met veel te lange teugels. Verder hang je veel naar links.
Helaas vind ik dit geen L niveau. Ik weet het, het is altijd moeilijk met een manegepaard. Probeer hem meer voorwaarts te rijden en echt de teugels korter.

SLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:44

Wat een mooi paard ten eerste!
Voor het naar voren vallen kan je proberen om je bekken naar achteren te kantelen. Maar niet met je bovenlichaam mee kantelen want dan ga je te veel naar achter leunen. verder kan je je handen hoger boven de schoft dragen, je kan dit bijvoorbeeld oefenen door glaasjes water vast te houden!

JusMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:47

idd moeten je teugels iets korter, maar verder leuk paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:03

Thanks voor de reacties!

@ JoycexLynn12: Dit was inrijden in de inrijbak zoals in m'n OP staat ;)

@ sparretje: Haha wat leuk! Waarom hebben ze hem in vredesnaam Wally genoemd dan? Vind Jersey toch echt mooier :=

@ nicole3939: Jouw mening. Ik had het ook meer over het niveau van de les waar ik in rijd, qua waar we daar mee bezig zijn. En zoals je ook had kunnen lezen: Ik ben bezig met de impuls, maar in dat kleine bakkie gaat dat niet zo fijn. Ik kan nooit foto's bij m'n les laten maken, anders kon je zien waar we eigenlijk nu zijn qua impuls :)

@ de rest:

Over de lange teugels: Ik heb de neiging in m'n handen te ontspannen ipv meer in mijn armen, waardoor de teugels snel door mijn handen glijden.

En over het naar voren vallen: Ik kan me beter concentreren als ik naar beneden kijk, waardoor ik dus ook naar voren val. Ben daar ook erg mee bezig nu :) Maar dan gaan andere dingen weer minder omdat ik dan niet alles tegelijk kan. Is dus een beetje lastig, maaar i'm working on it :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:18

Ik heb gelezen dat je in een kleine bak rijdt, en dat je in jouw les op l-niveau rijdt. Helaas zijn de regels op HAW zo dat we het moeten beoordelen aan de hand van de foto's die jij plaatst :)
Dus op deze foto's dit commentaar.

Edit: ik bedoelde in mijn 1e bericht dat je naar rechts hangt ipv links

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:24

Ik stuur je even PB, gaat anders offtopic :)

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:46

Juul schreef:
@ sparretje: Haha wat leuk! Waarom hebben ze hem in vredesnaam Wally genoemd dan? Vind Jersey toch echt mooier :=

Tja, ik geloof dat ze de nieuwe paarden tegenwoordig gewoon hun eigen naam blijven geven, maar een aantal jaar geleden werden alle nieuwe paarden omgedoopt. Het verhaal achter de naam Wally heeft met de vorige eigenaar te maken, als je het wil weten moet je me maar een PB-tje sturen ;)

Rozamarijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:17

Voor een manege paard loopt hij lekker laag lang en ontspannen :) :)

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:21

voor een manegepaard netjes, maar officieel is dit niet eens B niveau, dan willen ze echt meer activiteit en een constantere aanleuning zien, dit is hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:26

Thanks :) Maar jullie lezen allemaal niet. Ik zeg dat wat we in de lessen doen L-niveau is. Dit was gewoon een beetje losrijden (wat dus al amper lukte) in een klein rotbakje :) En ik weet ook dat hij op deze foto's niet loopt zoals in de L verwacht zou worden, maar daarom staat er ook bij dat het om de lessen gaat.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:05

leuk paardje...commentaar is al gegeven ;) verder niets aan toe te voegen...is dit in een manege in assen delft toevallig? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:26

Thanks, en ja klopt de Delft in Assendelft :)

tsjebbe18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:28

Knap paardje !

alleen je moet wel je voeten naar beneden doen, ziet er mooier uit !