Het grote Hakken uitdrukken, benen stil houden probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Het grote Hakken uitdrukken, benen stil houden probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:12

Tja, volgens mij is dit onderdeel niet erg onbekend :+
Ik ben dus ook iemand die moeite heeft om mijn benen stil te houden. Ik ben me soms niet bewust
dat ik aanspoor, of in ieder geval mijn benen beweeg.

Ook kan ik mijn hakken in de draf, niet goed uitdrukken, en dan bedoel ik vooral bij het lichtrijden.,
doorzitten gaat nog wel, en bij stap en galop gaat het gewoon goed, alleen op de één of andere
manier wil het moeilijk in de draf.
En wat ik ook probeer, mijn benen zijn best moeilijk onder controle te houden. Nou wou ik dus vragen
of iemand van jullie goede tips hebben, en mij misschien kunnen helpen.
Kan het misschien zijn dat ik gewoon mijn benen/voeten niet goed kan aanspannen? want ik heb precies
hetzelfde met mijn handen. Ik kan er geen druk op leggen en heb daarom ook speciale antie slip teugels,
omdat mijn teugels gewoon uit mijn handen glippen. Ik kan dus ook geen scherpe been hulp geven, dat lukt
me gewoon niet en heb er echt de kracht niet voor. Kan dat er dus iets mee te maken hebben?

Ik ben er dus druk mee bezig, en hoop met een paar slimme/goede tips nog veel eerder van dit vervelende
probleem af te komen! En zal van de week even mijn instructie raadplegen! :D

Maar ik hoor het graag, ervaringen en tips zijn dus héél erg welkom!

annebe

Re: Het grote Hakken uitdrukken, benen stil houden probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:16

Tja... Daar gaan we weer met het hakken uitdrukken en benen stil houden!
hakken uitdrukken geeft extra spierspanning en zet een aantal andere schanieren in je lichaam die essentieel zijn voor de doorlaatbaarheid op slot.
Benen stil houden? Ten op zicht van wat?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:19

annebe schreef:
Tja... Daar gaan we weer met het hakken uitdrukken en benen stil houden!
hakken uitdrukken geeft extra spierspanning en zet een aantal andere schanieren in je lichaam die essentieel zijn voor de doorlaatbaarheid op slot.
Benen stil houden? Ten op zicht van wat?

hoe bedoel je dat precies?

als ik denk wat jij bedoelt te vragen; Ik beweeg ze, niet specifiek drijven, maar ga zegmaar met de beweging mee en lijkt
op aandrijven, terwijl ik amper de buik aan raak. Ik heb er dus moeite mee om mijn been gewoon er aan te houden bij het
lichtrijden, zonder dat mijn benen (voeten) 'rondjes' gaan draaien. :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:25

Ik lees mee want ik heb het probleem ook. Zo erg dat ik me aan mezelf erger :o

Wat bij mij wel een heel verschil maakt is wat voor zadel erop ligt.. en dan met name hoe groot de wrongen zijn.. Ik denk dat bij mij m'n moeheid (CVS) ook een deel mee speelt. Hoe erger ik moe ben hoe minder ik m'n benen stil kan houden..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:26

Ik lees even mee, heb precies hetzelfde probleem. Zijn er al heel druk mee aan het oefenen, aantal keren zitlessen gehad wat ook super bevallen is, maar daarmee voorkom je dit probleem natuurlijk niet.
Ik heb ook de neiging om mijn benen af te steken als het paard op het tempo loopt zegmaar wat ik wil (dus voorwaarts) dan steek ik mijn benen af en dat moet dus niet. Maar wat bij mij goed werkt is mijn kuiten áltijd tegen het paard aanhouden en als je wilt dat hij/zij voorwaartser moet, dan kuit geven (hak iets naar beneden doen, dan spant je kuit automatisch aan) en nu gaat het (meestal :Y)) stukken beter :).

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:34

misschien is het een idee om een xtje touwtjes aan je beugels te doen. dan maak je die touwtjes vast aan de singel. (zo blijven je benen beter op de plek) en dan kun je ondertussen aan je hakken gaan werken. sorry ik weet niet precies hoe je dat aan moet pakken :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:34

Ik meld mij ook, ik kwam er gisteren achter dat mijn benen een eigen leven leiden. Het is soms erger, soms iets minder. Ik ging er eens op letten, ik probeerde mijn knieën naar beneden te drukken, hakken uitdrukken -toen kreeg ik kapstokken- en vanuit mijn knieën te gaan staan.
Ik voel soms mijn voeten ook allerlei kronkels maken, ik knijp mee ofzo...
Goed dat dit topic centraal is, want ik weet mij er zelf geen raad mee. Heb expres stevige schoenen aan met chaps, heb zelfs zo'n lange zeemlaag geprobeerd maar daar zit ik helemaal beroerd mee.
Je moet eigenlijk je benen toch aanknijpen, een druk er opleggen maar ook niet te hard... En ontspannen gaan zitten, ook dat probeer ik maar ik val naar voren en mijn bekken kantelen dan voel ik een druk in mijn rug...

Overigens krijg ik binnenkort zit/houdingles van mijn instructrice, die gaat mij dan eens kritisch bekijken ^^

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:34

marloesxx schreef:
misschien is het een idee om een xtje touwtjes aan je beugels te doen. dan maak je die touwtjes vast aan de singel. (zo blijven je benen beter op de plek) en dan kun je ondertussen aan je hakken gaan werken. sorry ik weet niet precies hoe je dat aan moet pakken :o

geeft niet, alle kleine beetjes helpen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:38

Vandaag weer zitles gehad aan de longe zonder teugels in de handen wel nog op zadel mogen zitten. Benen mooi aanleggen en hakken naar beneden drukken en voeten naar binnen draaien. Dan komen de kuiten aan het paard. Voordeel van regelmatig zitles is dat je 100% op je zit kunt concentreren in stap, draf en galop. TEvens voel je precies goed je zwakke en sterke kant (voorkeurskant) Volgende week gaan we zonder zadel aan de slag want het gaat goed genoeg.Dus tip: zitles nemen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:47

[pien_2010] schreef:
Vandaag weer zitles gehad aan de longe zonder teugels in de handen wel nog op zadel mogen zitten. Benen mooi aanleggen en hakken naar beneden drukken en voeten naar binnen draaien. Dan komen de kuiten aan het paard. Voordeel van regelmatig zitles is dat je 100% op je zit kunt concentreren in stap, draf en galop. TEvens voel je precies goed je zwakke en sterke kant (voorkeurskant) Volgende week gaan we zonder zadel aan de slag want het gaat goed genoeg.Dus tip: zitles nemen.

tja, maar zonder zadel heb ik er geen last van. alleen met zadel en dan allen in draf vooral het lichtrijden :D
maar een zitles kan inderdaad geen kwaad :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:58

Ik schuif ook wel eens met mijn knieeen over de wrong heen (geen hele grote wrong) zo erg is het, heb jij dat ook TS? want op je foto's lijkt er niet veel aan de hand?!

Ik heb nog een lange weg te gaan. Helaas lost zitles ook niet alles in 1 keer op.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:04

Wat belangrijk is, is dat je goed DRUK op je stijgbeugel houdt. En dat klinkt makkelijker dan het is! Want als je goed druk wilt houden, mag je niet knijpen met je knie of bovenbeen, want dan lukt het al niet meer. Bovenbeen en knie dus ontspannen, druk op de stijgbeugel en een lichte vormspanning op je onderbeen. Desnoods tijdelijk met een iets kortere beugelriem rijden, weer langer maken als het beter gaat! En je kunt ook eens een stukje je zadel bij de boom vastpakken, jezelf diep in het zadel trekken en dan je benen/hakken uitdrukken. Daarna je hand langzaam loslaten en proberen dezelfde beenhouding vol te houden. Moeilijk!! Maar zeker mogelijk! En bedenk je dat je 'veerpunt' in je enkel moet komen te liggen. Je enkel moet veren zodat die een deel van de schokken opvangen, waardoor je been stiller kan blijven liggen.
Succes!!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:31

ik lees hier ff mee, heb namelijk het zelfde probleem

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:50

Ik heb niet alles gelezen, dus als ik in herhaling val, mijn excuses, maar mijn instructrice zegt mij altijd laat je knie zakken. Ze heeft iets tegen 'hakken uitdrukken', omdat je dan je voet naar voor duwt en zo automatisch je been uit balans brengt waardoor het moeilijk is om het stil te houden. Dus probeer dat eens, daardoor komt je hak automatisch lager, maar op de juiste plaats en blijft je been stiller liggen!

succes

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 15:56

dankjullie, ik zal de gegeven tips proberen!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:54

Ik volg ook even mee,
heb in een vorige les gemerkt dat ik ook mijn benen niet echt stil houdt,
dat viel mij op toen ik op een érg gevoelig paardje reed (wat er vandoor begon te gaan bij de minste beenhulp)

piefpafpof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:22

niet klemmen met je bovenbeen en je buikspieren aanspannen, bekken kantelen en je onderrug ontspannen. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:27

piefpafpof schreef:
niet klemmen met je bovenbeen en je buikspieren aanspannen, bekken kantelen en je onderrug ontspannen. :)

Bedoel je enkel niet klemmen met je bovenbenen maar wel je buikspieren aanspannen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:34

Ik heb sinds kort trouwens een nieuw zadel, plus andere stijgbeugels en kwam er achter dat mijn beugels veel te lang waren :=
heb ze nu 3 gaten korter gedaan en ik hield mijn benen gelijk veel stiller en mijn hakken kon ik gewoon naar
beneden drukken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:37

Het klinkt misschien heel stom maar ik heb gemerkt dat het zadel ook een verschil maakt. Ik heb zelf ook niet van die stille benen en hakken uitdrukken sta ik nooit zo bij stil maar als ik in mijn Wintec Isabell Werth zadel zit dan wordt ik gedwongen mijn hakken uit te drukken en heb ik ook geen wiebelende benen. Dat zadel is, zoals "sherwood" zei, echt een zitprothese. Daar kan je niet fout op zitten of wiebelen of wat dan ook.
Mijn andere black country zadel (ook een dressuur) zit echt niet zo, daarop wiebel ik wel met mijn benen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:43

ik had eerst een Br dressuur zadel, zat als een plank, geen steun en kortom vreselijk zadel.
nu een fryso zadel, heerlijk zadel! en met een ietwat gedwongen zit. had alleen mijn beugels te lang :=

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:46

Hakken uitdrukken is niet noodzakelijk. Laat je voeten gewoon ontspannen rusten in je stijgbeugels. De ene ruiter zijn voet zal verder doorzakken dan de andere ruiter zijn voet. Heeft te maken met de lengte van de achillispees. Het is niet de bedoeling dat je echt gaan gaan duwen op die beugels om je hielen naar beneden te krijgen. Dan creëer je juist ongewenste spanning in je benen.
Voor benen stilhouden heb ik niet meteen een tip.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:13

- Beugels lang genoeg (zo lang mogelijk)
- Bij het lichtrijden zorgen dat je bij het staan je hakken naar beneden drukt ipv je opdrukken op je tenen.
- Ontspannen!!!
- Zitles (totdat je benen er vanaf vallen :P)
- Neem een vreselijk strenge instructrice!!

Bovenstaande tips hebben mij onwijs geholpen. Het is bij mij nu zo in m'n hoofd gestampt, dat ik mijn voeten niet meer 'verkeerd' kán houden. Zodra ik opstap zitten mijn voeten goed. Als ik lang niet gereden heb, heb ik daar het meeste spierpijn. Het zit er zo ingedrild. Niet dat ik gespannen mijn voeten naar binnen draai en uitduw, maar dat is gewoon de houding die ik heb geleerd. Oftewel, neem een hele vervelende, goede instructrice die je gewoon steeds weer verteld wanneer je je teveel aanspant of je hakken niet uitduwt. Goede zitles werkt ook heel goed!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:23

Ik heb er ook last van, vandaag tijdens de les zonder beugels gereden. Je merkt echt direct verschil want dan moet je wel op je zit letten om er niet af te vallen. En zo leer je het wel het beste. Je benen goed klemmen aan het lichaam van je paard en je benen mooi lang houden!

Succes

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:41

Misschien leg je je benen niet goed aan het zadel. Dit is/was bij mij vooral het probleem. Als ik er nu op let dat ik mijn benen 'goed leg', dan bewegen mijn benen ook meteen een stuk minder.
Mij is uitgelegd dat je naar voren moet leunen (steunen op je handen) en dan je benen naar achter doen, en dan je benen naar voren laten schuiven totdat ze op de goede plek liggen. Op die manier ligt je been goed aangesloten aan het zadel, en zullen je benen veel minder bewegen. Beetje onduidelijk uitleg, ik hoor het wel als je het niet snapt.