Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samantha374

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:05

Hallo bokkers :D.
Ik heb net te horen gekregen dat ik 3 paarden mag gaan inrijden ( wel rustig aan een voor een natuurlijk).
En een paardje doorrijden ( dus verder inrijden XD)(dit kan pas over een maand, omdat we niet zeker weten of ze drachtig is ja of nee)
Maar hoe kan ik het inrijden het beste aanpakken?

x.

p.s. ik weet niet of dit goed staat :S

Sabinee__

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:06

Als je niet weet hoe je het moet doen, doe het dan vooral niet en laat iemand met verstand het doen.
Of laat iemand met verstand je HEEL goed begeleiden, maar ga niet zelf aankloten met tips van bokt.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:07

Ik kan wel inrijden, want dat heb ik al gedaan met een ander paardje.
Maar ik wil gewoon een goed begin maken.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:09

Tja, er zijn wel 1001 manieren. Ik vind langelijnen een goed begin, veeeeeeeeeeeeeeeel grondwerk, longeren en daarna vooral veel buitenrijden een goede manier.
Maar ik gok dat de 10 posters na mij een totaal ander idee hebben.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:10

haha ok in ieder geval bedankt!

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:10

Als je niet weet waar je moet beginnen, zou ik al helemaal begeleiding zoeken. Het is niet beschamend oid om hulp te zoeken, want het inrijden van een paard is de basis van hoe het paard de rest van zijn leven zal lopen..
Maar als je een tip wilt : Begin met longeren, rustig poetsen, etc.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:38

Let er alstjeblieft op dat een paardje inrijden, echt een heel belangrijk punt is voor de rest van het leven voor het paard. Verpest je het met het inrijden, verpest je het paard! Neem alstjeblieft les, goede begeleiding of wat dan ook. Ga niet zelf aan de slag. Zeker weten niet!
Een paard inrijden is niet er op gaan zitten en maar wat proberen. Het is echt het opvoeden van het paard. Begin eerst aan de longeerlijn. En met lange lijnen werken. Doe het rustig aan!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:59

Doe het rustig aan, veel grondwerk, super goede begeleiding, want zoals hierboven al is aangehaald, het is essentieel om goed te starten voor het paard, MAAR het allerbelangrijkste is JOU VEILIGHEID!!! Vergeet dat niet in al je enthousiasme!! Beter bange pier dan dode pier!!!

succes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:14

Goede afspraken maken,duidelijk stellen wat hij Absolut niet mag, voor de rest wel mag, niet iets dwingen maar consecwent uitnodigen wat hij eigenlijk moet doen , laten doen zonder dwang zodat hij het leuk gaat vinden, stappen is stappen, draven is draven galop is galop, niet veranderen in je aanwijzingen van hup kom op schiet op, nee steeds de zelfde aan wijzingen, een spelletje van maken.

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:26

als ze nog ingereden moeten worden zou ik eerst longeren met zadel erop. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:00

Je bent 13j, dit is niet iets dat een 13jarige kan gaan doen.
Alles maar dan ook alles wat je bij het opleren doet zal je paard opnemen, dus ook de verkeerde dingen, uiteraard kan je nadien dingen corrigeren, maar das veel moeilijker en je kan de harde schijf niet wissen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:20

Er zijn zoveel goede begeleiders in onze omgeving, dat dat geen probleem moet zijn.
Staan de paarden die je wil gaan rijden daar aan het kanaal.

Verder vind ik de opmerking van aeolusnr1 not done, een 13 jarige kan het prima met beetje begeleiding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:31

Ik bekend, ik heb op mijn 17 zelf mijn eigen paardje beleerd. Een tinker merrie van 3 een half. Ik had nog nooit een paard geleerd, en ik was ook geen topruiter....

Maar toch deed ik het. Ik was al een jaar aan het voorbereiden. Ik heb er meerdere keren achteraan gehangen. Maar letterlijk. Longeren? Zei longeerde mij.... Maar toen kwam er een moment dat ik dacht: We zijn er klaar voor. Lesgeefster met ervaring geroepen en hop. We zijn begonnen, de basis zat erin. Stap, draf en linkergalop in een vorm van... Haar op de wei gesmeten voor 2 maand, en opnieuw begonnen met een andere lesgeester. De vorige kon me niets meer bijleren...

En nu? We worden regelmatig beloond met een 7, 8 of 9 voor drafwerk. De stap en galop ligt ook meestal ook beloond met 7. Ik moet toegeven. ik heb veel fouten gemaakt... Maar omdat ik het mijn eigen merrie was, en ik het zelf deed, heeft ze ze mij ze ook allemaal vergeven.

Ik weet nu dat alles mogelijk is, maar je hebt een goede lesgeefster nodig.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:42

aeolusnr1 schreef:
Je bent 13j, dit is niet iets dat een 13jarige kan gaan doen.
Alles maar dan ook alles wat je bij het opleren doet zal je paard opnemen, dus ook de verkeerde dingen, uiteraard kan je nadien dingen corrigeren, maar das veel moeilijker en je kan de harde schijf niet wissen.

Ik vind dat een 13-jarige wel een paard kan opleren mits begeleiding. :j

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:09

je kan het zowiezo niet alleen, je moet er wel hulp bij hebben. begin eerst met grondwerk, longeren, hoofdstelletje en dekje, daarna zadeltje...en als het paardje daaraan gewend is kan je een stapje verder gaan, hangen, opstijgen en stukje wandelen met iemand ernaast.. voorlopig eerst aan de longeerlijn. bind een halstertouw rond de nek zodat je niet perongeluk in de mond trekt.
veel succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:37

DeMolenhoek schreef:
Ik bekend, ik heb op mijn 17 zelf mijn eigen paardje beleerd. Een tinker merrie van 3 een half. Ik had nog nooit een paard geleerd, en ik was ook geen topruiter....

Maar toch deed ik het. Ik was al een jaar aan het voorbereiden. Ik heb er meerdere keren achteraan gehangen. Maar letterlijk. Longeren? Zei longeerde mij.... Maar toen kwam er een moment dat ik dacht: We zijn er klaar voor. Lesgeefster met ervaring geroepen en hop. We zijn begonnen, de basis zat erin. Stap, draf en linkergalop in een vorm van... Haar op de wei gesmeten voor 2 maand, en opnieuw begonnen met een andere lesgeester. De vorige kon me niets meer bijleren...

En nu? We worden regelmatig beloond met een 7, 8 of 9 voor drafwerk. De stap en galop ligt ook meestal ook beloond met 7. Ik moet toegeven. ik heb veel fouten gemaakt... Maar omdat ik het mijn eigen merrie was, en ik het zelf deed, heeft ze ze mij ze ook allemaal vergeven.

Ik weet nu dat alles mogelijk is, maar je hebt een goede lesgeefster nodig.

waarom een lesgeefster? en geen lesgever? ;) :D :D inderdaad alles is mogelijk. met goede begeleiding. +:)+

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:40

Ik heb er toen heel veel over gelezen en gehoord. Ben begonnen met paarden longeren was in het begin ook geen makkie omdat ze het niet snapten. Maar ik kreeg begeleiding van iemand die het vaak heeft gedaan en nu doe ik het dus samen met haar!

maar pas op hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:44

Als je niet weet hoe je het aan moet pakken zou ik er zeker niet zonder begeleiding doen.
Zou eerst eens beginnen met grondwerk en enkele en dubbele lijnen en dat allemaal zonder bit, want zolang het dier niet weet wat jij van hem wil zou ik er geen bit in hangen.
Ook neem de tijd en doe het stap voor stap, leg eerst het enen uit en begin dan pas aan de volgende oefening.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:45

ik zou het alleen onder begeleiding doen en niet zelf gaan rommelen je maakt nl snel fouten of je leert verkeerde dingen aan. als je het niet op de juiste manier doet zit je straks met een verpest paard

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:48

midgie schreef:
Als je niet weet hoe je het aan moet pakken zou ik er zeker niet zonder begeleiding doen.
Zou eerst eens beginnen met grondwerk en enkele en dubbele lijnen en dat allemaal zonder bit, want zolang het dier niet weet wat jij van hem wil zou ik er geen bit in hangen.
Ook neem de tijd en doe het stap voor stap, leg eerst het enen uit en begin dan pas aan de volgende oefening.

Herhaal het dan ook. Als je één keer longeerd met halster en dan volgende x bit er in doet dat kan niet want dan heeft het paard nog geen goede ondergrond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:39

Met halster longeren is ook niet echt goed, als je longeert doe het dan ook technisch goed, met een kaptoom longeren is dan erg fijn want dan kun je stelling vragen en de bovenlijn trainen
Aan een halster en bit kun je geen juiste stelling vragen,
Ik longeer nooit met bit, ook mijn paarden die in een juiste houding lopen aan de longe hebben een kaptoom aan met werken aan de enkelen of dubbelen lijn.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:52

als ik begin met inrijden zorg ik eerst dat er vertrouwen is tussen mij en het paard.
ik doe ze longeren met dubbellelong en leer ze goed te luisteren op mijn stem stap draf en galop.
vooral dat is heel belangrijk,want als jij dadelijk op het paard zit en je zegt stap en geeft rustig de hulp dan zal het paard je sneller leren snappen dan als je erop los schopt(dat zie nog erg vaak gebeuren op stallen).
dubbelle long kun je een rem erop zetten en leren sturen.
ik heb al over de 60 paarden ingereden en ze allemaal op de zelfde manier ingereden en moet zeggen dat het altijd netjes lukte.
zorg vooral ervoor dat een goed persoon bij je hebt die je goed begeleid en het paard goed vast kan houden.
heel veel succes probeer er foto s door iemant anders te laten maken daar leer je ook veel van.
succes.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:41

Ik heb wel ervaring met paarden inrijden. Op dit moment ben ik net weer begonnen met een nieuw paardje.
Wat ik belangrijk vind is goed luisteren naar het tempo van het paard. Korte sessies inlassen en stoppen als het goed gaat.
De eerste stap is bij mij vertrouwen krijgen. Wandelen aan de hand (goed om leiderschap duidelijk te bepalen), poetsen.
Dan is wijken op druk een heel belangrijke basisoefening. Gewoon op druk een stapje om zetten. Zijwaards, achterwaards enzo.
Daarna (of tegelijk) het aanleren van stemcomando's.
Zelf ben ik nu bezig met grondwerk van academisch rijden. Dat is ook goed voor wat gehoorzaamheid aan te leren. En zo toewerken naar longeren.
Dan langzaam kijken dat het paard minder schrikkig wordt. Eens een dekje erop leggen. Een touwtje rond de buik (waar de singel later komt).
Dan als dat allemaal goed gaat een zadeltje erop leggen. Kijk uit dat het paard niet net op dat moment gaat lopen (dus best met 2 zijn) want ik vind dat toch een belangrijk moment. Als dat mis gaat en het paard schrikt, heb je veel werk om het weer te herstellen.
Dan wandelen en longeren met zadel.
Als dat goed gaat komt het hangen aan het zadel, in de beugel, langzaam rechtkomen, been overzwaaien, zitten, stapje vooruit enzo. Maar al die stapjes natuurlijk spreiden in het tempo dat het paardje het aangeeft.
En dan met ruiter in het zadel aan de longe en uiteindelijk als dit allemaal goed gaat los gaan rijden.

Een hele boterham en het kan soms toch een hele tijd duren. Altijd rustig blijven maar duidelijk zijn.

Ik denk zelf dat leeftijd niet belangrijk is als je maar je "mannetje" kan staan. En begeleiding is zeker aan te raden!

groetjes
Danielle

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:16

hee, bedankt iedereen!

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:01

Hallo,

Wat een uitdaging dat je drie paarden mag gaan inrijden
!
Zeker voor de merrie ,zou ik het uitsluiten daar ze drachtig is!
Heb je mensen die je daarbij kunnen helpen?
Graag hoor ik van je!

Groetjes van Diane(Trust5)