rondjes draaien om onder het werk uit te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Co_Shaiff97

rondjes draaien om onder het werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:43

mijn verzorg paard gaat met rijden naar een tijdje(ongeveer 30 min of eerder) heel snel rondjes om z'n as draaien.
net als met western. alleen het punt is dat ik altijd zonder zadel rijd en dus niet goed blijf zitten. hij doet het dan ook puur om mij er vanaf te krijgen.

weet iemand hoe ik dit af kan leren?

ik zal alvast zeggen dat een tik geen nut heeft want ik rijd nooit met zweep en ik weet dus niet hoe hij daar op reageert.
met een schop steigert hij(heeft iemand 'm aangeleerd)
en hij is te sterk om hem gewoon recht te trekken.

Sodeletuut

Re: rondjes draaien om onder het werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:45

Dat is nogal moeilijk te beoordelen, want een paard doet dit natuurlijk niet zonder reden. Dus het kan zijn dat het paard moe wordt en dan geen zin meer heeft om te werken.. Je zou ook na 30 minuutjes kunnen stoppen en hem dan goed belonen dat hij de hele tijd braaf is geweest, en dan rustig aan uitbouwen met 5 minuutjes elke keer, en aldoor weer uitbundig belonen als hij niet raar gedaan heeft.. Want straffen heeft geen nut bij dit paard zo te lezen.. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:47

Weet je wel zeker dat hij okay is? Ik heb een paard gehad die dat deed, maar die bleek grote problemen in zijn hals te hebben.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:48

Als het mogelijk is zou ik zo snel mogelijk een zadel regelen.
Zonder zadel ben je veel kwetsbaarder.
Zorg dat er een keer iemand bij is die naast het paard kan gaan lopen als hij dat doet.
Vooral niet stoppen als hij dit doet, als je stopt weet het paard dat hij op deze manier mag stoppen!

Succes :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:50

Ik zou eerst evt. lichamelijke klachten uitsluiten en als er daar niks aan de hand is: naar voren rijden en aan het werk zetten. Dit kan je alleen maar voorwaarts oplossen, zeker als hij ook steigert.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:08

zorg dat er iemand in bak staat die hem naar voren kan jagen. Dit is namelijk alleen voorwaarts op te lossen. Mijn verzorgpaard van vroeger deed dit ook, maar dit was puur om onder het werk uit te komen. Probeer het allereerst goed aan te voelen wanneer hij het gaat doen en probeer hem voor te zijn (naar voren rijden!). Mocht hij je dan toch voor zijn, zorg dan vooral dat je blijft zitten (zadel!), want anders ziet hij het als een manier om je eraf te krijgen zoals je al zegt, als je je balans hebt moet je alleen voorwaartse hulpen geven, alleen beenhulpen en niet aan zijn hoofd gaan trekken. Wat ook nog weleens wil helpen is hem omtrekken, maar ik weet niet hoe sterk je bent. Maar zoals 1906 al zei, wel doorgaan nadat hij dit heeft gedaan, anders wint ie..

Succes!! :D