moeite met middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

moeite met middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:07

heey,

sinds kort rij ik een paard voor iemand. een erg leuke ruin van 14 jaar. kent al erg veel en is hee lfijn te rijden.
verzamelen kan hij als de beste, alleen hij heeft moeite met de middendraf.
laatst kreeg ik het er wel uit, mooi nagevelijk, ontspannen in de rug, alleen is het volgende probleem, het is totaal niet uit te zitten. ik zat voor het gemak maar even in de verlichte zit, en zag die benen toch strekken. dus hij kan het wel.

ik heb geen les, en ben ook niet meer van plan om les te nemen ( voorlopig)

1: zit krap bij kas
2: heb van verschillende mensen les gehad, en nooit meer kunnen bereiken dan elke keer de zelfde rondjes, en ben niet van plan om 20 euro voor een half uur uit te geven ls je toch niks doet.

ik zoek dus tips om het beter te kunnen uitzitten en dat ik het er makkelijker uit krijg. ( hij springt steeds aan in galop)

alvast bedankt :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:10

Ik volg dit even... loop ook tegen het probleem aan, dus kan je er niet mee helpen:(

lovemario

Re: moeite met middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:11

hihi oke ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:19

Ik heb het gevoel dat jij hem heel hard gaat rijden tijdens de middendraf, waardoor hij daarom niet uit is te zitten. Probeer niet hard te gaan, maar hem juist van achter naar voor te rijden om vanuit daaruit ruimere passen te krijgen.
Dan springt hij denk ik ook niet aan in galop, wat sowieso een beetje raar is aangezien de galophulp toch iets heel anders is, namelijk je been naar achter. Probeer je benen voor de duidelijkheid zo goed mogelijk op de plek te houden!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:28

Geryon schreef:
Ik heb het gevoel dat jij hem heel hard gaat rijden tijdens de middendraf, waardoor hij daarom niet uit is te zitten. Probeer niet hard te gaan, maar hem juist van achter naar voor te rijden om vanuit daaruit ruimere passen te krijgen.
Dan springt hij denk ik ook niet aan in galop, wat sowieso een beetje raar is aangezien de galophulp toch iets heel anders is, namelijk je been naar achter. Probeer je benen voor de duidelijkheid zo goed mogelijk op de plek te houden!

ik laat hem niet hard gaan ;)
tempo blijft bijna gelijk alleen de benen gaan flink strekken :P

hij springt heel makkelijk in galop.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:53

lovemario schreef:
Geryon schreef:

Opzich hoeven de benen niet eens te strekken bij middendraf. Neemt hij wel ruimere passen aan? Want op zich moet dat dan wel uit te zitten zijn.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:57

nee t is of dit of helemaal nis :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:05

Maar dat is juist hetgeen wat er moet gebeuren bij middendraf. Het paard dient ruimere passen aan te nemen, zowel met de voorbenen als met de achterbenen en om dat te krijgen moet je echt vanuit achter naar voor te rijden zodat hij mooi bergopwaarts gaat verruimen. Ik zou me daar voorlopig op gaan concenteren, en niet of de beentjes wel mooi strekken.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:36

daar consentreer ik me ook niet op, ik wil dat ie meer gaat verruimen. en wat ik al eerder zei, het is of dit, of helemaal niks.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:46

wat je zou kunnen proberen is goed te ademen via je buik, gewoon heel erg op je buik letten en daarvanuit ademen. Hierdoor zou je meer moeten ontspannen en zou je dus in principe beter met de beweging mee kunnen gaan.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:52

oke ga ik proberen ;)
ik hou mn adem meestal in :+
met springen ook altijd, als ik parcour spring ( alleen als het hoger is dan 1.10 ) dan hou ik mn adem in en krijg ik als ik klaar ben geen lucht meer :+

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:23

Probeer eens balkjes te draven.
Gewoon een stuk of 10 achter elkaar, begin met normale afstand en steeds iets verder uit elkaar.
Zodat hij zijn passen moet verruimen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:25

we hebben geen balken |( anders had ik dat ook wel geprobeert maar helaas

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:45

Eerst kleine stukjes proberen? en dan steeds iets langer..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:31

vandaag tijdens buitenrit een beetje mee geoefend.
was een stuk bij dat het heel netjes ging, maarja wist ik veel dat er een ander paard aan kwam. dus hij was gewoon aan het showen..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:32

ik lees even mee, ik wil mijn paard namelijk leren om in middendraf te gaan en/of zijn passen te verruimen.

Ik hou hem dan in de bochten van de bak in, zodat ie langzamer gaat draven. Op de rechte zijde geef ik dan licht been en krijgt ie iets meer teugel. Maar het resultaat is dat ie steeds harder gaat en ook wel eens in galop valt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:41

mijn paard laat ook zijn achterhand vaak wat hangen bij de middendraf. Van mijn instructrice moet ik hem van te voren een beetje opjagen en inhouden daarna laat ik hem iets los en rijdt het eruit maar daarbij houdt ik hem wel tegen van voor anders vliegt hij weg en verruimt niet. Dat hij in galop springt is waarschijnlijk om er onder uit te komen of je doet teveel met je binnenhand. Mijn paard vind het ook weleens moeilijk en denkt dan bekijk het maar en dan springt hij ook in galop en dan moet je gewoon doorgaan tot hij het niet meer doet.
En ohja probeer het eerst eens tijdens het lichtrijden en als het erin zit ga dan doorzitten ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:48

lovemario schreef:
Geryon schreef:

Mijn paard gallopeert nieteens aan door buitenbeen naar achteren te leggen. Die van mij reageert
op een ophoudinkje + heupbeweging en binnenhand even los zodat ze schoudervrij heeft om aan
te springen. Hierdoor blijft ze recht in het lijf op een lange zijde.

Anyway.. moraal van het verhaal:

Kan het zijn dat hij met middendraf wat teveel op de voorhand loopt? Dan zitten ze vaak niet lekker
ook al strekken ze wel.. hij moet dan meer actief van achteruit gereden worden. En dat hij aanspringt
kan komen omdat je hem niet helemaal op 2 teugels hebt maar op 1 meer contact hebt waardoor hij
RUIMTE heeft op de schouder door aan te galloperen. Of je houdt hem juist iets te strak van voren
en drijft teveel waardoor hij niet anders kan dan aangalloperen. Of je zit niet RECHTop maar iets naar
links of rechts gebogen.

Het kan best veel oorzaken hebben ;) Sommige paarden zijn erg gevoelig.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:57

hij is erg actief, dat is het probleem ook niet alleen het is of echt uitgestrekt, of totaal niks, maar ik wil een beetje verruiming, niks meer en niks minder.

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:10

Je gewicht iets meer naar voren plaatsen ( niet overdrijven/leunen)! Dat voelt onnatuurlijk maar het hielp (bij mij) wel. Zeg niet dat het bij iedereen helpt maar ach, proberen kan altijd!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:15

zal het proberen :j
ga morgen weer rijden. vandaag regende het best veel hier dus dacht laaat maar :P ff rustdagje haha

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:27

Vanuit de schouderbinnenwaarts de middendraf inzetten dan zit de achterhand er al beter onder.

Of wat wij doen is buiten de middendraf oefenen. Voorwaarts zijn ze dan al zat op een lang zandpad en dan oefenen om ze toch fijn van achter en nageeflijk te laten lopen en niet alleen koppie er op en rijden maar. Dus vooruit rijden, nageeflijk houden/ vragen, hand ontspannen. Je voelt echt wel wanneer het van achteren komt. En zo oefenen. Bij onze ruin is het in de bak niet geweldig maar buiten laat hij zo zien dat hij het echt wel kan.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:19

Wat je ook zou kunnen proberen is om m eerst heel erg te verzamelen en vandaaruit opouwen naar de middendraf

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:57

Probeer stukje voor stukje meer te verruimen. Als je in 1x van arbeidsdraf naar middendraf gaat gaat je paard vaak sneller gaan waarbij hij zijn rug hard maakt en stijver gaat lopen. Rijdt een arbeidsdraf en verruim 2 a 3 passen een klein beetje. Later iets meer maar niet wanneer je voelt dat hij hard wordt. Zorg dat je net zoveel verruimd dat je rustig kunt blijven zitten.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:09

vandaag weer geoefend, en hij deed het gewoon. ik deed eigelijk niks ander..