Ik ben afgelopen donderdag mee geweest met een vriendin die de jury cursus doet. Ik moest een proefje rijden, dit werd gefilmd en beoordeeld door alle cursisten en uiteraard door de instructrise van de cursus. Later werd het flimpje bekeken en werd de proef besproken. Voordat ik vertel wat het commentaar was, ben ik erg benieuwd naar jullie meningen!
Verder wat informatie over mijn paard: Florence, een merrie van (bijna) 8 jaar. Zo'n 2 en half jaar in mijn bezit. Qua dressuur vooral bezig met mijn houding en de houding van het paard. Opzich is dat al een heel stuk verbeterd maar nu loop ik er tegen aan dat ze erg scheef is. Ik zit nog best scheef en dat helpt elkaar niet echt. (Vandaar dat ik heel erg bezig ben met mijn zit, d.m.v. zitlessen) Het niveau is B. Ik zit er aan te denken om haar tijdelijk te laten rijden door iemand met een onhankelijke zit, maar ik weet niet of dat voor lange termijn ook helpt. Ik krijg 1x pw dressuurles. Verder springen we een keer per week en rijden we soms buiten. Ik rijd geen wedstrijden.
Oja het is trouwens proef 5 van de nieuwe proeven. 1x reed ik een extra volte omdat de voorlezer te laat was met lezen en ik de proef niet goed kende. Verder ben ik er van bewust dat ik de middenstap en middendraf niet heb getoond.
Laatst bijgewerkt door xNicolx op 22-03-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Klarin_
Geplaatst: 22-03-11 14:02
Ik vind dat je paard niet zo lekker loopt. Ze loopt taktmatig heel apart en niet lekker door haar lichaam. Misschien kun je hem een keer na laten kijken door een ostheopaat? Ik heb het idee dat er iets dwars zit. Hoop dat je het op kunt lossen!
Apart dat jullie de proef gewoon tussen de andere combinaties moeten rijden. Lastig jureren lijkt me dat en ook het rijden wordt daar niet makkelijker op.
Je paardje heeft weinig zweefmoment in de draf en zou meer sprong mogen hebben in de galop. De stap is dan nog de beste gang maar die zou ook wat losser in zijn lijf mogen. De aanleuning is erg onrustig. Je houding vind ik op zich helemaal niet zo verkeerd. Maar je manier van rijden is wel erg voorzichtig en niet gericht op het voorwaarts. Die scheefheid zie ik op een uitzondering na ook niet zo. Wel zou je paard erg geholpen zijn met meer kracht en souplesse. Denk dus heel bewust aan je lengtebuiging in je training.
Ik het niet per onderdeel zitten punten maar je zal denk ik stevig onder de 170 uitgekomen zijn ondanks dat het dan toch "maar" B is. En dat komt dan naar mij mening echt door de basis africhting (scala) want je stuurt hem de oefeningen wel heel bewust door.
xNicolx
Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-11 16:21
@Klarin_ , bedankt voor je reactie. De jury's zeiden ook dat er veel tactfouten in zaten. Zelf ben ik nog aan het kijken met mijn instructrise hoe ik dit ga oplossen, ostheopaat houd ik in gedachten...
@ Jury, bedankt voor je reactie. Proef rijden was niet echt makkelijk met andere paarden in de bak, er was wel afgesproken dat degene die een proef reed voorrang had, maar toch knalde ik een paar keer bijna tegen die haflinger op die mijn lijn kruisde. Meer impuls/activer was ook het commentaar wat ik (samen met taktfouten) bijna bij elke oefening kreeg. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer kracht en souplesse krijgt? Ik snap wat je bedoeld, maar niet hoe ik het kan oplossen. Bedankt voor je compliment wat betreft mijn houding, hier heb ik echt opgeoefend! Scheefheid is idd niet goed te zien maar is er zeker wel, dit zeggen de mensen ook die haar irl zien. Kun je ook nog toelichten wat je met bedoeld met 'het komt door de basis africhting, maar je stuurt hem de oefeningen wel bewust door'?
Inderdaad kreeg ik tussen de 160 en 170 punten (verschilde omdat er 12 cursusten waren). De instructrise zat op 163 punten en zei later tegen de cursisten dat ze het paard ook uit mochten bellen vanwege de taktfouten. De punten had ik wel verwacht, maar van dit laatste schrok ik nogal...
Wat betreft de gangen van het paard ga ik mee met bovenstaande. Hoe je dit kan oplossen weet ik niet, wellicht dat instructie je hierbij kan helpen? Jouw houding vind ik best netjes. Wel goed dat je zo met je zit bezig bent, je zit rustig en zit het paard zo te zien niet in de weg. Heel veel succes samen, komt vast helemaal goed met jullie.
Wat mij erg opvalt is dat je paard erg stijf is in de achterhand. Misschien dat je met grondwerk, bijvoorbeeld door middel van 'schenkelen' zijn achterhand los kunt werken en in het rijden veel overgangen doen. Op de rechterhand zou je ook stukjes met contrastelling kunnen rijden naar ontspanning toe (rechtsgebogen paard).
doei
Geplaatst: 22-03-11 22:33
Ik heb de proef punt voor punt bekeken: 1. Binnenkomen, verkeerde stelling in d ehoek 2. Van hand veranderen, meer verruimen 3. Overgang stap ging gehaast, was niet helemaal jou schuld, iemand gaf een gil??? 4. Middenstap, mooie rechte lijn, word iets ruimer maar mag nog ruimer... 5. Overgang draf, goed aan je been 6. Volte doorzitten, probeer het arbeidstempo te behouden en ga oefenen op doorzitten (wanneer het paard beter loopt en beweegt gaat die al makkelijker) 7. Voor de B een nette overgang gallop 8. Volte gallop, Mag meer stelling naar binnen 9. Overgang draf, netjes 10. EM van hand veranderen, goed 11. Volte doorzitten, linksom is je paard beter en daar vind ik je al beter doorzitten, probeer hier ook weer tempo te behouden 12. Goede overgang gallop 13. Mooie volte 14. Nette overgang 15. Netjes halsstrekken, mag meer (tot op kniehoogte), geef niet meteen alle teugels weg. Behoudt contact met de mond en stel je paard steeds iets lager in 16. Halve grote volte links, te ver voor X poging tot rechtstellen, probeer het recht stellen goed te doen en niet te lang, het moet wel een volte blijven 17. Halve grote volte rechts, verkeerde stelling 18. Van hand veranderen, middendraf is beter dan de eerste, maar mag nog ruimer 19. B afwenden stap, erg netjes!!! 20. E draf, netjes!!! 21. A niet doordraven, halthouden is scheef op de AC-lijn
Mijn trainingstips: - Longeren met pessoa (minstens 2x per week) lang en laag of met dubbele lijnen - Met longeren en rijden cavaletti's meenemen, dit helpt om de voetjes van de vloer te doen en kan later helpen bij het verruimen - Heel veel overgangen gaan meenemen stap, draf, draf, stap, gallop, draf etc. Zowel aan de longe als ohz - 3 tempowisselingen (verzameld,arbeids en midden) in alle gangen toepassen. Probeer het met je zit te doen. - 3 halshoudingen (halsstrekken, iets korter en wat meer opgericht)
Je paard komt linksom makkelijker door de bochten als rechtsom. Dit betekend dat de rechterhalsspier langer is dan de linkerhalsspier. Pak zoiets eens mee: http://www.youtube.com/watch?v=-M00yG9l_Jo - Veel voltes rijden, zonder de hoefslag te raken, eerst in stap pas als dat goed gaat draven.
Ik hoop dat je er iets aan hebt! Als je vragen hebt hoor ik het wel Je houding vind ik best netjes, je paard is goed aan je hulpen, maar het mag actiever (niet sneller) het mag meer power en pit tonen.
@Niceee, bedankt voor je compliment. Ja ik ga hier ook zeker (verder) mee aan de slag met mijn instructrise. Zij is hier ook bij geweest omdat zij 1 van de cursisten was bij de jury cursus.
@Grietsje, huh hoezo contrastelling op de rechterhand? Het is juist zo moeilijk met haar om binnenstelling te rijden op de rechterhand, ze loopt al heel vaak automatisch in contrastelling op de rechterhand. Linksom buigt ze juist overdreven ver naar binnen dus probeer juist linksom wat contra/rechter stelling te rijden.
@doei, bedankt voor je uitgebreide reactie! Het begin van de proef werd voor gelezen door een jongen die dat nog nooit had gedaan en ook niet wist wanneer ik klaar was met de figuren. Dus eerst riep hij alles heel snel achter elkaar en later was hij weer veel te laat. Na een paar punten heeft iemand het overgenomen, zij riep alle onderdelen maar 1 keer waardoor ik soms niet wist of ik moest stappen of draven (bij het afwenden en groeten, ik hoorde het gewoon niet goed haha). Beetje rommelig, vooral ook omdat ik soms ook nog moest uitwijken voor iemand die op mijn lijn kwam.
Wat mij opvalt is dat jouw commentaar een stuk milder is als bij de cursus. Ik vond bv het halsstrekken ook wel redelijk gaan, maar omdat het niet genoeg was werd het echt helemaal de grond ingeboord. Wat jij met doorzitten bedoeld, herken ik heel erg. Bij de cursus kreeg ik als commentaar 'tegen de hand'. Commentaar was zeker terecht maar gewoon erg streng, maarja dat moest ook wel want de cursisten moesten er wat van leren. Verder kan ik me erg vinden in jouw commentaar bij de punten! Longeren met passoa is zeker het proberen waard, net als de overgangen rijden (wat ik al doe, maar mag zeker meer). Of het de taktproblemen gaat oplossen weet ik niet, maar het is zeker het proberen waard. Ik longeer nu 1x per week met bijzet teugels. Moet ik even kijken of er iemand mij kan helpen om de passoa juist af te stellen. Veel voltes op de binnenhoefslag doen we al heel veel. Activiteit is zeker een verbeterpunt. Ik ga later even je filmpje bekijken, kan nu niet want ik zit op mijn werk.
doei
Geplaatst: 23-03-11 19:23
Trouwens ik kom op meer punten Rijvaardigheid en effect van de hulpen telt natuurlijk 2x Dus 177 punten, maar ik ben ook geen jury
Ik had een 5 voor rijvaardigheid effect van de hulpen, paard reageerd op je hulp, maar mag dus actiever/ impulsiever, gewaagder worden gereden...
Ik denk dat je veel aan de pessoa zult hebben Als je een tijdje lang en laag hebt gelongeerd kan je ook andere standen gebruiken. Maar ik zou voorlopig (eerste 2 maanden) lang en laag gebruiken.
Als de tactfouten voortkomen uit vasthouden in het lijf moet het beter worden. Je kan ook eens een osteopaat laten langskomen
Ik vind het fimpje niet heel duidelijk. Maar heb het idee dat je soms wat ruw bent met je handen, vooral wanneer je terug rijdt in een overgang. Verder zit je er netjes op. Het is een 'brave' proef, je laat de oefeningen netjes zien, maar het is niet spetterend. Succes!
Als ik eerlijk ben vindt ik het er niet zo fijn uitzien. Je hebt idd geen onafhankelijke zit en stoort met je handen je pony (enorm). Je pony loopt (vaak) niet ontspannen en zet zich vast in de rug wat zich uit in een rommelige of geen aanleuning en deze korte pasjes met tactfouten. Als ik jou was zou ik even terug naar het begin en eerst 2 weken lekker aan de (dubbele) longe laten lopen,zodat je pony zich weer leert te ontspannen. Daarna kan je verder gaan met een bijzet of eventueel pessoa zodat je pony tijdens het ontspannen leert om aanleuning aan te nemen. (lang en laag) Gaat dat fijn en ontspannen zal ik als ik jou was er op gaan zitten met geen of lange teugels, eventueel aan een longeerlijn, zodat je kan werken aan je zit. Als jij nl een meer onafhankelijke zit creeert zul je minder rommelig met je handen zijn, gaan ''voelen'' en daardoor kan je pony ook daadwerkelijk een fijne aanleuning aannemen. Dan lekker aan het werk met tempo wisselingen. Je zult merken dat je pony daardoor veel ruimen zal bewegen, door zijn hele lichaam met een rustige fijne aanleuning. Naarmate je wat langer aan het rijden gaat en je pony sterker wordt zul je m vanzelf wat meer op kunnen pakken maar in het begin zal ik hem vooral lang en laag rijden, lekker gaan buigen en voltes, 8jes en slangevoltes rijden.
Ik wens je veel succes, jullie zijn een leuke combi
Ik heb niet heel je proefje gekeken, maar voor zover ik heb gezien zie ik een ruiter die constant aan het zagen is met de handen om haar paard maar naar beneden te krijgen en een paard die daardoor totaal zonder ontspanning rondloopt...