Aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:49

Hallo allemaal,
mijn leasepaard van de manege heeft daar een hoofdstel met elastiek. Dat elastiek heeft ze nog niet zo heel lang en het zit ook heel los en heeft geen nut. Maar nu heb ik dus een eigen hoofdstel. Elke keer als ik haar rijd, wilt ze niet aangaloperen. Ze gaat of heel hard draven met overdreven veel stelling naar buiten en haar oren naar achter niet plat naar achter of ze gaat in het midden (proberen) stil te staan. Als ik een zweepje bij me heb is er niks aan de hand. Maar dat komt omdat ze bang is voor de zweep. En het is ook nog maar sinds 2 weken zo. Heeft iemand een idee wat ik hiertegen kan doen of wat de oorzaak zou kunnen zijn? :o

Bedankt! :j

Mickskeh

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:14

Het klinkt gewoon als een paard wat moeite heeft met het aanspringen. Probeer haar dus zo veel mogelijk te ondersteunen. Wat een makkelijk trucje is is om van hand te veranderen (bijv. F-E) en dan op E aan te springen in de rechtergalop. Zorg dat je niet te hard rijd, dan heeft je paard makkelijker zijn balans, een beetje stelling naar buiten aannemen (zodat zijn binnenvoorbeen vrij komt), zelf je binnenheup naar voren draaien en je binnenhand naar voren plaatsen, zodat het paard ook kán aanspringen in de juiste galop, of uberhaupt in galop. Mijn jonge paard wilde er ook vaak onderuit rennen en paniekerig gaan draven of verkeerd aanspringen en dit trucje van mijn instructeur heeft goed geholpen. Kan je paard al wijken? Dan is het ook een optie om eerst 5 meter te wijken van de middenlijn en dan in de bocht als je aankomt bij c of a aan te springen. Door het wijken is je paard in balans en springt hij ook makkelijker (goed) aan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:34

Goed oefenen aan de longe met stemhulp

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 07:09

Mickskeh; Ja mijn paard heeft M1 gelopen, maar ik weet niet wat voor hulpen ze voor het wijken heeft gekregen,want op die van mij reageert ze niet :o
Maar dat van hand veranderen F-E zal ik wel is proberen :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:20

dan heb je kans dat je zelf de hulpen niet goed geeft,of dat je paard ergens pijn/last heeft.
vraag eens of je instructeur mee wil kijken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:50

Jouw paardje is zeker niet aan de hulpen nu, hij heeft ondervonden dat hij eigenlijk niet echt meer hoeft te reageren op jouw hulpen, en negeert ze nu.
Het is dus aan jou om dit eerst in orde te brengen.
Persoonlijk zou ik je de raad geven , probeer eens je paard aan de longe te laten lopen, vraag stap - draf -galop en probeer dit zo verfijnd mogelijk met een zo klein mogelijke hulp, houding en vooral ook je stem, mssn eerst even vrij krachtig, maar dit dan weer afzwakken tot bijna fluisterend, maar wel een correcte en onmiddelijke reactie.
Als je 5 maal moet vragen om te versnellen, dan is dat dus 4 maal te veel, hij moet onmiddelijk bij de eerste vraag reageren.
Als dat goed lukt zelfde systeem , maar dan in het zadel.
Neem privéles, want zo door een paar tips te lezen ga je het echt niet kunnen oplossen.
Het aanspringen in galop moet je eigenlijk eerder gaan trainen vanuit de stap, dan zie je ook effectief of hij echt aanspringt, gaat hij eerst in draf, nee dan weer opnieuw stap en opnieuw, dus geen draf ertussenin.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 15:59

Snoevie schreef:
dan heb je kans dat je zelf de hulpen niet goed geeft,of dat je paard ergens pijn/last heeft.
vraag eens of je instructeur mee wil kijken

Die zegt alleen dat ik een schop moet geven met mijn binnenbeen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:15

Tja lastig. Ik vind zowieso dat je je paard niet moet schoppen. Geen mogelijkheid tot een andere instructeur?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 16:17

Jawel,
maar er zijn er 3 voor de dressuur. & ik rij in de groepsles.
Mijn instructrice is echt super,ik ben naar die les gegaan voor haar. Die anderen tja als die streng zijn worden ze boos en ga ik altijd heel ongelukkig naar huis. En deze die zegt het gewoon op een aardigere manier. En ik ben in de tijd dat ik bij haar rijd zo erg vooruit gegaan. Dat is ook de enige gevorderde les wanneer ik kan trouwens ;) Waar geen volwassenen inzitten.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:13

Hey,
ik heb ongeveer hetzelfde probleem.. Ietsje anders.
Mijn leaspony vind galop ook erg moeilijk en als het aan haar ligt springt ze overkruist aan.
Met een zweepje kan ze het wel, ze gaat wel snoeihard dan, maar ze springt tenminste aan. Nu ging het de laatste tijd zonder zweep ook wel goed, als ik maar meteen heel veel teugel meegaf. Sinds een week probeer ik dat niet meer te doen, omdat ik dan de aanleuning meteen vergooi. Ik heb gezien bij iemand anders die op haar reed dat ze het wel gewoon kan, maar bij mij lukt het gewoon niet. Ik heb geprobeerd heel streng voor haar te zijn door gewoon stug door te zetten, maar de enige reactie die ik krijg is bit vast pakken en t op n rennen zetten. Ze gaat dan ook echt vreselijk hard en schuin door de bochten enzo. Omdat ze het zo moeilijk vind gaat ze ook nog eens scheef, waardoor je het met je zit ook niet meer terug kunt krijgen. Dan zou je in een onmogelijke houding moeten zitten met scheve heupen en een rechte rug en dat doet gewoon zeer!
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?