Uit eigewijzigheid niet wijken voor druk.. sporen omdoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Uit eigewijzigheid niet wijken voor druk.. sporen omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:52

Hallo bokkers,
Ik heb een probleem, ik heb een haflinger merrie van 12 jaar oud. Een geweldig dier maar oh zo eigewijs! Ik loop nu al een half jaar met dit probleem en ik kom er maar niet uit.
Mevrouw weigert voor been/kuit druk te wijken, sterker nog ze draait haar kont naar het been wat ik op dat moment aanleg. Het enige wat ze doet is harder, harder en nog harder maar ze gaat geen milimeter opzij. Ook op een volte netjes om mijn binnenbeen draaien doet ze pertinent niet. Het is gewoon een vierkant blok beton ;)
Buiten daarintegen doet ze alles wel gewoon, van wijken tot appuyement..noem maar op. Ik veronderstel dus ook dat het gewoon eigewijs zijn is. Ze heeft er geen zin in dus doet ze het gewoon ook niet.
Aan haar zadel ligt het niet, die is helemaal nagekeken door een zadelmaker en zoals ik al zei..buiten vertoont ze dit 'gedrag' absoluut niet.
Met zweep rijden maakt niet uit, als ik mijn been aanleg om stelling te vragen en ze valt door mijn binnenbeen (wat altijd gebeurt) geef ik haar een tik achter mijn kuit. Het enige wat ze doet is keihard draven/galoperen en bokken naar de zweep.
Ik longeer haar ook met dubbele lijnen maar ook hier is totaal geen verbetering.
We hebben al eens geprobeerd om met 2 man te werken. Dan zit ik er op en loop een kleine volte om een ander heen. Telkens als ik mn been aanleg en er komt geen reactie, dan 'schop' ik nog een keer wat harder, nog geen reactie dan duwt de 2e persoon haar opzij..dit hebben we ook al vaak geoefend maar ze vertikt het gewoon om de wijken voor mijn binnenbeen.
Ook met stelling vragen is het problematisch want zodra ik mijn binnenhand van de hals haal en mijn binnenbeen tegen de singel druk loopt ze gewoon die kant op waar mijn hand heen gaat.

Dus..wie oh wie heeft de oplossing..is het verstandig om met sporen te rijden of zijn er nog andere oefeningen die ik kan proberen want ik wordt er nu toch wel een beetje vervelend van. Vooral omdat ze het buiten allemaal goed doet!

Overigens is ze vroeger voor ik haar had wel vaker met sporen gereden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:14

Sorry verkeerd gelezen. Je zegt dat ze appuyeert en ook wijkt , maar hoe doe je dat als ze niet wijkt voor je kuitdruk?

MarliesV

Re: Uit eigewijzigheid niet wijken voor druk.. sporen omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:19

Snapt ze wel wat je bedoelt?

Hoe reageerd ze op wijken voor druk als je het op de grond doet. Dus loswerken aan de hand en dan reactie vragen door je hand op haar buik of flank te leggen. Stapt ze daar wel voor weg?

Het klinkt mij in de oren als niet snappen en verkeerd aangeleerd. Door de miscommunicatie daarin trekt zij haar eigen plan wat jij dan weer als eigenwijs oppakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:26

Grondwerk meenemen, paard snapt je niet, is niet aangeleerd of verkeerd aangeleerd. Sporen gaan het probleem niet oplossen. Duidelijk uitleggen wel.

Roo_19 schreef:
Ook met stelling vragen is het problematisch want zodra ik mijn binnenhand van de hals haal en mijn binnenbeen tegen de singel druk loopt ze gewoon die kant op waar mijn hand heen gaat.!

Je zegt het hier zelf, paard loopt achter je hand aan. Hoe reageert ze op gewichtshulpen? Kun jij zonder dat je aan de teugel zit, je paard sturen? Linksom, rechtsom? Kun je halthouden zonder aan de teugel te zitten?
Kun je vanuit het zadel de voorhand wegzetten? De achterhand wegdraaien? Wending om de voorhand, wending om de achterhand, doet ze dat allemaal?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-03-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:30

Ik zou eens heel kritisch kijken wat jij zelf buiten anders doet dan in de bak. (Evt zowel in de bak als buiten een filmpje maken, of een instructeur ook buiten mee laten kijken) Misschien heb je daar langere rechte stukken en is het makkelijker om dan het wijken in te zetten? Of misschien zit je meer ontspannen?

Ik denk dat sporen je probleem niet gaan oplossen, zeker omdat je zegt dat ze haar kont juist tegen je been in duwt (protest) denk ik dat ze met spoor alleen maar harder zal protesteren.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:35

Zoals ik al zei, zodra ik buiten ben en ik leg mijn been aan wijkt ze gewoon. Het is alleen dat ze het niet in de bak doet. Ook is er door iemand naar gekeken die er behoorlijk verstand van heeft en ook diegene zegt dat ik buiten niks anders doe als binnen.
Ik kan haar zonder teugels halt laten houden op mijn zit, dat is geen probleem. Het enige probleem is dat ze in de bak in protest komt als ik mijn been aanleg terwijl ik hetzelfde buiten doe en daar doet ze het wel gewoon.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:37

Als het paard het niet snapt, waarom doet ze het dan wel op buitenrit? Ik zou het gewoon eens proberen met een klein spoortje. Gewoon buiging vragen om je binnenbeen, reageert ze niet dan een keer een prikje met de spoor. Daar krijgt je paard niks van hoor. Ik ken genoeg paarden die gaan rennen op een tikje achter de kuit maar op een spoortje wel goed reageren. Als het kwartje is gevallen (en dat zou al snel moeten zijn als je consequent bent) kun je weer gewoon zonder sporen rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:38

En hoe gaan andere oefeningen zoals wending om de voorhand, achterhand enz? Kun jij ieder deel van je paard apart bedienen?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:40

Ze valt heel erg door mijn binnenbeen heen dus wendingen e.d. worden 'hoekig'. Buiten niet, daar kan ik haar in een mooie volte met iets stelling echt netjes laten lopen maar in de bak vertikt ze het gewoon. Daarom ook mijn 'conclusie' dat het eigenwijzigheid is. Waarom zou ze het anders buiten wel gewoon doen vraag ik me dan af..

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:35

probeer haar eens met haar hoofd richting de muur te zetten ( wel vanuit stilstand ) dan kan ze niet doorduwen en harder gaan en kan jij je vooral focusses op het zijwaarts gaan.