Welke plek innemen met een buitenrit, gezelschap menkar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Welke plek innemen met een buitenrit, gezelschap menkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:35

Hoi bokkers, Ik heb een vraagje.

Ik rijd een fjordje van 7, die nu in totaal denk ik z'n 8x het bos heeft gezien.
Waarvan 3 keer 3 jaar geleden en de andere 5 keer in het afgelopen jaar.
Het is een pittige fjord die erg voorwaarts is en soms nog wel eens lekker kan drammen, dit is de bak al een stuk verbeterd waar ik haar nu meestal op mijn eigen tempo heerlijk ontspannen kan stappen en draven (galop werken we op dit moment aan)

Ik ben paar keer dus met der naar buiten geweest samen met een ander paardje en hier is ze ook weer superdruk en voorwaarts en loopt ze lekker te drammen.
Nu ben ik zondag dus samen met de eigenaren van het paard naar buiten geweest hun met de men kar met een super rustige fjord ervoor en ik dus met het andere fjord.
Nu had ik dus de plaats ingenomen achter de kar, maar ik heb der dus nog nooit zo druk meegemaakt.
Na een 2urige rit en kletsnat van zweetzijn was er nog geen ontspanning te vinden.
Telkesn met het hoofdsshudden, oren in de dek en enorm trekken in me handen.
Ik probeer om niet te veel te trekken en in de mond te zitten maar doe dit dus met ophoudingen, maar dit hielp gewoon niet ik moest der gewoon zo inhouden met me handen ze raakte gewoon bijna paar keer met de voorbenen de achterkant van de menkar.
Het was gewoon totaal geen ontspannen ritje alleen maar inhouden, inhouden en nog eens inhouden ook in stap.
Zou dit nu ook kunnen komen doordat ze bv naar haar maatje toe wil en er nu dus nog een hele kar tussen zit en ze haar maatje niet goed kan zien?
Ik wilde dus een stukje proberen om naast het ander paard voor de kar te rijden waar was bang dat ze me straks dan helemaal er van door vloepte en het gaf me dan een wat veiliger gevoel achter de kar als blokkade waar ze niet langs kon.

Wel moet ik aangeven dat ik ong 3 week geleden buiten van der ben afgevallen toen ze op hol sloeg van shetlanders in een natuurreservaat en toen is ze dus naar huis gerend, zou ze hier nog zo hyper van zijn?
Toen ik gewoon met een andere ruiter op paard samen reed was ze ook erg druk en voorwaarts maar niet zo extreem als gisteren wie heeft tips?

cecil

Re: Welke plek innemen met een buitenrit, gezelschap menkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:07

Niemand tips na zo vaak hebben bekeken

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:10

ik ga ook geregeld met een enkelspan mee onder het zadel. Zelf rij ik altijd naast of voor de kar uit. Mijn paard reageert hier goed op. Dit zou je eens kunnen proberen mits het paard voor de wagen hier goed op reageert. Als die er erg druk van wordt dan werkt het misschien averechts op jouw pony.

Succes

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:13

Mijn ervaring is dat achter een andere aanspanning aanrijden zowel ohz als mennend niet echt onspannend is. Ze gaan zich zo opdringen alsof ze op de wagen willen springen. Ik zou, als het gaat, voor de wagen rijden of er langs. (als het gaat natuurlijk)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:26

Bedankt voor jullie ervaringen.
Hebben jullie het niet dat jullie paard door de kar er achter dan juist opgejaagd voelt?
Nog meer mensen met ervaringen?

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:15

Ik zal het erg leuk vinden om meerdere ervaringen te horen....

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:18

Ik ging ook wel eens weg samen met een enkelspan. Mijn pony wou ook altijd graag voorop en hield wel van een beetje tempo. Daarom reed ik er ook altijd voor of naast. Anders gaat hij zich alleen maar druk maken over er wat er voor de kar gebeurd en dat hij voorop wil lopen. En als ik er gewoon voor of naast reed was hij lekker ontspannen..

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:45

Nog meer ervaringen, tips?

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:57

Ik heb niet echt ervaring met mee rijden naast een aanspanning, maar heb misschien wel een tip voor je. Mijn twee paarden willen allebei graag voorop lopen. Als het mogelijk is rijden we dan naast elkaar, maar we zorgen er dan wel voor dat ze elkaar niet inhalen. Wanneer dit niet mogelijk is moeten we dus achter elkaar rijden en we wisselen het dan altijd af wie er voorop loopt. Zodat ze beide leren dat ze zich ook wel eens moeten aanpassen. Misschien kun je dit ook toepassen bij jou fjord? Laat haar/hem naast de fjord lopen die voor de kar staat als hij dan wel ontspannen gaat lopen (eventueel ervoor rijden).. maar blijf oefenen met af en toe een stukje er achter te rijden. Ik verwacht dat het dan vanzelf makkelijker gaat en dat ze dan ook achter de kar ontspannen kan lopen.

Je geeft aan dat je er kort geleden van af gevallen bent op een buitenrit, kan het zijn dat je onbewust bang bent dat het weer gebeurt? Waardoor je zelf de verkeerde energie uitstraald naar je paard? Hierdoor zou het ook kunnen dat hij zo gespannen loopt.

Succes ermee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:00

Met een jong paard reed ik altijd (schuin) achter de kar. Dus de kar op de weg en ik in de berm.
Naast de kar/paard doe ik niet meer, ik heb al eens lelijk mijn been gekneusd omdat deze klem kwam te zitten tussen de kar en het paard waar ik op reed. Paard schrok en stapte 2 passen opzij waar helaas de kar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:02

Klinkt als een opvoedkundig probleem heeft weinig met de positie ttemakgen denk ik. Ik vermoed dat als je voor de kar uit gaat rijden je het idee zult krijgen dt 'ie straalaandrijving heeft, en als je ernaast gaat rijden dat 'ie gaat drammen om er voor te komen.
Er achter klinkt mij als een prima plek voor zo'n dramkont. Ikzou 'm bovenop de kar parkeren elke keer dat 'ie liep te drammen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden in dergelijke gevallen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:30

Bedankt allemaal voor jullie tips en ervaringen.

Mijn angs zou onbewust er ook wel een kleine rol in kunnen spelen natuurlijk.
Ik heb wel eens vaker samen met anderen buiten gereden en dan wilde ze ook graag voorop, maar kon ik haar nog wle bij me houden hoewel ze dan ook flink voorwaarts en drammerig was.
Wel had ik toen zeker momenten dat ze lekker aan een los teugeltje met der hoofjde naar beneden liep, pure ontspanning.

Dit was dus de eerste keer samen met een men aanspanning te rijden, maar dit was gewoon echt niet leuk meer.
Heb der echt 2 uur moeten inhouden, inhouden en nog eens inhouden.
Ik dacht er goed om, op me kont zitten, achter over, niet blijven trekken, ook ontspannen in me hand. Maar zodra ik ook maar een cm me handen naar voren deed zat zij alweer met de benen tegen de kar aan.
Telkens ook met der hoofd te schudden, oren in de de nek, erg schrikkerig zijn en gewoon een zware opgefokte ademhaling

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:06

Je schrijft zelf:
Het is een pittige fjord die erg voorwaarts is en soms nog wel eens lekker kan drammen, dit is de bak al een stuk verbeterd waar ik haar nu meestal op mijn eigen tempo heerlijk ontspannen kan stappen en draven (galop werken we op dit moment aan)

Zou hier eens flink aan gaan werken.
Dan ben je ook het probleem kwijt van welke positie, want dan kan je in elke positie rijden.

Hier wordt meestal achter de kar gereden, kar als rem gebruikt.
En het is ook weer afh. van welk paard er voor de kar staat, stel die van jou knalt ineens een stuk vooruit, dat niet het paard voor de wagen mee gaat.

Paard gaat uiteindelijk als het goed is ook op buitenrit leren, dat het soms alleen een stap rit is of een sukkel drafjes rit. Zal allicht wat tijd kosten, maar dat is niet erg.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:10

Sjolvir schreef:
Je schrijft zelf:

Zou hier eens flink aan gaan werken.
Dan ben je ook het probleem kwijt van welke positie, want dan kan je in elke positie rijden.

Hier wordt meestal achter de kar gereden, kar als rem gebruikt.
En het is ook weer afh. van welk paard er voor de kar staat, stel die van jou knalt ineens een stuk vooruit, dat niet het paard voor de wagen mee gaat.

Paard gaat uiteindelijk als het goed is ook op buitenrit leren, dat het soms alleen een stap rit is of een sukkel drafjes rit. Zal allicht wat tijd kosten, maar dat is niet erg.

Heb je nog enige tips voor mij, tis gewoon echt zodra ze het bos ruikt is de er niets meer van de ontspanning en controlle over die we in de bak hebben opgebouwd, ze is letterlijk helemaal opgefokt.
Het paardje wat voor de kar loopt is erg rustig en sukkelt het liefst, ik weet nu niet of ik het best achter de kar kan blijven of der wel naast of voor moet gaan, weet niet of ze hier miss nog opgejaagder van wordt.
Tis nu in iedergeval niet lekker ontspannen buitenrijden.
Ik rijd met een dubbelgebroken bitje zonder andere poespas.

Ik weet dat je het met hulpmiddelen niet moet gaan oplossen maar de oorzaak moet aanpassen, maar zou een scherper bitje hier niet in kunnen helpen, gewoon alleen als het nodig is dat je deze gebruikt.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:14

Je controle in de baan is nog niet voldoende om een ritje te maken in het bos vermoed ik. :)
Je moet het hetzelfde zien als dat je op wedstrijd gaat,vaak heb je dan nog maar 50% over van hetgeen wat je thuis beheerst door diverse factoren.
Ik zou eerst werken aan de volledige controle en vertrouwen in de baan, en als ze daar zich niet meer sterk maakt, en echt fijn aan de hulpen staat, dan pas het bos in met een ervaren paard.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:19

Attitude schreef:
Je controle in de baan is nog niet voldoende om een ritje te maken in het bos vermoed ik. :)
Je moet het hetzelfde zien als dat je op wedstrijd gaat,vaak heb je dan nog maar 50% over van hetgeen wat je thuis beheerst door diverse factoren.
Ik zou eerst werken aan de volledige controle en vertrouwen in de baan, en als ze daar zich niet meer sterk maakt, en echt fijn aan de hulpen staat, dan pas het bos in met een ervaren paard.

Nee het is zeker nog niet optimaal in de bak, maar ik moet gewoon zeggen dat haar hele karakter buiten gewoon veranderd ook alleen rustig stappen is er niet bij

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:29

cecil schreef:
Attitude schreef:

Nee het is zeker nog niet optimaal in de bak, maar ik moet gewoon zeggen dat haar hele karakter buiten gewoon veranderd ook alleen rustig stappen is er niet bij

Toch ook in de bak netjes blijven oefenen, controle is alles, ook op buitenrit, moet je ten allen tijde in kunnen grijpen.
Eigenlijk juist op buitenrit.

Probeer in eerste instantie eens als ze brave bui heeft na het rijden in de bak, ontspannen rondje buiten te stappen,
desnoods mee met een vriendje.
Zal in het begin niet makkelijk zijn.
Heb zelf ook zo'n opwindkip (dat heet, dat was het) echter mevr. is echt wel gaan snappen dat buitenrijden veel relaxter kan dus aan lang teugeltje
wij beiden genietend.
En daarbij gaan we zeker niet langzaam en is de klacht van mederuiters nog wel eens dat we snel stappen en draven.
Ons basistempo is niet traag, echter we kunnen wel heel langzaam.
En als mevr. tegenwoordig maar 3 x per jaar een opwindkip dag heeft, dan is het te hebben, niet dat ze dan stapt, dribbelt de hele weg,
maar geen pas harder dan dat ik wil, zonder bloed zweet en tranen.

Als je gaat beginnen niet ineens te veel terug nemen en gaan trekken, als jij haar door trager licht te rijden langzamer krijgt in draf, belonen!
STap idem, als ze terug komt zoals jij dat wilt belonen. En zelf ervoor kiezen, paar pasjes terug en weer dat jij bepaald dat het weer iets vlotter gaat.
Dus ook het sneller komt dan van jou.
Je zult merken dat je uiteindelijk steeds meer tempo controle krijgt.

En ahum.. tot je heel relaxt buiten kunt stappen en daarna draven, niet jagen! niet racen, niet galoperen!
En zeker niet altijd op vaste stukjes harder gaan rijden.
Afwissellen, anders krijg je zo'n paard dat weet aan waar hij is hoe hard hij wil.

Maar beginnen met tempo controle in de bak, als dat werkt rondje buiten uitstappen en dat gaan uitbouwen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:37

Sjolvir"]

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!