Gemeen bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Gemeen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:22

Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe pony,
Nou kende ik hem al een beetje.
hij kwam van de manege af, waar hij niet meer veel gereden werdt, en al lang niet meer in de manege lessen omdat hij iedereen eraf bokte.
Nou heb ik hem gekocht en heeft hij nog helemaal niets gedaan tot zaterdag.
ik reed met hem rustig naar huis, hij liep rustig onstannen en los in draf.
Ineenkeer wordt hij sterk binnen een seconde neemt hij een galoppas en komt voor omhoog en geeft zn gigantische bok!
ik lag er dus meteen voorover af, maar hij gallopeerde verder waardoor hij 3 keer op mijn hoofd getrapt is en 1 keer op mijn rug.
Zit nu dus thuis met een zwaar gekneusde neus, hersenschudding, mijn voorhoofd in gekneusd, en de plek rond mijn stuitje en natuurlijk nek pijn.
hij had gewoon totaal GEEN reden om een bok te geven.
Ik heb al veel paarden gereden, zowel paarden die ingereden moeten worden, als probleem pony's en heel wat bokken en sprongen gewent,
maar zelfs al had ik geweten dat deze bok kwam had ik hem gewoon weg niet uit kunnen zitten.
Het zadel/hoofdstel en alles past (is vorige week maandag door een zadelmaker op orde gemaakt)
Hij heeft een geen gevoelige plekken op zijn rug/nek/kont/flank enz.
Dit is dus precies de reden waarom hij daar wegmoest.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Is het gewoon gemeen, om van de ruiter of te komen of is het toch wat anders?

Happyhealthy

Re: Gemeen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:26

kan je niet verder helpen maar had even een vraag:
wat voor een ras pony is het? en hoe oud?
want ik heb een pony gehad die precies hetzelfde deed en misschien is het wel dezelfde want heb haar weer teruggedaan naar de handelaar!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:28

Waarschijnlijk is het hem niet.
Het is een Ruin, genaamt Teletubbie, een fjord x new forest van 1.36.6 groot.
Hij is 9 jaar oud en komt uit geldrop.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:31

o nee dat is hem niet.
Succes ermee en ik hoop dat het je lukt om het op te lossen!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:32

oke
ik hoop het ook

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:46

niemand een idee?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:13

Tjaaaa , wij zien je pony nu niet hé, maar aan de hand van je vehaal, zou ik persoonlijk even alles overnieuw gaan doen, dus doen alsof je te maken hebt met een nog groen paardje, nog niet zadelmak, dus echt alles overnieuw, maar je zal vlug merken dat dit best vlug vooruit kan gaan.
Let vooral op rust, discipline regelmaat en eerlijkheid, wees een goede leider waar je paardje naar op kijkt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:14

Maar dat is dus er rare.
Ik kan alles met hem ik heb hem al zo'n 20 keer gereden in de bak/bossen en over de weg gewoon overal!
Nog nooit een pasje verkeerd gezet.
Ik kan dus wel opnieuw beginnen, maar dat is niet nodig als je hem zo in de bak of bossen ziet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:14

Tja, als deze pony al bekend stond om zijn bokken dan denk ik dat dit simpelweg een slimmerd is die geleerd heeft dat een potje goed bokken ervoor zorgt dat je geen werk meer hoeft te doen.. Dus ofwel je rijdt hem stevig door, bokken = op je donder krijgen en nog veel harder werken (maar dat moet je maar kunnen/durven), ofwel je zoekt iemand anders..

Lijkt me lastig hoor zo´n pony die precies weet hoe die op een, voor ons gemene (want let wel, het dier bedoeld het niet gemeen, die is puur bezig met niet meer willen werken en denkt niet na over wat dat met zijn mens doet daar is het een dier voor), manier onder het werk uit kan komen..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:20

Normaal zijn bokkende pony's gewoon helemaal geen probleem voor mij.
Genoeg probleem pony's gehad.
Maar ze komt gewoon zo extreem hoog omoog waardoor je echt niet meer kunt.
En blijft ook doorgaan totdat je echt gaat.
normaal jaag ik ze goed vooruit en echt goed boos worden maar wij hem heb ik de kans er gewoon niet voor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:24

Het kan zoveel redenen zijn geweest als je het verhaal zonder context bekijkt...
- Hij kan geschrokken zijn
- Hij was misschien jolig (ken genoeg paarden die uit het niets bokken of rennen uit joligheid op buitenrit)

Maar met de context (zijn geschiedenis dat hij al bokte op de manege) denk ik dat hij misschien flink last heeft van zijn rug, hals, nek, lendenen, heupen etc.).
Ik zou het even aan kijken, als hij met rijden blijft bokken of misschien erg vast zit zou ik er een osteopaat of fysiotherapeut erbij halen die mogelijke blokkades kan opsporen en verhelpen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:26

Misschien heeft hij last van zn rug. Je kan idd een keer een osteopaat laten kijken, en je zadel door een goede zadelpasser laten nakijken? Beterschap iig!!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:28

Hij was dus niet geschrokken, er was gewoon echt helemaal niks en zeker op de manier hoe hij het deed was dat niet het geval.
Hij was vantevoren al gewoon zo sloom en super ontspannen dus joligheid lijkt me ook ver te zoeken

Hij heeft geen last van zijn rug/nek ofzo wat ik dus al gezegt heb in de begin post.
Dit is vorige week al helemaal nagekeken, zowel door de DA (met inenten) en door de zadelmaker haar rug.

Marise83 dit staat al in de beginpost

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:30

Oh sorry, heb ik echt heel erg overheen gelezen :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:32

Zowel zadelmaker als DA hebben te weinig kennis van spieren en wervels om te kunnen onderzoeken of een paard daar last van heeft...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:35

Mijn DA is verder geleerd in Osteopaat en kan ook net als sportmassage's enz uitvoeren.
Hij heeft gevoeld en hem onderzocht en was niets mis met hem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:36

Een zadelmaker of DA is nog geen fysio of osteopaat.

Er was gewoon echt helemaal niks kan je ook niet zeggen. WIj zien niet zoals een paard, een paard kan bij wijze van spreke al van een vlieg schrikken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:40

Massages of een osteopaat is wel een verschil. Een fysio gaat meer op in de spieren, een osteo gaat dieper, bijv. geblokkeerde wervels.
Het lijkt mij heel stug dat een oud manegepony helemaal niks mankeerd....

Behandel hem met respect, op de foto in je profiel vind ik dat namelijk niet te zien.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:42

Ik behandel hem wel met respect
dat kan jij op een foto niet zien.
en nogmaals mijn DA heeft doorgeleerd in de paarden.
Hij heeft dus gezegt dat er niks was,
en lijkt me heel sterk dat de pony ook op de manege altijd schrok, en daardoor door blijft bokken totdat je er af ligt.

edit: de pony heeft maar enkele keren in de manege lessen mee gelopen, daarna heeft een amazone hem vast overgenomen maar ook daar bleef hij dat gedrag vertonen
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 21-03-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:43

Dan blijf ik er toch bij, dat hij misschien ergens last van heeft.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:44

Ik wil best gegrijpen dat hij ergens last van heeft,
maar ik zou niet weten wat ik er mee moet als de DA hier zegt er is niks mee hij heeft hem van top tot teen onderzocht.
Mijn ouders vinden het ook onzin om verder te gaan zoeken naar een andere Fysio want hij is het net zo goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:46

Ik geloof niet dat dit gedrag voortkomt uit pesten of drammerigheid, ik denk echt dat hij last heeft van z'n rug of tuigage... Ik zou er iemand anders naar laten kijken als een second opinion...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:48

Ja ik zou het best willen maar ik tweifel zoiso niet aan mijn tuig!
Ze werkt hier in heel de regio en is hier zeker bekend!
Ik wil best iemand anders laten komen, maar mijn ouders zijn het er niet mee eens.
Ik ben pas 14 dus mag nog niet alles zelf regelen

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:52

@ ietjelover
Wat verwacht je nu van bokt? Wij geven je "redenen" maar niets is het volgens jou, wat verwacht je nu dan?!
Misschien heb je wel meer les nodig, er is ALTIJD een oorzaak....

Toch ga ik met de rest mee, laat eens een goede osteophaat komen!
Het klinkt heel hard maar als jou ouders dat onzin vinden vraag ik me af of een eigen paard wel zo verstandig is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:53

Mijn paard doet het om onder druk uit te te komen. Je kan ze gerust rijden maar zet je net dat iesje teveel druk, bewust of onbewust, dan gaat die ook heel hard op de rem en krijg je ook een bok naar je hoofd geslingerd die echt niet lief is hoor.

Paard is kerngezond verklaard door DA en osteo, alles past ook prima dus je hebt er ook die het gewoon doen omdat ze even niet akkoord gaan met jou als ruiter. Ik los het nu op door stilaan de druk iets te verhogen en ik beloon gelijk als ze goed reageert en laat dan de druk los. In het begin ontplofte paardje al als ik maar gewoon een spier opspande, nu kan ik gewoon kuitdruk geven zoals het hoort. Druk ik iets te hard door dan knalt ze nog steeds, maar da's dan mijn eigen fout.

In zo'n geval zit er niet veel anders op als opletten met wat je doet en heel subtiel gaan leren rijden, veel meer op je zit nog dan op kuitdruk.

Ik heb altijd de riem van een martingal of thiedeman of dun touw rond de hals hangen als ik weer dat ik met stevige bokkers moet rijden. daarmee heb ik al alles kunnen uitzitten tot nu toe. je knijpt gewoon je middenvinger errond en da's vaak al meer dan genoeg om je toch net dat tikje meer stevigheid te geven om in het zadel te blijven.