controleverlies bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twitchy

controleverlies bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 14:23

Ik heb even een vraagje:

ik rij nu in totaal 7 maanden, 2x per week, maar blijf maar problemen hebben met de galop; het probleem zit m er niet in dat ik het paard niet in galop krijg, maar ik verlies de controle over het paard. Ik heb hetzelfde bij meerdere paarden (zit elke les op een ander paard) dus het ligt echt aan mij, maar ik snap niet wat ik precies fout doe. mn instructeur roept wel steeds "sturen!!" maar ja ik snap natuurlijk ook wel dat dat moet, maar daar gaat het nou juist mis.

zodra ik in galop ben gaan we langzamerhand van de hoefslag af (wat niet de bedoeling is) en snijden we de hoeken steeds groter af tot we uiteindelijk haast een grote volte in het midden aan het rijden zijn. Ik krijg het paard echt niet meer richting de hoefslag en al mijn pogingen tot sturen worden genegeerd. Ik wil het zo graag goed doen maar het is zo ongelooflijk frustrerend dat ik de hoefslag gewoon niet meer op kom :( Ookal heb ik les met mensen die een jaar meer ervaring hebben als ik is het toch zo gênant als het me keer op keer niet lukt simpel op de hoefslag te blijven, het voelt alsof ik de les verstoor...

heeft er iemand tips waar ik op moet letten als dit gebeurd, wat ik moet doen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:25

Tijd: 7 maanden rijden is nog niet zo lang.
Ook proberen in de galop op je kont te blijven zitten en niet jezelf uit het zadel te laten trekken door het paard.
Als je goed in het zadel kan blijven zitten in de galop, kun je met je zit ook het paard beter sturen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-03-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:26

Frustrerend, kan ik me voorstellen!

Ik heb het idee dat het zit in het nog niet hebben van een onafhankelijke zit. Waardoor je je paard niet op de hoefslag kan houden met je binnenbeen.
Je verliest in principe niet de controle over je paard, maar over je zit.

Althans, dat vermoed ik hoor. Er zijn vast nog mensen hier die er andere ideeën over hebben. En het is lastig beoordelen van een verhaaltje.

caat_eve

Re: controleverlies bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:29

Je rijdt natuurlijk nog niet zo lang, dus je zit is misschien nog niet helemaal bevestigd. Gewoon goed en veel blijven oefenen zou ik zeggen!
Misschien is het slim eerst veel te draven om zo eerst je zit te bevestigen. Je kan ook aan de manege vragen of je op een paard mag rijden wat rustig gallopeert zodat je daar ''het gevoel'' op kan leren. (ik maak uit je verhaaltje op dat je op een manege rijdt iig)
Veel succes nog!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:57

Schaam je er in elk niet voor , waarom zou je je schamen en denken dat je de les verstoord, we zijn allemaal ergens begonnen en bij heel veel mensen gingen de eerste galop sprongen niet zoals het hoort,

Miss eens een keer prive les nemen en dan alleen puur met je zit aan de gang gaan, ook in de draf proberen te gaan door zitten , heel belangrijk is dat je ontspannen blijft en de beweging van het paard leert voelen, dat kun je ook in een zitles leren, met je ogen dicht en voel hoe het paard onder je door beweegt.
Miss ben je helemaal nog niet aan de galop toe , miss eerst eens leren sturen op je zit in stap en draf , zoek ook geen steun aan je teugel want vaak verlies je dan ook de controle omdat het paard te veel druk in zijn mond gaat krijgen daardoor en precies gaat doen wat jij nu juist niet wil maar er toch om vraagt.
Maar ik zou het eens in je les behandelen en zeker het schaamte gevoel thuis laten denk dat het dan al beter gaat,

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:20

Het zal vanzelf beter gaan naarmate je minder moeite hoeft te doen om onafhankelijk de beweging uit te kunnen zitten. Heel algemeen geldt: buitenteugel wat meer druk nemen en met je binnenbeen je paard aandrijven zodat hij voor je binnenbeen opzij gaat en naar de hoefslag toe gaat. Hou je benen mooi lang en zorg dat je midden boven je paard zit, op je zitbeen knobbels. Ik geef zelf les en weet uit ervaring dat het echt bij iedere ruiter in het begin moeilijk is om te sturen in de galop. Dat kan bijna niemand. Je moet al aan zoveel dingen tegelijk denken en hebt nog zoveel moeite om ontspannen te zitten dat je voor het sturen bijna geen tijd overhebt. Dus schaam je nergens voor! Komt vanzelf goed. En een priveles kan hier inderdaad bij helpen, maar ja, daar moet je ook maar net het geld voor hebben.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:41

kamille schreef:
Het zal vanzelf beter gaan naarmate je minder moeite hoeft te doen om onafhankelijk de beweging uit te kunnen zitten. Heel algemeen geldt: buitenteugel wat meer druk nemen en met je binnenbeen je paard aandrijven zodat hij voor je binnenbeen opzij gaat en naar de hoefslag toe gaat. Hou je benen mooi lang en zorg dat je midden boven je paard zit, op je zitbeen knobbels. Ik geef zelf les en weet uit ervaring dat het echt bij iedere ruiter in het begin moeilijk is om te sturen in de galop. Dat kan bijna niemand. Je moet al aan zoveel dingen tegelijk denken en hebt nog zoveel moeite om ontspannen te zitten dat je voor het sturen bijna geen tijd overhebt. Dus schaam je nergens voor! Komt vanzelf goed. En een priveles kan hier inderdaad bij helpen, maar ja, daar moet je ook maar net het geld voor hebben.

:j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:49

Jammer, dat je een instructeur hebt, die dit laat gebeuren.
De fout ligt dus in dit geval bij hem.
Als je echt wilt leren rijden, zou ik iemand anders zoeken. Eigenlijk zou je prive les moeten nemen van een goede instructeur. Dan leer je tenminste rijden.

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:51

bedankt allemaal voor de reacties, wordt heel erg gewaardeerd!

Ik ben in ieder geval gerust gesteld dat het heel normaal is om met 7 maanden les de galop nog niet onder de knie te hebben. Als je les hebt met mensen met ruim een jaar meer ervaring is het heel moeilijk om in te schatten of ik achterloop qua niveau of niet, aangezien gewoon met de les meedoen met sommige oefeningen erg lastig is.

Dus als ik het goed begrijp moet ik me concentreren op een onafhankelijke en ontspannen zit en echt proberen de beweging van het paard goed te volgen zonder teveel druk op de teugel (en daarmee de mond) te zetten omdat ik dan juist het paard van de hoefslag af stuur.
Ik moet met lange benen midden op het paard zitten op mn zitbeen knobbels en met mijn binnenbeen aandrijven zodat we richting hoefslag gaan.
Ik neem aan dus dat ik mijn buitenbeen gewoon stil hou maar wel iets achter de singel plaats?
Qua teugel zorg ik dat ik de buitenteugel wat strakker vasthou dan de binnenteugel. Bij de binnenteugel moet neem ik aan de hand van de hals?

En dat is dan de basis om op de hoefslag te blijven. klopt dit?

en moet ik meer op de buitenbeugel drukken dan de binnenbeugel of beide evenveel?

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:37

Ik rij nu een jaar en heb nu pas het gevoel dat ik een beetje kan sturen in galop en dan nog weinig bijzonders hoor, bv een volte en daarna weer rechtuit. oefening baart écht de kunst! want zoals ik hier las met de onafhankelijke zit klopt echt, naarmate je meer kilometers maakt op het paard, gaat dat steeds beter en kan je de hulpen rustig gaag geven :)

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:44

Het verhaal komt me bekend voor...

Ook ik rijd nu 7 maanden, 2 maal per week en heb een beetje hetzelfde probleem. Al sta ik zelf ook wel eens stil in het midden van de bak. :') Dat vind ik zelf heel vervelend, omdat ik de les niet wil storen. Bij mij gaan de paarden ook heel hard draven, ipv galoperen, ik vermoedt dat ik niet genoeg op mijn kont zit. (meer naar achteren gaan zitten dus).

Ik vond het zelf heel nuttig om op buitenrit te gaan. Paardje gaat automatisch in galop (en rechtdoor). Dan heb je de tijd om rustig te leren zitten, ipv ook nog te moeten sturen. Maar dan moet je het zelf natuurlijk wel vertrouwen. En je instructeur ook.
Je snapt nl na 10 minuten galoperen ipv 2 rondjes, een stuk beter hoe je moet zitten. (en hoe niet). Succes.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:49

Heel herkenbaar!!
Maar goed nieuws, het wordt beter ;)
Ik rijd nu bijna 1,5 jaar en had dit in het begin ook.

De enige tip die ik je kan geven (maar die heb je vast van je instructeur ook gehad is buitenteugel eraan houden en binnenteugel niet te strak houden en met je binnenbeen naar buiten duwen.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:33

Misschien is het handig om eerst die volte te blijven rijden, aangezien dit beter gaat en daardoor je zit te verbeteren. Door iets meer naar achteren te gaan hangen kun je meestal al beter in het zadel blijven zitten. Zorg dat je je knieën goed aan het zadel hebt en je je benen in iedere gang stil kunt houden. Daarna kun je je been goed naar achter leggen om zo te sturen. Misschien dat je een keer kan regelen galop aan de longe te doen, dan hoef je helemaal niet meer te denken aan sturen.

Om op de hoefslag te blijven: Wel iedere galopsprong met beide voeten aansporen, maar met je binnenbeen iets meer druk geven. In het begin de buitenteugel iets korter nemen dan de binnenteugel, waardoor je het paard automatisch naar buiten stuurt. Ook heb ik altijd geleerd (in elke gang) de buitenteugel van de nek af en de binnenteugel tegen de nek aan, ook hierdoor stuur je naar buiten toe.

Nog veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:06

Je hoeft je nergens voor te schamen, hoor! :) Probeer jezelf niet te vergelijken met andere mensen uit je les; iedereen leert in zijn eigen tempo en heeft zijn eigen werkpuntjes bij het rijden :)

In mijn stuurloze-galop-periode probeerde ik altijd de pony met mijn buitenteugel weer terug naar de hoefslag te sturen. Maar daardoor had hij alle ruimte om over zijn binnenschouder weg te lopen en stapten we al gauw weer in het midden :+ . Probeer je stelling dus een beetje naar binnen te houden.
Een oefening die bij mij altijd goed hielp, was om voor het galopperen eerst rustig door te zitten, een grote volte te maken met de juiste stelling en buiging om het binnenbeen, dan rustig de volte sluiten tot een kleine volte en vervolgens met mijn binnenbeen de volte weer openen, maar nog steeds goed om mijn binnenbeen gebogen. Bij het openen kreeg ik vaak meer druk op mijn buitenteugel, lag mijn binnenbeen al op de singel en mijn buitenbeen al wat naar achteren voor een goede buiging en zodra ik de hoefslag raakte, sprong het paard vaak bijna vanzelf rustig in galop aan. Daardoor was 'ie meteen goed om mijn binnenbeen gebogen en had ik voldoende druk op mijn buitenteugel. Dan hoef je alleen nog maar op jezelf te letten: netjes recht boven je paard zitten, niet naar binnen hangen als je door de hoeken gaat en blijf kijken waar je heen rijdt :) . Je kunt het! *\o/*

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:49

mijn tip is probeer het even los te maken, bedenk niet voordat je in galop gaat al o het zal wel mis gaan want we gaan de hoeken afsnijden. Wat ik zelf heb ondervonden is juist dat gene waar je je zo hard op focust ( wel of niet wil ) gaat dan de mist in. Lijkt me namelijk dat je hier best gespannen door gaat rijden. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:52

ik rijd inmiddels meer dan 25 jaar en ben momenteel met mijn merrie ook stuurloos in de galop hoor, kwestie van tijd, vertrouwen en op je kont blijven zitten, als je maar wilt, dan komt het vanzelf, volhouden dus!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:20

Oh hihi, ja dit hebben veel beginnende ruiters! Dat geeft toch helemaal niks? Je hier echt niet voor schamen!! 7 maanden, joh, je bent nog een puppie! Er worden al best veel goede tips gegeven. Ik wil het nog iets simpeler maken, omdat je als beginnende ruiter nooit zoveel dingen tegelijk aan je houding en hulpen kunt veranderen als hier genoemd worden.
Probeer beide handen naar buiten te zetten, zodat de buitenteugel van de hals komt en de binnenteugel er tegenaan, zo druk je hem met je binnenteugel naar buiten weg zonder dat hij door de binnenschouder kan vallen en je buitenteugel kan hem meenemen naar buiten/langs de hoefslag. Als je je binnenhand van de hals af houdt, geef je het paard juist ruimte om naar binnen te vallen, dus tegen de hals aanduwen die binnenhand!! En natuurlijk je binnenbeen goed aanleggen! Been is minstens zo belangrijk als teugel!
Zodra je het paard beter rechtuit kunt sturen kun je weer wat met je binnenhand van de hals af gaan werken, dit heb je uiteindelijk nodig om een correcte aanleuning te krijgen, maar zo lang je niet eens rechtuit kunt is dit nog niet van toepassing!
En wees niet te bang om DUIDELIJK te zijn tegen je paard! Als hij tegen je wil in toch de bocht omgaat, mag je best een keer goed doorkomen met je hulpen, want manegepaarden hebben heel snel door wanneer een ruiter niet weet door te pakken en dan gaat het niet meer lukken! Succes en veel plezier!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:22

Dana01 schreef:
ik rijd inmiddels meer dan 25 jaar en ben momenteel met mijn merrie ook stuurloos in de galop hoor, kwestie van tijd, vertrouwen en op je kont blijven zitten, als je maar wilt, dan komt het vanzelf, volhouden dus!

Ja, je bent niet de enige! Ik heb er op dit moment ook last van :P Dan nog niet zo steurloos, maar bit vast pakken en rennen :P Ook erg prettig!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:24

lyanne_sanne schreef:
Dana01 schreef:

Ja, je bent niet de enige! Ik heb er op dit moment ook last van :P Dan nog niet zo steurloos, maar bit vast pakken en rennen :P Ook erg prettig!

Het gaat nu al een heel stuk beter, bit vastpakken doet ze niet meer, tenzij ze het erg helemaal niet mee eens is :')
gewoon volhouden dus!

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:25

Paardrijden is een sport met gebruiksaanwijzing....hoe langer je bezig bent hoe beter het gaat.
Iedereen die voor het eerst op een paard stap heeft moeite met dingen en er is niemand die van je verlangt en verwacht dat jij al gelijk de hoogste klasse kan rijden.
Gewoon rustig aan de aanwijzingen volgen, niet boos worden of in paniek schieten en zeker geen schaamte gevoel krijgen.
Of je nou 7 mnd rijdt of inderdaad 25 jaar....iedereen heeft wel eens problemen.
Het mooie is, problemen zijn er om opgelost te worden!!!

Succes met je lessen!

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:41

Bedankt voor alle reacties :-) ik probeer de tips goed in mijn achterhoofd te houden tijdens de lessen. Ik kies met de les ook express het paard waarbij ik de grootste moeite heb haar op de hoefslag te houden. Ik heb zoiets van, als het bij haar lukt dan weet ik zeker dat ik t kan! Sommige paarden laten zich namelijk heel makkelijk sturen, dus dan maak ik t mezelf te makkelijk. Beetje jezelf uitdagen is alleen maar goed!

Heb twee weken geleden een bos-duin-strandrit gemaakt waarbij de galop eigenlijk best goed ging (er was dus geen hoefslag :-) dus ik heb wel lekker mijn zit goed kunnen oefenen, vooral tijdens de 'race' op het strand. Ik probeer dat gevoel nu goed vast te houden en toe te passen in de lessen. We komen er wel! :-)

Nog steeds wel dat ik het vervelend vindt als ik de les lijk te verstoren maar ik probeer me echt in mn achterhoofd te houden wat velen hebben aangegeven, dat ik er tenslotte ben om te leren!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:13

Je rijdt ook niet zo lang , niemand kan het perfect van het begin . Probeer contact te houden met je buitenteugel en voor de rest idem als de bovenstaande :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:42

Het mag dan misschien vervelend zijn voor andere mensen in je les, maar denk maar zo dat zij vroeger er ook moeite mee hebben gehad en toen misschien ook het idee hebben gehad dat ze de les verstoorde. Geen zorgen, er zal een moment zijn dat er een nieuw iemand in je les komt die er net zoveel moeite mee heeft als jij eerst. :P Alles is moeilijk in het begin, maar naar mate je meer oefent gaat het al een stuk beter!

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:44

He,

ik vind het juist heel goed dat je kunt aangeven waar je nog wat aan moet doen.
Eerlijk gezegd rijd ik al een paar jaartjes. Ik rij op moment op een super-super lief paard, die wel liever lui dan moe is.
Dus ik ben echt heel veel aan het werken van daar boven om het paard goed voorwaarts te krijgen in de hoop nog wat nagevelijkheid te krijgen en aan de teugel te krijgen. Je zult al zien waar ik op uit ben: paardrijden is een samenwerking-sport en af en toe ben je er niet helemaal klaar voor en soms je paard niet (echter vaker de mens niet dan het paard). Ik heb ook dat soms mijn paard naar binnen valt, omdat ik bijvoorbeeld echt even bek-af ben van het rijden. Kan gebeuren en niemand zal je met 7 maanden rijervaring er raar op aankijken.

Dus probeer gewoon je te concentreren op wat je doet en hoe het er uit zou moeten zien. Adem rustig in en uit en hou het binnenbeen er goed bij.

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:44

Hoi,

7 maanden rijden is nog niet lang hoor, maar ik snap wel dat je het vervelend vind! Maar schaam je niet, iedereens eerste galop is nooit perfect, die keer daarna ook niet en die keer daarna ook niet. je moet het gevoel proberen te krijgen.

Je springt gewoon rustig aan in galop, op de volte.
Hou je adem niet in maar adem rustig uit via je buik.
Probeer op je kont te blijven zitten.
Ga lekker rechtop zitten en NIET voorover.

1 of 2 voltes in het begin is wel genoeg als het dan beter gaat bouw je het gewoon weer op tot 3 voltes en dan 4 en als dat dan super gaan 1 rondje hoefslag volgen! Het zo gewoon rustig opbouwen! Neem de tijd.

Vraag aan je instructeur als je op een paard mag met een 'makkelijke' galop.

Misschien kan je een keertje privé les nemen dan let de instructrice alleen maar op jou en kan ze dus ook precies zien wat je fout doet!

Veel succes & Neem de tijd!

Je mag me wel pb-en als je meer vragen hebt hoor!! :))