Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mika11 schreef:Hopelijk heeft het paard waar je op lest wel een fijn, goed zadel.
Want als het voor jou geen fijn zadel is, kan de houding ook daardoor komen.
capopjekop schreef:Heb je niet een foto, dat praat makkelijker. Is het stoelzit die je hebt? Beugels niet te lang of te kort?
Heb je al eens zitles gehad? Anders kun je ook eens zoeken op centred riding.
mika11 schreef:Ja, en als je benen naar voren gaan, gaat je bovenlichaam naar achteren, en beland je in een Chesterfield.
Ik denk idd het enige wat je al doet, lessen en proberen rechtop te blijven zitten.
Zitles zou ook wel goed zijn maar ik ben niet bekend in Breda.
liedje89 schreef:Dat je zadel heel lekker zit betekend nog niet dat je er ook makkelijk goed ik gaat zitten. Ik vind zadels waarop ik netter ga zitten meestal niet per definitie lekkerder zitten of andersom.
Als je zonder beugels rijd zit je dan ook zo?
Marlis schreef:Van mij zouden ze wel een gaatje langer mogen, denk dat je houding dan beter er uit ziet.
Maar heel erg slecht/bagger is je houding niet hoor.
Evelijn schreef:Ik zou de foto wel graag willen zien waarbij jij dacht, baggerhouding! Want als dat de foto is die je hebt geplaatst zou ik me niet heel veel zorgen maken. Al is aandacht besteden aan je zithouding altijd nuttig.
Alicia2u schreef:Ik heb je een pbtje gestuurd. Ik denk dat ik je zeker kan helpen.
De foto is niet zo duidelijk, omdat hij van schuin van achteren genomen is. Tch kun je zien dat je beenligging niet optimaal is. Je zit inderdaad in een stoelzit. De beenligging is echter niet een fout vanuit je benen, maar vanuit je bekken en heupgewrichten. Je lijkt op de foto daarin erg veel spanning te maken, waardoor je geen controle hebt over je beenligging: je hebt moeite je benen lang te houden en druk te blijven zoeken op de beugel.
Langere beugels zijn dan niet de oplosisng: je beugels zijn dan wel langer, maar je benen zijn nog steeds kort. Hierdoor ga je je beugels verliezen, je balans verliezen en daardoor je benen waarschijnlijk nog meer optrekken.
Wat je moet doen is het vinden van een balanszit: balanceren op je bekken, zodat je heupgewrichten vrij komen en je zonder veel spanning te maken mee kunt gaan met de beweging van je paard. Van daaruit kun je je verder ontwikkelen tot een onafhankelijke zit, zodat je optimaal hulpen kunt geven aan je paard. Het is fijn om hierbij hulp te hebben van iemand op de grond.
misschien zelfs minder omdat ik er echt veels te weinig aandacht aan heb besteed. (en dan heb ik vroeger als kind zelfs voltige gehad en stap ik nu af en toe op eigen knol ook wel zonder zadel op). Evelijn schreef:Het is hartstikke goed dat je het aanpakt... maar blijf wel positief naar jezelf kijken. Ik vind je houding voor 1 jaar rijervaring echt super goed. Mijn houding... met meer dan 15 jaar rijervaring is echt niet betermisschien zelfs minder omdat ik er echt veels te weinig aandacht aan heb besteed. (en dan heb ik vroeger als kind zelfs voltige gehad en stap ik nu af en toe op eigen knol ook wel zonder zadel op).
!