Zweepje of sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1991

Zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:50

Als jullie een jong paard rijden. Die erg sloom is.

Zouden jullie dan kiezen voor een zweepje of spoortjes?

Het is gewoon een vraagje,, dus aub een beetje vriendelijk,,,,

rikkybergy

Re: Zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:52

zweepje

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:52

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:53

Ik zeg ook zweepje en oefenen met stemhulpen en je paard daar wat alerter op maken :j
Vind zelf ook stemhulpen zeker bij een jong paard erg prettig. (Natuurlijk wel onhandig als je gaat lopen klikken met je tong wanneer er ook anderen in de bak rijden.)

@Maren11 dat valt mee hoor, dat kan wanneer je niet weet hoe je ermee om moet gaan en het ligt er dan ook maar net aan wat voor een spoortje je dan gebruikt.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:57

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:57

Zat zelf ook te denken aan een zweepje.
Maar was even benieuwd naar jullie mening.

:)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:00

Ik zou voor een zweepje gaan, dan kan je hem bijtikken wanneer nodig is, en meestal is alleen al zweepje vasthouden genoeg.

@Maren11 , als je sporen goed gebruikt is het veel minder pijnlijk dan dat de meeste met een zweepje omgaan naar mijn mening hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:06

Zweepje de reden is eigenlijk voor mij heel simpel. Stel het paard schrikt ergens van en ja dat kan met ieder paard maar een jong paard is veel gevoeliger en je wil dat ze alle ervaringen als positief ervaren. Goed stel dus het paard schrikt springt naar voren of opzij of weet ik veel waar naar toe wil ik niet dat ik dan automatisch ineens die sporen in z'n ribben schop. Paard schrikt dan alleen maar harder en vindt ik dus niet verstandig. Als een paard schrikt kun je als ruiter de meest rare ongecontroleerde bewegingen maken daar moet je je bewust van zijn dat dat altijd kan.

Daarbij komt trouwens nog dat sporen totaal niet bedoelt zijn om het paard voorwaarts te prikken. Het kan helpen om het paard wel aan het been te krijgen maar vaak zijn ruiters daar niet ervaren genoeg voor dus is meestal niet de goede optie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:10

Zweep.

Sporen zijn voor verfijning en niet voor africhting.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:08

Quir schreef:
Zweep.

Ik ga ook zeker voor zweep! Sporen horen pas in de m te komen vind ik. Ik vind het belachelijk dat mensen al b rijden met sporen... ik zie daar het nut absoluut niet van in, in 9 van de 10 gevallen rijd de ruiter met sporen zodat ze meer status hebben. Terwijl het paard zonder sporen niet meer vooruit te branden is:s

Ik ben pro zweep en anti spoor

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:10

12sterre34 schreef:
Quir schreef:
Zweep.

Ik ga ook zeker voor zweep! Sporen horen pas in de m te komen vind ik. Ik vind het belachelijk dat mensen al b rijden met sporen... ik zie daar het nut absoluut niet van in, in 9 van de 10 gevallen rijd de ruiter met sporen zodat ze meer status hebben. Terwijl het paard zonder sporen niet meer vooruit te branden is:s

Ik ben pro zweep en anti spoor

Ik ben zeker niet anti sporen... Daarnaast heeft verfijning niets met de klasse te maken.

SanderD

Een spoor is inderdaad geen middel om een paard alerter voor de hulpen te maken en heeft een andere functie, je gebruikt ook geen vork om soep te eten, toch? :)

Sodeletuut

love_shyboy schreef:
@Maren11 , als je sporen goed gebruikt is het veel minder pijnlijk dan dat de meeste met een zweepje omgaan naar mijn mening hoor.

Uh, waar voor zijn sporen ook alweer bedoeld? ;)

@TS: Zweep. :j

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:11

zwep kennen de meeste jonge paarden al van het longeren en ze reageren dan meteen hier op

sporen vindt ik niet zo goed, want sporen wil je juist gebruiken om de hulpen te verkleinen/verfijnen. een jong paard met sporen vooruit te schoppen (lomp gezegt) maakt het ongevoelig

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:14

een heel jong paardje, zweep.

Maar ben hierboven ben ik het niet altijd eens, want onnodig in de b met sporen niet helemaal..
als het wat ouder paardje is en wat verder bent met training dan kan je ook gewoon het spoortje gewoon nodig kunnen hebben en is er ook niks mis mee is als het vriendelijk is en er goed mee om kan worden gegaan..
Maar goed zal mijn mening maar zijn maar vind dat er soms hierop bokt in sommige gevallen erg overdreven wordt gedaan over een spoortje

Eens met Quir :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:29

Niks mis met een spoortje maar in dit geval toch echt een zweepje. En dan op de kont om de drang naar voren te krijgen. Spoor geeft geen drang naar voren maar idd verfijning van de hulpen. Die moeten ze dan natuurlijk wel al kennen hé. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:32

Voorwaartse drang kun je stimuleren met een zweepje. :j
Een spoor vind ik persoonlijk meer om het paard straks heel correct en vlug aan het been te rijden en te kunnen verfijnen. En pas waar nodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:33

Ik zou trouwens beginnen met de zweep achter je kuit, als dat niet werkt pas op de kont.
En op de schouder voor evt. begrenzing kan die ook helpen. :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:13

Zweepje.
Maar als je jong paard daarop flipt (zoals die van mij, gaat met't hoofd omhoog tegen het bit in, dus 0 stuur, 0 ophoudingen, ...) en je kan met een spoortje rijden: sporen.

Of gewoon eens 'harder' zijn met het been? Als hij niet reageert op kuitdruk kan je eens een 'schopje' doen. Nu niet natuurlijk je hakken erin ploffen, maar je been beetje opheffen.
Mijn vroegere lesgever was ervan overtuigd dat je paard moest wegspurten als je je been nog maar ophefte.
Vind ik overdreven, maar hij heeft wel een punt natuurlijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:16

Spoor, omdat je daarmee de beenhulp verduidelijk. Je geeft eerst kuit, wanneer daar geen reactie op komt spoor. Dus een duidelijkere hulp op dezelfde plaats. Dat vind ik logischer voor een paard dan dat er na een beenhulp, een geheel andere hulp op een andere plek komt.

Belangrijk is dat je wel echt stille benen hebt, en duidelijk kan scheiden tussen kuit- en spoorhulp. Dus alleen spoor als dat nodig is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:55

IK zou geen van beide pakken, zeker als het paard nog niet weet wat er van hem verwacht word, wat wil je dan met de zweep of sporen bereken?
Een traag en sloom jong paard heeft moeiete met zijn balans als je erop zit en moet zo getraind worden dat hij meer voorwaartser in zijn beweging kan gaan worden waardoor ook het tempo hoger word, maar dat heeft echt tijd nodig, je zegt zelf het dier is nog jong, dus neem de tijd, wees blij met wat je al bereikt hebt en werk aan een goeie basis,ga werken aan de zijgangen in stap zodat de achterhand/motor sterker gaat worden zodat hij actiever kan worden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:01

Ik zou ook zeggen een zweepje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:34

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een sloom jong paard gehoord. Wel eentje die over het algemeen lekkker energiek en vrolijk is, maar met rijden sloom.

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom hij sloom is en de oorzaak weghalen. Niet leuk, inbalans, ergens last van?

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:12

zweep, maar ik zou ook even naar de voeding gaan kijken.

Wat heel belangrijk is is dat je met rijden ook het paard leert om actief te blijven lopen ( doe je dit niet van jongs af aan en laat je hem sloffen dan blijft het een sloom paard)

Ik zelf doe met jonge paarde die sloom zijn vaak het onderstaande
reageren ze na 2 keer been niet dan krijgen ze een tik achter mijn been ( 1x een goede tik, en niet 4 kleintjes, dat merken ze neit) Dit herhaal je telkens tot dat ze/ hij goed voor het been loopt. Gaat het paard zelf na 2 keer aandrijven naar voren belooon je hem/haar. Vergeet niet bij het voorwaarts gaan om je binnenhand te openen, anders kan het binnen achterbeen niet voldoende naar voren komen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:13

zweepje :D
Maar dan wel wanneer je je paard een tik(je) geeft , geeft je tergelijker tijd been. Dan denk hij later ook : 'hmm , ik krijg been , misschien komt dat tikje ook nog'. En dat heeft 'ie liever niet ;)