bitloos binnenstelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFJill

bitloos binnenstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:16

hoi hoi,
ik heb een probleemtje waar ik echt slechtgezind door wordt tijdens het rijden :)
ik heb een halfinger van 5 jaar oud en rijdt met touwhalster. Mijn teugels hangen dus altijd door omdat we nu de basis oefenen.
Ze luistert heel goed naar mijn benen, maar het probleem is dus, dat ze haar hoofd altijd naar buiten hoofd, niet overdreven maar wel te veel. Zo kan ik niet altijd aanspringen in de juiste galop, alleen in voltes. Ik kan ook geen druk geven op mijn binnenteugel want dan draait ze af.
Ik weet echt begot niet wat ik moet doen.
alvast bedankt :)

capopjekop

Re: bitloos binnenstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:17

Wil je perse met een touwhalster blijven rijden? Ik zou anders een optoming nemen met teugels aan de zijkant, dan is stelling vragen veel makkelijker.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:20

capopjekop schreef:
Wil je perse met een touwhalster blijven rijden? Ik zou anders een optoming nemen met teugels aan de zijkant, dan is stelling vragen veel makkelijker.

Heb ik al geprobeerd, maar het gaat echt niet. & ik ga elke zomer naar een ranch waar ze met touwhalster rijden, dus het is het gemakkelijkst om dat te blijven doen...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:23

je moet je paard leren buigen om je binnenbeen heen.

Om dit aan te leren is het inderdaad makkelijker om (als je bitloos wil blijven rijden) bijvoorbeeld met een sidepull te rijden.

Als je perse met touwhalster wil blijven rijden kan dat ook, maar de zijwaartse beweging voelt wat minder duidelijk voor je paard met een touwhalster.

Leer je paard eerst vanaf de grond aan dat ze op de druk moet reageren door haar hoofd op zij te doen.

Vervolgens kan je hier onder het zadel mee verder.

Bijvoorbeeld door voltes te openen en te sluiten kun je paard vervolgens leren dat ze om je binnenbeen heen moet buigen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:24

Hoezo gaat dat niet dan? Ik vond het onwijs moeilijk om een nette stelling te rijden met een touwhalster,plus dat mijn pony er vrij heftig op reageert,dus ik heb nu een kingekruist hoofdstel. Nu heb ik daar totaal geen problemen meer mee.

Kent je paard neckreining?

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:17

Om m'n been buigen kent ze, als ik stil sta... & Het gaat gewoon niet, ik snap er zelf niets van , als ik met mn benen stuur gebruikt ze heel haar lichaam, haar hoofd blijft gewoon recht.
neen, en ik ken dat ook niet :)

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:19

`heb je het al met gewrichtshulpen probeert?

je kunt je mee draaien, buitenschouder naar voren, binnenschouder terug

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:20

ik heb al zoveel geprobeert, ik weet het allemaal al niet meer :D Ik blijf gewoon oefenen. Op een dag lukt het wel !

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:22

je zou je paard kunnen leren dat een teugel tegen de hals stelling geven betekent, mijn paard kan als we op neckrope rijden voltes met mooie stelling lopen, door alleen maar de teugel tegen de buitenkant van de hals te houden, en met m'n binnenbeen te zorgen dat hij niet naar binnen valt maar om mijn been gaat buigen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:23

Hoe stuur je dan als je paard geen neckreining kent?

Zo doe ik het ook Tammy, buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals iets omhoog en dan binnenbeen om de buiging te vragen.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:25

haha, oeps verkeerd, ik ken dat wel en zij kent dat ook. Ik had iets anders gelezen :D Ik probeer het woensdag eens met een gewoon halster.