Nikita, bitloos in de buitenbak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeliiee

Nikita, bitloos in de buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:03

Hoihoi!
Aangezien het gisteren heerlijk weer was, heb ik mijn moeder meegesleept naar Nikita om wat foto's te maken.
In de winter werd Nikita zo fris, dat ik het niet meer aandurfde om bitloos met haar te gaan rijden, aangezien ze met bit al bijna onhandelbaar was :} Nu het vertrouwen weer terug is, en ik beter weet hoe ik haar moet rijden op dagen waarop ze fris is, durfde ik het weer aan bitloos te gaan rijden!
Eergisteren reden we voor het eerst sinds de winter weer bitloos. Het was erg wennen voor Nikita en ik merkte dat ze haar draai nog niet helemaal gevonden had. Ik gebruikte toen een kruislingssysteem. Gisteren had ik er knoopjes ingelegd, zodat het als een sidepull zou werken, en dit ging een stuk beter!
In de buitenbak is ze vaak een stuk frisser dan binnen, en het was dus best wel even wennen voor ons allebei om bitloos en in de buitenbak te rijden.
Ik heb haar een beetje alles laten onderzoeken en rustig de tijd gegeven om er weer in te komen. Ik heb daarom ook niet dressuurmatig gereden, het was puur een ontspanningsritje. Na een tijdje kwam ze volledig uit zichzelf naar beneden met haar hoofd, terwijl ik bijna geen druk had op de teugels. Hier was ik wel trots op, omdat het toch aangaf dat ook zij ontspannen aan het rijden was!
Oh ja, mijn houding is erg slecht op het moment. Het is al verbeterd, want ik zat eerst heel erg naar voren. Nu ben ik daar erg op aan't letten en het gaat nu beter, maar hierdoor let ik niet meer op mijn handen en voeten en gaan die dus weer achteruit:}

Nou, genoeg gepraat, hier de foto's!

[lijn]

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier begon ze al meer te ontspannen :D
Afbeelding

5.Poging tot middendraf -engel-
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. -adore-
Afbeelding

8. Galopje
Afbeelding

9. Inzet volte in galop
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. wel netjes opzich :D
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Even draven met lange teugel
Afbeelding

15. Goed gewerkt! -adore-
Afbeelding

Nachtlampje

Re: Nikita, bitloos in de buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:09

Mooi hoor :D heb je die indian bosal van diereninpastel.nl?

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:44

Ziet er goed uit! :D
Mooi paard heb je ook :o

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:48

Ik heb even een vraagje wbt het bitloosrijden, men zegt (in de artikelen die je over bitloosrijden leest) dat je met bit niet meer controle hebt (of zou moeten hebben?) dan wanneer je zonder bit rijdt. Maar blijkbaar is dat bij jou dus niet zo?
Niet aanvallend bedoeld ofzo hoor, maar ik snap het geloof ik niet helemaal dan. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:57

Paarden kunnen eerder, sneller en scherper reageren op een bit omdat dat niet prettig is. Als een paard bitloos goed reageert heeft hij genoeg rust om goed op signalen te letten en kan hij goed wijken voor druk.
Soms hebben paarden - zoals de mijne - even de lente in de kop ofzo, en willen ze precies gaan waar jij niet heen wilt. Dan kan je met bit soms wel sterker zijn omdat het scherper inwerkt.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:58

Dubbel topic, dus hier een slotje.