Dribbelen afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sissi71

Dribbelen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:07

Onze Haflinger is in het verleden bij de vorige eigenaar zeer weinig gereden, en dan alleen buitenritten.
Wij (ik) rijden wat regelmatiger, zeg één keer in de week (buitenritjes). Op zich schrikt ze nergens van, dus in dat opzicht is ze wel braaf.
Waar ik alleen echt gek van word, is dat ze maar blijft dribbelen. En zo erg, dat ze geen drie passen normaal in stap loopt. Ik probeer haar met een vrij lange teugel te rijden, maar dat is echt lastig omdat ze steeds harder gaat lopen wanneer ik haar niet steeds rustig terugneem. Met steeds bedoel ik echt elke 5 seconden....Ik ben een ervaren ruiter en knijp niet of ben niet grof.
Af en toe kan ze even uitgalopperen, maar daar is niet veel ruimte voor hier. Overigens wordt ze daar alleen maar drukker door.
Streng optreden helpt niet, dan raakt ze in paniek; gaat staken, steigeren en bokken want dat begrijpt ze gewoon niet.
Ze staat overdag buiten, krijgt geen krachtvoer en ze wordt gereden op een dubbel gebroken trens met een martingaal.

Ik zou een ander het advies geven vooral zelf rustig te blijven, hals zo lang mogelijk laten worden, diep in het zadel blijven zitten, rustig terugnemen en belonen zodra ze stapt. Dit helpt dus niet :D . In elk geval wil ik nu toch wat dressuurmatiger met haar gaan rijden, maar ook dat levert een flinke portie stress op, waarvan ik me afvraag of we dat haar op haar leeftijd en met zo weinig ervaring onder de man nog wel moeten aandoen.

Wie heeft er tips?

CarlaP

Re: Dribbelen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:41

Ik zou proberen om bij elke dribbel te gaan halthouden. Zonder teveel spanning te geven en belonen als ze stilstaan. Dan weer op een hele kleine hulp weg stappen en als ze weer drippelt, weer halthouden.

Succes

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:18

Als je niet de intentie hebt haar dressuurmatig op te pakken, zou ik dat inderdaad vooralsnog proberen te vermijden en het buiten een bak proberen op te lossen.
Heb je al geprobeerd hoe ze ''loopt'' als je naast haar wandelt? Afstappen en aan de teugel meevoeren dus. Eventueel ook een optie om te proberen als jij erop zit en iemand anders ernaast loopt.

Is je paard doorgaans ook zo'n druktemakertje? Dan kan het zijn dat het erg lastig af te leren is. Indien ze het alleen doet als ze iets spannends ziet is het hopelijk makkelijker op te lossen.

miir20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:09

Ik heb ook een pony gehad die dat deed, die kon ook niet normaal lopen. In de bak niet en niet buiten. Ik ben er toen gewoon naast gaan lopen. zadelde ik haar wel op maar ging ik gewoon naast lopen buitenrit maken. Dat heeft toen veel geholpen!

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:22

Ik heb er in het begin wel naast gelopen, maar ze is loeisterk en dan zit ik er toch liever op. Volgens mij stapte ze toen wel gewoon trouwens, dus dat kan ik wel weer eens proberen.
In de bak moet ik gewoon uitproberen, ik heb haar tot nu toe maar één keer in een bak gereden en toen hadden we haar net. Misschien moet ze gewoon weer even onder appèl en anders zullen we het moeten accepteren, ´t is niet anders. Overigens dribbelt ze de hele tijd, dus niet als ze iets spannend vindt. Het zou heel goed kunnen, dat ze het hele rij-gebeuren erg spannend vindt natuurlijk. Oude ritmes krijg je er niet zomaar uit en ze heeft 20 jaar bij de vorige eigenaar gestaan en is hooguit een paar keer per jaar onder het zadel geweest. Op zich niet gek dus dat ze gespannen is. Wie weet wordt het vanzelf beter nu we vaker kunnen rijden (sneeuw is weg).
Bedankt voor jullie tips, ik ga het allemaal proberen!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:27

Ik heb er ook zo eentje, maar dan een gelders paard. Wat bij hem helpt is als hij dribbelt, hem stil te zetten en achteruit te laten lopen. Gewoon een paar passen, dan weer halthouden en rustig wegstappen (met losse teugel als het even kan. Meteen weer die ruimte geven om te kunnen ontspannen. Dribbelt hij weg of opnieuw? Weer halthouden, achteruit, wachten, wegstappen. Net zo lang tot hij er zelf gek van wordt en maar gewoon blijft stappen :)
Nu laat hij het, en als hij al een keer de 'fout' in gaat, is inmiddels 1x achterwaarts gaan genoeg :D
Maar het kan zeker in het begin heel erg veel geduld vergen... neem die tijd, zonder boos te worden.

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:33

Ongewenst gedrag afleren is bij mens en dier natuurlijk gewoon een kwestie van belonen van gewenst gedrag en 'afstraffen' van het ongewenste gedrag. Ik moet dus inderdaad iets vinden waar ze een hekel aan heeft, zonder er heter van te worden. Dat zou achterwaarts gaan kunnen zijn, halthouden of bijvoorbeeld voltes rijden. Ik weet niet goed, hoe ze reageert op het achterwaarts gaan. Rijtechnisch gezien heeft ze dat nooit geleerd dus dat zal ik onder lichte dwang moeten doen, dan doet ze het wel, weet ik. Ook iets om uit te proberen, maar ik ben bang dat ze dan gaat vluchten in 'achterwaarts kruipen' en dat is niet de bedoeling. Ik ben altijd voor voorwaarts oplossen eigenlijk....