op een goeie manier rijden / dressuren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

op een goeie manier rijden / dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:01

Hallo bokkers,

ik heb net een topic gelezen over sperriempjes, bitten enz.
je leest vanalles over tegen bitloos rijden, of juist wel met bit.
ik zelf begin dan ook wel hier en daar te twijfelen over bepaalde rij manieren.
dr zijn namelijk ook zo'n filmpjes dat ze laten zien wat een bit wel niet allemaal voor effect kan hebben op de zenuwen van een paard
en zo iets allemaal ( heel eerlijk, vind dat allemaal wel een beetje eng uitzien )
maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je met bit rijd, en je het op een normale en fijna manier doet voor je paard, het niet zo zal uit zien als op die
filmpjes?

dus vraag ik me af wat dan nu wel de goeie manier is om met je paard samen dressuur te rijden?
want ik weet door al deze toppics echt niet meer wat nu wel of niet de goeie manier is? :o :o

neem aan dat meer mensen zich dit afvragen,
want niemand wil zijn paard waar je van houd met opzet pijn doen. :)

InezFlip

Re: op een goeie manier rijden / dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:03

Nou dat ken ik, daarom lees ik een boek. Natuurlijk paardrijden van klaur ferdinand hempfling daar staat dat allemaal in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:03

Het zijn de ruiterhanden die het hem doen.

Maar ik heb zoiets van, waarom met bit rijden als bitloos net zo prima gaat? Waarom dan niet lekker dat mondje leeg?
Maar dat is dus goed gebruik vs. goed gebruik.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:09

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:26

Juangi schreef:
Hier heb je vast wel iets aan:

[RT-D] De juiste nageeflijkheid....

Dankjewel!
heb het net ff helemaal door gelezen,
knap van je dat je dat zo goed kunt uitleggen +:)+
mn opa ( heeft vroeger ook dressuur gereden ) zegt ook altijd
je moet het paard sturen alsof je op een fiets zit en naar rechts of links moet
( dus daar bedoelde hij mee, dat je het paard zoals jij hebt uitgelegd, als je stuurd met beide hand mee moet gaan en niet maar met een hand )

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:56

DlovesC schreef:
Juangi schreef:
Hier heb je vast wel iets aan:

[RT-D] De juiste nageeflijkheid....

Dankjewel!
heb het net ff helemaal door gelezen,
knap van je dat je dat zo goed kunt uitleggen +:)+
( dus daar bedoelde hij mee, dat je het paard zoals jij hebt uitgelegd, als je stuurd met beide hand mee moet gaan en niet maar met een hand)

Exact datzelfde leerde ik ook tijdens mijn (dressuur-)lessen: zorg dat je "eerlijke" en eenduidige commando's geeft, dus nooit alleen aan 1 kant trekken zonder de andere kant duidelijk meer ruimte te geven. Zorg dat het paard ook die kant op kan kijken waar jij heen wilt gaan. Op die manier is een bit voor het paard dan ook niet hinderlijk of pijnlijk.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:52

Ik heb ook een poosje bitloos gereden met een paard waarvan de mondhoek kapot was gescheurd als 2 jarige.

Maar ik vind het bij paarden met een gewonen mond niet nodig.

En ik vind bitloos net zo (erg) als een bit. Bitloos heb je extreme druk op de neus en de neus is daar precies het gevoeligst. Misschien is bitloos nog wel erger dan een bit.

Het komt er dus op neer dat jij als ruiter er voor kunt zorgen dat het paard zo plezierig mogelijk gereden kan worden!.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:58

Waarom is een bit dan wel nodig als het bitloos net zo prima gaat?

Extreme druk op de neus? Zo iemand hoort niet op een paard te zitten, of dat nou met of zonder bit is. :=

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:16

De juiste manier is rijden vanuit balans. Zowel fysiek als mentaal voor ruiter en paard. Wat ik verder belangrijk vind is samenwerking.

Balans is iets wat heel snel verstoord wordt, als dat zo is kun je terug gaan naar de basis om de balans te herstellen of je wordt van het betere pluk en trekwerk waarbij het paard snel zal (moeten) compenseren en je als ruiter ook uit balans raakt.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:51

Air schreef:
Waarom is een bit dan wel nodig als het bitloos net zo prima gaat?

Extreme druk op de neus? Zo iemand hoort niet op een paard te zitten, of dat nou met of zonder bit is. :=

pardon?? Dit is de inwerking van een bitlooshoofdstel hoor! Wanneer je de teugels iets aanneemt gaat de druk naar de neus van het paard.
Maar vertel jij mij hoe jij bitloos rijdt.

En zulke conclusies vind ik er snel getrokken, zonder dat je iemand hebt zien rijden.
Dus hou deze de volgende keer graag even voor je!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:42

Je hoort geen druk op het hoofd te zetten van het paard , of het nou met of zonder bit is, je hebt daar eigenlijk niks te zoeken,
Ja en wat is de goeie manier?
Denk dat de juiste manier is dat een ruiter bewust weet waar hij mee bezig is met of zonder bit.
Weten hoe een paard beweegt en waar je werkelijk op zit , hoe hij beweegt wat zijn natuurlijke reactie is een paard liegt namelijk nooit, mond open met te veel druk kun je idd dichtsnoeren met een sperriem dat doe je ook bewust maar dan wel op een verkeerde en is niet echt paard vriendelijke manier.
Die tongen die eruit bengelen b.v waar komt dat vandaan en de ruiter maar ontkennen, hoe diervriendelijk en wat hou ik van mijn paard, ik bind zijn tong wel even vast, het klinkt extreem maar het gebeurd.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik woord er naar van als ik er alleen maar aan denk.

Het is ook erg belangrijk dat je je paard voorbereid op oefeningen en niet zomaar klakkeloos aan neemt dat je zomaar op die rug kan gaan zitten en een beetje aan de teugel gaat trekken en dat hij dan maar mooi gaat lopen,joepie ik rij dressuur, daar is meer voor nodig een paard goed opleiden is een weg van jaren.
Denk als je het goed wil doen je heel veel theorie moet leren om echt bewust en op de juiste manier dressuur of welke tak van paarden sport je ook wil doen,
Dressuur is er om het paard te verbeteren, maar helaas worden er te veel paarden kapot gereden juist in de dressuur, omdat heel veel ruiters hun paard de tijd niet gunnen om te groeien en te ontwikkelen in hun lichaam om die ruiter te kunnen dragen zonder blessures te krijgen zoals rug problemen , spat , slijtages enz enz
Dus doe het stapje voor stapje en luister naar je paard , komt hij in verzet, staken , steigeren zwiepen de staarten enz enz dan ga je te snel en/of vraag je te veel te moeilijke dingen .
Paarden liegen niet , die zijn eerlijk en kunnen alleen op die wijze aangeven dat je soms het onmogelijke vraagt,

En idd niemand wil het paard waar je op rijd met opzet pijn doen, maar het gebeurt wel en heel bewust ook, want als je een mep met de zweep geeft weet je dat dat zeer doet toch?
Of als je in de mond rukt of je sporen er even lekker in duwt,weet je ook waar je mee bezig ben toch?

Maar helaas zijn er nog heel veel mensen die denken dat ze zo`n mooi en machtig dier alleen onder controle kan houden als je hem pijn doet.
Dus TS als je echt in je paard een maatje voor het leven hebt gevonden, geef hem dan ook de kans om te ontwikkelen en ontwikkel samen met hem, zoek iemand die jou en je paard samen kan opleiden naar een hoger niveau en groei samen en vooral belangrijk dat je samen met je paard plezier hebt of het nou met of zonder bit is, doe het met gevoel.

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:49

Mijn ervaring is toch, dat als je een goede band hebt met je paard/pony, hij jou vertrouwt en andersom, wanneer jij en je paard/pony 1 zijn, je alles kunt vragen van je paard/pony. Met of zonder bit, of zelfs helemaal zonder hoofdstel. Ik denk zelf dat de discussie over het rijden met bit of bitloos eeuwig voort kan gaan duren omdat ieder zijn eigen mening heeft en ieder zijn eigen manier van rijden heeft. Ik denk ook dat het per persoon verschillend is hoe je rijdt. Het gaat erom wat jij het fijnst vind en wat ook het paard fijn vindt.
Maar goed dit is slechts mijn mening.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:00

FLIP123 schreef:
Ik heb ook een poosje bitloos gereden met een paard waarvan de mondhoek kapot was gescheurd als 2 jarige.

Maar ik vind het bij paarden met een gewonen mond niet nodig.

En ik vind bitloos net zo (erg) als een bit. Bitloos heb je extreme druk op de neus en de neus is daar precies het gevoeligst. Misschien is bitloos nog wel erger dan een bit.

Het komt er dus op neer dat jij als ruiter er voor kunt zorgen dat het paard zo plezierig mogelijk gereden kan worden!.

Waarbij de mond kapot was gescheurd bij een...2 jarige??????
Ik mag hopen dat dat niet door een bit kwam?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:02

mond kan natuurlijk door vanalles kapot scheuren. Hier een keer door het draad gebeurd.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:10

Juangi schreef:
( dus daar bedoelde hij mee, dat je het paard zoals jij hebt uitgelegd, als je stuurd met beide hand mee moet gaan en niet maar met een hand )

Maar dit klopt dus al niet als je het over wenden hebt.
Sturen is met buitenteugel, binnenbeen en gewichtshulp / zithulp.
Daarbij is het zo dat je handen vrijwel op de plaats blijven en je enkel alleen je handen of naar links of naar rechts brengt (zonder over de manenkam heen te gaan) om een wending in te zetten.
Het is de bedoeling dat het lijf / schouders inbuigt en niet enkel de hals of middels de hals.
En never trekken in de mond. Dus ook niet om een wending in te zetten.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:23

Ik denk dat het vooral belangrijk is te kijken waar het paard het fijnste mee loopt. Het ene paard heeft geen enkel probleem met een bit, maar een ander paard houdt niet van iets in zijn mond, of is erg gevoelig.
Mijn pony is ook altijd met bit gereden en heeft daar nooit problemen mee gehad. Maar zodra ik haar kreeg heb ik het bit er nooit meer ingedaan, en ze reageert sindsdien beter op bitloos. Dus het is gewoon een kwestie van proberen.

En verder ben ik het zeker eens met @midgie. Daarom gebruik ik nooit constante druk en vraag ik eerst alles met zithulpen en halsring alvorens aan het hoofd te komen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:48

Ik snap goed dat je twijfelt, dat heb ik soms ook als ik teveel aant bokken ben, en bedoel dit niet negatief tegenover bokt oid, maar je moet niet te veel naar op het internet/bokt kyken, vaak is het allemaal een beetje overdreven of zijn het allemaal meningen of dingen die ze maar 'gehoord hebben'. Natuurlijk is het soms heel handig om soms het internet erbij te pakken maar sla er niet indoor. Rij zoals je wilt en doe wat jy wijsheid vind. Want wat is nou wijsheid? Andere kunnen het je makkelijk vertellen maar als puntje bij paaltje komt is toch niets goed! Dus volg je eigen koppie :) al is je laten helpen nooit verkeerd natuurlijk :)

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:25

Het ligt eraan hoe je met de spullen om gaat. Rij je met bit en een zachte hand is dat geen probleem.
Maar je kan ook met bit rijden en dat hele bit door je paard zijn mond trekken.
En ook voor bitloos geldt dat je daar niet lekker aan kan gaan trekken. Het ligt dus geheel aan de ruiter en hoe die om gaat met het bit/bitloos etc.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:18

NicoleHorses schreef:
Ik snap goed dat je twijfelt, dat heb ik soms ook als ik teveel aant bokken ben, en bedoel dit niet negatief tegenover bokt oid, maar je moet niet te veel naar op het internet/bokt kyken, vaak is het allemaal een beetje overdreven of zijn het allemaal meningen of dingen die ze maar 'gehoord hebben'. Natuurlijk is het soms heel handig om soms het internet erbij te pakken maar sla er niet indoor. Rij zoals je wilt en doe wat jy wijsheid vind. Want wat is nou wijsheid? Andere kunnen het je makkelijk vertellen maar als puntje bij paaltje komt is toch niets goed! Dus volg je eigen koppie :) al is je laten helpen nooit verkeerd natuurlijk :)

dankjewel nicole!
ja probleem is dat ik altijd alles perfect wil doen, en nooit iets fout wil doen.
en daardoor ( bij mn eigen paard ) snel bang ben iets fout te doen.
maar bij andere paarden heb ik dat niet zo.
maar zal indd proberen op mn wijsheid terug te vallen haha.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:22

Als je fatsoenlijk (vriendelijk) met een bit rijdt zal het paard er geen pijn van krijgen
Maar als je zonder bit kan rijden is dat wel een mooie oplossing, maar het hoeft niet per se beter te zijn dan een bit
Zonder bit kunnen er ook dingen mis gaan
Het ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat ;)